Moldavien: Nästa geopolitiska konflikt mellan Ryssland och EU.

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
DanneMB
Utsparkad

Re: Moldavien: Nästa geopolitiska konflikt mellan Ryssland och EU.

Inlägg av DanneMB » 01 dec 2014 21:44

Martin Lundvall skrev:Varför inte?
Stärker man gränsen så ser jag inte att det skulle vara ett problem. Vad menar du skulle kunna hända? Förutsatt att EU kan se till att det inte blir krig igen så tror jag EU skulle känna sig helt säkra.

Transnistrien skulle knappast vara ett hot mot EU eller ett Moldavien som är med i EU. Risken som jag ser det är om Moldavien skulle starta eller provocera fram ett återerövringskrig. Det finns sätt att minimera den risken.

/martin

Martin
Saken är ju att så länge Ryssland har kontroll över Transnistrien så finns alltid möjligheten att destabilisera Moldavien om Ryssland så skulle välja att göra, detta skapar en instabilitet i landet.

Men nu är det viktiga Moldavien som sagt, ett väldigt splittrat land där en stor del av befolkningen gillar Ryssland. Jag har svårt att se hur den Moldaviska ledningen ska kunna få sitt folk att hata Ryssland vilket EU verkar kräva i alla sina medlemsländer. Jag tror de flesta Moldaver har rätt svårt att se på vad de tjänar på att ha Ryssland som fiende, men det får nog EU och NATO försöka förklara de kommande åren till dem.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 01 dec 2014 22:00

Det här med att man måste hata Ryssland för att vara med i EU? Var står det? Lissabonfördraget? Köpenhamskriterierna?

Jag tror tvärt emot att EU kan hantera Moldavien och eventuell försök till instabilitet. Den dagen Moldavien eventuellt är redo för EU så är det inte ens säkert att Ryssland finns kvar i den form som idag.

/martin

DanneMB
Utsparkad

Inlägg av DanneMB » 01 dec 2014 22:53

Martin Lundvall skrev:Det här med att man måste hata Ryssland för att vara med i EU? Var står det? Lissabonfördraget? Köpenhamskriterierna?

Jag tror tvärt emot att EU kan hantera Moldavien och eventuell försök till instabilitet. Den dagen Moldavien eventuellt är redo för EU så är det inte ens säkert att Ryssland finns kvar i den form som idag.

/martin
Inte säkert att Ryssland finns kvar? Vad är det för larv du menar egentligen? Menar du att hela landet kommer falla isär? Det är nog inte särskilt stor chans.

EU är tätt kopplat till NATO och USA och vi vet ju vad de anser om Ryssland.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 01 dec 2014 23:31

Sluta försöka dra oss andra in i din fantasivärld. När du använder ord som "vi vet ju vad de anser om Ryssland" försöker du klistra dina fantasier på oss andra här i tråden, om du inte menar dig och Putin med "vi".

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 02 dec 2014 06:31

Det jag menar är att inget är beständigt. Riken har gått under tidigare. I det här fallet så skulle det inte vara otroligt om det snart (inom en tioårsperiod period) inträffar en revolution i Ryssland.

Jag skulle återigen se den här "Hata Rysslandsparagrafen" för jag är inte bekant med att EU eller Nato hatar Ryssland.

/martin

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 02 dec 2014 17:36

Martin Lundvall skrev:Det jag menar är att inget är beständigt. Riken har gått under tidigare. I det här fallet så skulle det inte vara otroligt om det snart (inom en tioårsperiod period) inträffar en revolution i Ryssland.
Ryssland har ju under den senaste 100-års perioden haft två revolutioner, men sin plats som stormakt har man ändå behållit. Utkomsten av ytterligare en revolution torde bli den samma. Ett alternativ kanske kan vara sönderfall och inbördeskrig, men ett enat Ryssland, blir av sin blotta storlek, ändå en stormakt.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 02 dec 2014 17:45

Och där lämnar vi det sidospåret, åter till Moldavien.

/Marcus

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 04 dec 2014 13:43

Martin Lundvall skrev:Det är ett bakslag för Ryssland och det beror ju inte på att väst har lurat eller varit bättre på intriger.

Ryssland har lagt ner stora summor på att stödja "sin sida", man har lyckats få ett parti förbjudet att ställa upp och de har gjort många i Moldavien uppretade genom handelshinder. Anmärkningsvärt när Ryssland tycks ha gjort så mycket rätt den senaste tiden.

Hade det skett någon ändring om Patria ställt upp? Troligtvis inte. Verkar svårt att PCRM skulle ställt upp i en koalition.
Regeringen hade blivit svagare.

