Kaos i Libyen

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Varulv
Medlem
Inlägg: 2365
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Kaos i Libyen

Inläggav Varulv » 28 jan 2015 14:31

Et terroristangrep hendt om morgenen mandag den 27. januar ved kl. 9 av mellom to og fem uidentifiserte menn som i ettertiden er sagt å være fra ISIS, på luksushotellet Corinthia i Tripoli sentrum. Det hadde kommet uverifiserte erklæringer om at ISIS står bak, men det er meget mye tvil over dette; da dette punkteres på tre steder; for det første hendt angrepet på et tidspunkt da de fleste utlendingene var ikke i hotellet. For det andre forskanset to terrorister som hadde tatt gisler før de ble løslatt og deretter begikk selvmord med eksplosiver, seg i 23. etasje som var reserverte de diplomatiske kontorene med base i Qatar. For det tredje var GNCs "statsminister" Omar al-Hasi fra Tripoli-regjeringen og dermed en vennligstemt islamist for ISIS i Derna, akkurat der på hotellet.

Det er ikke klart om hvordan og hvorfor angrepet hendt, men dette er mer på linje med hva ekstreme innfødte terrorister ville ha gjort fremfor kun ISIS. al-Hasi på hotellet støtter nemlig ISIS i Derna og andre islamistiske organisasjoner som har et vennlig forhold med ISIS. På sosiale medier hersker det forvirring med erklæringer og kontraerklæringer, noe som illustrerte meget godt tilstanden for pressedekningen i Libya som har blitt så manglende i det siste at man har mistet oversikten på de daglige hendelsene der. En erklæring mente angrepet var som hevn for at USA drepte terroristen Abu Anas al-Libi, men han var fra al-Qaida som ikke er i vennlig fot med ISIS. BBC fant ut at det kom trusler i forkanten, noe som ville ikke ha hendt om det var ISIS.

Minst ti ble drept, av disse fem utlendinger, en fra USA (sikkerhetsvakt), en fra Frankrike (i et lokalt passasjerflyselskap) og tre fra en tidlig sovjetisk republikk i Sentral-Asia og fem innfødte vakter. Deretter kjente man bare til de to drepte angriperne som begikk selvmord i slutten etter dramaet som vedvarte i flere timer. De var funnet da "politiet" stormet etasjen like etter eksplosjoner hendt.

Dette terroristangrepet er en stor gåte som kan være mer et resultat av den andre libyske borgerkrigen som tross en våpenstillstand fortsetter, fremfor internasjonal terrorisme i regi av ISIS. Det er nemlig ikke bekreftet om det aktuelt var ISIS som står bak, en av de drepte er sagt å være en tidlig Gaddafi-tilhenger fra for flere år siden.

I mellomtiden fortsetter blokaden av den GNC-kontrollerte Libya, et tankskip - "Answar Afriqya" ble tvunget under eskorte av fly bort fra Misrata til Tobruk den 25. januar 2015. Kapteinen var kontaktet på radio og bedt om å snu fremfor å bli bombet.

http://www.dagbladet.no/2015/01/27/nyhe ... /37394771/
http://nypost.com/2015/01/27/1-american ... -official/
http://www.bbc.com/news/world-africa-31001094

Varulv
Medlem
Inlägg: 2365
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Kaos i Libyen

Inläggav Varulv » 18 feb 2015 21:34

I ly av den egyptiske luftoffensiven mot ISIS i Øst-Libya ble det gjennomført et flyangrep på Zintan flyplass i Øst-Libya, sannsynlig den HoR-kontrollerte al-Watya flybasen som også fungerte som trafikkflyplass, den 17. februar 2015. Det er kanskje det første flyangrepet av verdens første islamistiske flyvåpenet, den misratanske Libya Dawn`s flyvåpenet.

Ulike opplysninger tyder på at flyparken for GNC som kontrollerer fire viktige flybaser, Misrata, Mitiga, Benina og Tripoli lufthavn, består av 2 eller 3 intakte L-39 Albatros jetdrevet treningsfly, 5 Soko G-2AE jetdrevet angrepsfly (var brukt under den første libyske borgerkrigen) og 4 MiG-23 jagerbombefly, av dette skulle bare et eneste eksempel være overhalt. Det er mulig at LD (Libya Dawn) forflyttet det ene av de to gjenværende eksempler på Mitiga til Misrata og startet arbeidet på dette MiG-23 flyet. Rapporter om et flyangrep i høsten 2014 kan være av et fly av type Soko G-2AE.

LAF flyvåpenet som har sluttet seg til HoR, hadde lenge forsøkt å sette i gang flyene som var tilbake i al-Watya flybase, men det har i ettertiden kommet fram at ingen fly fra annetsteds hadde landet der, utover transportfly og regionaljetfly. Istedenfor viser det seg tidlig i februar 2015 at det bare var et enslig fly som er operativt, et gammelt toseteres MiG-23UB fly som på lang hold kan identifiseres som en "Sukhoi" ved feil ettersom det også har variabel vingekonfigurasjon. Det er et par dusin utdaterte Su-22MK fly som har blitt etterlatt der i al-Watiya flybase i meget mange år, og skal være de siste gjenværende eksempler av denne flytypen. NATO hadde ødelagt alle Su-22M-3 fly under krigen i 2011. Trolig er bare ett eller to Su-23MK fly overhalt selv om det er ikke sikkert om det finnes villige piloter som vil flyr fly som var på bakken i et tiår eller mer.

