Ukraina

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Konigsberg
Medlem

Ukraina

Inläggav Konigsberg » 02 dec 2013 13:32

Insatserna ser ut att bli allt högre. Obekräftade uppgifter i Svd säger att ryska inrikestrupper i Odessa är redo att gripa in om situationen så kräver. Finns stora risker att externa aktörer som EU, USA och Ryssland dras in ytterligare.

Konigsberg
Medlem

Re: Ukraina

Inläggav Konigsberg » 02 dec 2013 13:40

Protesterna fortsätter i Kiev
Protesterna mot den sittande regeringen fortsätter i dag i Ukrainas huvudstad Kiev. Samtidigt börjar oppositionen organisera motståndet mot regeringen.

2 december 2013 kl 11:44 , uppdaterad: 2 december 2013 kl 11:50

Mellan 5 000 och 6 000 demonstranter har gått från Självständighetstorget mot regeringsbyggnader, rapporterar den ryska nyhetsbyrån Interfax.

Enligt Interfax har oppositionen inrättat ett ”nationellt motståndshögkvarter” i staden Ivano-Frankivsk i sydvästra Ukraina. En generalstrejk på obestämd tid har inletts i staden. Liknande regionala högkvarter har upprättats i Ternopil, Tjerkasy, Lviv, Donetsk och andra städer.

Ledarna för den parlamentariska oppositionen, däribland boxningsmästaren Vitalij Klytjko som leder det EU-vänliga partiet Udar, lämnade under förmiddagen de försoningssamtal som pågår i parlamentet. Även ledaren för partiet Frihet lämnade förhandlingarna som enligt Interfax sades fortsätta, oklart dock mellan vilka parter.

Oppositionsledare krävde i går president Viktor Janukovytj och hans regering avgång. Kravet ställdes vid en demonstration som samlat 350 000 människor, den största sedan den orangea revolutionen för nio år sedan.

Oppositionsledaren fördömde att Janukovytj inte tecknat frihandelsavtal med EU utan i stället närmat sig Ryssland handelspolitiskt.

- De har stulit drömmen, sade Klitjko.

Ryska inrikestrupper förbereder sig på att förflytta sig från Odessa till Kiev, uppger en officer i styrkan för Interfax.

Det är inte första gången som en marschorder givits, men tidigare har den dragits tillbaka, uppgav officeraren som inte ville bli namngiven.

- Vi är beredda, sade han.

En officiell talesman för de ryska inrikestrupperna dementerar uppgifterna.

Samtidigt började inrikesdepartementet ta hjälp av den ukrainska rättsapparaten för att gripa och åtala personer som man anklagar för att ha misshandlat poliser. Enligt Interfax handlar det om 14 fall av ”vållande av kroppsskada” där förundersökningar inletts.

Inrikesdepartementet uppger att sammanlagt 75 poliser fick stanna på sjukhus efter söndagens demonstrationer och att 140 poliser sökt vård. Departementet skriver att de flesta skadorna handlade om benbrott och skrubbsår men att ”några” poliser ”förgiftades med en okänd gas”.

Tack!

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 02 dec 2013 14:18

Lokal källa på engelska:
http://www.kyivpost.com/content/ukraine ... 32341.html

Jag var mitt i smeten 2012.
viewtopic.php?f=37&t=41391#p632598

MVH

Hans

liljen
Medlem

Inläggav liljen » 08 dec 2013 19:02

Nu känner man nästan historiens vingslag! 8-)
Jag har blivit ombedd av överordnade att inte vara med på demonstrationer eller vistas i närheten av dem av säkerhetsskäl. Sa dock att jag ju måste fortsätta mitt liv som vanligt och inte kommer ändra levnadsmönster bara så där, men kommer undvika de stora demonstrationerna och vara riskmedveten.
Bor inte så långt från händelsernas centrum och i förmiddags bara "råkade" jag förlänga min joggingtur så att jag fick en kik på det hela från håll åtminstone. Joggade då förbi Leninstatyn vid Bessarabskaja plotsjad.

Det var ovanlig dålig bevakning idag, jag såg endast tre polismän stå vid Lenin-statyn. En helt vanlig natt i Kiev brukar det vara fler faktiskt och då är det ibland rentav OMON som står för bevakningen och de är lite brutalare och folk vågar inte hitta på något ofog om de står där. De pojkarna har ju förvisso annat att pyssla med dessa dagar....

