Främmande undervattensverksamhet i Stockholms skärgård

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Re: Främmande undervattensverksamhet i Stockholms skärgård

Inläggav Wedman » 22 jan 2015 09:06

Svenska försvaret har tydligen köpt en JDF SEAL Carrier (svd). Tittar man på videon(15 s) så ser det ut att ha samma form som ubåten Kviman fotograferade.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inläggav gunship » 22 jan 2015 11:42

Ja, men en pensionerad marinofficer intygar att han inte såg svensk märkning på tornet när han tittade på den med kikare. Bilden är tagen utan kikare.

Probos
Medlem

Inläggav Probos » 22 jan 2015 13:54

Försvarsmakten har alltså uttalat sig så här, m.a.o. så kan teorier om att marinens egna farkoster uteslutas.

"Den avgörande observationen gjordes av Försvarsmaktens egna sensorer. Den uppfyller de hårt ställda kraven för den högsta bedömningsnivån, bekräftad ubåt. Samtidigt är all information om ’hur, var och på vilket sätt’ kvalificerat hemligstämplad, då det kan avslöja Försvarsmaktens förmåga och kapacitet. Men ingen som fått veta vad den observationen innebar har tvivlat på dess vikt och värde, understryker Anders Grenstad.
– Den observationen kan inte ifrågasättas ens av den störste skeptiker."

"En vanlig vågbrytning eller kanske en kitesurfare: förklaringarna till det publicerade fotot har varit flera. Nu är det klarlagt att inte bara ett enstaka foto togs utan en hel serie, vilket gjort det möjligt att fastställa farkostens fart genom vattnet."

"Den tredje observationen gjordes av en person som bott hela sitt liv i skärgården. I det gråa morgonljuset kunde personen se en ljuskägla i övervattensläge, ett ljussken som några sekunder senare är under vattenytan följt av en mörk skugga under ytan. Mycket hade skärgårdsbon sett, men aldrig något liknande.
– Den observationen stämmer också exakt tids- och platsmässigt med en indikation hos en av våra sensorer som bara varande några sekunder."

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuell ... tion=58039

Utan att spekulera i vad marinen har för sensorer och dess prestanda (råkar någon veta detta så ska givetvis det inte kommenteras) men man kan utgå från att de håller högsta prestanda. Genom att titta på vad som går att köpa för en relativt låg penning så kan man få en uppfattning om vad som kan synas m.a.o. det borde gå se minsta detalj och det är väl därför man säger som man gör.

Bild
Bild
Från luften borde man också kunna få bra bilder, kanske i kombination med IR/LIDAR, svall av olika typer, upprört bottenslam borde också synas. Kustbevakningen skulle kunna ha ett plan som cirkulerar runt de aktuella området och avbildar kontinuerligt i högupplösning för efteranalys.
Bild
Bilden ovan är ett exempel på hur en ubåt kan se ut från luften, den avbildade ubåten har ingenting med händelserna att göra.

Krook
Medlem

Inläggav Krook » 22 jan 2015 20:25

Stilleben skrev:
kblomster skrev:
Krook skrev:Folk är snara att tro på kommersiell media och utländska uppgifter men misstror inhemska? Det är inte klokt utan mycket konstigt.
FM har bevisat främmande undervattensföretag och lagt fram det för regeringen som har (med all sin tillgängliga expertis) accepterat och gått ut med de uppgifterna. Det är alltså sk "kungsord".

Jo, fast för folk i gemen som inte läst ett par hundra sidor diskussion om ubåtsfrågan här på Skalman (dvs alla utom ett litet fåtal nördar) så är situationen ungefär som på 80-talet, då man också hävdade att det fanns bevis för det ena och det andra men som i gemene mans ögon visade sig bara vara hjärnspöken. Gemene man behöver nödvändigtvis inte tro att regeringen eller FM ljuger, men förtroendekapitalet är inte särskilt stort och de bevis som presenterats för allmänheten är (för en lekman) inte särskilt övertygande. Mediecirkusen kring det hela har nog knappast bidragit till att öka förtroendet heller.

