Främmande undervattensverksamhet i Stockholms skärgård

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Kent
Medlem
Inlägg: 521
Blev medlem: 13 jun 2008 11:30

Främmande undervattensverksamhet i Stockholms skärgård

Inläggav Kent » 17 okt 2014 16:37

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuell ... -skargard/

17 oktober 2014 kl: 17.10
Högkvarteret
Försvarsmakten har under fredagen tagit emot uppgifter om främmande undervattensverksamhet i Stockholms skärgård. Uppgifterna kommer från en trovärdig uppgiftslämnare. Försvarsmakten har beslutat att genomföra en underrättelseoperation i området.

– Vi har fartyg, flyg och hemvärnspersonal i det aktuella området som ett stöd för analysarbetet som nu pågår. Området är dessutom starkt trafikerat och därför är det viktigt att vi går ut och informerar om vad vi gör, säger kommendör Jonas Wikström, Försvarsmaktens operationsledare.

Personal som deltar i operationen kommer från Fjärde sjöstridsflottiljen, Amfibieregementet, Helikopterflottiljen och Hemvärnet.

Taggar:
Amf 1
Fjärde sjöstridsflottiljen
Flottan

Användarvisningsbild
Hugsvala
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 dec 2013 02:01

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inläggav Hugsvala » 17 okt 2014 16:42

Kent skrev:http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/misstankt-undervattensverksamhet-i-stockholms-skargard/

17 oktober 2014 kl: 17.10
Högkvarteret
Försvarsmakten har under fredagen tagit emot uppgifter om främmande undervattensverksamhet i Stockholms skärgård. Uppgifterna kommer från en trovärdig uppgiftslämnare. Försvarsmakten har beslutat att genomföra en underrättelseoperation i området.

– Vi har fartyg, flyg och hemvärnspersonal i det aktuella området som ett stöd för analysarbetet som nu pågår. Området är dessutom starkt trafikerat och därför är det viktigt att vi går ut och informerar om vad vi gör, säger kommendör Jonas Wikström, Försvarsmaktens operationsledare.

Personal som deltar i operationen kommer från Fjärde sjöstridsflottiljen, Amfibieregementet, Helikopterflottiljen och Hemvärnet.

Taggar:
Amf 1
Fjärde sjöstridsflottiljen
Flottan


Intressant. Den luttrade undrar ju kanske huruvida söndagens dokumentär i P3 var en tillfällighet med tanke på slagsidan i programmet.

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 162
Blev medlem: 16 jun 2014 15:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inläggav BOPE-RJ » 17 okt 2014 17:35

Så ja, nu börjar det klia i fingrarna på en gammal ubåtsjägare. Tyvärr finns det väl inte så mycket förmåga kvar för att jaga inomskärs.

Användarvisningsbild
Rickard
Stödjande medlem
Inlägg: 1803
Blev medlem: 24 mar 2002 13:58
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inläggav Rickard » 17 okt 2014 17:37

Hugsvala skrev:Intressant. Den luttrade undrar ju kanske huruvida söndagens dokumentär i P3 var en tillfällighet med tanke på slagsidan i programmet.


I lite hast: jag tänkte faktiskt för bara några dagar sedan att när det har börjat se allt mer illa ut i Ryssland med negativ utveckling - om det nu skulle börja upptäckas nya ubåtar så skulle man lika självklart som på 80-talet förstå vem som är skurken.

Intressant givetvis och kring "nya" ubåtskränkningar har jag ingen direkt uppfattning om vem det kan vara, även om det naturligtvis känns lite "väl rätt" i tid.

Stighult
Medlem
Inlägg: 1934
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Stighult

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inläggav Stighult » 17 okt 2014 17:42


Ola Frithiofson
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 28 jun 2013 09:06

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inläggav Ola Frithiofson » 17 okt 2014 18:17

Jamen. Nu ska det väl ändå visa sig vilken nation det är som kränker svenskt territorialvatten!

