En allt snabbare förändring...

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
MWilkman
Medlem

Re: En allt snabbare förändring...

Inlägg av MWilkman » 12 sep 2015 19:18

Markus Holst skrev:
MWilkman skrev:Och, 1913 hur många kunde "studera" som idag.
Man kan också vända på det och konstatera att då slapp man studera. Man kunde försörja sig ändå.
Jo visst. Jag har inte siffror på vad en "lärling" tjänade i mitten av 1900-talet..? Men mitt intryck är att de inte tjänade tillräckligt så de kunde ha eget boende.
Min mor, började arbeta ca ~1953-54+-, men lönen var inte sådan så hon kunde ha eget boende. Senare klarade hon av att hyra ett rum och komma hemifrån... Långa arbetsdagar och de arbetade på lördagen också.

Sedan så kan en student idag leva ett ok liv med studiemedel och studielån, ofta i ett eget boende. Utan att förta sig..

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 12 sep 2015 19:33

Markus Holst skrev:
Man kan också vända på det och konstatera att då slapp man studera. Man kunde försörja sig ändå.
Och hur mycket mindre lärde de sig? Bönder och arbetare med ett fåtal års skolgång kunde vara oerhört bildade på 1900-talet.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 12 sep 2015 19:37

MWilkman skrev:
Markus Holst skrev:
Jo visst. Jag har inte siffror på vad en "lärling" tjänade i mitten av 1900-talet..? Men mitt intryck är att de inte tjänade tillräckligt så de kunde ha eget boende.
Min mor, började arbeta ca ~1953-54+-, men lönen var inte sådan så hon kunde ha eget boende. Senare klarade hon av att hyra ett rum och komma hemifrån... Långa arbetsdagar och de arbetade på lördagen också.

Sedan så kan en student idag leva ett ok liv med studiemedel och studielån, ofta i ett eget boende. Utan att förta sig..
Å andra sidan kunde en arbetare och en hemmafru och deras barn ha råd att bo i villa i eller nära våra storstäder. Idag krävs ofta två heltidslöner och hög skuldsättning för motsvarande bostadsstandard.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 13 sep 2015 17:42

Mags_ skrev: Nja... Att medellivslängden var låg berodde på att spädbarnsdödligheten fortfarande var relativt hög. En titt på kohortdödligheten 1913 visar att en man som uppnått åldern 50 år i genomsnitt hade drygt 23 år kvar att leva och en kvinna nästan 25 år.
Samtidigt så var väl dödligheten mer utspridd i åldrarna än vad är fallet idag. Jag tror att ämnet har diskuterats här på forumet förut.

Infektionssjukdomar var ju tex något som påverkade.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 13 sep 2015 17:58

tryggve skrev:
Mags_ skrev: Nja... Att medellivslängden var låg berodde på att spädbarnsdödligheten fortfarande var relativt hög. En titt på kohortdödligheten 1913 visar att en man som uppnått åldern 50 år i genomsnitt hade drygt 23 år kvar att leva och en kvinna nästan 25 år.
Samtidigt så var väl dödligheten mer utspridd i åldrarna än vad är fallet idag. Jag tror att ämnet har diskuterats här på forumet förut.

Infektionssjukdomar var ju tex något som påverkade.
Inte enbart. Det berodde också på större barnkullar. Den traditionella befolkningspyramiden har vissa likheter med just en pyramid.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 14 sep 2015 11:27

Göstring skrev: Inte enbart. Det berodde också på större barnkullar. Den traditionella befolkningspyramiden har vissa likheter med just en pyramid.
Sant. Hittade den här artiklen i läkartidningen som visar på förändringen av befolkningspyramiden i Sverige. Figur 1a visar förändringen från 1910 till 1960.

http://www.lakartidningen.se/Functions/ ... leId=15497

Ett av styckena i artikel:
Figur 2 visar hur medellivslängden i Sverige har ökat från strax över 40 år till omkring 80 år sedan mitten av 1800-talet [2]. Återstående medellivslängd vid 65 år har också nästan fördubblats under perioden. Också den återstående medellivslängden för 80-åringar har ökat påtagligt. Under lång tid dominerade den minskande barnadödligheten trenderna. Efter hand har minskning av dödligheten i infektions- och bristsjukdomar och olycksfall hos vuxna också spelat stor roll. Under senare år har särskilt dödligheten i hjärt–kärlsjukdom minskat. Det ökande gapet i medellivslängd mellan män och kvinnor under senare delen av 1900-talet beror på olika utveckling i fråga om hjärt–kärlsjukdom. Möjligen håller det gapet på att minska igen.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 15 sep 2015 17:06

Att pensionsålder kommer att öka i framtiden har man argumenterat för länge.
Dagens Nyheter, måndagen den 11 november 1935 skrev:D:r Jerneman antar vidare helt enkelt att det förbättrade hälsotillståndet framdeles skall göra 70-åringarna lika pigga och arbetsföra som nu 65-åringarna. Om 50 år skulle vi på det viset inte ha flera åldringar att försörja än nu!

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 15 sep 2015 17:12

Varför inte stegvis nedtrappning istället för tvärstopp.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.