Rysslands ekonomi

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Ben
Medlem

Rysslands ekonomi

Inläggav Ben » 05 mar 2014 23:17

[Delat från Ukraina-tråden]

Magnus L skrev:På 20-40 års sikt har Ryssland antingen fortsatt sin ekonomiska utveckling från de senaste ca 15 åren med därpå följande levnadsstandardökning med därpå ytterligare integration med väst.

Man behöver i varje fall i dagens Ryssland inte vandra speciellt långt bort från de glassiga centrala stråken av t.ex. S:t Petersburg för att se något helt annat. På landsbygden och i mindre samhällen ser det på sina håll rent beklämmande ut. För några år sedan besökte jag Viborg och det var sannerligen inte upplyftande. Lägg till det den allt annat än uppmuntrande politiska utvecklingen och det blir lite svårt att se på vad sätt Ryssland närmar sig Väst.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Re: Ukraina

Inläggav B Hellqvist » 05 mar 2014 23:59

Magnus L skrev:Det sämsta för Kina vore ju ett västorienterat välmående Ryssland. Dit är vi inte på väg och det är västs fel.

Nej, årtionden av kommunistisk vanvård och sedan en släng kvasidemokrati och korrption är helt västs fel... :roll:

Davian
Medlem

Inläggav Davian » 06 mar 2014 00:07

Irrelevant inlägg
Senast redigerad av 1 Davian, redigerad totalt 6 gånger.

Davian
Medlem

Inläggav Davian » 06 mar 2014 00:22

B Hellqvist skrev:
Magnus L skrev:Det sämsta för Kina vore ju ett västorienterat välmående Ryssland. Dit är vi inte på väg och det är västs fel.

Nej, årtionden av kommunistisk vanvård och sedan en släng kvasidemokrati och korrption är helt västs fel... :roll:

Du vet kamrat B, det går att diskutera utan att bygga halmgubbar :)

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 06 mar 2014 00:49

B Hellqvist skrev:

Att ryssland inte är välmående är inte västs fel, att det inte är på väg att västorientera sig är västs fel. Blev det enklare nu?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Redaktionen

Inläggav Martin Lundvall » 06 mar 2014 07:29

På 20-40 års sikt har Ryssland antingen fortsatt sin ekonomiska utveckling från de senaste ca 15 åren med därpå följande levnadsstandardökning med därpå ytterligare integration med väst. En mer jämnbördig partner med fortsatta men förhoppningsvis minskande problem som vi kan överse med till viss del. Eller så lyckas vi genom att pressa det slå sönder det i sina beståndsdelar när det sönderfaller i hundratals inre

Lägger inte Ryssland om sin ekonomiska politik så finns det stor risk att de lyckas slå sönder sig själva. Ansvaret ligger på Ryssland främst. Ökningen av levnadsstandarden beror främst på att man med hjälp av oljepengar har köpt en stor väljargrupper röster.

Precis som Ben skrev, Moskva och St Petersburg är främst kulisser som inte ger något representativt intryck.

Till detta läggs växande politisk frustation och det är helt plötsligt möjligt att vi har Ukrainasituationen fast i Rysslandsformat.

/Martin

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen

Inläggav Marcus Wendel » 06 mar 2014 13:10

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 06 mar 2014 13:14

Martin Lundvall skrev:
På 20-40 års sikt har Ryssland antingen fortsatt sin ekonomiska utveckling från de senaste ca 15 åren med därpå följande levnadsstandardökning med därpå ytterligare integration med väst. En mer jämnbördig partner med fortsatta men förhoppningsvis minskande problem som vi kan överse med till viss del. Eller så lyckas vi genom att pressa det slå sönder det i sina beståndsdelar när det sönderfaller i hundratals inre

Lägger inte Ryssland om sin ekonomiska politik så finns det stor risk att de lyckas slå sönder sig själva. Ansvaret ligger på Ryssland främst. Ökningen av levnadsstandarden beror främst på att man med hjälp av oljepengar har köpt en stor väljargrupper röster.

Precis som Ben skrev, Moskva och St Petersburg är främst kulisser som inte ger något representativt intryck.

Till detta läggs växande politisk frustation och det är helt plötsligt möjligt att vi har Ukrainasituationen fast i Rysslandsformat.

/Martin

Jaha att utveckla samhället är att "köpa" röster. Ok. Folk har fått det bättre. Den politiska frustrationen ökar, ja.

Titta på HDI-index och dess utveckling kan väl vara ett bra sätt. Att urbaniseringen är stor med sammanbrott för landsbygden är inte Ryssland ensamt om även om det kanske är mer extremt där.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Re: Rysslands ekonomi

Inläggav tryggve » 06 mar 2014 13:55

Magnus L skrev:
Jaha att utveckla samhället är att "köpa" röster. Ok. Folk har fått det bättre. Den politiska frustrationen ökar, ja.

