Konfliktområden i havet vid Kina

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
LasseMaja
Redaktionen

Konfliktområden i havet vid Kina

Inläggav LasseMaja » 23 apr 2014 20:35

I går inledde Barack Obama sin Asienresa med ett kontroversiellt ställningstagande. Han gjorde klart att USA:s försvarsavtal med Japan täcker en grupp öar som heter Senkaku på japanska kartor och Diaoyu på kinesiska. Både Japan och Kina gör anspråk på dessa, som tillsammans omfattar bara sju kvadratkilometer och är obebodda

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/usa-v ... 490446.svd

USA tar tydlig ställning för Japan i den här ö-konflikten. Detta är en av flera friktioner till havs allteftersom Kina allt mer antagit rollen som en ekonomisk och militär stormakt, med globala ambitioner.

Amund
Stödjande medlem

Re: Konfliktområden i havet vid Kina

Inläggav Amund » 23 apr 2014 21:14

LasseMaja skrev:I går inledde Barack Obama sin Asienresa med ett kontroversiellt ställningstagande. Han gjorde klart att USA:s försvarsavtal med Japan täcker en grupp öar som heter Senkaku på japanska kartor och Diaoyu på kinesiska. Både Japan och Kina gör anspråk på dessa, som tillsammans omfattar bara sju kvadratkilometer och är obebodda

Egentligen är det inte alls kontroversiellt, det har ju varit USA:s ställningstagande sedan 1945 och skulle man visa svaghet här eller i Östeuropa och inte leva upp till sina åtaganden skulle man kunna tolka som en bekräftelse på att landets status som världens enda supermakt är över.

LasseMaja skrev:[b] Detta är en av flera friktioner till havs allteftersom Kina allt mer antagit rollen som en ekonomisk och militär stormakt, med globala ambitioner.

Ja Kina har ju redan passerat Japan som ekonomisk tvåa i världen och det är bara början. Liksom i fallet Ryssland hoppas man att den integrerade ekonomin är viktigare än nationalism och interna politiska strider.

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 15 maj 2014 06:01

Kina har många ovänner bland sina grannar, Filippinerna men framförallt i Vietnam finns det ett stort missnöje mot allt kinesiskt trots att man kulturellt och ekonomiskt står väldigt nära den stora grannen i norr. Nu senast bråkar man om ett kinesiskt oljeborrtorn på vatten som man hävdar hör till Vietnam.

_74716789_china_vietnam_sprat_464.gif

Det är inte utan att man får känslan att dessa uppflammande proteststormar mot Kina och i Kina mot Japan, enbart har ett enande inrikespolitiskt syfte, en yttre fiende att flytta fokus mot? Många regimer i området verkar må bättre om folks missnöje riktas mot en hatad grannstat.

Men vänta bara tills man får en verklig anledning att kriga mot varandra… Exempelvis om Kina på allvar dämmer upp den mäktiga Röda floden, det skulle bli katastrofalt för Hanoiregionen.

http://www.bbc.com/news/world-asia-27403851
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 15 maj 2014 06:20

Som man ser det på kartan så tycker jag Kinas anspråk är helt absurda. Men Kina kommer fortsätta trycka på och trycka på tills det blir för mycket helt enkelt. Det är väl inte frågan om det blir ett stor krig i regionen utan när.
Så för eller senare inträffar det "andra stilla havs-kriget" mellan Kina och resten av sina grannar. Jag hoppas bara inte det innebär ett visst radioaktivt nedfall för resten av oss.

Nej jag tror inte det här har med inrikespolitik att göra jag tror det har med stormaktsambitioner som med Japan före 45.

När det gäller Vietnam så började det ju redan under Vietnam-kriget.
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_ ... el_Islands

Sonderling

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 16 maj 2014 20:16

sonderling skrev:Som man ser det på kartan så tycker jag Kinas anspråk är helt absurda.

De är väl rent geografiskt mer naturliga än många besittningar som exempelvis Storbritannien eller Frankrike besitter.

Något krig mellan Kina och "resten av dess grannar" kommer vi knappast att få se. Man kommer i takt med sin växande ekonomiska, politiska och militära styrka sakta men säkert flytta fram sina positioner till man nått sina mål.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 16 maj 2014 22:45

USA för väl under en tid för samtal/förhandlingar med Filippinerna om att öka närvaron av amerikanska styrkor där. Det torde väl vara delvis för att markera stöd för Filippinerna mot Kina.

http://thediplomat.com/2013/12/us-phili ... sing-deal/

http://www.bloomberg.com/news/2014-02-2 ... ys-1-.html

http://www.bloomberg.com/news/2014-03-1 ... bases.html

EDIT: USA och Vietnam har ju också närmat sig varandra betydligt, med i alla fall tal om utökat säkerhetssamarbete.

http://www.foxnews.com/us/2013/12/16/ke ... -tensions/

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 17 maj 2014 10:23

Nu har vi antikinesiska upplopp mot kinesisk industri i Vietnam, vilket i sig är allvarligt men det visar ju också på det ekonomiska beroendet mellan länderna där kinesiska företag investerar i lågkostnadlandet Vietnam. Jagas kinesiska företag bort är det ju negativt för bägge länderna.

Jag hörde en säkerhetsbedömare som sade att risken var nog störst för väpnad konflikt när det gäller Vietnam, just på grund av att man saknar allians med USA. Kina markerar först mot Vietnam, där man vet att man är den starkare parten. Sen låter man tiden ha sin gång och passar på när läget är gynnsamt eller när man tvingas reagera på någon annan parts agerande.

