Största skogsbranden i modern tid (Sverige)

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Re: Största skogsbranden i modern tid (Sverige)

Inlägg av Hans » 25 jul 2018 19:47

Jag är inte helt säker på att jag förstår hur du menar.

Men förra årtusendet när jag fick kursen i att släcka bränder så sades det följande:

För att släcka en brand måste man ta bort ett av tre element som gör en brand möjlig.

1. Något som kan brinna
2. Syre
3. Värme

Jag misstänker att typ 90 kg vasst sprängämne fixar 3'an hyfsat i närområdet, kopplat till Markus jämförelse med att blåsa ut ett ljus.

MVH

Hans

Stighult
Medlem

Inlägg av Stighult » 25 jul 2018 21:05

Hans skrev:
25 jul 2018 19:11
Knappast tidsinställd. Möjligtvis zonrör men jag gissar på anslagsbrisad, troligtvis högkänsligt. Splitter finns, jag vill inte vara i närheten om jag inte har en bra grop.

MVH

Hans
I Fredstid 3000 meter annars 350 meter säkerhetsavstånd. Enligt den grönklädde som berättade.

Mags_
Medlem

Inlägg av Mags_ » 25 jul 2018 21:18

Funderade över detta också häromdagen och undrade hur verkan skulle bli med en termobarisk bomb (som Sverige mig veterligen inte har i sin arsenal). Risken finns förstås för fler småbränder, men...

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 26 jul 2018 07:49

Markus Holst skrev:
25 jul 2018 19:26
Släckte man inte brinnande oljekällor på liknande sätt?
Svar ja. Den mest kände i den branschen var väl "Red" Adair. :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Adair

Explosionen förbrukar ju dessutom syret lokalt. Kan tänka mig att det är enklare (nåja) i en oljekälla, hur det funkar ute i skogen är väl en annan sak.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 26 jul 2018 08:15

Oljekällor är ofta inom begränsade ytor vilket minskar tillflödet av syre. Det som brinner är även huvudsakligen gas som avdunstat. Vid en skogsbrand så är det fast material i form av träd och liknande som brinner. Därfr så är det högre värme innehål kvar och större rysk för att elden kan taga ny fart då nytt syre tillförts. Har därför svårt att se att det är en praktisk nytta med metoden vid en skogsbrand. Det låter dyrt och resurserna borde kunna ha effektivare alternativ.

Edit
I det här fallet så handlar det om jag försttt det korrekt om att har ett område med hög explosionsrisk där man av säkerhetsskäl är förhindrade att använda andra metoder. Vattenbombning borde vara effektivare, men de resurserna kanske kan komma till större nytta på annat håll. Då kanske detta kan ge vara ett alternativ, men jag ser det ärligt talat som huvudsakligen en aktion för PR. Om det inte är en mindre lokal gräsbrand man vill kontrollera på ett dyrt sätt.
Senast redigerad av 2 pandersson2, redigerad totalt 26 gång.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 26 jul 2018 08:21

Att man använde den just i Trängslet är ju för att brandmännen inte riktigt hade lust att jobba där, med risk för odetonerad ammunition på marken. Bombfällningen var väl ett sista alternativ här och resultatet verkar gott. Att det är ett skjutfält gjorde ju att området var avspärrat redan till vardags och säkerhetsavstånd inte var något problem.

De som jobbar med släckningen verkar ju nöjda med resultatet men jag har svårt att tro att vi kommer se samma lösning på "civila" bränder. Går det galet blir det ju ett ramaskri i pressen.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 26 jul 2018 08:29

Markus Holst,

instämmer i att det verkar vara en desperat åtgärd. Det mer naturliga alternativet hade varit att förekomma branden genom att kontrollerat röja och svedja marken innan branden nått fram.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 26 jul 2018 10:26

De italienska brandflygen dras tillbaka, de behövs i Grekland. Däremot har Turkiet erbjudit sig att skicka ett flygplan.
Källa DN

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 26 jul 2018 10:44

Brandsituationen i Finland är lite bättre nu, så nu erbjuder Finland också hjälp.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/07/ ... trots-allt

Stighult
Medlem

Inlägg av Stighult » 26 jul 2018 11:34

Extremt klimat med planterade skogar kräver innovativa idéer. Så kanske ett snabbt sätt att skapa brandgator. Nytt extremare klimat, med planterade barrskogar. Utflyttade byar vilket innebär att forntidens frivilligorganisationer håller på att dö ut. Vilket innebär att upptäckten, första insatsen och även aktuella kunskaperna dör ut.