Användarvisningsbild
Hugsvala
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 dec 2013 02:01

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inläggav Hugsvala » 17 okt 2014 20:47

Rickard skrev:
Hugsvala skrev:Intressant. Den luttrade undrar ju kanske huruvida söndagens dokumentär i P3 var en tillfällighet med tanke på slagsidan i programmet.


I lite hast: jag tänkte faktiskt för bara några dagar sedan att när det har börjat se allt mer illa ut i Ryssland med negativ utveckling - om det nu skulle börja upptäckas nya ubåtar så skulle man lika självklart som på 80-talet förstå vem som är skurken.

Intressant givetvis och kring "nya" ubåtskränkningar har jag ingen direkt uppfattning om vem det kan vara, även om det naturligtvis känns lite "väl rätt" i tid.


Media (DN) kör en vinkling som känns olustigt förutsägbar:

http://www.dn.se/sthlm/michael-winiarsk ... tan-bevis/

Fyra frågor till DN:s utrikespolitiska kommentator Michael Winiarski om Försvarsmaktens insats i Stockholms skärgård.

1. Inget land pekas ut av försvarsmakten, finns det ändå någonting som pekar mot att det skulle handla om Ryssland?


Men med tanke på den ryska upptrappningen av den militära närvaron i Östersjön och det uppenbara behovet av högre svansföring finns det åtminstone en viss logik i att det kan vara ryska farkoster som denna gång har hälsat på.


2. Hur har det säkerhetspolitiska läget förändrats kring Östersjön?
– Det är mer spänt än på årtionden, om man ska tro på den svenska försvarsledningen. Rent militärt har ryskt flyg och sjöstridskrafter ökat sin aktivitet avsevärt i området de senaste åren, det är något som såväl den förra som den nya svenska regeringen konstaterat. Det har mestadels handlat om korta, om än provokativa, överflygningar över svenskt territorium. Ibland är det markeringar av rysk närvaro – som i samband med militära övningar. Nu senast försökte man av någon anledning att med fartyg och helikoptrar stressa eller skrämmas genom att vara mycket närgångna, som i fallet med det finska forskningsfaryget som tog vattenprover vid Gotland. Men det är viktigt att se att det som hänt har politiska förtecken, och är ett direkt resultat av en mer offensiv, för att inte säga aggressiv, hållning mot grannländerna från Rysslands sida.


Så om det är ryska farkoster handlar det troligen främst om en politisk-psykologisk kampanj mot Rysslands nordiska grannländer Finland och Sverige för att vi ska avstå från ett närmande till försvarsalliansen Nato. I så fall motverkas snarast detta syfte av ryska ubåtar. Kanske det därför helt enkelt är en markering av att Ryssland vill bli respekterat – eller fruktat – som en stormakt; i torsdags förklarade Putin i hotfulla ordalag att USA:s sanktioner mot Ryssland kan verka farligt destabiliserande med tanke på att det handlar om två kärnvapenmakter. Man ska inte glömma att den ryska krigsmakten just nu är i färd med att genomgå en rekordsnabb upprustning.


Lite humoristiskt hur illa rubriken harmoniserar med texten i övrigt. :roll:

Rektor
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 okt 2014 19:44

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inläggav Rektor » 18 okt 2014 12:06

Kent skrev:http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/misstankt-undervattensverksamhet-i-stockholms-skargard/

17 oktober 2014 kl: 17.10
Högkvarteret
Försvarsmakten har under fredagen tagit emot uppgifter om främmande undervattensverksamhet i Stockholms skärgård. Uppgifterna kommer från en trovärdig uppgiftslämnare. Försvarsmakten har beslutat att genomföra en underrättelseoperation i området.

– Vi har fartyg, flyg och hemvärnspersonal i det aktuella området som ett stöd för analysarbetet som nu pågår. Området är dessutom starkt trafikerat och därför är det viktigt att vi går ut och informerar om vad vi gör, säger kommendör Jonas Wikström, Försvarsmaktens operationsledare.