Krook skrev:Att FM och regeringen är auktoriteter är odiskutabelt eftersom det inte finns några konkurrenter i sammanhanget. Men om man misstror deras uppgifter av den anledningen är en stabil omvärldsuppfattning helt omöjlig då det inte finns några bättre källor att tillgå.

FM och regeringen är mänskliga institutioner som kan ha fel. Som sagt skulle jag säga att gemene man nog inte tror att de ljuger, men däremot att de är korkade eller har någon dold agenda. Det finns ett utbrett politikerförakt i vårt land, och försvarsmakten har som sagt inte något förtroendekapital i de här frågorna.

Krook skrev:Vad är det som talar emot de offentliga uppgifterna?

Jag personligen ser inga övertygande argument för att FM:s bedömning skulle vara fel - jag är heller inte särskilt kvalificerad att bedöma en sådan sak. Dock har jag som sagt full förståelse för att folk i allmänhet som inte är särskilt insatta i frågan tvivlar på de officiella uppgifterna. Därmed dock inte sagt att de tror på vad som nu görs gällande i utländsk press, jag tror snarare att det är en vanligare uppfattning att FM jagat hjärnspöken igen.

Ja, som ovan står är "situationen som på 80-talet, då man också hävdade att det fanns bevis för det ena och det andra men som i gemene mans ögon visade sig bara vara hjärnspöken", vilken åsikt jag också framhållit i mina inlägg här. Och då hade man fällt åtskilliga sjunkbomber bl.a. mot påstådda miniubåtar i den grunda Karlskrona-bassängen utan resultat!

Den här gången har det dock inte fällts några sjunkbomber i det grunda vattnet!! Jag misstänker starkt att man avsiktligt undvikit detta av rädsla för ett misslyckande som ju bara ytterligare skulle ha bevisat att främmande miniubåtar i svenska grunda vatten är att hänföra till sagornas värld!

Att det finns bildbevis och annan sensordata spelar ingen som helst roll om man inte vill tro på svenska myndigheter och landets regering, eller? Det är väsentliga skillnader mellan den tekniska kapaciteten på 80-talet och nutid. Dessutom bevisades främmande ubåtar även då.

Det vore klädsamt om du kunde presentera vilka uppgifter av det som FM och regeringen har presenterat som är falska och redogör för vad det är de har registrerat och varför det är fel tolkat.

Krook
Medlem

Inläggav Krook » 08 feb 2015 01:24

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 08 feb 2015 10:38

Krook skrev:Ännu fler observationer: http://www.dn.se/nyheter/sverige/flera- ... ms-inlopp/

Varför tar inte folk bilder med sina mobilkameror?

FredH
Medlem

Inläggav FredH » 08 feb 2015 20:07

Mags_ skrev:
Krook skrev:Ännu fler observationer: http://www.dn.se/nyheter/sverige/flera- ... ms-inlopp/

Varför tar inte folk bilder med sina mobilkameror?

Finns faktiskt personer som inte har mobiler med speciellt bra kameror. Eller knappt vet att det finns kamera i sin mobil. Har flera äldre kollegor som knappt ens har mobil, än mindre bär den med sig vardagligt.
Men visst, det hade underlättat om de hade en modern mobil med sig.

kblomster
Medlem

Inläggav kblomster » 08 feb 2015 20:34

Tycker det är intressant det är med att de uppträder så nonchalant. Om man tänker sig att de gjort det som en distraktion så kan man ju undra om de över- eller underskattat hur svårt folk har att tänka sig att någon kan vara så otroligt fräck. Precis som en av observatörerna i artikeln så hade nog även jag trott att en ubåt som går med hela tornet synligt mitt i en farled självklart har rätt att vara där. Eller åtminstone hade jag trott det i våras. När det blir dags att fara ut med segelbåten i sommar kommer jag minsann se till att ha både kikare och kamera nära tillhands. Tvivlar starkt på att jag kommer se någonting i ubåtsväg, men man vet ju aldrig, och om inte annat kanske man får ett par bra bilder på en säl eller havsörn...
Senast redigerad av 2 kblomster, redigerad totalt 8 gång.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem

Inläggav millgard » 08 feb 2015 20:37

De kanske både haft med mobilerna OCH tagit bilder? Det känns ganska självklart att man oavsett vad fallet var - officiellt säger att man inte tog några bilder. Och en lika självklar tystnadsplikt att inte röja den saken.

kblomster
Medlem

Inläggav kblomster » 08 feb 2015 20:41

millgard skrev:De kanske både haft med mobilerna OCH tagit bilder? Det känns ganska självklart att man oavsett vad fallet var - officiellt säger att man inte tog några bilder. Och en lika självklar tystnadsplikt att inte röja den saken.

