En allt snabbare förändring...

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
MWilkman
Medlem

Re: En allt snabbare förändring...

Inlägg av MWilkman » 14 aug 2015 20:52

Hmm,

Under större delen av människans historia så har de flesta av befolkningen sysslat med matproduktion, >80%.

Man kan ställa sig frågan hur människor såg på effektiviseringen av jordbruket och huruvida det var negativt... Eller positivt? I dag är det mindre än 3% som arbetar inom jordbruket och skogsbruket.

Om man tittar på det bifogade diagramet så kan man se hur sysselsättningen i olika branscher förändras över tid (i procent se vänster värdeaxel).
Jag har också lagt in BNP/capita i rosa över diagrammet, (höger värdeaxel i tkr realvärde justerat för år 2000).
sysselsatta per sektor och gdpc (kopia).gif

Sysselsättning inom industrin var som störst på 1960-talet, ca 45%.. Idag är det mindre än 20% som arbetar inom industrin. Man kan också konstatera att de förlorade jobben inom industrin sedan 1960 talet inte påverkat vår realinkomst negativt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 14 aug 2015 21:08

När jag var ung, då levde vi i en improduktiv tid jämfört med i dag. Ändå så var vi "rikare", hade råd med välfärdssamhället.
Idag är vi oändligt mycket mer produktiva, ändå lever vi i ett mycket otryggare och "fattigare" samhälle där fasta arbeten blir allt ovanligare. Där otryggheten och rädslan för att säga det man verkligen tycker blivit vardag på arbetsplatserna.

Avståndet mellan hur rikt vi ALLA skulle kunna leva och hur fattigt många av oss ändå lever, det har aldrig varit större i mänsklighetens historia än i dag. För att en större och större andel av den ökade produktiviteten hamnar i allt färre fickor, eller förbrukas i rent slöseri, bara för att upprätthålla det rådande elitsamhället.
Så kom inte och säg att dagens ekonomiska system är effektivt, eller ett produktivitet är lika med effektivitet. Effektivitet för vem? Den som är oändligt mycket mer produktiv, men ändå ser en allt mindre andel av det den produserar?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

MWilkman
Medlem

Inlägg av MWilkman » 14 aug 2015 22:12

Välfärd.... Vad är det...
Är det så dåligt? Bättre förr?

Förmodligen så anser de flesta att "livet" är det som är mest värt, eller våra barns liv.

Om man kokar ner det så kan man kanske säga att välfärd direkt återspeglas i en hel nations medellivslängd...

Jag bifogar en graf över Sveriges meddelivslängd från 1861 till 2011.
Stabil-okning-av-medellivslangden.png
Statistiken är inte riktigt överens med dina påståenden.

Oj, oj, om jag levt 1870 så hade jag varit äldre än meddelivslängden... Men, nu har jag 35 statistiska år kvar att leva... Det verkar liksom lite bättre, tycker jag...

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 14 aug 2015 22:17

Har du ens läst vad jag skrev? Prova igen ...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 12 sep 2015 11:07

Vet inte om BNP per capita är ett så bra mått på levnadsstandard. Ökad BNP är visserligen ett tecken på att det har blivit bättre ekonomiskt, men det visar också att vi har fått allt större grad av penningekonomi. Det finns också mycket "dold inflation" i siffrorna. Ett hus som kostade några tiotal tusen kronor i mitten av 1900-talet kostar ofta 2-4 miljoner i dag. Lönerna har inte 100-dubblats under samma tid. På det sättet är vi fattigare i dag är då, men samtidigt får vi en TV för samma pris i kronor räknat som på 1950-talet. Vi är inte så mycket rikare som vi tror, men självklart har vi fått det bättre. Vi kan särskilt äta godare och uppleva mer.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 12 sep 2015 11:30

nja. Nog har lönerna 100-dubblats. En årslön på 30-talet var väl 2000 kronor? Idag är en normal årslön 300k

Men inflationen ger ju ändå en underlig bild av utvecklingen eftersom kapitalvaror i stort sett kostar det samma idag som på 50-talet medan dagligvaror och boende har blivit dyrare. Samtidigt är maten idag generellt billigare än på 70-talet, medan boendet är dyrare så, tja. Egentligen vet jag inte vad jag vill med det här inlägget.

MWilkman
Medlem

Inlägg av MWilkman » 12 sep 2015 12:44

Hm. Jag tror nog vi fått det mycket bättre.
En sak som man måste tänka på är pensionen. Folkpensionen infördes 1913, man fick den när man var 67 år. Men medellivslängden var 60 år.... Det vill säga att de flesta som betalade till sin pension inte fick del av den, utan de finansierade ett fåtal som uppnådde åldern 67+. Pensionen var också dålig..

