Ryska flottan idag

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Re: Ryska flottan idag

Inläggav tryggve » 16 okt 2013 20:59

Bjernevik skrev:Varför skulle "en tid av upptrappning och försämrade relationer" snabba på en NATO-aktion till försvar av Sverige? Eller menar du att Sverige snabbt som ögat skulle ansöka om NATO-medlemskap under en sådan tid, varvid NATO raskt skulle börja planera och föröva en sådan aktion?

Jag menar att det är sannolikt att en "upptrappning och försämrade relationer" mellan NATO och Ryssland leder till att NATO vidtar vissa förberedande åtgärder. Med tanke på vårt nära samarbete med NATO både under kalla kriget och efteråt så förefaller det troligt att vi på något sätt skulle inkluderas där.

Huruvida vi är medlemmar i NATO eller ej på papperet spelar nog i ett sådant läget mindre roll. Men det är spekulationer från min sida, förstås. Men det är ju rätt mycket i den här tråden, så... :-)

Men om antagandet är att NATO/USA sitter med armarna i kors så spelar det ju ingen roll. Men frågan är om det är så realistiskt.

Bjernevik skrev:Hur Ryssland resonerar vet jag så klart inte. Men jag håller det inte för uteslutet att man anser att möjligheten finns att slå in en spricka i NATO. Även om det visar sig att NATO-solidariteten håller, så har man i alla fall skapat betydligt bättre förutsättningar för att påverka striderna över Östersjön med luftvärn, samtidigt som man flyttar fram sin radarhorisont avsevärt. Framförallt om man räknar med att NATO-flyg kommer att ta vägen över Sverige.

Jag ser som sagt inte mycket till ryskt agerande genom åren som tyder på att man resonerar på det viset, men det är ju igen en tolkning från min sida. Att de möjligen anser att det är möjligt att NATO tvekar och inte ingriper till stöd för medlemmar räcker nog inte för att de ska invadera Baltikum, det låter som en liten vinst för stor risk. Det måste nog ligga mer i potten än så. Om de däremot tror att de står i begrepp att bli angripna så....

Bjernevik skrev:Varför skulle de inte bara agera i Östersjöområdet? Måste deras krigsmål vara att uppnå världsherravälde? Tänk om det bara skulle vara att återförena de ryska minoriteterna i Estland med moderlandet? Att man är beredd att gå all in betyder inte att man gör det, framförallt om ens egna mål är begränsade.

Vad som är troligt brukar oftast vara lättast att avgöra i efterhand...

Nej, jag tror inte att de skulle vilja "uppnå världsherravälde", och det var inte vad jag skrev heller. Men de kan ju möjligen anse att det kan vara nödvändigt att utföra angrepp på andra ställen än i Östersjön om de tror/anser att det där finns förband eller baser som kan användas att angripa Ryssland. Det är väl knappast ett orimligt antagande?

Om de faktiskt drar igång ett krig med NATO (eller riskerar det) genom att invadera Baltikum så får man väl ändå rimligen utgå från att de inte gör det "litegrann", utan faktiskt är beredda att ta till ordentligt med kraft för att också vinna, inte bara satsa på att de kommer att ta hem det p g a att NATO viker sig? Sedan är det ju också värt att (igen) påpeka att en rätt stor del av den ryska oljeexporten går ut genom Östersjön, och den skulle ju påverkas rätt rejält även av ett begränsat krig där.

Sedan är det ju inte heller säkert att NATO/USA snällt sitter och låter ryssarna bestämma var i världen som kriget ska ske, även om de ryska målen i sig är begränsade.
Under Kalla Kriget så var ju som sagt ryssarna rejält oroade för vad USA:s hangarfartyg skulle pyssla med i ett krig, och den oron har nog inte minskat sedan dess. Man kan ju t ex undra varför de håller igång sina OscarI/II ubåtar (eller i alla fall en del av dessa) om de inte ser dessa som en del i möjligheter att hålla hangarfartygen borta från sina kuster.

Och sedan finns ju Kina med i bilden också.... :-)

Bjernevik
Medlem

Inläggav Bjernevik » 16 okt 2013 21:20

tryggve skrev:Jag ser som sagt inte mycket till ryskt agerande genom åren som tyder på att man resonerar på det viset, men det är ju igen en tolkning från min sida. Att de möjligen anser att det är möjligt att NATO tvekar och inte ingriper till stöd för medlemmar räcker nog inte för att de ska invadera Baltikum, det låter som en liten vinst för stor risk. Det måste nog ligga mer i potten än så. Om de däremot tror att de står i begrepp att bli angripna så....

Nu menade jag heller inte att det var en rysk förhoppning om att NATO inte ska ingripa som skulle leda till en invasion av Baltikum. Men att om Ryssland avser genomföra en invasion så vore det inte orimligt om de därvid försöker påverka övriga NATO till att inte ingripa. Till exempel genom att i ett tidigt skede ta oförsvarad terräng och där gruppera vapensystem som gör en NATO-operation till stöd för baltstaterna betydligt mer kostsam.
tryggve skrev:Nej, jag tror inte att de skulle vilja "uppnå världsherravälde", och det var inte vad jag skrev heller. Men de kan ju möjligen anse att det kan vara nödvändigt att utföra angrepp på andra ställen än i Östersjön om de tror/anser att det där finns förband eller baser som kan användas att angripa Ryssland. Det är väl knappast ett orimligt antagande?