Det er mulig at det bare er to operative militærfly i hele Vest-Libya; den misratanske MiG-23 mot den zintanske MiG-23UM. Men begge parter har flere fly de kunne prøver seg på i den nære fremtiden.

http://spioenkop.blogspot.no/2015/02/th ... g-its.html

Varulv
Medlem
Inlägg: 2365
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Kaos i Libyen

Inläggav Varulv » 04 mar 2015 16:13

Bloggeren i Oryx fant noe meget sprøtt i Libya. Det har blitt innført et internasjonalt våpenembargo mot Libya, og selv om Egypt forsøkt å få det opphevet med tanke på at GNC med deres LD styrker uhemmet får våpen og assistanse fra Tyrkia og Qatar i en slik grad at HoR måtte ha en fly- og båt blokade av Vest-Libya (ironisk nok blir deres militærbase i Zintan populært, da sivile fly kunne lande der fremfor i GNC-kontrollerte flyplass) i mange uker. Dermed har HoR problemer med å opprettholde sine LNA styrker som trengte ny våpen og krigsmateriell. De blir dermed kreativ i sitt behov. De har nemlig flere utrangerte krigsfartøyer og lagrer for den libyske marinen i Kyrenaika, så man begynte å undersøke om de kan settes på bakken.

Resultatet ble kanskje den meste formidable technical i Libya, for det ble levert et par store lastevogner fra utlandet som da ble ombygd for å ha AK-230 kanontårn på seg. Dette enslige kanontårnet har 2 30mm NN-30 kanoner, det dobbelte av det kraftigste som til da var montert på en technical. Så langt er det bare to modifiserte lastevogner, en Kamaz 6x6 lastevogn og en Scania trailervogn som fikk hver sitt AK-230 tårn tatt fra minesveiperen "Tariq-Ibn Ziyad" i Benghazi hvor det var blitt senket med artilleri under kampene. (trolig i 2014)

http://spioenkop.blogspot.no/2015/02/th ... iy-ak.html

I mellomtiden er det nå sett at det skjer flyangrep på begge sider, GNCs LD flyvåpenet med et ukjent antall fly, trolig av et MiG-23 fly og flere mindre kampfly av type Soko eller Albatross skal ha angrepet oljeportene Ras Lanuf og Es Sidra i østre Sirte-bukta tidlig den 3. mars 2015. Dette blir gjengjeldt med et flyangrep av HoRs flyvåpenet LNA på Mitiga flyplass ved Tripoli og kanskje et annet angrep i forstaden Jonzour vest for byen Tripoli. Ingen av angrepene gjorde meget skade, og det var nesten bare brukt raketter, trolig mindre ikke-styrte luft-til-bakke raketter.

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 502
Blev medlem: 18 sep 2003 22:12
Ort: Kopparbergs län

Re: Kaos i Libyen

Inläggav Gyps » 04 mar 2015 19:20

Varulv skrev:...Resultatet ble kanskje den meste formidable technical i Libya, for det ble levert et par store lastevogner fra utlandet som da ble ombygd for å ha AK-230 kanontårn på seg. Dette enslige kanontårnet har 2 30mm NN-30 kanoner, det dobbelte av det kraftigste som til da var montert på en technical. Så langt er det bare to modifiserte lastevogner, en Kamaz 6x6 lastevogn og en Scania trailervogn som fikk hver sitt AK-230 tårn tatt fra minesveiperen "Tariq-Ibn Ziyad" i Benghazi hvor det var blitt senket med artilleri under kampene.
Bild 8O :o

Vilken fin blandning av svensk, rysk och lybisk ingenjörskonst.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem
Inlägg: 5269
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

Re: Kaos i Libyen

Inläggav sonderling » 05 mar 2015 15:41

Ja verkligen!
Räknas inte lastbilen som krigsmateriel? Ring radioleaks!

Sonderling

Varulv
Medlem
Inlägg: 2365
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Kaos i Libyen

Inläggav Varulv » 23 mar 2015 23:28

Fra den 20. mars har zintaniene og warshanfanaene som har sluttet seg til HoR-regjeringen i øst, gått på en bred offensiv ned fra fjellene og deres enklaver i sørvest og dels vest mot den libyske hovedstaden Tripolis utkantene, og nådde byene Azizia og Zahra i samarbeid med en rekke flyangrep som åpenbart var ikke bare gjennomført av LNA flyvåpenet, muligens deltok egyptiske fly i angrepene. Stort sett er flyangrepene rettet mot flybaser og militæranlegg med lagrer for tyngre våpenenheter, men også besittelser vendt mot LNA styrker i taktisk støtte. I august 2011 klarte zintaniene å bryte gjennom frontlinjene oppe på fjellene og ta seg dypt inn i hovedstaden, og det var store forhåpninger om man vil gjenta bragden på nytt.

Utfallet er usikkert i mandag 23. mars, tross et flyangrep som drepte 8 sivilister i byen Tarhouna sør for Tripoli ifølge USAs ambassadør som allikevel kom ut for motsigende påstander fra denne byen som rommet en flyktningleir for tawerghanene som har vært utsatt for en rasistisk motivert etnisk rensing-kampanje av misratanerne i 2011.

http://www.ibtimes.com/eight-killed-air ... al-1856424

Det hendt samtidig som misratanerne for første gang fikk merke den militante islamismens vold, da 12 militsmedlemmer fra Libya Dawn ble slaktet av ISIS militante under kampene om byen Sirte som pågikk siden 14. mars, da GNC regjeringen endelig fikk LD styrker til å engasjere disse islamistiske terroristene som siden mistet en mindre by, (Nawafliya) men sloss videre. Samtidig hadde general Haftar sendt styrker sørover mot Ajdabiya-Breda regionen midt under et nytt omgang i Slaget om Benghazi som ved 19. mars etter to uker så 25 drepte og 170 skadde hos LNA styrkene. Sirte-regionen har blitt et stort ingenmannsland hvor LD styrker, LNA styrker, ISIS militante og lokalmilits har blitt etterlatt til seg selv.