Personal som deltar i operationen kommer från Fjärde sjöstridsflottiljen, Amfibieregementet, Helikopterflottiljen och Hemvärnet.



Kan inte någon lista de fem bästa minubåtarna som är i bruk idag (både öst och väst). Vore kul att se vad vi har att jobba med så att säga.
Taggar:
Amf 1
Fjärde sjöstridsflottiljen
Flottan

Rektor
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 okt 2014 19:44

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inläggav Rektor » 18 okt 2014 12:07

Kan inte någon lista de fem bästa minubåtarna som är i bruk idag (både öst och väst). Vore kul att se vad vi har att jobba med så att säga.

Probos
Medlem
Inlägg: 390
Blev medlem: 12 jun 2008 00:35

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inläggav Probos » 18 okt 2014 20:26

Alla har väl redan tagit del av det senaste men ändå.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/insat ... d?sidan=10

"Men vad som inte kommit fram är att det dessutom finns topphemlig teknisk information som pekar mot ett bestämt land: Ryssland.

Redan torsdagen den 16 oktober, före ubåtslarmet, uppfattade den svenska signalspaningen ett radiosamtal på ryska. Det ovanliga med samtalet som fördes på kvällen var att det sändes på en speciell radiofrekvens. Det är en nödkanal, som används av Ryssland. Ungefär 14 timmar senare, vid middagstid fredagen den 17 oktober, upptäcktes en främmande farkost i den tätt trafikerade Kanholmsfjärden och ubåtsspaningarna startade.

Samma kväll kunde signalspaningen åter avlyssna intressant radiotrafik. Det var vid 22-tiden. Men denna gång var det krypterad trafik. Kryptering används för att hindra utomstående att ta del av innehållet.

Men även krypterade radiosändningar går att pejla in och på så sätt kan man fastställa var sändare och mottagare befinner sig rent geografiskt. Pejlingen visade att sändaren befann sig i närheten av Kanholmfjärden. I den andra riktningen gick trafiken från en sändare som också den kunde pejlas in: den sändaren finns i den ryska enklaven Kaliningrad."

Eftersom denna tråd främst handlar om det som varit så är väl en av många frågor.
Har man lyckats göra motsvarande pejlingar under 80-90-talet?

Probos
Medlem
Inlägg: 390
Blev medlem: 12 jun 2008 00:35

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inläggav Probos » 18 okt 2014 20:53

Om det stämmer att det är en rysk skadad ubåt, vilken skulle det kunna vara? Vad kan man egentligen gå in med i Kanholmsfjärden?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ac ... Navy_ships

Rör det sig om en klassisk "mini-ubåt" med en väntande större ubåt eller är det något modernare t.ex. en UUV som slutat fungera?
Det kan väl inte krävas allt för mycket satellitspaning eller annan underrättelseinhämtning för att ta reda på vilka ubåtar som anlöper Kallingrad eller andra ryska hamnar i närtid eller om det helt plötsligt saknas någon ubåt.

Vidare är det knappast ett alternativ för besättningen att överge ev. farkosten på svenskt vatten och hoppas på att ingen ska hitta den. Modern side-scane sonar kan verkligen se allt på botten i minsta detalj.

Frågan är förstås varför man ger sig så långt in på svenskt vatten med de risker som det medför. Öppna källor, Flashback, flyg/satellitspaning är så utvecklat. Är det något som måste göras på plats så skulle en mycket bättre taktik vara att använda en vanlig större fritidsbåt t.ex. i juli. En sådan skulle i princip kunna vara var som helst längs kusten utan att väcka misstankar, vanlig relativt billig civil utrustning för t.ex. bottenundersökningar kan också finnas i en fritidsbåt utan det kräver någon vidare förklaring.
Då återstår färre alternativ, klassisk "felnavigering", inhämtning/utplacering av känslig militär utrustning, offensiv övningsverksamhet eller någon slags politisk markering i ett större sammanhang.