Titta på HDI-index och dess utveckling kan väl vara ett bra sätt. Att urbaniseringen är stor med sammanbrott för landsbygden är inte Ryssland ensamt om även om det kanske är mer extremt där.

"Köpa röster" har man väl gjort på det sättet att man har höjt bidrag, pensioner och lön för statligt anställda. Det har man väl kunnat göra tack vare oljeinkomsterna.

Ben
Medlem

Inläggav Ben » 06 mar 2014 14:36

Jag har förvisso inte rest så väldigt mycket i Ryssland, men man behöver verkligen inte gå många hundra meter från S:t Petersburgs mest glassiga delar för att se en helt annan stad. Och det i ett av landets stora skyltfönster mot Väst.

För några år sedan var jag i Viborg och där fanns förvisso en del välunderhållna byggnader i centrum, men också ett antal regelrätta ruiner. I ett av dessa ruinhus hade folk slängt in sopor av olika slag, så hela källarvåningen var full med plastpåsar av olika slag. Och det i en stad som en gång var Finlands näst största och något av landets pärla. Nedskräpningen är överhuvudtaget oerhört påfallande i relation till t.ex. Sverige.

De bostäder för vanliga människor som jag sett ligger väl kanske på svensk 50- eller 60-talsnivå - samtidigt som en del av samhällets toppar närmast är groteskt rika. Om jag inte minns fel var väl förre borgmästaren i Moskva Luzjkov ett sådant exempel. Ja, d.v.s. han själv var i alla fall på papperet inte särskilt rik, men hans hustru hade skaffat sig en enorm förmögenhet - som hon byggt upp från ingenting medan maken var borgmästare.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Redaktionen

Inläggav Martin Lundvall » 06 mar 2014 15:36

Magnus L skrev:Jaha att utveckla samhället är att "köpa" röster. Ok. Folk har fått det bättre. Den politiska frustrationen ökar, ja.

Precis det som Tryggve skrev.
Chockterapi ni början av 90-talet var förödande för Ryssland. Ogenomtänkta reformer genomfördes. Ekonomi och demokrati blev smutskastat. När Putin kom till makten hade han ett gyllene tillfälle att liberalisera ekonomin genom det höga oljepriset. Istället gjorde han inget, han satt lugnt i båten och gav folket trygghet och stabilitet. För detta blev han hyllad. Hade han dragit sig tillbaka då så hade han troligtvis blivit hyllad som en av se stora ryssarna.

Hans ekonomiska politik har kommit till vägs ände pengar samlas hos en liten klick urbana människor i främst Moskva och st Petersburg.

Vad man nu ska göra vet man inte riktigt. Man klamrar sig fast med alla medel man kan.

Jag återkommer med lite hård fakta om ekonomin.

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Redaktionen

Inläggav Martin Lundvall » 06 mar 2014 15:37

Magnus L skrev:Jaha att utveckla samhället är att "köpa" röster. Ok. Folk har fått det bättre. Den politiska frustrationen ökar, ja.

Precis det som Tryggve skrev.
Chockterapi ni början av 90-talet var förödande för Ryssland. Ogenomtänkta reformer genomfördes. Ekonomi och demokrati blev smutskastat. När Putin kom till makten hade han ett gyllene tillfälle att liberalisera ekonomin genom det höga oljepriset. Istället gjorde han inget, han satt lugnt i båten och gav folket trygghet och stabilitet. För detta blev han hyllad. Hade han dragit sig tillbaka då så hade han troligtvis blivit hyllad som en av se stora ryssarna.

Hans ekonomiska politik har kommit till vägs ände pengar samlas hos en liten klick urbana människor i främst Moskva och st Petersburg.

Vad man nu ska göra vet man inte riktigt. Man klamrar sig fast med alla medel man kan.

/Martin

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 07 mar 2014 13:57

Martin Lundvall skrev: När Putin kom till makten hade han ett gyllene tillfälle att liberalisera ekonomin genom det höga oljepriset. Istället gjorde han inget, han satt lugnt i båten och gav folket trygghet och stabilitet. För detta blev han hyllad. Hade han dragit sig tillbaka då så hade han troligtvis blivit hyllad som en av se stora ryssarna.

/Martin

Börja här, läget slutet på 2009 så något gammalt, åtgärder som är bra och dåliga, bakslag och framgångar så ser du att verkligheten som vanligt är mycket mer komplex än i Aftonbladet eller när man som besökare skrapar på ytan:

http://www.un.org/ru/publications/pdfs/national%20human%20development%20report%20in%20the%20russian%20federation%202010.pdf

Lite "propaganda" blandat med fakta och bedömningar om utvecklingen i stort. Första länken speciellt intressant med massa hårda fakta som jag nog tror ska förvåna.
http://rbth.com/business/2013/05/14/russias_auto_industry_goes_into_high_gear_25971.html

http://rbth.com/business/2014/01/24/davos_experts_urge_russia_to_focus_on_regional_development_33491.html

http://rbth.com/opinion/2013/03/11/what_position_does_russia_have_in_global_innovation_rankings_23723.html

http://rbth.com/business/2014/03/03/russian_oil_exports_shift_east_34729.html

http://www.nielsen.com/us/en/newswire/2013/a-rising-middle-class-will-fuel-growth-in-russia.html

Så är det oligarkerna som köper 3 miljoner bilar om året, dvs lika många som Tyskland?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Redaktionen

Inläggav Martin Lundvall » 07 mar 2014 15:15

Magnus L skrev:Börja här, läget slutet på 2009 så något gammalt, åtgärder som är bra och dåliga, bakslag och framgångar så ser du att verkligheten som vanligt är mycket mer komplex än i Aftonbladet eller när man som besökare skrapar på ytan:

Vem har referat till Aftonbladet?
Jag roade mig för skoj skull att googla p åAftonbladet och ryssland ekonomi, det mest konkreta var att man skulle investera i fonder för att den ryska nanoteknologin skulle ge en enorm avkastning, detta var 2010. :roll:

Lite "propaganda" blandat med fakta och bedömningar om utvecklingen i stort. Första länken speciellt intressant med massa hårda fakta som jag nog tror ska förvåna.

Vilken länk menar du? Den första från FN, eller den första efter din kommentar? Är det om bilindustrin så har jag inte förnekat att det säljs bilar i Ryssland, konstigt vore annars. Bilindustrin är ofta nationella prestigeprojekt som man gör mycket för att skydda, i Ryssland har man skyddat den med tullar, samma som man har gjort med möbeltillverkning vilket gör att IKEA har tvingats producera och sätta samman mycket möbler i Ryssland.
Jag har inga direkta synpunkter på det förutsatt att man anvvecklar hindren i takt med att ekonomin vuxit och blivit konkurrenskraftig.
Det går alltid att hitta industrier som är framgångsrika, i Vitrysskand finns det bolag som konkurrerar på lika villkor västerländska bolag på den västerländska marknaden. Det är i sig inget som visar att makroekonomin mår bra.
Det finns en klass i Ryssland som har råd att köpa bilar, vilket jag redan skrev i mitt förra inlägg. Så nej det är inte oligarker som köper bilar.

Tyckte du att rapporten från FN var intressant? Var det något särskilt du tänkte på? Den är på 144 sidor och nej jag tänker inte läsa genom hela och gissa vad du tyckte var anmärkningsvärt i den. Dessutom är den skriven 2010 och tar upp perioden mellan 2005-2010, alltså den tiden du inte ville att vi skulle ta upp.

Jag lovar att jag i helgen ska återkomma med mina egna tankar kring den ryska ekonomin. Tills dess:

Världsbanken har inte en så positiv bild av Rysslands ekonomi, man hänvisar bland annat till strukturella brister i ekonomin.
http://www.worldbank.org/en/country/russia/overview

The economy is close to its current growth potential. Despite the observed broad-based slowdown in the economy, most recent estimates show that the level of capacity utilization remained close to 80 percent in the first half of 2013. That is comparable with rates observed in 2006 and 2007, when the economy was expanding at 8 percent annually. Given the still-tight labor market and the depressed investment activities of the last four quarters, it appears that the economy could be running very close to its maximum capacity.

Här är en annan åsikt från Forbes
A lot of people interpret Russia’s current weakness as a reprise of the “period of stagnation” in the mid to late 1970′s, a time when the Soviet economy slumped into a crisis that eventually proved fatal. The implication is clear: unless Putin immediately undertakes radical and far-reaching reforms, Russia is doomed to perpetual slow growth and the international irrelevance that will eventually accompany it. The choice, as it is often presented in the media, is an incredibly simple one: reform or die.

Det finns ljuspunkter, det finns regioner som uppvisar positiva tendenser, Kaluga är en sådan. Regionen har stora produktion av bilar och lastbilar och det ekonomiska klimatet är gott. I andra ändan finns det regioner som underpresterar fast de har goda förutsättningar, har för mig att Pskov är en sådan region.
Den främsta anledningen till om ekonomin går bra eller dåligt är ledningen för Oblasten, i Kaluga har man fört en tillväxtfrämjande politik. Detta trots att båda ledarna blivit utsedda av Putin.
Politik behöver alltså inte var ett hinder.

Hinner inte mer nu, men återkommer.

/Martin

Ben
Medlem

Inläggav Ben » 07 mar 2014 17:12

Magnus L skrev:
Så är det oligarkerna som köper 3 miljoner bilar om året, dvs lika många som Tyskland?

En sådan siffra bör väl i och för sig sättas i relation till bl.a. folkmängd. I Sverige med nio miljoner invånare nyregistrerades tydligen nästan 270 000 bilar under år 2013 (http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... er_manad_1). I Ryssland bor det i runda tal 145 miljoner invånare eller ungefär 16 ggr så många som i Sverige

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"