Visst, det finns många tänkbara händelseutvecklingar. Jag försökte bara påpeka att det inte finns någon automatik i att en konflikt blir världsomspännande på en gång. Snarare att bägge sidor kan se fördelar med att undvika en eskalering.
tryggve skrev:Om de faktiskt drar igång ett krig med NATO (eller riskerar det) genom att invadera Baltikum så får man väl ändå rimligen utgå från att de inte gör det "litegrann", utan faktiskt är beredda att ta till ordentligt med kraft för att också vinna, inte bara satsa på att de kommer att ta hem det p g a att NATO viker sig? Sedan är det ju också värt att (igen) påpeka att en rätt stor del av den ryska oljeexporten går ut genom Östersjön, och den skulle ju påverkas rätt rejält även av ett begränsat krig där.

Återigen, "beredd" är inte samma sak som "genomföra".
tryggve skrev:Sedan är det ju inte heller säkert att NATO/USA snällt sitter och låter ryssarna bestämma var i världen som kriget ska ske, även om de ryska målen i sig är begränsade.

Visst är det så. Men som sagt, bägge sidor kan se fördelar med att undvika en eskalering som kan vara svår att kontrollera.
tryggve skrev:Under Kalla Kriget så var ju som sagt ryssarna rejält oroade för vad USA:s hangarfartyg skulle pyssla med i ett krig, och den oron har nog inte minskat sedan dess. Man kan ju t ex undra varför de håller igång sina OscarI/II ubåtar (eller i alla fall en del av dessa) om de inte ser dessa som en del i möjligheter att hålla hangarfartygen borta från sina kuster.

Javisst. Samtidigt kan man tänka sig att Ryssland inledningsvis undviker att angripa amerikanska hangarfartyg för att inte hota en resurs som USA ser som central för sin säkerhet, om man vill få konflikten att framstå som en rysk-baltisk angelägenhet.
tryggve skrev:Och sedan finns ju Kina med i bilden också.... :-)

Så är det. Vilket i sig kan vara en skäl till att bägge sidor vill begränsa konflikten för att inte binda upp alla sina resurser.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Lista

Inläggav tryggve » 28 nov 2013 17:19

På Russian Military Reform så lades för en tid sedan upp en lista över ryska flottans skeppsbyggen.

http://russiamil.wordpress.com/2013/11/ ... struction/
Total for the Russian Navy as of 17.11.2013: 41 contracted combat ships, incl. 2 universal amphibious assault ships, 2 large amphibious assault ships, 14 frigates, 15 corvettes, 8 small missile boats. Of these, 24 ships are under construction, incl. 2 universal amphibious assault ships, 2 large amphibious assault ships, 9 frigates, 5 corvettes, 6 small missile boats. Six of these ships have been launched, incl. 1 universal amphibious assault ship, 1 large amphibious assault ship, 1 frigate, 1 corvette, and 2 small missile boats.

Dock inget om ubåtar vad jag ser.
Detta rimmar väl rätt bra med vad som för en några år sedan sades i en diskussionstråd som förutspådde att den ryska flottan främst skulle få satsa på att skaffa nya fregatter och korvetter.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Kalina-klassen

Inläggav tryggve » 10 apr 2014 15:52

Det verkar som om ryssarna tänker designa en ny konventionell ubåt, kallad Kalina-klassen. Jag antar att det betyder att Lada-klassens modifieringar inte anses tillräckliga för att man ska vilja ha fler av dessa båtar.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 07 jul 2014 13:31

Här lite nyheter om byggandet av Steregushchiy-klassens fregatter.

http://www.janes.com/article/40198/ster ... -obstacles

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem

Inläggav Battler » 28 nov 2014 22:17

Ryska flottan är ute och stör:

En rysk flotteskader gick på fredagen in i Engelska kanalen för att hålla en övning, uppger nyhetsbyrån Ria.Novosti som citerar Norra flottans presstjänst. Franska flottan bekräftar fartygens närvaro, men uppger att det inte är fråga om en övning.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/rysk-flottovning-i-engelska-kanalen_4144751.svd

Eskadern, som leds av jagaren Severomorsk, har passerat Doverkanalen och befinner sig på internationellt vatten utanför Frankrikes kust nära floden Seines mynning. Där inväntar man att vädret ska bli bättre.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/rysk-flottovning-i-engelska-kanalen

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen

Inläggav Marcus Wendel » 28 nov 2014 22:37

Franska marinen säger också att det inte är något ovanligt (se din SVT länk) och jag ser inte riktigt på vilket deras agerande i detta fallet skiljer sig från andra flottor som också rör sig i internationella vatten.

/Marcus

DanneMB
Utsparkad

Inläggav DanneMB » 29 nov 2014 17:49

Marcus Wendel skrev:Franska marinen säger också att det inte är något ovanligt (se din SVT länk) och jag ser inte riktigt på vilket deras agerande i detta fallet skiljer sig från andra flottor som också rör sig i internationella vatten.

