Konfliktområden i havet vid Kina

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Amund
Stödjande medlem

Re: Konfliktområden i havet vid Kina

Inläggav Amund » 12 nov 2017 17:51

Hur tänker Trump egentligen om han plötsligt tar på sig rollen som neutral medlare i konflikten om Kinas krav på suveränitet över ögrupper i Sydkinesiska sjön?
Handlar det om kohandel för att få kinesiskt stöd mot Nordkorea eller är det ett slags kvitto på att USA inte längre är vuxen uppgiften att svara för den militära säkerheten i Bortre Asien (=att Trumps erbjudande ska jämföras med en annan svag ledare - Chamberlains "Piece for our time")? Eller är det bara ytterligare ett bevis på att Trump är en oberäknelig galning som har makt över sådant han inte förstår (eller tror sig förstå)?

Det enda rationella jag kan komma på med uttalandet är att USA vill bidra till en militär upprustning hos Japan, Sydkorea, Fillipinerna och Vietnam, en upprustning som amerikanska företag lär tjäna på.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/asiat ... m-medlare/

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 12 nov 2017 19:42

Amund,
Sydkinesiska sjön är ett av få område i världen där USA är ganska svaga. Efter att man förlorat sin bas på Fillipinerna och landet på senare år närmat sig Kina så är det ingen nära allierad i området. Att vara medlare skulle kunna vara ett sätt att få ett inflytande genom att bli direkt inblandad i samtalen. Varför det skulle initiera en upprustning förstår jag ej. Fillipinerna har ju inte fått köpa vapen de bett om från USA tidigare så det argumentet tror jag inte på.

USAs makt i området är svagt. Man vill nog gärna bygga upp det genom att skaffa en allierad eller genom att vara garant för ett avtal. Att erbjuda tjänst som medlare är logiskt. . Man är därtill ett land som inte är allierat direkt med parterna samt med förmåga att sätta tyngd bakom sina beslut.

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 12 nov 2017 20:09

pandersson2 skrev: Att vara medlare skulle kunna vara ett sätt att få ett inflytande genom att bli direkt inblandad i samtalen.

”Samtal”… USA är ju en part i den här konflikten och de enda som stöder Kina är dess marionetter, samtal indikerar ju att det finns något att förhandla om.

pandersson2 skrev:Varför det skulle initiera en upprustning förstår jag ej. Fillipinerna har ju inte fått köpa vapen de bett om från USA tidigare så det argumentet tror jag inte på.

Tänker i första hand på Japan och Sydkorea som har en fet plånbok och där USA knappast i längden kan bekosta allas säkerhet på egen hand.

pandersson2 skrev:USAs makt i området är svagt.

Ja och svagare blir den.

pandersson2 skrev:Man vill nog gärna bygga upp det genom att skaffa en allierad eller genom att vara garant för ett avtal. Att erbjuda tjänst som medlare är logiskt. . Man är därtill ett land som inte är allierat direkt med parterna samt med förmåga att sätta tyngd bakom sina beslut.

Har jag missförstått någonting här? USA garanterar sina allierades säkerhet i området sedan VK2 och det har förekommit många allvarliga incidenter runt bland annat Spratleyöarna och Senkakuöarna - Om USA:s president plötsligt antyder att landet plötsligt är en neutral part så är det en helt ny doktrin som förändrar de säkerhetsmässiga förutsättningarna i området, eller så räknar alla med att det Trump säger saknar betydelse, en dementi kan komma i morgon.

Jag ser ingen tidning som drar den slutsatsen men faktum kvarstår att jag tolkar uttalandet som ett led i processen att Kina håller på att få sin plats i solen vad gäller militärbaser på andras territorialvatten, till att börja med.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 12 nov 2017 21:10

Amund,
Japan och Korea ligger inte vid Sydkinesiska sjön. Det är inte i konflikten mellan Kina och Japan som det här berör. Du får gärna skriva vilket land där som du ser som allierat med USA som ligger vid Sydkinesiska sjön. Varför gör du kopplingen mellan att vara en medlare och marionett? Har du samma syn när Sverige eller Norge erbhuder sig att medla?

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 12 nov 2017 22:00

pandersson2 skrev:Japan och Korea ligger inte vid Sydkinesiska sjön. Det är inte i konflikten mellan Kina och Japan som det här berör. Du får gärna skriva vilket land där som du ser som allierat med USA som ligger vid Sydkinesiska sjön.

Det är många länder runt Sydkinesiska sjön som känner sig hotade av Kinas expansion och inte minst då Taiwan som USA i praktiken kommer att försvara mot ett angrepp från fastlandet, senast i augusti passerade jagaren John S Mc Cain intill Mischief Reef, vilket var en tydlig markering att USA inte accepterar Kinas krav på territorialvatten i området – har den policyn ändrats? Inte heller Japan och Sydkorea accepterar att Kina har möjlighet att spärra av de för dem så viktiga sjöfartslederna genom dessa farvatten. Den kinesiska expansionen går inte att frikoppla till enskilda länder.

pandersson2 skrev: Varför gör du kopplingen mellan att vara en medlare och marionett? Har du samma syn när Sverige eller Norge erbhuder sig att medla?

Jag menade att inget betydande land stöder Kinas territoriella anspråk förutom en del föga imponerande stater som Burundi, Niger och Mozambique. Vad Sverige eller Norge har med saken att göra förstår jag inte. USA har i området varit en militär motvikt till Kina under hela Kalla kriget och fram till nu, om landet till skillnad från i augusti står för en förhandlingslösning så är det definitivt ett svaghetstecken, inte konstigt i så fall att Japan tar en större militär roll genom försvarssamarbete med Vietnam dit man levererat militär utrustning som radarsystem och helikoptrar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Taiwan_Relations_Act
https://www.nytimes.com/2017/08/11/worl ... atrol.html
https://www.japantimes.co.jp/opinion/20 ... giezWj9SUk

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"