Ebola

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Ebola

Inlägg av tryggve » 08 okt 2014 13:38

Vetenskapens värld hade ett avsnitt om Ebola för ett par dagar sedan. Det finns kvar på SVT Play i nästan ett halvår till.

http://www.svtplay.se/video/2376137/vet ... la-special

Del 6 av 17: Ebola special. Reportage om en svensk sjuksköterska i Liberia, om arbetet med att ta fram medicin mot ebola och om vår svenska beredskap för högrisksmitta

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 09 okt 2014 22:10

Daily Mail fortæller, at terrorister måske kan finde på at bruge ebola som et biologisk våben mod vesten.

"a Professor of National Security Affairs at the U.S. Naval War College said that the strategy is entirely plausible."

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... tries.html

Her i aften holdes gæster på et hotel i Makedonien i karantæne, fordi en 58-årig brite og hotelgæst er død efter at have vist symptomer på ebola. Bevæbnede vagter er placeret ved hotellet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 12 okt 2014 11:48

Britten som dog i Makedonien hade inte ebola.

Sedan måste man nog säga att ebola i sin nuvarande form förmodligen skulle vara farligare för terroristerna än för dem som de skulle utsätta för det. T o m utbildad vårdpersonal med skyddsutrustning smittas ju om de gör fel. En vårdare i USA har ju smittats nu.

http://www.bbc.com/news/world-us-canada-29587803

"Problemet" med att använda ebola som terrorvapen är ju att det inte smittar via luften utan via kroppsvätskor.

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 okt 2014 13:39

Någonting som slog mig häromdagen var att om Ebolaviruset klarar sig i kyla, går den på lagring eller finns det en risk att det blir utbrott ändå trots att det är minusgrader. Eftersom det är europeér som också har fått Ebola, så tänkte jag på denna koppling.

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 17 okt 2014 15:21

Stefan Lundgren skrev:Någonting som slog mig häromdagen var att om Ebolaviruset klarar sig i kyla, går den på lagring eller finns det en risk att det blir utbrott ändå trots att det är minusgrader. Eftersom det är europeér som också har fått Ebola, så tänkte jag på denna koppling.

Stefan
Ebolavirus kan väl överleva på ytor (som t ex dörrhandtag) under några timmar, men det är väl (vad jag förstår) rätt ont om bevis för att sjukdomen faktiskt ska ha överförts till någon på det sättet. Den stora risken för smitta är väl just kroppsvätskor från sjuka.

Här står att en stam av ebolavirus kunde överleva i 50 dagar efter att ha torkats och placerats på en glasyta, men frågan är ju hur pass relevant detta är för verkliga förhållanden (vilket ju också påpekas i länken)

Andra typer av virus kan nog överleva bättre då.

http://www.phac-aspc.gc.ca/lab-bio/res/ ... la-eng.php
SURVIVAL OUTSIDE HOST: Filoviruses have been reported capable to survive for weeks in blood and can also survive on contaminated surfaces, particularly at low temperatures (4°C) Footnote 52 Footnote 61. One study could not recover any Ebolavirus from experimentally contaminated surfaces (plastic, metal or glass) at room temperature Footnote 61. In another study, Ebolavirus dried onto glass, polymeric silicone rubber, or painted aluminum alloy is able to survive in the dark for several hours under ambient conditions (between 20°C and 25°C and 30–40% relative humidity) (amount of virus reduced to 37% after 15.4 hours), but is less stable than some other viral hemorrhagic fevers (Lassa) Footnote 53. When dried in tissue culture media onto glass and stored at 4 °C, Zaire ebolavirus survived for over 50 days Footnote 61. This information is based on experimental findings only and not based on observations in nature. This information is intended to be used to support local risk assessments in a laboratory setting.

A study on transmission of ebolavirus from fomites in an isolation ward concludes that the risk of transmission is low when recommended infection control guidelines for viral hemorrhagic fevers are followed Footnote 64. Infection control protocols included decontamination of floors with 0.5% bleach daily and decontamination of visibly contaminated surfaces with 0.05% bleach as necessary.

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 okt 2014 21:12

Jag har afrikaner i min bekantskapskrets och de hoppas verkligen att ebola inte skall komma till Sverige och en av dessa sade till mig, vi tycker att ebola är en hemsk sjukdom och gör allt för att hejda den.

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 01 dec 2014 14:12

Det verkar som om "min" gamle professor som jag gjorde exjobb hos för många år seda faktiskt var mer involverad i det där med ZMapp än vad jag trodde.

http://www.azcentral.com/story/news/loc ... /13657519/
An Arizona State University scientist's work helped lead to an experimental Ebola drug given to two health workers who were sickened by the deadly virus.

The two are now recovering in the United States.

Charles Arntzen said he was surprised to learn the ZMapp drug, developed by tiny San Diego biotech company Mapp Biopharmaceutical Inc., was used on the health workers because it had not been tested in humans.

"I'm so excited about what is happening," Arntzen said of the treatment. He launched a study on the tobacco-derived drug in the early 2000s.

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 07 jan 2015 18:03

Expressen har en fråga om vi skall vara försiktiga eller inte med ebola och det är den sjuksköterska som har varit i Sierra Leone.

Är du rädd för ebola i Sverige?
Den aktuella ställningen (klockan 17:55), dagens datum!!!

Ja, mycket (31 %)

Nja, vi bör vara försiktiga (44 %)

Nej, inte alls (25 %)
Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 07 jan 2015 18:07

De som har varit och behandlat offer har väl orsak att vara rädda för det. Övriga befolkningen behöver knappast vara oroliga. Detta visar väl snarare att man följer upp och har koll.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 22 jan 2015 14:21

Goda nyheter. Antalet ebolafall fortsätter att sjukna.

http://www.who.int/csr/disease/ebola/si ... m=20150121

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 22 jan 2015 17:23

Ja kampen mot Ebolan är framgångsrik, men då platsar det knappt som nyhet längre. :-/

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 jan 2015 18:25

Mali kunde förklara sig fritt från ebola bara för någon vecka sedan och där har sex personer dött. Så 42 dygn är tydligen gränsen för om ett land kan räknas som ebolafritt eller inte.

Stefan

LasseMaja
Redaktionen

Fler än 10000 döda

Inlägg av LasseMaja » 12 mar 2015 20:24

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 mar 2015 09:22

En annan sjukdom skördar alltid efter en allvarligare epidemi.
Det var så i Sverige innan man började råda bot mot det, som exempelvis efter 1810 då många dog i rödsot (dysenteri) och direkt efter härjade andra sjukdomar under en kort tid, efter det så var dödstalen låga. Samma sak gällde 1773 som är vårt svåraste dödsår sedan folkräkningen började 1749, en liten efterföljd av sjukdomar och sedan var dödstalen avsevärt lägre än åren innan det sköt i höjden. Samma sak kommer nog att inträffa i de länder som hade problem med ebola.

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 15 mar 2015 17:58

Bekämpningen av malaria har ju legat nere i de drabbade länderna i åtskilliga månader. Det kommer att bli ett jätteproblem. Dessutom har ju vårdpersonal drabbats av ebola i stor utsträckning, vilket också kommer att leda till problem.