Jag var lite förvånad när jag såg detta, för de senaste veckorna har det i samband med demonstrationerna definitivt funnits grupperingar som velat riva ner Lenin och att då ha mindre bevakning än vanligt inbjöd nästan till nya försök. Jag hade lite på känn att något kunde hända.

Senare idag föll också Lenin. bokstavligen

http://www.nr2.ru/kiev/474622.html

sveahk
Stödjande medlem

Inläggav sveahk » 08 dec 2013 19:51

liljen skrev:Nu känner man nästan historiens vingslag! 8-)

http://www.nr2.ru/kiev/474622.html
Vi tackar liljen för att vi får följa med på den flygturen - och väntar med andakt på vidare vingslag! Utan att du för den delen behöver flyga in i orkanens öga - if you know what I mean... :wink: !

Vänligen

Hans K

liljen
Medlem

Inläggav liljen » 15 feb 2014 12:25

Jag vistas stor del av min tid i Kiev pga mitt arbete. De senaste månaderna har som ni kanske förstår varit ganska händelserika. Min chef bela oss lite med munkavle och bad oss att itne på något vis kommentera händelserna här i sociala medier. Ett forum bör väl räknas dit och jag brukar ta rätt allvarligt på förhållningsregler, åtminstone känns det bättre gentemot en själv om man sköter sig.

I Sverige gillar man ju att hänga ut bloggare, kommentatörer och folk som gör något utanför ramen överhuvutaget. Nästan de enda man drar sig för att hänga ut brukar vara misstänkta eller tom dömda brottslingar konstigt nog. För ett tag sen var ju dock en massa domar ute sökbart.
Hursomhelst så hoppas jag att jag kan vara anonym här och att moderatorerna inte heller börja gräva i vem jag råkar vara. Känner mig rätt trygg i det, så kan nog tumma lite på det här petiga förhållningssättet. Kanske låter lite löjligt det hela för er ändå.

Igårkväll stod jag två meter från Tyahnybok, som försökte tala sans med ett gäng uniformerade 20-åringar som tillhör de mer radikala i Euromaidanrörelsen.

Jag har en känsla av att svensk media inte hinner ge en särskilt djup bild av händelserna här nere. Möjligen även ganska skev. Ställer därför gärna upp och svarar på frågro om vad som hänt och händer i Ukraina i mån av tid. Varsågoda, någon som undrar något? :)

revoltionär.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 16 feb 2014 11:36

Ok sjysst. Vad i svensk medias rapportering är det som inte stämmer? Är det som vanligt att ALLA som är emot en hel,- eller semi-diktator automatiskt anses som rumsrena? Min egen slutsats bara men vad vet jag :D Berätta lite allmänt om ingen har några konkreta frågor, skulle uppskattas!

liljen
Medlem

Inläggav liljen » 17 feb 2014 22:06

Magnus L, jag har inte följt svensk media så värst bra de senaste veckorna men det jag förstått sedan tidigare och även nu genom svenskar jag pratar med är att blir ju något sönderhackat och märklig bild som framgår.
I Sverige verkar till exempel många på allvar tro på den väldigt förenklade bilden att västra Ukraina stödjer Euromaidan medan östra är helt emot och vill i princip gå ihop med Ryssland. Den betydligt mer komplexa bilden som ligger närmare sanningen om att det på Maidan finns folk från hela Ukraina och att det snarare mer är en generationsfråga om man stödjer proteströrelsen eller inte. Det är svårt att hitta yngre som stödjer presidentsidan. Verkar nästan mest vara betalda huliganer och lite enstaka med kopplingar till maktstrukturerna i så fall. Det finns förvisso de som är ganska likgiltiga till det hela och i alla fall passivt stödjer regeringen, men de mer insatta har i regel en tydlig euromaidan-stödjande profil.

Jag vet inte vad jag anser om rumsrenhet och vad du syftar på rent konkret, men jag har väl snarare ett exempel på vad som nog kan sägas vara exempel på motsatsen:
[url]
http://www.aftonbladet.se/kultur/article17976253.ab[/url]
Ett sådant exempel på infantilt generaliserande och stämplande av en hel folkrörelse är nästan skrämmande dålig journalistik, dessutom innehåller hans text rena sakfel.

