Lyxkryssare på grund

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
J18
Medlem

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av J18 » 22 jan 2012 18:16

Frågan om vändningen sker med bogpropeller eller vind/ström: Bogpropellerarna på CC är rimligen på åtskilliga tusen kW. Om maskinrummet är översvämmat undrar jag var man får ström ifrån, normalt tar väl bogpropellrarna ström från samma huvudgeneratorer som driver framddrivningsmaskineriet (jag har förstått det som att hon har dieselelektriskt maskineri). Är nödgeneratorerna så kraftiga att de kan driva bogpropellerarna ?

Hursomhelst en underbar tur att hon inte drev iväg ut till havs och hmed tanke på hur klantigt allt verkar vara skött en fantastisk lycklig utgång på ett haveri som i värsta fall kunnat bli i klass med de värsta.

J18+1

(där bogpropellrar var en lyx att stilla drömma om)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 22 jan 2012 19:16

FredH skrev:
CvD skrev:Jag var observatör en gång under en evakueringsövning av en finlandsfärja. Jag var inte imponerad... :roll:

Under övningen skulle livbåtar firas ner, personalen som skötte båten jag observerade var från cateringpersonalen (om jag minns rätt). Dom var väldigt osäkra på vad dom höll på med, blev tvungen att fråga varandra hela tiden över att hur göra saker. :roll:
Och detta var under en övning i vackert väder i Värtahamnen i Stockholm där "passagerarna" som skulle evakueras utgjordes av, om jag minns rätt, polisaspiranter samt vpl (tror det var PB-elever från KA1), vilket inte direkt motsvarar en normal passagerare på en Finlandsfärja. :roll:
Att sedan livbåten firades ner med max 15-20 passagerare ombord och inte de 150 de var konstruerade för, gjorde inte det hela mer trovärdigt.
Man kan undra hur det hela gått om en fullastad färja hade sjunkit i dåligt väder efter en blöt kväll ombord...
:roll:

/CvD
Angående din sista bit, du har både Jan Heweliuz och Estonia, där ser du hur det går i dåligt väder. Visst, två exceptionella fall.
Så exceptionella fall är det egentligen inte, dåligt väder orsaker en stor andel förlisningar. Oceanos är ett exempel.
Men övrigt är det sant, hur ska man snabbt kunna evakuera de stora skolådsformade fartygen.
Och ideén att ha 150 personer i en 11m lång livbåt ger jag inte mycket åt. :roll:

/CvD

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 22 jan 2012 20:50

CvD skrev:
FredH skrev:
Angående din sista bit, du har både Jan Heweliuz och Estonia, där ser du hur det går i dåligt väder. Visst, två exceptionella fall.
Så exceptionella fall är det egentligen inte, dåligt väder orsaker en stor andel förlisningar. Oceanos är ett exempel.
Men övrigt är det sant, hur ska man snabbt kunna evakuera de stora skolådsformade fartygen.
Och ideén att ha 150 personer i en 11m lång livbåt ger jag inte mycket åt. :roll:

/CvD
Ja alltså vad jag menade med exceptionella var mer att Jan Heweliuz hade välkända stabilitetsproblem redan före förlisningen och Estonia var i sitt ursprung konstruerad för gång mellan Stockholm-Åbo och inte för öppensjö.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 23 jan 2012 02:13

Och ideén att ha 150 personer i en 11m lång livbåt ger jag inte mycket åt
Jag tror det är uppenbart, även för kryssningsindustrin - att evakuering av 3-4-5-tusen, eller flera individer från dessa kolosser i ett nödläge och inom en ½-timme är rena utopin!

I likhet med tankegångarna före TITANIC, att det ''skulle aldrig bli aktuellt i verkligheten'', måste samma tankespår råda idag. Man blundar helt enkelt för möjligheten och pekar på de teoretiska föreskrifter som de lever upp till.

När det i sinom tid - händer och i stor skala, för det är bara en tidsfråga - kommer man att vrida sina händer och skylla på det ena eller andra. Men kryssningsindustrin kan överleva det också.

Hur många kommer ihåg SEA DIAMOND (ex BIRKA PRINCESS) - det hände för bara fyra år sedan....
800px-Sea_Diamond_-_Against_Rocks.jpg
- gick på ''ett känt rev'' i kalderan på Santorini.
Sittande på grundet, under ideala förhållanden tog det 3½ timme att evakuera 1195 passagerare. Varav majoriteten fick ''kliva'' i livbåtar och andra farkoster direkt från det f.d. bildäcket.....Bara en minoritet tvingades klättra ned på lotslejdare, nåt som äldre och barn knappast klarar utan olyckor.

http://en.wikipedia.org/wiki/MS_Sea_Diamond

My tuppence, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 23 jan 2012 07:38

varjag skrev:
Och ideén att ha 150 personer i en 11m lång livbåt ger jag inte mycket åt
Jag tror det är uppenbart, även för kryssningsindustrin - att evakuering av 3-4-5-tusen, eller flera individer från dessa kolosser i ett nödläge och inom en ½-timme är rena utopin!

I likhet med tankegångarna före TITANIC, att det ''skulle aldrig bli aktuellt i verkligheten'', måste samma tankespår råda idag. Man blundar helt enkelt för möjligheten och pekar på de teoretiska föreskrifter som de lever upp till.

