Främmande undervattensverksamhet i Stockholms skärgård

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Magnus L
Medlem

Re: Främmande undervattensverksamhet i Stockholms skärgård

Inläggav Magnus L » 27 okt 2015 13:09

Tyvärr är mina artiklar på den blaskan slut och ids inte prenumerera. Kan man se detta någon annanstans?

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inläggav Wedman » 27 okt 2015 14:55

Magnus L skrev:Tyvärr är mina artiklar på den blaskan slut och ids inte prenumerera. Kan man se detta någon annanstans?

Fungerar denna länk?
Vittnets skiss

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 27 okt 2015 16:31

Ja, tack!

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inläggav erep » 27 okt 2015 18:20

Gerrgul skrev:
Och marinens uppgift är väl inte underrättelsetjänst f ö utan att värna svenskt territorium och jaga iväg intränglingar oberoende av vilka dessa är.
Jag uppfattar att man ville kalla ubåtsjakten underrättelseoperation, eftersom man visste att sannolikheten att man skulle kunna tvinga en främmande ubåt på ytan var oerhört låg, då verktygen för jakten nästan helt fattades.

Så när man visste att en "jakt" inte kan lyckas, har någon kommit med att "låt oss kalla det en underrättelseoperation istället".

Och här är dt inte skäl att skälla på svenska marinen eftersom de inte har verktyg för sitt värv, utan de svenska vänster- och högerpolitiker som körde ner svenska försvaret med tanken att i Europa har en evig fred inträtt.

Gerrgul
Medlem

Inläggav Gerrgul » 27 okt 2015 18:40

Det är precis tvärtom, du missförstår mig käre erep! Jag skäller inte på marinen, utan undrar om inte IKFN inte gäller på grund av politiska direktiv! Sist jag kollade IKFN fanns det inget om att tvinga upp främmande farkoster. Detaljerna minns jag inte men det var i princip varningsskott - verkanseld om inte intränglingen ger sig av. Gör den det är det väl att betrakta som "lyckad jakt" eftersom intrånget avvisats? Identifiering av nationstillhörighet kan inte vara marinens huvuduppgift.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inläggav erep » 28 okt 2015 12:15

Poängen är inte huruvida man använder signalgranater och senare regelrätta sjunkbomber, utan att en främmande farkost är nästan omöjlig att lokalisera i realtid med de medel svenska marinen förfogar över idag, vilket försvarsledningen vet, och därför kallade operationen en underrättelseoperation.

Du skulle knappast kalla det älgjakt om du gick ut i skogen med en älgstudsare på natten då kraftig molnighet rådde? Att sedan dagen efter tolka spåren kunde vara en "underrättelseoperation" :wink:

radon
Medlem

Inläggav radon » 24 sep 2016 09:51

Nu är det lite OT, men jag har ofta funderat en hel del på vad man skulle kunna göra för att fånga mindre ubåtar. Jag är helt övertygad om att med den tekniknivå som finns i dag, så kan man garanterat hitta en liten undervattensfarkost om man får en inledande, passiv sonarkontakt med tillhörande bäring. Ett sökfartyg färdas då längs bäringen, och använder aktiv sonar tills målet är lokaliserat exakt. Ser man till hur otroligt detaljerade bilder ett civilt 3D-ekolod ger i dag, finns det ingen chans att militära motsvarigheter skulle missa en aldrig så liten miniubåt eller dykfarkost. Vad det än var som "besökte" oss i oktober 2014, så är jag helt säker på att man hittade farkosten/erna snabbt och därefter följde dem med bildvisande sonar hela tiden, tills den eller de hade lämnat de inre farvattnen.

Mycket fokus har legat på olika former av vapen, som torpeder, sjunkbomber och de där "sjunkgranaterna" ELMA. Varför inte i stället, eller som komplement, försöka fånga ubåtar, främst misstänkta miniubåtar då, med nät? Och nu menar jag inte barriärnät som ju använts, utan "kastnät" för att direkt fånga en farkost.

Jag tänker mig ett cirkulärt, spindelnätsliknande nät, med kanske 150-200 m radie och maskor i storleksordningen 1x1 m, konstruerat av stålvajer i lämplig grovlek. Och med 100-200 m långa vajrar på 8-10 punkter runt om, som hade en blandning av drivankare, draggar och ankare i de fria ändarna.

Två eller fler små, snabba båtar kör direkt ut till platsen för den misstänkta farkosten, och de har själva enklare sonar för att verkligen hitta rätt position. Sen släpper de nätet över föremålet, och sen kommer antingen farkosten upp, eller så fastnar den på botten eller stilla i vattnet. Efter det är det en smal sak att kroka fast den och dra upp till ytan. Vad som sen kommer ut ur luckan återstår att se...

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 24 sep 2016 11:46

En superb idé radon !

. Vad som sen kommer ut ur luckan återstår att se...

Om det är nordkoreaner - kommer dom inte ut, dom har order självutplåna sig (och omgivningen... 8O ) i sådant fall.....

:lol: :lol: :lol:

Varjag

Nimbus
Medlem

Inläggav Nimbus » 17 aug 2017 07:40

Hej, jag har en liten teori.
Rörelse mönstret verkar ju vara det samma vid kränkningarna och i regelbundna perioder.
Min super ogrundade teori är att, När det utbildas ny specialförband så har dom som slutövning att gå in i norra skärgården och fotografera korsö fyr, sedan dalaröskans vidare till älvsnabbs monumentet och slutligen måsknuv mälsten.
Sedan är det basker på :)

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"