Störst krigsrisk är det nog när det gäller Taiwan. Bestämmer sig Kina för att gå in där smäller det nog rejält, tveksamt hur pass långt USA skulle vara berett att gå för att stödja Taiwan. Det amerikanska stödet är nog starkare för länder som Filippinerna eller japan.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 17 maj 2014 12:34

Kina håller just på att plantera en -
020868-d5985bfc-dc90-11e3-bb5e-bb14174cd6c1.jpg

-vid Paracelreven....

http://www.dailytelegraph.com.au/news/n ... 6920022499

- vilket inte lättar spänningarna......

Den Starkes makt övervinner alltid den Lilles - :roll:

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 17 maj 2014 12:51

Antar att det är det borrtorn som Amund berörde ovan, men det var intressant att få bild och mer info.

Vietnam brände ju nästan två miljarder dollar på att köpa sex stycken Kilo-ubåtar från Ryssland relativt nyligen. Man har ju dessutom köpt fregatter och bygger ryska sjömålsrobotar på licens. Men verkar dessutom vara kund för Bhramos-robotar från Indien.

Just dessa marina trätomål med Kina är väl anledningen till det.

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 17 maj 2014 17:42

Jag fick uppfattningen från min resa i norra Vietnam att man har ett kineshat som påminner om det vi ibland kallar rysshat hos oss. Men en skillnad är naturligtvis att Kina har betydligt större ekonomisk makt i Vietnam än vad ryssarna har i Västeuropa, särskilt norra Vietnam är i mångt och mycket ett öststatsland där man känner igen många företeelser från förr och det finns särskilda ekonomiska zoner med stora fabriker som tillverkar allt möjligt som man inte trodde skulle tillverkas i Hanoi. Många fabriker är japanska(Honda t.ex.) men lustigt nog är japanerna väl sedda till skillnad från kineserna, trots den ofattbara hungersnöden under andra världskriget som japanerna förorsakade MEDVETET! :?
http://en.wikipedia.org/wiki/Vietnamese_Famine_of_1945

Nej – Både Amerika och Japan är bägge schyssta, kineserna är ärkefienden… :?

Och ändå är man kulturellt och etniskt mycket integrerade med sydkineserna. :?

a77
Medlem

Inläggav a77 » 17 maj 2014 21:53

Amund skrev:Både Amerika och Japan är bägge schyssta, kineserna är ärkefienden… :?

En sak som man glömmer var att Kina på 70-talet försökte invadera Vietnam och Kineserna åkte på storstryk så alla 3 länder har en historia av att invadera Vietnam.

Amerika och Japan bedriver en vänlig politik mot Vietnam (och nästa administration vill troligtvis fortsätta med samma linje) medan Kina (ur Vietnam synvinkel) bedriver en mycket fientlig politik mot Vietnam. Så det är ganska självklart vilken som är den stora skurken....

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem

Inläggav Blixten » 18 maj 2014 07:19

Amund skrev:Jag fick uppfattningen från min resa i norra Vietnam att man har ett kineshat som påminner om det vi ibland kallar rysshat hos oss.

Är det inte som så att Kina är det stora läskiga grannandet samtidigt som att det bor en massa kineser i Vietnam? Människor som bott i Vietnam i många generationer men som räknas som etniska kineser.

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 18 maj 2014 08:25

Blixten skrev:
Amund skrev:Jag fick uppfattningen från min resa i norra Vietnam att man har ett kineshat som påminner om det vi ibland kallar rysshat hos oss.

Är det inte som så att Kina är det stora läskiga grannandet samtidigt som att det bor en massa kineser i Vietnam? Människor som bott i Vietnam i många generationer men som räknas som etniska kineser.

Jag vet för lite för att svara egentligen men så här har jag förstått det hela, Kina har ju kontrollerat landet i tusen år innan fransmännen tog över, och under dessa tusen år har både etniska och kulturella skillnader slipats ned så att det kan vara svårt för oss att se någon större skillnad mellan folken.

Kineserna har ju ofta haft lite rollen av ”Österns judar” (Om man får säga så)? Med det menar jag att de skött handel, utlåning, etc. men utan att vara helt integrerade i samhället med de rättigheter som övriga medborgare har, men i dagens Vietnam tror jag att det mera handlar om att tillresta kineser driver och kontrollerar en hel del av tillverkningsindustrin och det stör nog de flesta, japanska företag i landet har man inga problem med. Här menar jag stora fabriker i företagsparker och inte småskalig industriproduktion. Den Vietnamesiska ekonomin har en bit kvar i sin omställning från planhushållning till något som liknar den kinesiska ekonomin, staten är fortfarande djupt invävd i all ekonomisk aktivitet och banksystemet är outvecklat, min uppfattning är att man får problem om man lyckas jaga bort kineserna.

De antikinesiska protesterna som nu pågår tycker jag påminner om de antijapanska protester som förekommit i Kina under senare år, regimen har egentligen ingenting emot dem eftersom de stärker regimen, men de måste naturligtvis ta i lagom hårt mot demonstranterna.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 18 maj 2014 10:58

Kineserna har ju ofta haft lite rollen av ”Österns judar” (Om man får säga så)?

Aja baja! Jag skrev ''Asiens'' - en gång för många år sedan...... Och fick bums rottingen över fingrarna..... 8-)

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 18 maj 2014 14:09

Kineserna har ju varit utsatta för liknande händelser i Indonesien för inte så länge sedan. I samband med störtandet av en regent tror jag det förekom.

edit: En tanke som slog mig är ju att kanhända kan Kina ta efter USA:s och Rysslands politik, där man förbehåller sig rätten att slå till militärt utomlands om det finns ett hot mot de egna medborgarna/folket. Ett sådant läge skulle, med ett med tiden ännu starkare Kina, skulle kunna medföra en stor risk för olika interventioner i länder med kinesiska minoriteter.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"