Sen en helt annan sak är tjafset om eldningsförbud. Ordna till typ tre graderingar med klara regler. Bestäm sen vem som ska se till att det går ut. länstyrelsen eller kommunen. Sen lite samordning mellan kommunernas och myndigheters websidor där webdesigner håller sig borta, ska vara enkelt att gå in och hitta länkar till de olika myndigheterna. Se vad som råder om eldningsförbud i kommunen som man just besöker. om det nu brinner se var och vad man ska undvika för område eller vägar. etc.

Som det är nu kan jag givetvis hitta mycket genom att surfa runt, men det finns inte två kommuner som kan ha samma upplägg. Om den nu börjar fungera så ska webdesignern bygga om sidan till något nytt. :lol:

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 26 jul 2018 13:09

Om det är 87 kilo sprängmedel som använder borde ju typ en IED med motsvarande mängd sprängmedel som slängs ut från en helikopter eller ett antal lag med GRK som ju Hemvärnet i dalarna har göra minst samma verkan. För mig känns det här som Infoops av typen, vi gör allt som är möjligt och se hur bra våra Gripar är att ha när det är kris i samhället.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 26 jul 2018 13:53

pandersson2 skrev:
26 jul 2018 08:29
Markus Holst,

instämmer i att det verkar vara en desperat åtgärd. Det mer naturliga alternativet hade varit att förekomma branden genom att kontrollerat röja och svedja marken innan branden nått fram.
Det har man ju också prövat, 800 ha skyddsbrändes (i helgen?) vid Trängslet-branden men branden tog sig ändå över. Vind + extremt torrt gör att branden kan hoppa flera kilometer, om det vill sig illa.

Sprängmetoden är ett sätt att bekämpa (blåsa ut) toppbränder, så att det finns tid att hinna angripa branden på konventionellt sätt. En skogsbrand går normalt i marknivå och går då att bekämpa med markpersonal/slang. Men om branden går upp i trädkronorna och blir en s k toppbrand så blir spridningshastigheten mycket högre och det är direkt farligt för markpersonal i eldens väg. Därför försöker man hejda/trycka ner toppbränder med vattenbombning/brandgator eller (tydligen som nödåtgärd) sprängningar. Räddningstjänsten har ju varit tydliga med att bombfällningen häromdagen var ett test och att det bara kan komma ifråga under särskilda omständigheter.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 26 jul 2018 15:02

sonderling skrev:
25 jul 2018 18:44
Ah tack för hjälpen jag läste det först som CBU och då blev det klusterbomber.
Ja det måste ju vara nått med mera spräng än splitter verkan. På Rapport såg jag ingen krater, var den tidsinställd för brisera ovan mark?

Sonderling
Någon annan än jag som är besviken på Flygvapnet när det gäller filmningen av insatsen?

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 26 jul 2018 15:33

mrsund skrev:
26 jul 2018 15:02
sonderling skrev:
25 jul 2018 18:44
Ah tack för hjälpen jag läste det först som CBU och då blev det klusterbomber.
Ja det måste ju vara nått med mera spräng än splitter verkan. På Rapport såg jag ingen krater, var den tidsinställd för brisera ovan mark?

Sonderling
Någon annan än jag som är besviken på Flygvapnet när det gäller filmningen av insatsen?
Jo jag ville ha nån Swartzkopf där som visar video bild när det sprängs och så ville jag se en rejäl bombkrater efter åt?!

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 28 jul 2018 18:35

Har skogsbränderna tagit några bostäder än?