Stighult
Medlem
Inlägg: 1934
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Stighult

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inläggav Stighult » 18 okt 2014 21:14


Användarvisningsbild
Hugsvala
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 dec 2013 02:01

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inläggav Hugsvala » 18 okt 2014 21:17

Probos skrev:Om det stämmer att det är en rysk skadad ubåt, vilken skulle det kunna vara? Vad kan man egentligen gå in med i Kanholmsfjärden?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ac ... Navy_ships

Rör det sig om en klassisk "mini-ubåt" med en väntande större ubåt eller är det något modernare t.ex. en UUV som slutat fungera?
Det kan väl inte krävas allt för mycket satellitspaning eller annan underrättelseinhämtning för att ta reda på vilka ubåtar som anlöper Kallingrad eller andra ryska hamnar i närtid eller om det helt plötsligt saknas någon ubåt.

Vidare är det knappast ett alternativ för besättningen att överge ev. farkosten på svenskt vatten och hoppas på att ingen ska hitta den. Modern side-scane sonar kan verkligen se allt på botten i minsta detalj.

Frågan är förstås varför man ger sig så långt in på svenskt vatten med de risker som det medför. Öppna källor, Flashback, flyg/satellitspaning är så utvecklat. Är det något som måste göras på plats så skulle en mycket bättre taktik vara att använda en vanlig större fritidsbåt t.ex. i juli. En sådan skulle i princip kunna vara var som helst längs kusten utan att väcka misstankar, vanlig relativt billig civil utrustning för t.ex. bottenundersökningar kan också finnas i en fritidsbåt utan det kräver någon vidare förklaring.
Då återstår färre alternativ, klassisk "felnavigering", inhämtning/utplacering av känslig militär utrustning, offensiv övningsverksamhet eller någon slags politisk markering i ett större sammanhang.


Ja, fast visst är det en märklig strategi av en förment tsarisk fiende att forcera fram ett svenskt Natomedlemskap och därmed öka muskelstyrkan hos den oregerliga motståndaren? Vi är ju i praktiken redan medlemmar för övrigt:

http://bigstory.ap.org/article/finland- ... -ties-nato

Men oaktat detta, så har det senaste dygnets mediarapportering tydliggjort hotet från ett expansivt Ryssland, samt påvisat Putin som en opålitlig aggressor, vilket sannolikt påverkat den svenska opinionen i en gynnsam riktning i det pågående informationskriget. :|

Probos
Medlem
Inlägg: 390
Blev medlem: 12 jun 2008 00:35

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inläggav Probos » 18 okt 2014 21:28

Stighult skrev:http://www.marinetraffic.com/se/ais/index/itineraries/all/mmsi:636012382/shipname:NS%20CONCORD

Har de tappat bort en ubåt? :roll:


Eller har de tappat bort en uuv? :)

http://www.navyrecognition.com/index.ph ... hicle.html

"The Russian Navy is buying eight AUVs from Teledyne Gavia for a total of €19 millions. Three of the autonomous underwater vehicles will be delivered this. The remaining five will be delivered in 2013 and 2014 according to russian paper Nezavisimaya Gazeta reports."



Typical Defence & Law Enforcement Applications:

Mine Counter Measures (MCM)
Anti Submarine Warfare (ASW) training
Rapid environmental assessment (REA)
Surveillance
Search and recovery
Port security
Specialized payloads
Research

Bild

Probos
Medlem
Inlägg: 390
Blev medlem: 12 jun 2008 00:35

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inläggav Probos » 18 okt 2014 21:32

Enligt databladet så är drifttiden max 14 h beroende på hur många batterier den har. Andra modeller lär säkert ha liknande prestanda så det kanske ligger en sådan här någonstans på botten i skärgården.

Endurance: Depending on speed and exact configuration. Typically around 7 hours with
DVL INS and greater endurance when using acoustic positioning
Vehicle can be operated with two batteries for increased endurance (roughly doubled)
or batteries can be field swapped for continuous operations.

http://auvac.org/uploads/configuration_ ... lowres.pdf
Senast redigerad av 2 Probos, redigerad totalt 18 gång.


Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster