Lyxkryssare på grund

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5425
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av Sarvi » 16 jan 2012 21:36

SOLAS kräver väl att det finns nog med platser i livflottar/livbåtar för samtliga ombord - på varje sida av fartyget? Dvs om fartyget har X passagerare och besättningsmän, ska det finnas livflottar/båtar med sammanlagt X platser på styrbords sida och X platser på babords sida. Därmed blir antalet platser i livbåtar/flottar 2X.

Sen att få ut och iväg flytetygen, i tid, och dessutom med folk i, tja... det är en heeelt annan sak. :)
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 16 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22634
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av Hans » 16 jan 2012 21:44


unmo300
Medlem
Inlägg: 2508
Blev medlem: 06 nov 2006 07:45
Ort: Libanon

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av unmo300 » 16 jan 2012 21:47

SOLAS = International Convention for the Safety of Life at Sea.
Som tillkom efter Titanic-katastrofen.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22634
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av Hans » 16 jan 2012 21:53

unmo300 skrev:
SOLAS = International Convention for the Safety of Life at Sea.
Som tillkom efter Titanic-katastrofen.
Där ser man, tack. Undrar hur många liv Titanic räddade indirekt?

Vad fanns innan?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem
Inlägg: 10416
Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
Ort: Tjörn

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av Hexmaster » 16 jan 2012 22:15

Hans skrev:Vad fanns innan?
Bra fråga, få se... Kände igen att Titanic faktiskt hade fler livbåtar än reglerna föreskrev, men inte mer.
At the time, the Board of Trade's regulations stated that British vessels over 10,000 tons must carry 16 lifeboats with a capacity of 5,500 cubic feet (160 m3), plus enough capacity in rafts and floats for 75% (or 50% in case of a vessel with watertight bulkheads) of that in the lifeboats. Therefore, the White Star Line actually provided more lifeboat accommodation than was legally required. The regulations made no extra provision for larger ships because they had not been changed since 1894, when the largest passenger ship under consideration was only 13,000 tons, and because of the expected difficulty in getting away a greater number than 16 boats in any emergency.
http://en.wikipedia.org/wiki/Changes_in ... c_disaster

Vet inte hur de där 13 000 tonnen räknas (har aldrig fattat deplacement och sånt), men oavsett fanns det 1912 gott om flerdubbelt större skutor.

FredH
Medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
Ort: Växjö

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av FredH » 16 jan 2012 22:41

Sarvi skrev:SOLAS kräver väl att det finns nog med platser i livflottar/livbåtar för samtliga ombord - på varje sida av fartyget? Dvs om fartyget har X passagerare och besättningsmän, ska det finnas livflottar/båtar med sammanlagt X platser på styrbords sida och X platser på babords sida. Därmed blir antalet platser i livbåtar/flottar 2X.

Sen att få ut och iväg flytetygen, i tid, och dessutom med folk i, tja... det är en heeelt annan sak. :)
Nja inte riktigt:
SOLAS, Kap III Part B Section II Regel 21
on each side of such aggregate capacity as will accommodate not less than 5 0% of the
total number of persons on board. The Administration may permit the substitution of lifeboats
by liferafts of equivalent total capacity provided that there shall never be less than sufficient
lifeboats on each side of the ship to accommodate 3 7 . 5% of the total number of persons on
board [....]
in addition, inflatable or rigid liferafts of such aggregate capacity as will accommodate at least
2 5% of the total number of persons on board.
Så, totalt 75 % kapacitet på varje sida.

På lastfartyg är det alla på varje sida som gäller. Tänk dig själv kryssningsfartyg med 8000pers ombord, många livbåtar och livflottar om det ska finnas plats för 16000totalt. Fast kanske borde vara så?

Däremot finns ett krav på 30minuter för utrymning.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45986
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av varjag » 16 jan 2012 23:03

Vet inte hur de där 13 000 tonnen räknas (har aldrig fattat deplacement och sånt), men oavsett fanns det 1912 gott om flerdubbelt större skutor
Det handlade om Gross Register Tons (GRT) - vilket är ett volymmått - inte vikt., 2,83 Kubikmeter

http://en.wikipedia.org/wiki/Gross_register_tonnage

1894 var nog antalet skepp över 13000 GRT rätt sällsynta.

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22634
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av Hans » 16 jan 2012 23:13

Hexmaster skrev:Vet inte hur de där 13 000 tonnen räknas (har aldrig fattat deplacement och sånt)
2,784-long-ton (2,829 t) (-från torpedtråden) - Hex borde skämmas, västkustbo som han är. Jag däremot är urbota landkrabba men skulle vilja ha en förklaring runt BRT, GRT och vad ni kallar allt - min AK vägde alltid tungt även när jag gick i vatten. Kan någon i båtmaffian förklara på begriplig svenska utan att dra in Arkimedes i det hela?

MVH

Hans

FredH
Medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
Ort: Växjö

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av FredH » 16 jan 2012 23:25

Det är en halv vetenskap, det har bytts ut och tillkommit nytt. Varken GRT eller NRT används längre.
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Tonnage

unmo300
Medlem
Inlägg: 2508
Blev medlem: 06 nov 2006 07:45
Ort: Libanon

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av unmo300 » 17 jan 2012 05:47

Hans skrev. Där ser man, tack. Undrar hur många liv Titanic räddade indirekt?
Vad fanns innan?
Om jag minns raett var SOLAS var den foersta internationella konventionen. Innan dess hade varje land egna regler. (Man har fortfarande egna regler, men SOLAS krav maaaste uppfyllas foer fartyg i internationell fart.)
Inom sjoefarten, som i andra branscher, skall det allt till en olycka innan det blir en aendring. 100 aar sedan Titanic, men fortfarande har man naestan samma typer av livbaatar. Skaemtet aer att livbaatarna har doedat mer folk aen de har raeddat.
A global perspective indicates that more than 100 seamen were killed operating lifeboats during the 1990's.
http://www.survivalsystemsint.net/marin ... eport.html

unmo300
Medlem
Inlägg: 2508
Blev medlem: 06 nov 2006 07:45
Ort: Libanon

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av unmo300 » 17 jan 2012 05:55

Storlekar paa fartyg:

Bruttotonnage, hela fartygets volym,
Nettotonnage, fartygets lastvolym
Doedvikt, fartygets lastfoermaaga i vikt
Egenvikt, hur mycket fartyget vaeger
Deplacement aer doedvikt + egenvikt

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem
Inlägg: 10416
Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
Ort: Tjörn

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av Hexmaster » 17 jan 2012 08:06

Tack. (Inte för att jag skäms en smul -- kan inte hålla reda på allt. :-))

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 dec 2007 13:21
Ort: Österlen

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av Ola Häggström » 17 jan 2012 09:44

OT
millgard skrev:
Ola Häggström skrev:Fram till 1990-talet testades alla läkemedel på 20-åriga basebollspelare om 70kg och 180cm.

Faktoid.
Ja och nej. Fas-1-studier görs på sådana. Uttalandet komer förresten från en föreläsning i farmakologi termin 2 på läkarutb.

On topic:
Hur läge förväntas kaptenen på ett fartyg srtanna ombord. Skall han/hon stanna tills alla människor bockats av från passagerarlistan eller när sista livbåten läggs ut?

unmo300
Medlem
Inlägg: 2508
Blev medlem: 06 nov 2006 07:45
Ort: Libanon

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av unmo300 » 17 jan 2012 09:50

Hur läge förväntas kaptenen på ett fartyg srtanna ombord. Skall han/hon stanna tills alla människor bockats av från passagerarlistan eller när sista livbåten läggs ut?
Han skall stannas tills dess fartyget inte gar att radda. http://en.wikipedia.org/wiki/Henrik_Kurt_Carlsen

FredH
Medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
Ort: Växjö

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av FredH » 17 jan 2012 10:35

Ola Häggström skrev:OT
On topic:
Hur läge förväntas kaptenen på ett fartyg srtanna ombord. Skall han/hon stanna tills alla människor bockats av från passagerarlistan eller när sista livbåten läggs ut?
Juridiskt sett finns inget skrivet i svensk lagstiftning eller internationella regleverk att befälhavaren ska stanna si eller så länge ombord.
Befälhavaren har ansvar för fartyg och last, människor i detta fall. Så länge befälhavaren är ombord har han "kontroll" på fartyget. I samma veva som befälhavaren lämnar fartyget kan man säga att fartyget blir öppet villebråd.

Bärgar du ett fartyg där hela besättningen övergivit fartyget kan du förvänta dig en större ersättning, bärgarlön, än om befälhavaren fortfarande fanns ombord. Ett lastfartyg får anses som död materia om ingen besättning finns ombord. Trots allt måste vi värdera liv högre än fartyg, så om en befälhavare lämnar fartyget för tidigt, dvs. efter övriga besättning men före fartyget kan klassas som förlorat anser jag vara naturligt. Den gamla devisen att befälhavaren ska gå under med sitt fartyg eller spela hjälte måste vi få bort.

På passagerarfartyg har befälhavaren (plus besättning) ett ytterligare ansvar för passagerarna. Det innebär att i uppgiften ombord åligger det alla att bistå passagerarna först. Sedan se till sitt. Befälhavaren ska då kvarstanna som ledare för räddningsoperationen ombord så länge det finns praktisk möjlighet att genomföra en räddningsoperation.

I den bästa av världar kan du torrskodd lämna fartyget. Men praktiskt lär ju inte det vara fallet. Eftersom ett övergivande nästan alltid sker som sista utväg. Om du då i slutet av en räddningsoperation lämnar fartyget före några passagerare för att rädda livet, tror inte jag spelar någon större roll. T.ex. i ett fall där fartyget lutar extremt mycket och en situation mer eller mindre handlar om att rädda sig den som kan.
Givet ett misstag, att låta en situation gå så långt, men vi har sett det några gånger. Så inte helt osannolikt att det sker igen.

Som det verkar i Italien däremot finns ett straffansvar för befälhavaren att inte lämna före sista passageraren lämnat. Det har vi inte i Sverige t.ex.