Största skogsbranden i modern tid (Sverige)

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Re: Största skogsbranden i modern tid (Sverige)

Inlägg av Sarvi » 29 jul 2018 07:06

När jag såg den här artikeln (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... alsingland) så inser man hur långt nedmonteringen av totalförsvaret gått. Just ”Drivmedelsdunk, 20 l” fanns det ju miljoner av i det gamla invasionsförsvaret; jag minns en uppgift i en artikel från sekelskiftet när den stora materielslakten drog igång, att bara strv 103-systemet innefattade en halv miljon jeepdunkar. Fan vet hur många som fanns totalt, eller i civilförsvarets förråd.

Nu har man problem att skrapa ihop ett par hundra...

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 29 jul 2018 18:56

Hörde att man "utvecklat" dunkarna, och skaffat en anordning så att de inte skall gå upp (sprint). Idiotiskt nog har då de gamla skrotats.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 01 aug 2018 15:43

Varför brinner det i Sverige men inte grannländerna?

Jo det brinner nog i Norge och Finland. men brandbekämpningen har lyckats bättre

https://goadam7.blogspot.com/2018/07/sk ... a-ser.html

HJ
Medlem

Inlägg av HJ » 14 aug 2018 07:55

Funderat mycket på dessa bränder och hur man skall ställa sig till hur man skall hantera dem. Önskar att jag hade mer yrkeskunnande /insiderinfo för att backa upp.

Ereps länk och en intervju med en fransk vattenflygsbesättningsman jag läst antyder att man har dålig beredskap i Sverige och därmed tillåter bränder att växa sig stora. Jag tycker det är en lite ojuste beskrvning, då det är framförallt fyra brandområden som blivit stora/svårhanterliga. Samtidigt har man dagligen haft 30-50 mindre bränder i terräng som man just stoppat i tidigt skede. Till skillnad från vad jag minns från 2014 var man denna gången mycket snabbare att få dessa europeiska brandflyg på plats (2014 tog det en vecka). Att branden i Trängslet blev så stor berodde till stor del att man på grund av skjutområde och odetonerad ammunition prioriterade brandmännens säkerhet framför skogens värde.

Och det leder mig in på en annan tanke: Skogsbränderna är inte jättedyra (nu är ju inte 1 mrd kr "lite" pengar) eller akut hotande människor. Åtminstone om man jämför med skogsbränder i Italien, Spanien, Portugal och nu senast Grekland: Det är en enorm skillnad i hur många människor som riskerar liv och egendom i en kraftig brand i södra Frankrike jämfört med i norra sveriges inland, och därmed vilken beredskap och kapacitet man anser sig behöva. Skogen har "bara" ett råvaruvärde, och 100 hektar skog är visserligen värt en hel del pengar, men det är först när bebyggelse börjar brinna som det går från stora till astronomiska belopp.

Anledningen till att jag skriver detta inlägg just nu är att jag precis läste denna notis
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7019246
"Vilt orsakar mycket mer skador på skogen än vad bränder gör". Det är för mig inte självklart att det är samhällsekonomiskt lönsamt att investera i markant ökad beredskap mot skogsbränder (t.ex. att vi införskaffar och vidmakthåller en styrka svenskt brandflyg).

Naturligtvis argumenterar jag inte för att man skall låta skog brinna okontrollerat, och vid branden 2014 var man mycket nära att evakuera Norberg (5000 invånare). Men kanske nya direktiv gällande skogsskötseln behövs (vilket naturligtvis leder till oönskade ökade regleringar av jord- och skogsbruket, en branch som idag inte direkt har för få regleringar att hålla sig till).

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 14 aug 2018 08:19

Det borde vara möjligt att likt försäkringsbolagen göra sådana regleringar frivilliga. Följer du dem släcker staten elden gratis, annars debiteras du enligt en stigande skala. Då känner bonden sig fri, inte tvingad, och får lättare att acceptera kraven.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 14 aug 2018 14:58

HJ skrev:
14 aug 2018 07:55
[...]

Ereps länk och en intervju med en fransk vattenflygsbesättningsman jag läst antyder att man har dålig beredskap i Sverige och därmed tillåter bränder att växa sig stora. Jag tycker det är en lite ojuste beskrvning, då det är framförallt fyra brandområden som blivit stora/svårhanterliga. Samtidigt har man dagligen haft 30-50 mindre bränder i terräng som man just stoppat i tidigt skede. Till skillnad från vad jag minns från 2014 var man denna gången mycket snabbare att få dessa europeiska brandflyg på plats (2014 tog det en vecka). Att branden i Trängslet blev så stor berodde till stor del att man på grund av skjutområde och odetonerad ammunition prioriterade brandmännens säkerhet framför skogens värde.

[...}
Jag tycker nog att mot slutet av sommaren så ändrade man taktik. Räddningstjänst tog hjälp av helikopter mycket tidigare än vad man gjort andra år. Innan verkar taktiken varit att hantera skogsbränder med räddningstjänst på marken först, sedan i ett senare skede kalla in helikoptrar när markpersonal inte räckte till.

Sett till andra halvan av juli ändrades det här nere i Småland, då stod redan helikoptrar i standby och var snabbt på plats vid de tillfällen när skogsbränder blåssade upp.

Så lite fog för beskrivningen finns det nog enligt min åsikt.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 14 aug 2018 16:54

Markus Holst skrev:
14 aug 2018 08:19
Det borde vara möjligt att likt försäkringsbolagen göra sådana regleringar frivilliga. Följer du dem släcker staten elden gratis, annars debiteras du enligt en stigande skala. Då känner bonden sig fri, inte tvingad, och får lättare att acceptera kraven.
Problemet med det är ju att skogsbränder respekterar ägogränser dåligt. Om du sköter din skog skog exemplariskt, men rågrannen gör lite som han vill med röjning och andra förbyggande åtgärder, så brinner med stor sannolikhet även din skog om grannens väl tar sig. Om än kanske med långsammare spridning.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 14 aug 2018 17:04

Sarvi skrev:
14 aug 2018 16:54
Markus Holst skrev:
14 aug 2018 08:19
Problemet med det är ju att skogsbränder respekterar ägogränser dåligt. Om du sköter din skog skog exemplariskt, men rågrannen gör lite som han vill med röjning och andra förbyggande åtgärder, så brinner med stor sannolikhet även din skog om grannens väl tar sig. Om än kanske med långsammare spridning.
Jo, det är riktigt, men på vad sätt är det ett problem?

Staten släcker då min välskötta skog enligt taxan för välartade skogsägare. Grannens skog släcker de enligt taxan för vanartiga skogsägare. Det finns mängder med försäkringar som fungerar på liknande vis, till exempel fordons-försäkringar där du får allt fler förmåner ju bättre bilförare du är.

Då är det säkert någon som tycker att grannen inte skall ha rätt att ha en så dålig skog att den kan få min att brinna. Jovisst, men har man någonsin kunnat lagstifta bort enfald eller lättja? Om den late vet att lättjan kan svida i skinnet brukar han få fart under galoscherna. Kostar det inget att vara lat så, tja.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 29 aug 2018 18:39

Artikel om anlagda br'nder i Dalarna.
https://www.metro.se/artikel/%C3%B6ver- ... B6rklaring

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 29 aug 2018 20:59

pandersson2 skrev: Artikel om anlagda br'nder i Dalarna.
https://www.metro.se/artikel/%C3%B6ver- ... B6rklaring
Träffade en gammal gymnasie-kompis som är frivilligbrandman på biltema i förrgår. Han hade varit ut och släkt ett antal anlagda bränder i ett skogsområde utanför Borlänge under dessa veckor. Tror nog att ganska många av bränderna var förorsakade av mänsklig verksamhet. Häromkring brann det bredvid järnvägen några gånger, säkert gnistor från tågen.