/martin

man kan visserligen diskutera om Rysslands agerande mot Ukraina har varit så klokt. Tror själv inte det
Påståendena att det bara fanns tre vallokaler i ryssland för moldaviska gästarbetare, hur är det med den saken? Är det kremlpropaganda eller är det en medveten handling för att hindra ryss-"sympatisörer" frän att göra sin mening hörd?

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 04 dec 2014 14:27

Sverige har två vallokaler i Ryssland, så det låter som att Moldavien tager större ansvar för sina medborgare i Ryssland.

Problemet med vallokaler utomlands är inte nytt. Nedanfrån valet 2009.
http://www.moldova.org/moldovan-diaspor ... 82503-eng/
""Moldovan citizens living in Northern Italy would have to travel hundreds of kilometers to Rome to cast their vote. Similar situations are found in Portugal, Romania, Russia and the United States, just to name a few. Furthermore, some Moldovans are in an impossible situation to vote at all in their countries of residence, where the Republic of Moldova doesn’t have diplomatic missions or consulates; Canada, Ireland, as well as Spain are prominent examples in this case," the letter states. "

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 04 dec 2014 15:06

pandersson2 skrev:Sverige har två vallokaler i Ryssland, så det låter som att Moldavien tager större ansvar för sina medborgare i Ryssland.

Problemet med vallokaler utomlands är inte nytt. Nedanfrån valet 2009.
http://www.moldova.org/moldovan-diaspor ... 82503-eng/
""Moldovan citizens living in Northern Italy would have to travel hundreds of kilometers to Rome to cast their vote. Similar situations are found in Portugal, Romania, Russia and the United States, just to name a few. Furthermore, some Moldovans are in an impossible situation to vote at all in their countries of residence, where the Republic of Moldova doesn’t have diplomatic missions or consulates; Canada, Ireland, as well as Spain are prominent examples in this case," the letter states. "
Sverige har två vallokaler ja men har vi flera hundra tusen svenska medborgare jobbandes i ryssland? Jag undrar om antalet vallokaler i tex ryssland var begränsande för valdeltagandet, jag vet inte svaret det är därför jag frågar.

Så här säger propagandan: http://itar-tass.com/en/world/764401

Är det ljug eller ligger det något i det?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 04 dec 2014 17:36

Innan man svarar på frågan om det är diskriminering av Moldavien som jobbar i Ryssland så måste man ju reda ut en del saker.

Hur ser det ut i övriga länder? Har man röstlokal på fler ställen i västeuropeiska länder än diplomatiska beskickningar?
Kryllar Västeuropa av moldaviska röstbås så kan kan förstå kritiken, men även då måste man ju undersöka vilka ansträngningar Moldavien gjort för att öppna extra vallokaler.

Så ber, just nu kan vi varken säga bu eller bä. Min personliga åsikt är att man medborgare knappast kan förvänta sig mer service än att rösta på konsulat och ambassader.

/martin

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 05 dec 2014 01:41

Martin Lundvall skrev:Innan man svarar på frågan om det är diskriminering av Moldavien som jobbar i Ryssland så måste man ju reda ut en del saker.

Hur ser det ut i övriga länder? Har man röstlokal på fler ställen i västeuropeiska länder än diplomatiska beskickningar?
Kryllar Västeuropa av moldaviska röstbås så kan kan förstå kritiken, men även då måste man ju undersöka vilka ansträngningar Moldavien gjort för att öppna extra vallokaler.

Så ber, just nu kan vi varken säga bu eller bä. Min personliga åsikt är att man medborgare knappast kan förvänta sig mer service än att rösta på konsulat och ambassader.

/martin
Med tanke på att ca 25% av Moldaviens arbetar utomlands är ju detta ett synnerligen odemokratiskt synsätt från din sida. Om vi nu ska ta det ordet i sin mun vad gäller detta val.

http://www.infotag.md/politics-en/194816/

Är det här propaganda då? Jag frågar för att jag inte vet, men det ser hittills mycket illa ut men någon annan kanske har annan (des)information?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 05 dec 2014 10:54

Fem stationer i fyra ryska städer, tycker det låter bra. Sedan vet jag inte varför de öppnar så många i Italien. Bara för att det finns fler i Italien behöver det inte betyda att det är fråga om diskriminering.

Det är en intressant fråga. Ska se om jag får tid och möjlighet att skriva ett mail till Moldavien.

/odemokratiska martin

Varulv
Medlem

Inlägg av Varulv » 06 sep 2015 22:07

Landet er på randen av kollaps.

Det begynte i november 2014 - og har helt til nå vært nesten ukjent for Vesten hvor bare noen få mediekanaler tok for seg dette - da det ble oppdaget at 15 % eller en åttedel av det moldovske statsbudsjettet hadde forsvunnet gjennom banksvindel. Tre sentrale banker hadde blitt frastjålet så mye av deres kontiene at statens sentralbanken måtte overta disse - Unibank, Banca de Economii og Banca Sociala og deretter ha en redningspakke for å berge disse bankene som bar en stor del av landets økonomi - med opptil halvparten av statsbudsjettet som garanti. Dette hendt i ly av valget og de politiske drøftelsene omkring regjeringsdannelse slik at det var først i foråret 2015 innbyggerne innså alvoret.

