Sen att få ut och iväg flytetygen, i tid, och dessutom med folk i, tja... det är en heeelt annan sak.

Som tillkom efter Titanic-katastrofen.SOLAS = International Convention for the Safety of Life at Sea.
Där ser man, tack. Undrar hur många liv Titanic räddade indirekt?unmo300 skrev:Som tillkom efter Titanic-katastrofen.SOLAS = International Convention for the Safety of Life at Sea.
Bra fråga, få se... Kände igen att Titanic faktiskt hade fler livbåtar än reglerna föreskrev, men inte mer.Hans skrev:Vad fanns innan?
http://en.wikipedia.org/wiki/Changes_in ... c_disasterAt the time, the Board of Trade's regulations stated that British vessels over 10,000 tons must carry 16 lifeboats with a capacity of 5,500 cubic feet (160 m3), plus enough capacity in rafts and floats for 75% (or 50% in case of a vessel with watertight bulkheads) of that in the lifeboats. Therefore, the White Star Line actually provided more lifeboat accommodation than was legally required. The regulations made no extra provision for larger ships because they had not been changed since 1894, when the largest passenger ship under consideration was only 13,000 tons, and because of the expected difficulty in getting away a greater number than 16 boats in any emergency.
Nja inte riktigt:Sarvi skrev:SOLAS kräver väl att det finns nog med platser i livflottar/livbåtar för samtliga ombord - på varje sida av fartyget? Dvs om fartyget har X passagerare och besättningsmän, ska det finnas livflottar/båtar med sammanlagt X platser på styrbords sida och X platser på babords sida. Därmed blir antalet platser i livbåtar/flottar 2X.
Sen att få ut och iväg flytetygen, i tid, och dessutom med folk i, tja... det är en heeelt annan sak.
Så, totalt 75 % kapacitet på varje sida.on each side of such aggregate capacity as will accommodate not less than 5 0% of the
total number of persons on board. The Administration may permit the substitution of lifeboats
by liferafts of equivalent total capacity provided that there shall never be less than sufficient
lifeboats on each side of the ship to accommodate 3 7 . 5% of the total number of persons on
board [....]
in addition, inflatable or rigid liferafts of such aggregate capacity as will accommodate at least
2 5% of the total number of persons on board.
Det handlade om Gross Register Tons (GRT) - vilket är ett volymmått - inte vikt., 2,83 KubikmeterVet inte hur de där 13 000 tonnen räknas (har aldrig fattat deplacement och sånt), men oavsett fanns det 1912 gott om flerdubbelt större skutor
2,784-long-ton (2,829 t) (-från torpedtråden) - Hex borde skämmas, västkustbo som han är. Jag däremot är urbota landkrabba men skulle vilja ha en förklaring runt BRT, GRT och vad ni kallar allt - min AK vägde alltid tungt även när jag gick i vatten. Kan någon i båtmaffian förklara på begriplig svenska utan att dra in Arkimedes i det hela?Hexmaster skrev:Vet inte hur de där 13 000 tonnen räknas (har aldrig fattat deplacement och sånt)
Om jag minns raett var SOLAS var den foersta internationella konventionen. Innan dess hade varje land egna regler. (Man har fortfarande egna regler, men SOLAS krav maaaste uppfyllas foer fartyg i internationell fart.)Hans skrev. Där ser man, tack. Undrar hur många liv Titanic räddade indirekt?
Vad fanns innan?
http://www.survivalsystemsint.net/marin ... eport.htmlA global perspective indicates that more than 100 seamen were killed operating lifeboats during the 1990's.
Ja och nej. Fas-1-studier görs på sådana. Uttalandet komer förresten från en föreläsning i farmakologi termin 2 på läkarutb.millgard skrev:Ola Häggström skrev:Fram till 1990-talet testades alla läkemedel på 20-åriga basebollspelare om 70kg och 180cm.
Faktoid.
Han skall stannas tills dess fartyget inte gar att radda. http://en.wikipedia.org/wiki/Henrik_Kurt_CarlsenHur läge förväntas kaptenen på ett fartyg srtanna ombord. Skall han/hon stanna tills alla människor bockats av från passagerarlistan eller när sista livbåten läggs ut?
Juridiskt sett finns inget skrivet i svensk lagstiftning eller internationella regleverk att befälhavaren ska stanna si eller så länge ombord.Ola Häggström skrev:OT
On topic:
Hur läge förväntas kaptenen på ett fartyg srtanna ombord. Skall han/hon stanna tills alla människor bockats av från passagerarlistan eller när sista livbåten läggs ut?