I den 23. mars 2015 fikk luftkrigen en vending da et MiG-23 fly fra LD flyvåpenet krasjet under et angrep på Zintan flyplass. Det var trolig det enslige misratanske MiG-23 flyet som hadde vært overhalt og satt i operativ tilstand i januar-februar 2015. Dette flyet hadde da gjennomført en rekke angrep mot Zintan flyplass hvor LNA flyvåpenet har et enslig MiG-23 fly og to Su-22 fly under overhaling.

http://www.voanews.com/content/libya-na ... 91120.html

Varulv
Medlem
Inlägg: 2365
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Kaos i Libyen

Inläggav Varulv » 09 maj 2015 21:18

Det hadde vært mye snakk om MiG-25 på sosiale medier i våren 2015 - det fikk en brå slutt da MiG-25 flyet under et angrepsoppdrag krasjet den 6. mai 2015 ikke langt fra Zintan. Dette flyet var et toseters MiG-25PU treningsfly ført av en pilot som skal ha berget seg trolig da han opplevde teknisk svikt. Det hadde tatt lang tid for misratanerne som nå har to andre MiG-25 i sin egne base i Misrata flyplass, å gjøre flyet flyerdyktig på nytt etter så mange år på bakken. Ifølge bloggeren i spioenkop var det antatt at MiG-25PU flyet skulle bare ha en last på to FAB-500T bomber.

http://www.janes.com/article/51223/mig- ... s-in-libya

http://spioenkop.blogspot.no/2015/04/li ... in_10.html

Krigen i Libya har kjørt seg fast; det har blitt en tit-for-tat krigføring mellom flystyrker som helst foretrukket å støtte bakkestyrker som går svært langsomt mot deres objekter. Mangel på våpen har tvunget de krigførende til å bruke hva som helst, noe som bloggeren i spioenkop tok stor interesse i. Men det er et bevis på at landet nå er i ruiner, for når de militante ikke lenge kunne bruke våpen og våpensystemer av siste nytt eller måtte bruke det utrangerte som regelrett søppel, ment det at samfunnets ressurser er oppbrukt.

Dessverre betyr denne destabiliseringen at hele landet er lovløst og uten av stand til å forhindre båtemigrantbølgen mot Europa som i de siste måneder har antatt enorme dimensjoner under noe som må betegnes som galskap. Til og med krigsflyktninger fra araberland valgt å unngå Libya, hvor de fleste emigrantene som vil til Europa, aktuelt kom fra subsaharisk Afrika og dermed blir utsatt for diskriminering, trakassering, overgrep og sist massemord. Ved 19. april 2015 ble 30 etiopiske kristne massakrert av ISIS i Libya. Mens de militante satt og skjøt på hverandre på lang hold, vantrives sivilistene i et land som regelrett faller fra hverandre - og kriminelle samt emigranter regelrett løper rundt uten at noen kunne holde disse under kontroll.

HoR-regjeringen i Kyrenaika i de siste uker gradvis i styrke ropte ut om at de vil ha opphevelse i våpenembargoen for å kunne få våpen og assistanse fra deres allierte, og har i det sist valgt å holde egne land som gissel, de vil ikke akseptere EUs siste planer om å bruke militærmakt for å stanse båtemigrasjonen med bakkeoperasjoner på landet og helst ment man burde få våpen og hjelp mot GNC-regjeringen i Misrata/Tripoli. Det betyr at for å stoppe flere hundretusener fra å ta seg over til Europa i løpet av dette året må EU før eller senere ta et valg om å støtte den ene av partene i Libya, og dermed deltar i den andre libyske borgerkrigen.

http://news.yahoo.com/ap-exclusive-liby ... 26392.html

Det begynner å haste, for emigrantene i Libya er i ferd med å bli fullstendig desperat i deres håpløshet. De fleste er nemlig ikke krigsflyktninger, men økonomiske flyktninger fra Vest-Afrika. De hadde regelrett brukt alt de hadde og mer til for å ta seg fram til Libya og dermed er helt ruinert uten midler å livnære seg på. En fortsettelse av oppholdet i Libya vil være ekstremt farefullt.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2365
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Kaos i Libyen

Inläggav Varulv » 09 jan 2016 22:48

Den andre libyske borgerkrigen kan ha skiftet karakter eller blitt "avsluttet" med en overenskomstavtale 17. desember 2015 i Marokko da representanter for HoR-regjeringen i Kyrenaika og GNC-regjeringen i Tripolitania undertegnet etter flere måneder med harde forhandlinger i en rekke land.

Behovet for en fredelig overenskomst var sterk, ettersom volden har lammet landet fullstendig med oljeeksporten i hender på utskilte parter idet en ny og alvorlig trussel har dukket opp - ISIS. Martin Kobler, FNs spesialutsending til Libya gjort det klart at "Libya er i et kappløp med tida" fordi det var klart at terroristene har begynte å ekspandere seg og infiltrerte stadig flere og flere områder, nå også i Tripolitania ved å ta fordel av kaoset. De økonomiske problemene hadde forverret seg ved at oljepriskollapsen gjør oljeeksport mindre lønnsomt enn tidlig, og plutselig kunne man ikke lenge ha et økonomisk grunnlag å opprettholde lokalkommunene på. Det eksporteres mindre olje enn tidlig gjennom året 2015, men fortjenesten minsket meget drastisk idet volumprisen krympet seg ned til 35 dollar per fat i desember 2015. Landet hadde som et resultat av krigene og volden fått egne økonomisk virksomhet dramatisk redusert til et minimum slik at svakstilte deler av landet falt helt gjennom - for første gang var det registrert akutt nød, 1,3 millioner lider nå av underernæring. Det er en firedel av den totale befolkningen. Den andre libyske borgerkrigen hadde kjørt seg fast; verken HoR eller GNC er sterk nok til å søke en militær løsning - spesielt fordi GNC støttes - i klar konflikt med majoriteten av verden som støttet HoR - av Qatar gjennom Tyrkia. Egypt og Emiratene på sin side støttet HoR, endog med våpenleveranser som et lite antall MiG-21 fly.