När det i sinom tid - händer och i stor skala, för det är bara en tidsfråga - kommer man att vrida sina händer och skylla på det ena eller andra. Men kryssningsindustrin kan överleva det också.
Förespråkarna för dessa stora kryssningsfartyg brukar hävda att de är så extremt bra byggda att de själva utgör livbåten. Alltså att själva fartyget utgör livbåten och att det därför inte kommer på tal om att overge fartyget. Att lämna i de där "små" löjliga livbåtarna som bara måste hänga där som någon relik från Titanic är alltså inte nödvändigt. Enligt dem och det såg vi precis hur det gick.

Sedan är det nog så att med Stockholmsöverenskommelsen som tillkom efter Estonia så har Ropax-färjor ett bättre utgångsläge än de rena kryssningsfartygen, när det kommer till stabilitet och klara inträngande vatten. De skiljs nämligen åt i SOLAS på flera punkter, både krav på vad de ska klara av som utrustnings nivå.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 23 jan 2012 14:07

Men se bara. Rederiet vet precis vad man önskar sig när man överlevt en fartygskatastrof. En kryssning till reducerat pris!
http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... ivors.html

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 jan 2012 22:48

Nu hoppade jag in i diskussionen lite sent och hoppas att någon inte har vidrört det som jag skriver i detta inlägg.

Jag kom på att tänka på den fartygsolyckan utanför Belgien 1987 och tyckte att det fanns vissa likheter som exempelvis hur dessa två fartyg hamnade på "sned" och tog in vatten.

Wikipedia-artikeln om olyckan 1987:

http://en.wikipedia.org/wiki/MS_Herald_ ... Enterprise (finns också på svenska)

Den animerade filmen om olyckan:

Det är en två minuter lång filmsekvens och själva olycksförloppet är ungefär 1:20 min in i själva filmen.

Men att kaptenen på lyxkryssaren smet iväg gjorde att kritiken mot honom hårdnade, enligt den internationella sjölagen så skall kaptenen vara kvar på fartyget så länge som möjligt.

Stefan

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 28 jan 2012 12:23

Stefan Lundgren skrev:Nu hoppade jag in i diskussionen lite sent och hoppas att någon inte har vidrört det som jag skriver i detta inlägg.

Jag kom på att tänka på den fartygsolyckan utanför Belgien 1987 och tyckte att det fanns vissa likheter som exempelvis hur dessa två fartyg hamnade på "sned" och tog in vatten.
Nja, inte så stora likheter. Olika fartygstyper samt i Herrald Of Free Enterprise hade du ett extremt snabbt förlopp. CC var ett mer utdraget förlopp, tog ett par timmar innan den hamnade på sidan.

Enda likheterna är att båda hamnade liggandes på sidan på grunt vatten. Samt att olyckan troligen går att härleda upp i organisationen, precis som vid olyckan 1987. Men där upphör nog alla likheter.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 28 jan 2012 12:40

....lutade...hamnade på sned....hamnade på sidan... OMG!

Kan vi slutligt införa ordet slagsida i Skalmans vokabulär?

När ''det lutar'' kallas det slagsida. När slagsidan överskrider fartygets balans - kantrar det!

Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 29 jan 2012 23:00

Finns nu också en 3D-version av Costa Concordias sista färd och förlisning.

http://vimeo.com/35752867

/CvD

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 jan 2012 23:13

Under denna resas gång så stod kaptenen i baren istället för att vara på bryggan.
Enligt tidningen Expressen så stod han i baren för att mingla med gästerna.

FredH

Det är just lutningen av fartyget som jag relaterade till den olycka som hände i Belgien.

Stefan

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 30 jan 2012 12:38

Beträffande slagsidan -(INTE LUTNINGEN!) är det anmärkningsvärt att hon kapade ett undervattensrev - med babordssidan. Sedan, efter diverse underliga piruetter - strandar - och kapsejsar på styrbordssidan.....

Normalt - brukar den första skadan - om babord - bli den avgörande.
Eller - fick hon skador vid grundstötningen som vi inte fått höra om än ????

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 30 jan 2012 14:13

Apropå slagsida, då inte teknisk men medial. Kaptenen verkar ju redan dömd och steglad av media hurivida det är berättigat låter jag vara osagt men min poäng är väl att det ingår väl för tusan i hans uppgifter att mingla med gästerna, speciellt om han inte är i tjänst på bryggan. Vet någon hurivida han var i tjänst vid olyckan och stämmer det jag tror?

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 jan 2012 18:20

Hans skrev:Apropå slagsida, då inte teknisk men medial. Kaptenen verkar ju redan dömd och steglad av media hurivida det är berättigat låter jag vara osagt men min poäng är väl att det ingår väl för tusan i hans uppgifter att mingla med gästerna, speciellt om han inte är i tjänst på bryggan. Vet någon hurivida han var i tjänst vid olyckan och stämmer det jag tror?

MVH

Hans
Enligt vad jag har fått erfara så var han i tjänst under hela resan till olycksplatsen, istället stod han i baren och såvitt vad jag har förstått så minglade han hellre med passagerarna än vara på bryggan. Har bara svensk dagspress att tillgå om olyckan----enligt vad som stod där så var han i baren. Och när olyckan var ett faktum så flydde han fältet. :)

Stefan

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 30 jan 2012 21:38

En sjökapten - med ''polkahår'' 8O

..nuff said!