Det Martin "dödsfascister i varje buske" Aagård åtminstone har rätt i är att det för proteströrelsen endast till en liten del handlar om avtalet med EU. Det handlar så mycket mer om att man vill förvandla landet i grunden bort från kleptokrati och skapa ett mer europeiskt system. Där är förstås närmandet till EU ett logiskt verktyg men inget självändamål speciellt eftersom själva avtalet itne är entydigt positivt på alla punkter.

Ben
Medlem

Inläggav Ben » 18 feb 2014 10:34

liljen skrev:Magnus L, jag har inte följt svensk media så värst bra de senaste veckorna men det jag förstått sedan tidigare och även nu genom svenskar jag pratar med är att blir ju något sönderhackat och märklig bild som framgår.
I Sverige verkar till exempel många på allvar tro på den väldigt förenklade bilden att västra Ukraina stödjer Euromaidan medan östra är helt emot och vill i princip gå ihop med Ryssland. Den betydligt mer komplexa bilden som ligger närmare sanningen om att det på Maidan finns folk från hela Ukraina och att det snarare mer är en generationsfråga om man stödjer proteströrelsen eller inte. .

Det är väl ändå så att de opinionsmätningar som har gjorts indikerar tydliga skillnader i synen på EU-samarbetet mellan östra och västra Ukraina. I en sådan undersökning i december 2013 stödde i de västra delarna 81 % en integration med EU, medan motsvarande siffra i östra Ukraina var 18 % - http://rb.com.ua/eng/projects/omnibus/8840/. En liknande undersökning i slutet av januari 2014 pekade åt samma håll - http://rb.com.ua/eng/projects/omnibus/8911/

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 18 feb 2014 10:57

liljen skrev:Magnus L, jag har inte följt svensk media så värst bra de senaste veckorna men det jag förstått sedan tidigare och även nu genom svenskar jag pratar med är att blir ju något sönderhackat och märklig bild som framgår.
I Sverige verkar till exempel många på allvar tro på den väldigt förenklade bilden att västra Ukraina stödjer Euromaidan medan östra är helt emot och vill i princip gå ihop med Ryssland. Den betydligt mer komplexa bilden som ligger närmare sanningen om att det på Maidan finns folk från hela Ukraina och att det snarare mer är en generationsfråga om man stödjer proteströrelsen eller inte. Det är svårt att hitta yngre som stödjer presidentsidan. Verkar nästan mest vara betalda huliganer och lite enstaka med kopplingar till maktstrukturerna i så fall. Det finns förvisso de som är ganska likgiltiga till det hela och i alla fall passivt stödjer regeringen, men de mer insatta har i regel en tydlig euromaidan-stödjande profil.

Jag vet inte vad jag anser om rumsrenhet och vad du syftar på rent konkret, men jag har väl snarare ett exempel på vad som nog kan sägas vara exempel på motsatsen:
[url]
http://www.aftonbladet.se/kultur/article17976253.ab[/url]
Ett sådant exempel på infantilt generaliserande och stämplande av en hel folkrörelse är nästan skrämmande dålig journalistik, dessutom innehåller hans text rena sakfel.

Det Martin "dödsfascister i varje buske" Aagård åtminstone har rätt i är att det för proteströrelsen endast till en liten del handlar om avtalet med EU. Det handlar så mycket mer om att man vill förvandla landet i grunden bort från kleptokrati och skapa ett mer europeiskt system. Där är förstås närmandet till EU ett logiskt verktyg men inget självändamål speciellt eftersom själva avtalet itne är entydigt positivt på alla punkter.

Men den där krönikan är ju ett stort stort undantag vad gäller rapporteringen från Ukraina och vad är fel i att försöka vidga analysen? Och vad är fel i den texten? De fascistiska rörelserna HAR makt i Ukraina och då måste man kunna skriva det.

I övrigt i Svensk media är ju demonstranterna de goda och bara goda och demokratiska och nuvarande regering de onda och de är bara onda. I den allmänna debatten analyseras NOLL och intet om EU-avtalets nackdelar eller öht vad det innebär, däremot kallas Rysslands lån till hyfsad hög ränta men (ändå betydligt under marknadsnivå med tanke på Ukrainas imploderade ekonomi) för utpressning. Det enda man fokuserar på är våldet på gatorna från regimens sida trots att motsvarande demonstrationer i Sverige hade städats upp betydligt brutalare och SKA städas upp ordentligt om det skulle inträffa enligt mig. Man fokuserar på gatorna istället för att ta ett större grepp och analysera läget i stort.