Etterforskningene som var startet, skulle nemlig gjøre skaden mye verre, for det ble oppdaget et korrupsjonsnettverk som omfatter store deler av det politiske etablissementet (alle partier, ingen unntak, er berørt), dommerstanden og politimyndighetene. Dette nettverket omfatter nesten alle oligarkene i landet med den moldovsk-israelske Ilan Shor som i mars 2014 ble avslørt for å ha stått bak transaksjonene. Det var i hans navn til sammen 10 milliarder lei - 1 milliard dollar - var ført ut av de tre bankene til ukjente adresse og som fremdeles er ikke funnet. Det gikk løs på folks rettferdighetssans at Shor fikk lov til å delta i borgermestervalget i byen Orhei - som han vant den 14. juni! Det har fått IMF, Verdensbanken og EU til å sette Moldova i finansiell karantene bokstavelig talt, de vil at myndighetene skulle stoppe korrupsjonen som nå har fått statsødeleggende virkninger, før det blir aktuelt om finansielle assistanse - av alle sort. De oppdaget også at man ikke kan ha tillit mot politikerne for øyeblikket fordi det var åpenbart at disse er for dypt involvert, uansett om man deltok i korrupte virksomhet eller ikke, ved å være i et nettverk av kameraderi og fellesinteresser samt sosiale omgang.

Det var dette folk flest, som på toppen måtte opplever problemer med Putins Russland og en voksende konfrontasjon med utbryterprovinsen Transnistria, oppfattet i løpet av sommeren da det oppsto et økonomisk forfall med valutafall og store problemer som rammet folk flest. En "finanskrise" med 15 % av landets statsbudsjettet forsvunnet og halvparten gjort utilgjengelig for statlige poster sammen med et tillitsbrudd i forretningsøkonomien som skyldes korrupsjon, har ført landet mot randen av et økonomisk sammenbrudd. Det har blitt oppdaget at oligarkene i Moldova hadde innført et ulovlig korrupsjonsregime, og at korrupsjonskulturen som nå er statsoppløsende, har bitt seg fast i store deler av etablissementet. Selv ikke i den korrupte og gangsterpregede Transnistria hadde det gått så langt. Det har fått folk flest til å gå fra konseptene, og de største demonstrasjonene i landets historie er sett den 6. september 2015 da over 20,000 til 35,000 marsjere ut - og det kan ha vært langt flere ifølge opposisjonelle og selvstendige vitner.

De forlangte at president Nicolae Timofti og den nye statsminister Valeriu Strelet som dannet regjering i juli 2015, skulle gå av. En rask oversikt over demonstrantene avslører at praktisk talt alle hadde gått sammen - EU-tilhengere, nasjonalister, pro-russerne etc. - om å demonstrere mot korrupsjonskulturen, oligarkenes makt og det politiske etablissementets ineffektivitet. Politikerne i hovedstaden Chisinau får ikke hjelp fra EU som gjort det klart at endog pro-EU politikerne hadde ikke gjort meget i møte med økonomisk vanstell og korrupsjon i mange år da man hadde regjeringsposisjon. Den forrige statsministeren, Chiril Gaburici, var nemlig tvunget til å resignere da det kom fram at han hadde en løs forbindelse med banksvindelsaken. Tilliten fra folk flest og internasjonale organer mot de moldovske politikerne er på et lavpunkt.

http://www.theguardian.com/world/2015/s ... government

Jagland, den tidlige norske statsminister og formann i Nobelfredspriskomiteen, nå generalsekretær i Europarådet, skal ha vært dypt bekymret over situasjonen i Moldova og skrevet en artikkel utgitt av The New York Times i august 2015 om at landet er på randen av en avgrunn som kan utløse en sikkerhetskrise for den europeiske freden som er under trussel fra før. Han varslet en katastrofe om etablissementet ikke klarte å få gjenreise tilliten som er nødvendig for finansielle assistanse for å holde landet oppegående. Dette har ikke vært nevnt i norske medier.

http://www.nytimes.com/2015/08/11/opini ... brink.html

Det er meget interessant å observere at det er meget mange i Moldova som argumentere for en sammenslåing med Romania, og at stemningen for dette i Romania skal også ha vært voksende. Moldova tross alt bare er en stat for eliten fremfor folket, og dette er kjernen i det som nå skjer.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 07 sep 2015 15:37

Ett inlägg som inte hade med Moldavien att göra plockades bort, efter inlägg viewtopic.php?f=74&t=44818&start=60#p699686