Men nå er spørsmålet om det kan være for sent. ISIS har ekspandert fra byen Sirte på begge sider av kysten langs Sirtebukta og nådde Ras Lanuf kontrollert av HoR til øst, de holder stand i byen Derna og har etablert seg i Benghazi og Ajdabiya ved å assimilere de beseirede islamistiske organisasjoner som har vært under angrep av LNA militæret kontrollert av general Haftar. Deretter har de etablert seg for første gang i Tripolitania ved å overta byen Surman ved al-Zawiya vest for hovedstaden Tripoli. Og siden har det kommet fram at en militsgruppe skal i januar 2016 ha sluttet seg til ISIS - i byen Misrata. Misrata, GNC-regjeringens egentlige hovedstad. I den 4. januar 2016 startet ISIS en offensiv mot Sidra til øst fra Sirte, og tvunget de gamle fiender HoR og GNC til å samarbeide. Det kan være en historisk dato, for det signalisert kanskje slutten på den andre libyske borgerkrigen og være begynnelsen på en tredje krig om Libya.

Etter fire dager er resultatene en total katastrofe for det libyske folket, etter å ha nådde Bin Jawad forsøkt ISIS å ta landets største oljeterminal i Sidra med et selvmordsbombeangrep mens styrkene sloss om kontrollen over byen Ras Lanuf - og underveis i kampene besluttet ISIS at om de ikke kan ta oljeterminalen - skulle ingen få den. Til tross for at GNC sendt sitt flyvåpen til hjelp for LNA styrkene, var det umulig å hindre dette vanviddet fra å skje den 6. oktober da fem oljetanker som rommet flere hundretusener liter olje - de var blitt lagret fordi man måtte nå selge i større volum enn normalt - ble ødelagt og satt i brann. Dermed er Sidra oljeterminalen permanent slått ut, bare et par mindre oljetanker er tilbake innenfor rekkevidden for ISIS. Deretter den 7. januar ble Libya utsatt for den blodigste hendelsen helt siden høsten 2011 på fem år da en selvmordsbomber i et lastekjøretøy rammet polititreningssenteret i byen Zliten ikke langt fra Misrata - ut av de 400 aspiranter som hadde samlet seg, var 80 drept og 150-200 skadet, "230 vantroe var drept og skadet" ifølge ISIS som påtok seg ansvaret. Det samme hendt i Ras Lanuf, men der var "bare" 7 drept av selvmordsbomberen i sin SVBIED som utslettet sjekkposten inn til en militær treningsleir. I en by, Sabratha i Tripolitania vest for Tripoli, ble en selvmordsbomber forhindret fra å detonere sitt selvmordbombebelte i en full markedsplass - han var tunisier. Tre selvmordsbombing i en og samme dag.

Da hadde situasjonen helt forvandlet seg, en ny krig har oppstått med daglige selvmordsbombingsangrep - ved Misrata ble en ambulanse sprengt i filler da militsmedlemmer forsto at noe var galt, og fulgt etter bare for å se sjåføren sprengt seg og sitt kjøretøy den 9. januar. I hovedstaden Tripoli i den samme dagen ble en bilbombe (VBIED) sprengt, den andre ble funnet og uskadeliggjort i siste liten. Samtidig er det blitt klart at ISIS i Libya har til hensikt om å kopiere ISIS i Syria/Irak fordi i Bin Jawad ble 150 menn - mange eks-militære og politi - tatt i arrest i noe som minner om en utrenskning ved 8. januar, for å sette befolkningen i skrekk og eventuelt utrydde disse mennene.

https://en.wikipedia.org/wiki/Zliten_truck_bombing

ISIS angriper nå oljeinstallasjoner enten for å ta disse eller ødelegge disse, kastet det libyske folket ut i katastrofens avgrunn. Dessverre er det klart at sterke krefter i GNC-regjeringen som nå har oppløst seg til fordel for unionsregjeringen, ikke er interessant i fred med sine gamle fiender som sett da statsminister Faiez Serraj komn til Zliten for å vise ofrene respekt

For å følge med; her:

https://twitter.com/LibyaSecMonitor

https://twitter.com/Oded121351

Situasjonen er blitt så kritisk at USA og Frankrike nå planlegger en intervensjon i Libya, franske rekognoseringsfly hadde overfløyet Libya i desember 2015 og januar 2016. Mye tyder på at det vil komme omfattende flyangrep mot ISIS snart, for å støtte den nye regjeringen som nå regjerte fra Tunis i Tunisia istedenfor Tripoli, Misrata og Tobruk (i de to første byer er det mange islamistiske gærninger som kanskje kan slutte seg til ISIS) - den såkalte "Unionsregjeringen".

https://twitter.com/TheRealBTL

Men det er ikke nok med bomber. Den libyske økonomien som et resultat av oljepriskollapsen hadde blitt avhengig av å forstørre sin produksjonsmengde på råolje - og midlene for dette har blitt ødelagt i Sidra og Benghazi så det bare er dels Derna tilbake. Dermed er Libya økonomisk sett ruinert for meget lang tid; fattigdom som i Gaddafis tid - helt siden 1950-årene - som hadde vært bortimot ukjent, har blitt altfor vanlig for det libyske folket. Dessuten er det klart at ISIS spreder seg med å assimilere islamistiske motiverte milits som utgjør en alvorlig trussel - blant annet er Tripolis sterkeste mann en islamist med en fortid i Al-Qaida. Disse må elimineres som en potensiell kilde for ISIS. Det er også blitt klart om at ISIS livnært seg på støtte fra annetsteds og dermed utgjør en alvorlig trussel mot Egypt, Algerie og Tunisia hvor det har hendt flere terroristangrep som tok sikte på å kaste disse landene (med unntak av Algerie hvor et beinhardt regime holder stand) ut i økonomisk misere som i Libya. Blant annet var to svensker og en dansker skadet av terrorister med kniv i Egypt 8. januar 2016, disse var angrepet fordi de var turister - og en meget viktig inntektskilde for den egyptiske økonomien. ISIS i Nord-Afrika driver med økonomisk terror og spreder seg ved å ete i seg aktive islamister underveis.