Jämför detta med idag.. Där man kan ta ut pension vid 61 års ålder, medan medellivsländen är ca 80 år... Så de allra flesta får idag en försörjning senare i livet, och under många år.

Och, 1913 hur många kunde "studera" som idag. Mina föräldrar som föddes på 30-talet gick i skola i 7 år, för att sedan börja arbeta. Hur ser det ut idag, och det har vi råd med...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 12 sep 2015 12:49

MWilkman skrev:Hm. Jag tror nog vi fått det mycket bättre.
En sak som man måste tänka på är pensionen. Folkpensionen infördes 1913, man fick den när man var 67 år. Men medellivslängden var 60 år.... Det vill säga att de flesta som betalade till sin pension inte fick del av den, utan de finansierade ett fåtal som uppnådde åldern 67+. Pensionen var också dålig..

Jämför detta med idag.. Där man kan ta ut pension vid 61 års ålder, medan medellivsländen är ca 80 år... Så de allra flesta får idag en försörjning senare i livet, och under många år.
Sant. Vilket väl betyder att om medellivslängden ökar mer så är det väl inte helt osannolikt att pensionsåldern kommer att höjas. Reinfelt pratadre väl om att det vore bra om folk jobbade tills de var 75, vill jag minnas.

För övrigt så nämndes det väl att mat är något som är mycket billigare idag än förr. Jag vill minnas att jag och en kollega en gång grävde fram siffror som menade att medelhushållet förr lade en väldigt stor del av sin inkomst på mat, medan det var rätt lite på boendet. Men jag kan inte minnas exakta siffror. Men 30% eller mer var det nog i alla fall.

Medan det idag lite är så att kostnad för boende och mat har bytt plats.... :-)

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 12 sep 2015 14:42

Det är rätt festligt med pension, sjukförsäkring, a-kassa och liknande: Staten beslagtar våra intjänade pengar oss och bestämmer hur vi skall få tillbaka dem.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 12 sep 2015 15:13

tryggve skrev:

Sant. Vilket väl betyder att om medellivslängden ökar mer så är det väl inte helt osannolikt att pensionsåldern kommer att höjas. Reinfelt pratadre väl om att det vore bra om folk jobbade tills de var 75, vill jag minnas.
Under århundraden var man skattskyldig mellan 15 och 63 års ålder. 63-årsgränsen kanske kan räknas som en slags pensionsålder.
Numer ligger den faktiska pensionsåldern mellan 64 och 65 år. Med alla osäkerheter så borde ändå ett mindre slitsamt arbetsliv ha förlängt arbetstiden mer. Det tycks finnas en hård biologisk gräns mellan 61 och 65 år.
Pension.JPG

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 12 sep 2015 15:36

Visst har vi det bättre, särskilt när det gäller vardagslyx (t ex god mat), upplevelser (t ex resor) och sjukvård. Dock är det lite av en myt att alla hade det så dåligt förr. Alla var inte statare, pigor eller fattiga arbetare. En vanlig bonde för 100 år sedan hade det rätt OK och hade sannolikt mer besparingar än medelsvensson 2015.

Mags_
Medlem

Inlägg av Mags_ » 12 sep 2015 16:01

Och, 1913 hur många kunde "studera" som idag. Mina föräldrar som föddes på 30-talet gick i skola i 7 år, för att sedan börja arbeta. Hur ser det ut idag, och det har vi råd med...
Nja... Att medellivslängden var låg berodde på att spädbarnsdödligheten fortfarande var relativt hög. En titt på kohortdödligheten 1913 visar att en man som uppnått åldern 50 år i genomsnitt hade drygt 23 år kvar att leva och en kvinna nästan 25 år.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 12 sep 2015 17:50

MWilkman skrev:Och, 1913 hur många kunde "studera" som idag.
Man kan också vända på det och konstatera att då slapp man studera. Man kunde försörja sig ändå.

MWilkman
Medlem

Inlägg av MWilkman » 12 sep 2015 19:10

tryggve skrev:

Jo. Jag tror man har stirrat sig blind på en viss siffra, fram tills nu typ 65...
Många är så pigga så det vore bra om man var mer flexibel och arbetade efter förmåga. För mig känns det idag (med nuvarande hälsa) märkligt att jag skall sluta arbeta vid en viss nominell ålder...

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 12 sep 2015 19:12

Kanske att man kunde tänka sig ett system där man får ansöka om pension, på liknande sätt som man idag ansöker om förtidspension. Hur kriterierna skulle se ut för att få pension kan vi diskutera annorstädes.