Ukraina

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
dersa
Medlem

Re: Ukraina

Inläggav dersa » 22 okt 2017 15:53

Nej, att Ukraina inte vinnår något i längden på detta krig är väl ganska klart. Att föra ett långdraget krig mot en delav en nation som utropat självständighet, kan ju inte vara positivt på något sätt. Att seperatisterna kan fortsätta beror förmodligen på att de stöds av Ryssland, förmodligen så finns det även stöd från de som bor i området. Men vad vinner Ryssland på konflikten??

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 22 okt 2017 16:13

dersa skrev:Nej, att Ukraina inte vinnår något i längden på detta krig är väl ganska klart. Att föra ett långdraget krig mot en delav en nation som utropat självständighet, kan ju inte vara positivt på något sätt. Att seperatisterna kan fortsätta beror förmodligen på att de stöds av Ryssland, förmodligen så finns det även stöd från de som bor i området. Men vad vinner Ryssland på konflikten??

Ryssland vinner på att Ukraina inte kan integrera sig med väst (även om landet annars skulle få det svårt) och heller inte kan ansluta sig till NATO som landet önskar (också det skulle ha varit svårt).

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 25 okt 2017 15:52

Svåra ukrainska förluster igår trots att antalet brott mot vapenvilan var lågt: Fyra ukrainska soldater stupade och fyra sårades.

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 25 okt 2017 23:22

dersa skrev:Nej, att Ukraina inte vinnår något i längden på detta krig är väl ganska klart. Att föra ett långdraget krig mot en delav en nation som utropat självständighet, kan ju inte vara positivt på något sätt. Att seperatisterna kan fortsätta beror förmodligen på att de stöds av Ryssland, förmodligen så finns det även stöd från de som bor i området. Men vad vinner Ryssland på konflikten??

Ryssland sätter på detta sätt ner foten och säger att det kostar att försöka köra över ryska intressen med utpressning och översitteri. På lång sikt kan man lyckas, vi får se.

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 29 okt 2017 12:11

Under gårdagens strider stupade en ukrainsk soldat och ytterligare två sårades.

Vid förrgårdagens möte med kontaktgruppen i Minsk krävde Ukraina bl a att samtliga tunga vapen ska dras tillbaka från kontaktlinjen, att gränsen mot Ryssland ska komma under ukrainsk kontroll och att Debaltsevo skall återbördas till ukrainsk kontroll.

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 02 nov 2017 18:43

Under gårdagen stupade en ukrainsk soldat (även i förrgår stupade en soldat) och två sårades.

harmoni47
Medlem

Inläggav harmoni47 » 02 nov 2017 21:17

Mags skrev_:
Under gårdagen stupade en ukrainsk soldat (även i förrgår stupade en soldat) och två sårades
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hva er den største hindringa for at Minsk-avtalen kan etterleves?

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 03 nov 2017 19:13

harmoni47 skrev:Mags skrev_:
Under gårdagen stupade en ukrainsk soldat (även i förrgår stupade en soldat) och två sårades
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hva er den største hindringa for at Minsk-avtalen kan etterleves?

Att sidorna inte lever upp till det som gör att avtalen kan fungera (bl a att tunga vapen inte dragits tillbaka och att de stridande parterna inte skiljs åt. Dessutom måste "separatisterna" efterleva vissa stipulationer som de vägrar, bl a överlämna kontrollen över gränsen.)

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 05 nov 2017 19:35

Det har varit hårda strider i östra Ukraina idag. Enligt ATO-högkvarteret har Avdiivka och Opytne under dagen träffats av 247(!) Grad-raketer (varav Avdiivka 137 och Opytne 110): LiveUAMap på Twitter

UPPDAT: Video på Grad-beskjutning idag: English Lugansk på Twitter

UPPDAT: Rapporter om eskalering ikväll: English Lugansk på Twitter

Även "DNR:s" nyhetsbyrå DNI meddelar att situationen allvarligt försämrats under kvällen och hävdar att fyra flerbostadshus träffats av ukrainskt artilleri.

UPPDAT kl. 20.05: Utgående artilleribeskjutning från Donetsk, Horlivka och Kadiivka. Striderna ikväll är de värsta på flera månader.

UPPDAT: Ännu en video från Donetsk ikväll: English Lugansk på Twitter

UPPDAT kl. 21.25: Beskjutningen av Avdiivka fortsätter sent ikväll: English Lugansk på Twitter

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 06 nov 2017 07:50

harmoni47,

man skall nog även ställa frågan vad de enskilda kombattanterna vinner och förlorar på ett genomförande av avtalen.

Ukraina skulle vinna att få en minskad kostnad för kriget.

Ryssland skulle på sikt kunna vinna att sanktioner kan försvinna, men förlorar anseende för att man inte försvarar ryssar. Om man förlorar kontrollen över områdena kan det ge uppmuntran till separatistiska rörelser inom Ryssland.

Separatisterna vinner minskade utgifter för krig, förlorar tillförsel av vapen och rekryter om gränskontrollen förloras. Något jag personligen inte tror att de kan överleva utan.

Finns fler saker som kan tillföras, detta är enbart huvuddragen ur min synvinkel.

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 08 nov 2017 20:27

Under gårdagen stupade två ukrainska soldater och tre sårades. Fram till kl. 18 idag hade en soldat stupat enligt ATO-högkvarteret.

JanO
Ny medlem

Inläggav JanO » 08 nov 2017 21:42

Jag har följt denna tråd sedan start och tänkte dela med mig av mina reflektioner samt åsikter från människor som berörts direkt av konflikten.