De to flyvåpnene i Libya klarte ikke å avgjøre en eneste ting under den andre borgerkrigen så man vet ikke om vestlige fly kan gjøre det bedre i møte med en fiende som bruker befolkningen som gisler og menneskeskjold.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2365
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Kaos i Libyen

Inläggav Varulv » 10 jan 2016 22:28

Det er nyheter i sosiale medier (twitter) om at det har vært gjennomført flyangrep av uidentifiserte fly som LNA senere hevder er franske fly, om kveld den 10. januar 2015. En twitter-kilde i søndre Libya meldt fra om at man tror flyene var kommet fra Niger. Der har franskmennene utplassert en styrke på 4 Mirage 2000D fly for kamp i Mali og Niger (mot Boko Haram - og for å holde Nigeria på matta) i Niamey flybase med "Operasjon Barkhane" som startet i august 2014 som en fortsettelse av "Operasjon Serval" som oppsto under den maliske krigen mot islamistene - bare utvidet til å omfatte hele Niger-flodregionen inkludert nordre Nigeria, selv om man stort sett konsentrert seg om nordre Mali.

Ennå er det ikke klart om dette, men en nylig melding fra Sirte tyder på at ISIS hadde blitt påført alvorlig tap og at disse hadde tapt terreng ved byen Ras Lanuf senere om dagen.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2365
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Kaos i Libyen

Inläggav Varulv » 12 jan 2016 02:27

Det "franske" flyangrepet var ønsketenkning; det var i virkeligheten et MiG-23MLD jagerbombefly som angrepet en ISIS konvoi mellom Sirte og Bin Jawad fra flybasen i Misrata.

Det finnes to flyvåpen i Libya som er dels i krig med hverandre; HoR som er internasjonalt anerkjent, kontrollerer alle flybaser i Kyrenaika med en flyflåte (LAF - Libya Air Force) på 7 MiG-21MF/bis og 2/3 MiG-23ML/UB fly, hvorav det ene MiG-23UB i Tripolitania - og en flyflåte på al-Watiya flybase ikke langt fra grensen mot Tunisia som består av 2 Mirage F.1AD og 1 eller 2 Su-22M-3 fly i tillegg til det enslige MiG-23UB som så langt var ensomt fram til desember 2015. GNC/Misrata som er utpregende islamistisk og internasjonalt isolert med klar unntak av Qatar og Tyrkia har LDAF (Libya Dawn Air Force) som skal ha 2 MiG-23MLD, 5 G-2 Galeb og 1 J-21 Jastreb fly samt "2 Mirage F.1ED" (trolig feil) i egne flyflåte - i tillegg til 6 SF-260 som ikke har vært sett i luften, med baser ved Tripoli og Misrata i Tripolitania.

http://aerohisto.blogspot.fr/2016/01/ai ... e-and.html

HoR og GNC har gått sammen mot ISIS, men som et statsbesøk av representanter fra Unionsregjeringen til Zliten skulle bevise, er det meget sterke og svært udisiplinerte motstand av islamistiske militsgrupper som ved flere anledninger prøvde å angripe utsendingene fram til disse kom seg i sikkerheten 10, januar etter 36 timers marerittaktige opplevelser. Det var meget skammelig for meget mange libyerne som i sosiale medier reagert sterkt mot disse "militsene". Ettersom Frankrike og USA presset meget sterkt på - støttet av hele verden med unntak av Qatar (Tyrkia har brutt med GNC i det siste) - at det skulle være en fellesregjeringmakt i Libya for å kunne angripe ISIS, mente det at internasjonal hjelp er fremdeles ikke mulig med det første.

I mellomtiden er ISIS ute etter å ødelegge Libya som nasjon, de forsøkt på nytt å komme fram til Sidra bare for å møte sterk motstand fra folk som hadde innsett at gærningene var villig til å kaste dem og hele nasjonen ut i akutt fattigdom ved å ødelegge oljeinstallasjonene om disse ikke kan ha dem under egne kontroll. Til sjøs prøvde ISIS å komme til oljeinstallasjonene i Zueitina i Sirtebukta ikke langt fra byen Brega med tre båter den 10. januar, men ble stoppet da den ene båten ble skutt i brann av vaktbesetningene. Oljeselskapene og de ansvarlige i hele landet tar nå forholdsregler for å beskytte den libyske oljeindustrien, blant annet har man stoppet all tilførsel til oljeinstallasjonene langs bukta og tømte oljetankene i Ras Lanuf. For libyerne er dette en grufull situasjon fordi de har aldri kommet ut for noe liknende hvor man blir utsatt for økonomisk terror av den aller verste sort.

LasseMaja
Redaktionen
Inlägg: 5050
Blev medlem: 22 jan 2003 08:19
Ort: Dalarna

USA angriper ISIS i Libyen

Inläggav LasseMaja » 19 feb 2016 19:58

ISIS håller på att omgruppera resurser från Levaten (Syrien/Irak mm) där man är satt under stark press till Libyen, som länge varit en fristad för gruppen. Nu har USA på börjat flygangrepp mot ISIS även i Libyen.


http://www.bbc.com/news/world-africa-35613085

Varulv
Medlem
Inlägg: 2365
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Kaos i Libyen

Inläggav Varulv » 20 feb 2016 15:32

Det vist seg å være et såkalte "likvideringsangrep" mot den tunisiske Noureddine "Sabir" Chouchane som er ansvarlig for terroristmassakrene mot turistene i Tunisia, da man skulle ha fått opplysninger om et toppmøte i en rekrutteringskontor i en innhegning som hadde fungert som treningsleir for ISIS, i al-Qasser distriktet, Sabratha vest for hovedstaden Tripoli - og som nå er avslørt for å være en terroristbase idet en tragedie ble oppdaget i restene av den utslettede bygningen. Minst et par F-15E Strike Eagle kom inn fra over Tunisia og truffet bygningen som skal ha opptil 60 mennesker inni, i fredag den 19. februar 2016. Resultatet var en massakre; 49 skal ha blitt drept og så langt var bare 6 skadde trukket ut i livet. Majoriteten var tunisier, minst 40 døde var fraktet til grensen mot Tunisia hvor kistene og pårørende umiddelbart ble tatt i forvaring av myndighetene som også tok de seks skadde i arrest. Men dessverre vist det seg at ISIS som hadde bortførte to serbiske diplomatiske ansatte som gisler, hadde fraktet dit til bygningen hvor de ble funnet drept. Så Serbia har fått 2 drepte i retur som et resultat av det amerikanske angrepet.