/Marcus

Därför att väst alltid anser att allt Ryssland gör är ondskefullt, spelar ingen roll om de gör exakt samma saker som USA och andra länder gör, är det ett ryskt skepp så är det fel och ondskefullt medan det är perfekt när USA gör det.

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen

Inläggav Marcus Wendel » 29 nov 2014 17:56

DanneMB skrev:
Marcus Wendel skrev:Franska marinen säger också att det inte är något ovanligt (se din SVT länk) och jag ser inte riktigt på vilket deras agerande i detta fallet skiljer sig från andra flottor som också rör sig i internationella vatten.

Därför att väst alltid anser att allt Ryssland gör är ondskefullt, spelar ingen roll om de gör exakt samma saker som USA och andra länder gör, är det ett ryskt skepp så är det fel och ondskefullt medan det är perfekt när USA gör det.

Gällande SVT så var de tydliga med att inkludera att det inte var något ovanligt beteende i sin artikel.

/Marcus

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 29 nov 2014 18:22

Hur gick det med helikopter-hangarfartyget, blev det kvar i Frankrike?

Vad har man dem till egentligen?

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 29 nov 2014 18:28

LasseMaja skrev:Hur gick det med helikopter-hangarfartyget, blev det kvar i Frankrike?

De är visst leveransstoppade för tillfället.

http://www.di.se/artiklar/2014/11/25/fr ... sleverans/

Men jag är övertygad om att ett Frankrike i ekonomisk kris knappast kommer att vägra leverera i slutändan, landet har en tradition att gå sina egna vägar i den västliga gemenskapen.

LasseMaja skrev:

Bra fråga, det har jag också undrat över, hur viktigt är fartyget för Rysslands militära förmåga?

DanneMB
Utsparkad

Inläggav DanneMB » 29 nov 2014 18:35

Amund skrev:
LasseMaja skrev:Hur gick det med helikopter-hangarfartyget, blev det kvar i Frankrike?

De är visst leveransstoppade för tillfället.

http://www.di.se/artiklar/2014/11/25/fr ... sleverans/

Men jag är övertygad om att ett Frankrike i ekonomisk kris knappast kommer att vägra leverera i slutändan, landet har en tradition att gå sina egna vägar i den västliga gemenskapen.

LasseMaja skrev:

Finns inte en chans att Frankrike kommer leverera dessa skepp till Ryssland. Dagens Frankrike är inte samma Frankrike som under De Gaulle utan man är mycket mindre benägen att gå sin egen väg idag. Amerikaner och andra inom NATO ringer hela tiden till Frankrike och ber dem att bryta försäljningen till Ryssland och jag tror knappast att Frankrike kommer vara villiga att göra alla sina allierade förbannade på dem bara för att sälja två skepp till Ryssland.

Frankrike kommer bita i det sura äpplet och betala miljardnottan till Ryssland, det är det bättre alternativet för dem. De skulle aldrig klara av att göra alla länder inom NATO ruggigt arga på dem och de skulle inte klara av en svekdebatt om att de säljer båtar till Ryssland när Ryssland är deras största fiende.

Det stämmer dock att det franska folket som helhet verkar vara för att leverera skeppen till Ryssland men jag tror knappast den franska ledningen är stark nog att göra något sådant, de är inte ledda av en De Gaulle utan av en svag president som kommer vara ovillig att göra USA och övriga NATO kritiska mot honom. Frankrikes status inom NATO kommer gå ner rejält om Frankrike levererar dessa skepp till Ryssland.
Bra fråga, det har jag också undrat över, hur viktigt är fartyget för Rysslands militära förmåga?

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 29 nov 2014 18:43

Amund skrev:

Tanken var väl att man skulle köpa två fartyg från Frankrike direkt, och bygga två i Ryssland. Detta för att delvis återfå förmåga att bygga större örlogsfartyg. Jag fick intrycket att det egentligen var huvudsyftet med affären. Sedan när ny försvarsminister tog över så skrotades planerna på att bygga två fartyg hemma, men man bestämde sig för att fullfölja beställningen på de två fartyg som redan var under byggnad.

RussianMilitaryReform skrev mycket om att i alla fall det ena fartyget skulle baseras i Stillahavsflottan, och delvis fungera som ledningsfartyg.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem

Inläggav Battler » 29 nov 2014 20:55

/Marcus

Engelska kanalen är starkt trafikerad, och att öva där är lika praktiskt som att öva arméstyrkor på en motorväg med trafik. Sverige som deltog i EU:s marina insats i Adenviken utanför Somalias kust (Operation Atalanta) fraktade sina skepp (korvetterna HMS Stockholm (K11), HMS Malmö (K12) och stödfartyget HMS Trossö (A264))på den här.

MV Eide Transporter
Bild

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 29 nov 2016 12:57

Det verkar som om det även fortsättningsvis främst kommer att vara korvetter och fregatter som gäller för ryssarna när det gäller ytfartyg. Den här artikeln säger väl att det är det som man har råd med.

http://www.defense-aerospace.com/articl ... ships.html

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"