Först en kort historik: Äger ett IT-företag och har sedan 2 1/2 år tillbaka systemutvecklare som bor och arbetar i Kharkiv. Har dagligen kontakt med ett tiotal ukrainare och har besökt Kharkiv 3 gånger under åren, senast för ca 3 veckor sedan.

Kharkiv är en delad stad gällande invånarnas åsikter. Vissa är pro väst, vissa är pro Ryssland, men de flesta är trötta på konflikten och gör inte någon större åtskillnad av sidorna. Dock så verkar västsidan öka och de högutbildade är oftare pro väst än öst. De äldre drömmer sig ofta tillbaka till sovjetnostalgi men alla som minns de första tio åren av självständighet, efter sovjetunionens kollaps, gör det med fasa.

Nästan samtliga som jag diskuterar konflikten med kallar den inte för krig, den benämns i princip alltid som "konflikten". Troligen på grund av att många har personliga kopplingar till de ockuperade områdena i öst, flera är födda där och/eller har släktingar som tvingats fly till Kharkiv. Kharkiv har idag flera hundratusen nyinflyttade från de östra områdena och det märks bland annat på brist av boende.

Flera av "mina" systemutvecklare har undvikit tjänstgöring i öst med hjälp av "kreativa metoder", det är väldigt enkelt att köpa sig fri med sjukintyg om man har pengar. Dock så har flera vänner/familj som tjänstgör/tjänstgjort och man får ofta höra historier från fronten, det är inte tabu att prata om konflikten.

Det sista året så anger flera att det skett betydande åsiktsförändringar i de ockuperade områdena. Vänner och familj som stannat kvar är nu desillusionerade och stödet för Putin har rasat. Flera tror på ett ryskt tillbakadragande under 2018, framförallt p.g.a. höga kostnader, och att det blir en relativt fredlig återförening inom en snar framtid. Jag har inte mött någon som tror att de ockuperade områdena skulle anslutas till Ryssland. Krim är dock ett undantag och där är rådande åsikt att det är förlorat för en överskådlig framtid.

Bifogar en bild på lite patriotisk kontorsinredning. Den hänger i entrén till vårt kontor.

dekoration.jpg

Till sist, Mags_ du gör ett fantastiskt arbete med din outtröttliga nyhetsrapportering. Keep it up!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Stödjande medlem

Inläggav Valdemar Sappi » 08 nov 2017 23:28

Tack Jan! Intressant.
"Eldskytten": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 10 nov 2017 18:29

JanO skrev:Jag har följt denna tråd sedan start och tänkte dela med mig av mina reflektioner samt åsikter från människor som berörts direkt av konflikten.

Först en kort historik: Äger ett IT-företag och har sedan 2 1/2 år tillbaka systemutvecklare som bor och arbetar i Kharkiv. Har dagligen kontakt med ett tiotal ukrainare och har besökt Kharkiv 3 gånger under åren, senast för ca 3 veckor sedan.

Kharkiv är en delad stad gällande invånarnas åsikter. Vissa är pro väst, vissa är pro Ryssland, men de flesta är trötta på konflikten och gör inte någon större åtskillnad av sidorna. Dock så verkar västsidan öka och de högutbildade är oftare pro väst än öst. De äldre drömmer sig ofta tillbaka till sovjetnostalgi men alla som minns de första tio åren av självständighet, efter sovjetunionens kollaps, gör det med fasa.

Nästan samtliga som jag diskuterar konflikten med kallar den inte för krig, den benämns i princip alltid som "konflikten". Troligen på grund av att många har personliga kopplingar till de ockuperade områdena i öst, flera är födda där och/eller har släktingar som tvingats fly till Kharkiv. Kharkiv har idag flera hundratusen nyinflyttade från de östra områdena och det märks bland annat på brist av boende.

Flera av "mina" systemutvecklare har undvikit tjänstgöring i öst med hjälp av "kreativa metoder", det är väldigt enkelt att köpa sig fri med sjukintyg om man har pengar. Dock så har flera vänner/familj som tjänstgör/tjänstgjort och man får ofta höra historier från fronten, det är inte tabu att prata om konflikten.

Det sista året så anger flera att det skett betydande åsiktsförändringar i de ockuperade områdena. Vänner och familj som stannat kvar är nu desillusionerade och stödet för Putin har rasat. Flera tror på ett ryskt tillbakadragande under 2018, framförallt p.g.a. höga kostnader, och att det blir en relativt fredlig återförening inom en snar framtid. Jag har inte mött någon som tror att de ockuperade områdena skulle anslutas till Ryssland. Krim är dock ett undantag och där är rådande åsikt att det är förlorat för en överskådlig framtid.

Bifogar en bild på lite patriotisk kontorsinredning. Den hänger i entrén till vårt kontor.

dekoration.jpg

Till sist, Mags_ du gör ett fantastiskt arbete med din outtröttliga nyhetsrapportering. Keep it up!

Tack och ett stort tack för ditt intressanta inlägg, JanO! Det är fullt förståeligt att befolkningen är trött på konflikten.

Gårdagen var något lugnare och två ukrainska soldater sårades. "DNR" meddelar att en av deras soldater stupat under veckan.

Vid en presskonferens bekräftade OSSE SMM:s Alexander Hug att byggnader i Donetsk fått skador och att civila skadats och omkommit: OSSE SMM på Twitter

Mags_
Medlem

Inläggav Mags_ » 14 nov 2017 16:07

Hårda strider pågår just nu vid Donetsk och Svitlodarsk-utsprånget. Vid vattenverket vid Donetsk/Avdiivka har personalen fått ta skydd: English Lugansk på Twitter

UPPDAT kl. 17.20: Uppgifter om utgående Grad-beskjutning från Donetsk.

UPPDAT kl. 19.30: Flera rapporter om utgående Grad-beskjutning från Horlivka.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"