http://edition.cnn.com/2016/02/19/afric ... index.html

Lite tyder på at USA vil ha en bombeoffensiv, ikke minst fordi det er blitt politisk umulig, for stupiditet gjennomsyrer begge regjeringer, HoR og GNC, som deretter fornektet en fellesregjeringsdannelse og siden prøvde å stole på egne krefter i møte med ISIS. Det gikk ikke bra; for langvarig utmattelse har nå begynte å sette inn samtidig som ISIS blir mer effektivere i bruk av luftvernvåpen. LAF flyvåpenet har mistet et MiG-23ML fly 9. februar og deretter et MiG-23UB fly den 12. februar. Deretter kom det fram at bombearsenalene er i ferd med å bli tømt; store mengder var blitt tatt ut for å gjenbruke eksplosiver under den første libyske borgerkrigen og man hadde aldri store mengder bomber til å begynne med; samtidig som en stor del hadde simpelt rustet opp. Det har tvunget libyerne til å lage egne DIY bomber og deretter bruke klasebomber.

ISIS har innført et rent skrekkvelde uten sidestykke der man slakte alle opposisjonelle og fikk sivilistene til å leve i sterk frykt i byen Sirte, det var da mange begynte å innse at humanitær assistanse i virkeligheten var falskspill for å vinne innpass før man tok makten med ekstreme brutale metoder - Ansar al-Sharia blir til ISIS.

http://www.middleeasteye.net/news/franc ... -232176441

Og Libya er i ferd med å få samme skjebne som Jemen. FN-ambassadøren har fått en meget ydmykende opplevelse ved å finne seg pengelens når man skulle betale medlemsavgiften, og dermed mistet sin stemmerett i FN-forsamlingen. Økonomien er i fritt fall, bare i året 2014 mistet Libya 24 % av sitt BNP ifølge CIA World Factbook i februar 2014. Dessuten hadde man en idiotisk regel hos nasjonalbanken om å betale lønn til alle militante over hele landet, slik at det tømmes ut mengder av penger uten å få noe tilbake!

Fattigdommen sprer seg meget raskt, siviltjenestene begynner å svikte, lokalkommunene og tjenestene blant annet innenfor transport er ikke lenge i stand til å opprettholde sitt nivå idet man mer og mer får større finansielle problemer. Strømbrudd, vannkutt, velstandstjeneste som kuttes er bare noen av tegnene som tyder på et total kollaps i den nære fremtiden. Libya i likhet med Jemen er overbefolket i den forstand at landet ikke kan avgi nok ressurser for å opprettholde befolkningsbehovet med høy livskvalitet. Nasjonalbanken har ikke lenge valutareserver å bruke for fremtidige utbetaling.

I mellomtiden nektet libyske maktpersoner fra lavt til høyt å innse alvoret i deres stupiditet når man er mer opptatt av maktkamp, fraksjonsstrid, økonomiske godser i det lokalt og så mye annet uten å evne å betrakte sitt land i helheten. De krangler selv når man er i ferd med å ødelegge det som er verdt å krangle over! Oljepriskollapsen og reduseringen av oljeproduksjonen til et absolutt lavpunkt som deretter kom utenfor statlig kontroll i voksende anarki har vært til meget stor skade for Libya.

edit: Kanskje jeg forregner meg; i den 20. februar 2016 skal det ha vært et fransk angrep med 4 Rafale fly som bombet flere lokaliteter deriblant våpendepoter i byen Sirte. Samtidig har det kommet opplysninger om at to C-130J transportfly hadde dratt til Libya for å opprettholde en droneflybase.

De to flyene som drepte opptil 49 (kanskje 60) i Sabratha. var kommet fra USAFE 492nd. FS utstasjonert i RAF Lakenheath flybase.

https://twitter.com/BabakTaghvaee/statu ... 6287218688

Varulv
Medlem
Inlägg: 2365
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Kaos i Libyen

Inläggav Varulv » 07 mar 2016 22:34

Kaoset i Libya kan være i ferd med å destabilisere Tunisia som for folk i Vesten med briste drømmer har blitt lystårnet, det eneste lyspunktet etter "den arabiske våren", i Midtøsten. En stadig voksende andel av ISIS i Libya vist seg å være av tunisisk avstamning som dertil hadde kommet fra Syria hvor ISIS - til tross for den kinkige situasjonen - fritar flere og flere nordafrikanske medlemmer fra felttjeneste og gir dem hjemtillatelse selv hvis adressen er i Libya. Mellom 5,000 og 6,000 ifølge sist beregning skulle være i Libya hvor de stadig er på fremmarsj i møte med apatiske lokalkommuner som ofte ikke evnet å forstå trusselen som i Sabratha hvor 12 politimenn ble halshogd, nølende og kranglende militsstyrker og voksende avmakt i et stadig mer presset land som opplever nå akutt fattigdom for første gang på et halvt århundre. Ingenting blir gjort med eksporten fra Syria til Libya gjennom Tyrkia. Ingenting.