Fast åtminstone i det ena fallet så verkar ju inte observatören ha förstått att det var något skumt förräns efteråt, och bor man som han gör och har sett många ubåtar så är det nog inte så anmärkningsvärt att det motiverar fotografering. I det andra fallet är det väl mer oklart.

Probos
Medlem

Inläggav Probos » 09 feb 2015 15:10

Bild
Grafik från Dn.se

Probos
Medlem

Inläggav Probos » 09 feb 2015 15:15

Från artikeln i DN.se
"– Ubåten var mörk. Tornet var 2–3 meter högt, det är svårt att säga exakt. Ubåtens torn hade en väldigt stor antenn. Antennen var högre än tornet, det var därför jag tittade. Det var två antenner: en normal antenn och en jätteantenn, som jag funderade på, berättar Frantisek Alexander Zvrskovec."

Finns inte så många kända ubåtar med 2-3 m högt torn att välja på.
Kul formulering också
"Antennen var högre än tornet, det var därför jag tittade." Det faktum att det var en ubåt som puttrade förbi strax efter en ubåtsjakt var tydligen inte något att reagera på.

Man måste beakta att lika lätt som det är för marinen att stänga in en ubåt i området så kan vår svenska marin också stängas in i området. Möjligtvis kanske man vill studera hur man reagerade i detta läge.

Användarvisningsbild
Hugsvala
Medlem

Inläggav Hugsvala » 12 apr 2015 16:31

Försvarsmakten klassificerar nu "ubåten" som Kviman observerade utanför Lidingö den 31 oktober som en "icke ubåt". Kviman delar inte Försvarsmaktens slutsatser:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsv ... 478909.svd

Den misstänkta ubåten som den pensionerade överstelöjtnanten Sven-Olof Kviman iakttog och fotograferade i inloppet mot Gåshaga på Lidingö – en vecka efter den uppmärksammade ubåtsjakten i höstas – var ingen ubåt, enligt Försvarsmaktens egen analys. Observationen har ändrats från ”trolig ubåt” till ”icke ubåt”.

- Amiralen Grenstad ska komma hit och berätta vad det är som har hänt. Försvaret säger att det jag såg är en arbetsbåt som heter Timebandit, den ska vara tio gånger tre meter och det är helt omöjligt att den var så liten. Jag får väl en förklaring av Grenstad hur de har kommit fram till det här.

Sven-Olof Kviman säger att han fortfarande är säker på sin iakttagelse som gjordes från hemmet i Bogesundstrakten.

- För mig som har hållit på med det här i 30 år och tittat på en massa ubåtsbilder, ryska och amerikanska och alla möjliga, så spontant var det solklart ubåt, men man kan aldrig i livet säga hundra, hundra. Fast det är ytterst osannolikt som jag ser det.

Skippen
Medlem

Inläggav Skippen » 23 apr 2015 18:57

Hej

Är det ingen som har lite uppgifter på lite moderna ryska uv-farkoster som östersjömarinen förfogar över nu och som troligtvis användes vid kränkningarna i höstas samt lite moderna bilder hur ryska attackdykare är utrustade, har svårt att tänka mig att dom använder samma utrustning som på 80-talet.

Vore även intressant om någon kunde förklara lite hur 561. OMRP jobbar när dom är inne i vår skärgård.

Med vänlig hälsning Skippen

Thule3
Medlem

Inläggav Thule3 » 30 maj 2015 06:29

x
Senast redigerad av 2 Thule3, redigerad totalt 31 gång.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"