Länder utanför EU

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Jens Yde
Medlem

Re: Länder utanför EU

Inlägg av Jens Yde » 17 nov 2013 21:31

Markus Holst skrev:Det slog mig att alla tidigare danska lydriken valt att stå utanför EU: Norge, Island, Grönland och Färöarna. Även står Jersey, Guernsey och Åland utanför EU. Kan det vara en folkligt och psykologiskt motstånd mot en "överstat", som gör att de står utanför?
Finns här någon som har en samlad bild av hur resonemanget gått i dessa länder, vad gäller resonemang runt EU?
Anonym grønlænder: Hvis du vidste, hvordan det er at blive styret af jurister, økonomer og politologer i København, kunne du nok let forstå, at vi ikke ønsker at blive styret af nogen endnu længere borte.

Danmarks medlemskab af EF trådte i kraft den 1. januar 1973, (efter ja-nej 63-37). Som en del af det danske Rigsfællesskab blev Grønland medlem af EF ved Danmarks indtræden, selv om folkene på Grønland havde stemte nej ved folkeafstemningen i 1972, (ja-nej 29-71). Atuagagdliutit/Grønlandspostens redaktør Jørgen Fleischer skrev, at Grønland blev trukket med ind i EF ”som en anden slæbejolle”.

Det grønlandske hjemmestyre blev indført i 1979, og efter en vejledende folkeafstemning valgte Grønland at træde ud af EF med virkning fra den 1. februar 1985. Den grønlandske folkeafstemning blev holdt den 23. februar 1982, (ja-nej 47-53).

I 2007 indgik Grønland og EU en partnerskabsaftale frem til og med 2013.

Med mellemrum har Grønlands tilbagevenden til EF-EU været sat til debat af partierne til højre for midten, men hver gang har Siumut og Inuit Ataqatgiit skudt forslagene ned.

Det færøske hjemmestyre (etableret i 1948) besluttede, at Færøerne ikke ønskede at være medlem af EF, så den danske tiltrædelse kom efter færøsk ønske ikke til at gælde for Færøerne. Færøerne har indgået en fiskeriaftale og en handelsaftale med EU. Færøerne er ikke medlem af EØS.

Angående Norge, så havde nordmænd gjort erfaringer med unioner i perioden 1319-1905. Man bør måske notere, at hovedstaden Kristiania/Oslo siger ja.

Fiskeri-erhvervet synes at spille en rolle i nej’et alle steder. Jeg kan kun komme i tanker om to grupper i Danmark, der overvejende har stemt nej, og det er fiskere og kvinder (og det er sandelig ikke ment som en morsomhed).

Vysotskij
Medlem

Inlägg av Vysotskij » 18 nov 2013 07:29

Syftet med mitt inlägg var alltså att påvisa att det åländska undantaget (vilket alltså är ett undantag i förhållande till annan intra-EU-trafik, till exempel från Sveriges fastland till Danmark, Tyskland, Gotland och även Finland, förutsatt att trafiken inte tar vägen över Åland) är en subvention som främst gynnar särintressen (främst rederierna och andra medlemmar i referensgruppen till den rapport du presenterade samt törstiga människor som tycker att lite billigare dricka är värd många timmars resa), och att rationella subventioner av åländsk ekonomi skulle ta sig andra former.

Men jag tror att de flesta av mina argument framkommit, så det känns som att jag lägger ner diskussionen här.

Kattmannen
Medlem

Inlägg av Kattmannen » 02 dec 2013 17:00

Är det inte så att Åland faktiskt är med i EU? Men att de vid folkomröstningen 1994 fick rösta separat om medlemskapet? Det hade alltså kunna blivit så att Finland varit med i EU men inte Åland. Men vad jag förstått så är hela Finland (inklusive Åland) med i EU idag?

Jag har för mig att det i avtalet för norskt EU-medlemskap (som de ju sade Nej till i folkomröstningen 1994) så ingick det uttryckligen att Svalbard inte skulle vara med i EU. Någon som vet?

DonaldDuck
Medlem

Inlägg av DonaldDuck » 14 aug 2015 23:43

TAX FREE har idag blivit en marknadförings-bluff
Tax-free betyder ju egentligen helt tullfri
Således skulle en liter vodka kosta mindre än 15 SEK, ett paket cigarretter 5 SEK osv...
Så vart tar pengarna vägen???

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 15 aug 2015 09:35

DonaldDuck skrev:TAX FREE har idag blivit en marknadförings-bluff
Tax-free betyder ju egentligen helt tullfri
Således skulle en liter vodka kosta mindre än 15 SEK, ett paket cigarretter 5 SEK osv...
Så vart tar pengarna vägen???
Tax free betyder väl inte att den fria prissättningen är satt ur spel? Även tax free-försäljning följer de enkla lagarna om tillgång och efterfrågan. Annorlunda vill vi nog inte ha det.