Krigen kom til Tunisia den 7. mars 2016 da grensebyen Ben Guerdan ble stormet av en stor gruppe "ytterliggående islamister", sannsynlig ISIS, som deretter forsøkt å ta militære barakker og andre anlegg for de væpnede styrkene av militær og paramilitær status bare for å komme ut for meget kraftige kamp. Minst 50 ble drept, deriblant 33 militante, 10 militære og 7 sivilister. Det vist seg at angrepene var kommet fra Libya i hensikten om å ta kontroll over grenseområdet på den tunisiske kyststripen (som er fri for grensemuren reist av myndighetene), med grenseovergangen Ras Jedir som leder til Libya. Det er ikke første gang, for mindre enn en uke siden ble Ben Guerdan åsted for et angrep av flere væpnede menn som vist seg å være tunisiske ISIS-medlemmer - 5 ble drept og 1 sivilist drept samt 1 militær skadet onsdag 2. mars 2016. Undersøkelsene av krigsbyttet ( 6 militante skulle ha blitt tatt til fange ) viser en klar forbindelse med ISIS i den libyske byen Sabartha.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/tunis ... /23633542/

Det er også forresten full kaos i store deler av Tripolitania hvor GNC-regjeringen snart ikke lenge har noe meningsfull kontroll utenfor sine kontorene, noe som tillate en kriminell overtakelse som deretter åpnet opp for ukontrollerte våpensalg til hvem som helst, gjerne for en lav pris - lovløsheten som før hadde vært et vedvarende problem, har blitt forvandlet om til et mafialiknende "black hole", for etter hvert som fattigdommen og forfallenheten forstørrer seg måtte stadig flere og flere tyder til kriminell virksomhet som etter hvert blir organisert med tiden. Det er i slike forhold ISIS og Al Qaida liker seg best i.

FNs generalsekretær Ban Ki-moon frykter nå at stabiliteten i Nord-Afrika og Sahel-beltet trues av kaoset i Libya. GNC har snart ikke pålitelig kontroll i sine besittelser, det finnes ikke lenge noe bevegelseskontroll, og HoR i Kyrenaika har i det minst like store problemer likedan selv hvis man hadde klart å renske ut store deler av byen Benghazi for islamister - dette feires av de fleste innbyggerne som lever i akutt redsel for disse islamistene enten som GNC-allierte eller som ISIS/ISIS-allierte. ISIS infiltrere hele det libyske samfunnet ved å bruke islamister som trojanske hester og deretter gradvis, men sikkert assimilere den ene islamist etter den andre med tiden. En primitivisme har oppstått med ISIS. Fra Syria og Libya er det bildedokumentasjon av fangne ISIS og ISIS på frifot som viser et hygienisk og utseendemessig preg som tyder på en fullstendig frakobling av det moderne livet, dvs. vende tilbake til middelalderen. For libyerne er det dårlige nyheter for hvis ISIS`s ideologi basere seg på primitivisme mente det at oljeøkonomi og moderne bekvemmeligheter vil være lite prioritert for disse militante som regjerte gjennom frykt og vold. Libyas samfunnet kan ikke overleve møtet med et slikt tankesett.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2365
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Kaos i Libyen

Inläggav Varulv » 20 mar 2016 20:54

I den 18. mars 2016 så man et viktig bevis på at GNC - eller i det minst Misrata - ikke var villig til å bilegge konflikten med HoR, blant annet ved å støtte Ansar al-Sharia som har mistet mesteparten av sine besittelsene i byen Benghazi, til tross for at denne organisasjonen er ISIS-alliert og nært knyttet til Al Qaida - og på den amerikanske "hit the bastards"-listen. GNC/Misrata vil sende et meget stort antall kampkjøretøyer og store mengder ammunisjon til Benghazi på sjøvegen. HoR ble varslet om dette i forveien, om muligens av USA, som så underrettet LNAF som dermed sendt ut et helikopter av type Agusta A-109E ute på havet. Ettersom det ikke finnes store landingsfartøyer, var man nødt til å bruke store lasteprammer som måtte slepes med slepebåter, noe som forsinket overgangen tidsnok for at LNAF kunne sende ut fly fra Benina flybase.

Etter å ha blitt varslet om observasjon av tre lasteprammer fra helikopteret, dro en MiG-21MF og en MiG-21bis, den ene med rakettvåpen, den andre med to 250kg bomber. Under det første angrepet ble to lasteprammer senket, deretter ble den tredje og siste lasteprammen angrepet og påførte enorme ødeleggelser mens slepebåtene snudde tilbake. Den skadede prammen sank underveis. Det var 10 stridsvogner, 3 BMP stormpanservogner, 3 BM-21 kjøretøyer og et uspesifisert antall andre kjøretøyer samt 50 mann om bord på disse lasteprammene da de ble angrepet og senket. Etter angrepet ble den skadede lasteprammen filmet av Agusta-helikoptret slik at man fikk et opptak som blir offentliggjort den 19. mars 2016.

Flystyrtene hindret ikke LNAF fra å fortsette bombeangrepene, de mere skiftet om til Mi-8T og Mi-35P som droppet alt muligens rart inkludert franskproduserte bomber av type 250kg 25A1 SAMP. Med egyptisk assistanse har man begynt med å gi LNAF flyvåpenet en "boost" i kapasiteten - blant annet nattbombing. Nattlige angrep på Derna og Sirte som holdes av ISIS var deretter stort sett gjennomført med MiG-21bis som sannsynlig var kommet fra Egypt. I mars 2016 var det avslørt i Tobruk at 6 nye MiG-21 og 8 nye Mi-8 helikoptre var levert til LNAF, som dermed vil ha 23 MiG-21, 1 MiG-23ML, 1 Su-22UM, 1 Mirage F1AF og 5 Mi-35P, 21 Mi-8 og 1 Mi-171 - 26 fly og 27 helikoptre.

Kampene i Benghazi skjer nå på utkantene hvor Ansar al-Sharia desperat prøvde å gjenvinne det tapte, og skal blant annet ha skapt DIY panserkjøretøyer. Libya er blitt en kilde for meget rare og oppsiktsvekkende panserkjøretøyer man ikke har sett maken.