När Ryssland erbjuder gas till under marknadspris är det utpressning och när de vill höja nivån till marknadspris blir det ramaskri om utpressning. Vad än Ryssland gör blir det ramaskri. Det är bara löjligt. EUs agerande och erbjudande och krav analyseras öht inte och den större bilden lyser med sin frånvaro.

liljen
Medlem

Inläggav liljen » 18 feb 2014 16:47

Ben skrev:
I Sverige verkar till exempel många på allvar tro på den väldigt förenklade bilden att västra Ukraina stödjer Euromaidan medan östra är helt emot och vill i princip gå ihop med Ryssland. Den betydligt mer komplexa bilden som ligger närmare sanningen om att det på Maidan finns folk från hela Ukraina och att det snarare mer är en generationsfråga om man stödjer proteströrelsen eller inte. .

Det är väl ändå så att de opinionsmätningar som har gjorts indikerar tydliga skillnader i synen på EU-samarbetet mellan östra och västra Ukraina. I en sådan undersökning i december 2013 stödde i de västra delarna 81 % en integration med EU, medan motsvarande siffra i östra Ukraina var 18 % - http://rb.com.ua/eng/projects/omnibus/8840/. En liknande undersökning i slutet av januari 2014 pekade åt samma håll - http://rb.com.ua/eng/projects/omnibus/8911/

Visst är det så att stödet är större i öst och syd för presidenten jag har inte påstått något annat däremot så fick ajg känslan av att man på medialt sedvanligt manér förenklar det hela väldigt grovt och anför att landet närapå är kluvet rakt av. Det finns många protesterande tom från Krim, som nog är otvivelaktigt den mest proryska delen av landet. Janukovtij har iofs sin maktbas i Donbass. Även därifrån finns det många protesterande.
Dessutom innebär inte att man inte stödjer Euromaidan att man automatiskt stödjer presidenten. Metoderna att protestera på tilltalar inte alla och även i öst finns ett stort missnöje med hur landet sköts.

Jag tycker den här undersökningen ger er en mer heltäckande bild och mer nyanserat. Framgår att en stor majoritet stödjer de fredliga demonstrationerna som är tex varje söndag, medan annat inte får lika stort stöd.
http://en.interfax.com.ua/news/press-co ... 88919.html

Dessutom är synen på EU-samarbetet redan delvis en något annan fråga än det som det nu handlar om - om en regim som är på väg att tappa sin legitimitet i en stor av befolkningens ögon ska sitta kvar och fortsätta slå ner dem som är mot den. Om de på nytt ska aktivera lagar som förbjuder bärande av hjälm, köra fler än 5 bilar efter varandra, 15 år i fängelse för anstiftan till upplopp och annat mysigt.

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 18 feb 2014 17:10

liljen skrev:
Ben skrev:

Visst är det så att stödet är större i öst och syd för presidenten jag har inte påstått något annat däremot så fick ajg känslan av att man på medialt sedvanligt manér förenklar det hela väldigt grovt och anför att landet närapå är kluvet rakt av. Det finns många protesterande tom från Krim, som nog är otvivelaktigt den mest proryska delen av landet. Janukovtij har iofs sin maktbas i Donbass. Även därifrån finns det många protesterande.
Dessutom innebär inte att man inte stödjer Euromaidan att man automatiskt stödjer presidenten. Metoderna att protestera på tilltalar inte alla och även i öst finns ett stort missnöje med hur landet sköts.

Jag tycker den här undersökningen ger er en mer heltäckande bild och mer nyanserat. Framgår att en stor majoritet stödjer de fredliga demonstrationerna som är tex varje söndag, medan annat inte får lika stort stöd.

Dessutom är synen på EU-samarbetet redan delvis en något annan fråga än det som det nu handlar om - om en regim som är på väg att tappa sin legitimitet i en stor av befolkningens ögon ska sitta kvar och fortsätta slå ner dem som är mot den. Om de på nytt ska aktivera lagar som förbjuder bärande av hjälm, köra fler än 5 bilar efter varandra, 15 år i fängelse för anstiftan till upplopp och annat mysigt.

Ja en majoritet tycker nu att regeringen inte duger och är katastrofalt dålig och så är det väl. Det är väl snart val igen? Då borde det lösas, för förra valen var inte direkt klockrent om man säger så men ändå "ok" enligt EU.

Men liljen, att inte tillåta att en pöbel stormar parlamentet är väl ändå legitimt. Försöker en pöbel storma rikstan med molotovcocktails så kommer dessa att skadas och dö även i Sverige om polisen gör sitt jobb.

Dessa lagar du pratar om är verkligen inte kontroversiella, maskeringsförbud och långra fängelsestraff för anstiftan till upplopp har vi även i Sverige och det är helt rätt. Varför är det fel i Ukraina bara för att regeringen är kass?

Man måste skilja på hur dålig regeringen är och hur det ser ut med våldsanvändningen. Vålder från polisen har varit en västanfläkt mot vad det hade varit i Sverige med motsvarande protester så varför göra en så stor grej av våldet och kleta det på regeringen (i svensk och västerländsk media) istället för att prata SAKFRÅGAN, grunden till allt?

liljen
Medlem

Inläggav liljen » 18 feb 2014 17:45

Magnus L skrev:Men den där krönikan är ju ett stort stort undantag vad gäller rapporteringen från Ukraina och vad är fel i att försöka vidga analysen? Och vad är fel i den texten? De fascistiska rörelserna HAR makt i Ukraina och då måste man kunna skriva det.

I övrigt i Svensk media är ju demonstranterna de goda och bara goda och demokratiska och nuvarande regering de onda och de är bara onda. I den allmänna debatten analyseras NOLL och intet om EU-avtalets nackdelar eller öht vad det innebär, däremot kallas Rysslands lån till hyfsad hög ränta men (ändå betydligt under marknadsnivå med tanke på Ukrainas imploderade ekonomi) för utpressning. Det enda man fokuserar på är våldet på gatorna från regimens sida trots att motsvarande demonstrationer i Sverige hade städats upp betydligt brutalare och SKA städas upp ordentligt om det skulle inträffa enligt mig. Man fokuserar på gatorna istället för att ta ett större grepp och analysera läget i stort.

När Ryssland erbjuder gas till under marknadspris är det utpressning och när de vill höja nivån till marknadspris blir det ramaskri om utpressning. Vad än Ryssland gör blir det ramaskri. Det är bara löjligt. EUs agerande och erbjudande och krav analyseras öht inte och den större bilden lyser med sin frånvaro.

Får nog ta detta punktvis.

Svensk media är väldigt ytlig aboslut. EU-avtalet innehåller många negativa saker för Ukraina åtmisntone på kort sikt. Här har du min syn på det hela när det begav sig: http://storsvitjod.wordpress.com/2013/1 ... i-vilnius/
skulle väl kunna skriva lite mer med lite perspektiv, men får vara.

"Och vad är fel i den texten? De fascistiska rörelserna HAR makt i Ukraina och då måste man kunna skriva det."
Det du kallar fascistiska rörelser har viss makt på gatan i nuläget, men de ahr ingen makt alls på nationell nivå, lika litet som Vänsterpartiet eller något annat oppositionsparti ahr det i Sverige på riksnivå.
Du kan gärna läsa kommentarer till aftonbladetartikeln så får du en liten nyansering omän med annan vinkling

Men ok, tar några grejer som ajg tycker var lite väl gripna ur luften:
"redan i förra valrörelsen ingick Julia Tymosjenkos parti Fäderneslandet i koalition med Svoboda." Gjorde de? Hur menar han här? de stod inte på samma valsedlar direkt...
"37 personer i parlamentet – med regelrätta slagsmål som följd. "
Jaha. Slagmål förekom redan tidigare.

"Den judiska kommittén i Ukraina är livrädda."
Jaha, pratade med en judisk tjej så sent som i förrgår som inte är lika panikslagen direkt. I västra ukraina finns stora judiska förssamlingar och trots att Svoboda på många håll tom blev största parti ahr det inte hänt några hemskheter att tala om. Om ajg varit jude hade jag nog hellre bott i Lviv än i Malmö om man ser enbart till säkerhetsläget. Men sånt får man väl inte säga högt i Sverige.

Den stora saken som man i Sverige inte verkar kunna greppa är vem Janukovitj och gruppen runt honom verkligen är. De har plundrat Ukraina så rejält att deras marionettoligark Kurtjenko och andra i den sk familjen tom gjort Achmetov orolig över att han ska bli omkörd. det är de som gjort att landet ahr ett så enormt budgetunderskott. Ja, vi talar om så enorma summor!
Janukovitj var kriminell i sin ungdom och kommer från en gangstervärld. Den mentaliteten ahr han kvar. Sådant förstår aldrig EU-topparna. Däremot Putin.

Putins krediter billiga?
IMF hade kunnat ge långt över 10 miljarder i lån till 3-4 % ränta mot att vissa reformer genomförs. Dessa reformer kan dock hota kleptokratin så det fick vara....

Hinner inte skriva mer nu om det. Måste hem då det går rykten om att det ska sättas in trupper ikväll. Regeringen är ju inte ett dugg ond? de stängde tunnelbanan idag så att demonstranterna inte skulle kunna få förstärkning.
Sju skjutna till döds av den här fantastiska regimen. Sju fascicster mindre då eller?
Tja, det har skett en väldig radikalisering av maidan-rörelsen i takt med att man märkt noll kompromissvilja från regeringen när man använt helt fredliga metoder. Det var ju först just när de radikal gick till angrepp på Grusjevskogo-gatan som regerignen visade kompromissviljan.
Ni här precis som EU-ledarna ser kanske inte att det enda som kan få Janukovitj till förhandlingsbordet är ett reellt hot om en kupp eller att oligarkerna skulle vända sig emot honom. Brutal råstryka alltså.
vanligt folk ahr vänt sig till och stödjer allt mer de radikala. Det är de enda som kan få till förändring.
Och ja bland dem finns folk med säkerligen extrema åsikter. har själv sett viss typ av symbolik på de uniformerade som allt mer tagit över maidan. Inga svastikor förstås, men annat.

Det efterlystes mer uppresnsing enligt enlgit europeiskt mönster här. Menade ni då sådant här:
http://www.youtube.com/watch?v=J8TPw497avA#t=76
Detta är för några timmar sedan några km från mig. Janukovitj är en mysfarbror.

Det sitter krypskyttar på taken. Folk dör här.

Var var upprensningarna i Husby och Stockholm förresten? något mjukare där trots att antalet brända bilar var skyhögt över antalet nu i Kiev för övrigt.......

Det var en dålig idé att börja skriva här. Trodde det skulle förbli lugnt nu, men ack så fel jag hade. Har själv vänner som stått mycket på maidan, så det här blir nog för personligt just idag.
Återkommer kanske. Är rätt hemsk stämning här i stan i detta nu.

Moderator får ta bort detta inlägg om det leder fel.

Ben
Medlem

Inläggav Ben » 18 feb 2014 18:33

liljen skrev:

Den undersökningen säger ju dock ungefär samma sak, d.v.s. att landet är delat i två delar. Trots allt som har hänt hamnade presidenten i en opinionsundersökning i slutet av januari högst bland tänkbara kandidater - http://www.kyivpost.com/content/ukraine ... 36026.html

Dessa kraftiga regionala åsiktsskillnader och den rådande politiska/ekonomiska situationen i den närmaste omgivningen gör väl i praktiken Ukraina omöjligt att styra (och det alldeles oavsett vilken politisk kraft som för tillfället sitter vid makten).

Davian
Medlem

Inläggav Davian » 18 feb 2014 18:35

Jag hhar några bekanta som har blivit dödshotade av Svoboda. Och även varit inblandade i slagsmål med den organisationen. Ett stort antal pro-regimen människor har blivit grovt misshandlade av de i västvärlden så omhuldade "demokratiska demonstranterna". med andra ord; anekdotisk bevisföring är inte en exakt vetenskap att bygga slutsatser på...

Felet , menar jag, som många gör (rent generellt politiskt) är att tro att makten på gatan och makten i "vita huset" är dels avskilda från varandra, och dels att gatans lag inte "har något inflytande".

Jag hävdar tvärtom, det är gatans lag som dikterar villkoren för "vita huset". parlament, omröstningar, lagar, regler i all ära. Ifall de inte accepteras av "gatans folk" är de tandlösa och verkningslösa.

På gatan är Svoboda ett av de ledande organisationerna. Det är en konkret verklighet, det är den verkligheten som tusentals människor dagligen får möta, och/eller anpassa och förhålla sig till. Vi måste se till gatan, inte parlamentet, ifall vi vill ha någpn möjlighet till att förstå läget i Ukraina.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"