Dessverre er det dårlige nyheter fra Tunisia. Det er nå daglige trefninger i Ben Guerdan-regionen og Kasserine-regionen mellom sikkerhetsstyrker og armerte militante fra ISIS som har for lengst bitt seg fast i lokalbefolkningen hvor de utnyttet den gjærende misnøyen med den økonomiske virkeligheten og den tunisiske statens manglende evne til å forberede hverdagslivet for innbyggerne. Det er også et rasismeproblem med et apartheidsystem i det tunisiske samfunnet som kan gjør det lett for islamistene å rekruttere villige menn om egne sak. Rasismen i arabiske land er suverent mye verre enn hva de fleste vet, og Tunisia er ikke noe unntak der svarte vanligvis kalles "Abeed" - slaver - eller "Atig" - frigitte - mens de hvite kalles "Ahrar", frie. Segregasjonen er interessant nok verst akkurat i sør hvor ISIS-infiltreringen er sitt meste intenst.

http://www.aljazeera.com/programmes/peo ... 15980.html

Islamismens største mobiliseringsevne er i samfunn med interne ustabile tilstander der normalisering enten er gått tapt eller under trussel - og Tunisia har flere regioner som akkurat har slike betingelser i disse lokalsamfunnene. De fleste ISIS terrorister som sloss på tunisisk grunn var ikke kommet utenfra, men fra interne oppholdelsessteder.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2365
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Kaos i Libyen

Inläggav Varulv » 02 apr 2016 16:28

Har libyerne sans for aprilsnarr?

Ifølge Oryx er det kommet meldinger om at GNC som for øvrig er i interne konflikt pga. folkelige protester, innsettelsen av fellesregjeringen og åpen krig mange steder mellom GNC-militser inkludert i Tripoli, skal ha fått et Tu-22B bombefly returnert til flydyktige tilstand for sitt flyvåpen, LDAF (Libya Dawn Air Force). Hvilken er meget vanskelig å akseptere fordi det aktuelle flyet i al-Jufrah flyplass som NATO lot være i fred fordi det var på bakken i mange år, mer eller mindre hadde stått ute i det åpent i tiår etter tiår!

Sist gang et Tu-22B flyr i Libya var den 22. mars 2001/02 ifølge Yefim Gordan i hans siste bok "Tupolev Tu-22/Tu-22M" for opptil femten år siden, og da piloten landet, falt han på kne og høyrøstet lovpriste Allah for å ha overlevd flygningen! Drivstofftankene hadde blitt ødelagt fordi gummien hadde forvitret med tiden, så flyet lekker hele tiden med brennbar drivstoff fram til det landet for en sist gang. Det må ha vært et mareritt for den stakkars piloten som var tvunget på direkte ordre av Gaddafi til å fly det for en parade over hovedstaden. Sist gang det var en aktuell flydyktig Tu-22B over Libya skal være i 1993/1994. Likevel viser det seg at libyerne prøvd gjennom årene å vedlikeholde flyene så godt som mulig til tross for at de helt manglet know-how for en fullstendig overhaling der man plukket fra hverandre flyet og setter det samme på nytt.

Det var 7 intakte Tu-22B i al-Jufrah flyplass i juli 2010. Så det mangler ikke på reservedeler. Det har også i de siste to år vært rykter om at GNCs milits vil prøver å ha et flygedyktig Tu-22B på nytt. De lykkes med et MiG-25 som dog krasjet flere måneder senere, så det er ikke 100 % utelukket. Det finnes store bombelagre i al-Jufrah som hittil har vært lite brukt pga. avstandene og mangel på transport. Den normale bombelasten for høyhastighetsangrep er på 3 tonn, men vanligvis er maks. grense på 9 tonn selv om den kan går til 12 tonn for meget korte tokter. I libysk tjeneste har man stort sett bare sett 250kg og 500kg bomber i krigstid, selv om det kan være 1500kg, 3000kg og 9 tonn bomber. Tu-22B kan frakte og droppe en enslig bombe på 9 tonn selv om erfaringene fra Irak-Iran krigen og Afghanistan har vist at den ikke er mer dødeligere enn en amerikansk 1 tonns bombe ved bakkedetonasjon - det må skje med luftdetonasjon. DA er bomben ekstremt destruktiv, noe som irakerne lagt sitt elsk på fordi tusenvis av iranske soldater tilintetgjøres under slike, men altfor få angrep.

For øyeblikket tror jeg ikke på dette, da må man ha visuell dokumentasjon.

I mellomtiden har HoR i Kyrenaika intensiverte kampene mot ISIS og Ansar al-Sharia med bakkestyrker og flystyrker som nå i dag og natt bomber mål ved Benghazi, langs Sirtebukta og i Derna hvor man mere valgt å sette byen under en total blokade.

For å hindre Misrata fra å sende nye forsyninger til de ekstreme islamistene i Ansar al-Sharia som egentlig er alliert med ISIS, hadde fly fra LNAF flyvåpenet den 31. mars gått til angrep på Misrata havn. Omstendighetene er meget uklart, men det er klart at to slepebåter som var i konvoien som var utslettet den 18. mars, hadde blitt senket i deres kaiplassene. Det kan være et sabotasjeoppdrag fordi det er uklart om LNAF har fly som kunne komme så langt vestover, eller om man hadde aktiverte al-Wayta flybasen i Zintan på nytt. Derfra er det mulig å angripe Misrata med fly, selv hvis det var med et enslig Su-22 fly.

I Tripoli er det meget spent hvor GNC står mot det som het "GNA", som er forkortelsen for FN-støttede fellesregjeringsorganet som har fått støtte fra store deler av GNC som mer eller mindre hadde sett seg lei på militsene og islamistenes egenrådigheten. Heldigvis ser det ut som at majoriteten av folket i Tripoli og Tripolitania har tatt meget sterk avstand fra militsene i GNC og fra GNC, og dermed gav støtte til GNA selv om det er med en viss nøling. HoR og GNA er på samme side, men har ikke klart å oppnå enigheten fordi HoR vil ikke gi fra seg kontrollen over LNA militæret som er Egypt-støttet under kommando av general Haftar som har blitt meget viktig som kontaktperson med den mektige naboen, Egypt, og dermed vitalt for den libyske staten selv om man med rette mistanker ham for politiske ambisjoner. GNA og HoR må bilegge konflikten og la Haftar være i fred, tross alt er mye av kaoset i Libya utløst av det irrasjonelle ønsket om å utrenske all spor etter Gaddafi-regimet og dets folk som hvis disse var meget besmittede. Haftar står i spissen for en elitegruppe som den libyske staten ikke kan klarer uten, spesielt ikke innenfor voldsmaktkontroll.


Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst