Terrordåden i Oslo med omnejd 2011-07-22

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Re: Terrordåden i Oslo med omnejd 2011-07-22

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 jun 2012 08:05

sonderling skrev:Att sätta Breivik på sinnesjukhus skulle vara för honom ett straff värre än döden så varför inte göra det då.
Jag är inte så säker på det. Med tanke på hans världsbild av "kulturmarxister" så kanske detta bara är vad han förväntat sig. Likt sovjetiska dissidenter förklarades sinnessjuka, blir han då en politisk fånge. Att han bestämt hävdar i rätten att han inte är sinnessjuk säger ingenting, för honom vore det ju detsamma som att ljuga om han hävdade att han var det när han begick dåden. Och jag tror han ser sig själv som en rättfärdig martyr, som offrar sig men inte ljuger.

Om han förklarades som en simpel mördare och fick livstids fängelse är han just bara detta: en massmördare.

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 jun 2012 19:27

Om han har sådana där ideér så borde han inte släppas ut igen, dels för att hotningsbilden mot honom är för stor och dels så skall han sitta inne med tanke på vad han har gjort. Enligt de experter som jag har läst uttalande om så bör han dömas till förvaring och det skall vara för evigt. Visserligen kräver Behring Breivik att han skall bli släppt på fri fot och han åberopade nödvärnsrätten, går domstolen på hans linje att släppa ut honom så kan dom verkligen skapa ett samhälle som ingen vill leva i.

Stefan

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 25 jun 2012 21:26

Stefan Lundgren skrev:Om han har sådana där ideér så borde han inte släppas ut igen, dels för att hotningsbilden mot honom är för stor och dels så skall han sitta inne med tanke på vad han har gjort. Enligt de experter som jag har läst uttalande om så bör han dömas till förvaring och det skall vara för evigt. Visserligen kräver Behring Breivik att han skall bli släppt på fri fot och han åberopade nödvärnsrätten, går domstolen på hans linje att släppa ut honom så kan dom verkligen skapa ett samhälle som ingen vill leva i. Stefan
Breivik har ju gjort sig förtjänt av ett livstidsstraff så det är ju frågan om hur detta bäst åstadskommes!

Jag håller med om att fängelsestraff med förvaring är det säkraste, där det bara sker tidsbestämda prövningar av om han fortfarande kan anses vara farlig. Och det kommer han säkert, så länge han inte är helt dement, att alltid anses som!

Ur den synpunkten är det mera riskfyllt att döma honom till sluten rättspsykiatrisk vård, men jag har svårt att tro att han vid de där återkommande prövningarna av hans farlighet någonsin skulle kunna skrivas ut, detta även om han skulle börja uppträda som förvivlad och ångerfull. Det är ju ytterst domstolarna som har det sista ordet även där.

Men visst skulle det vara mest tillfredsställande om hans dåd, vilket ju verkar rätt självklart, ansågs bero på galenskap och att han dömdes därefter. Att framleva resten av sitt liv inspärrad och ansedd som galen och tillsammans med andra galningar har han ju inte räknat med! Och någon större beundrarskara som galning lär han väl knappast få!

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 jun 2012 05:53

Breivik har ju gjort sig förtjänt av ett livstidsstraff så det är ju frågan om hur detta bäst åstadskommes!

Jag håller med om att fängelsestraff med förvaring är det säkraste, där det bara sker tidsbestämda prövningar av om han fortfarande kan anses vara farlig. Och det kommer han säkert, så länge han inte är helt dement, att alltid anses som!

Vet inte om du känner till det.........I Norge finns det inte livstidsstraff, man kan högst dömas till 21 år medan förvaringen kan dömas för evigt.
Ur den synpunkten är det mera riskfyllt att döma honom till sluten rättspsykiatrisk vård, men jag har svårt att tro att han vid de där återkommande prövningarna av hans farlighet någonsin skulle kunna skrivas ut, detta även om han skulle börja uppträda som förvivlad och ångerfull. Det är ju ytterst domstolarna som har det sista ordet även där.

Men visst skulle det vara mest tillfredsställande om hans dåd, vilket ju verkar rätt självklart, ansågs bero på galenskap och att han dömdes därefter. Att framleva resten av sitt liv inspärrad och ansedd som galen och tillsammans med andra galningar har han ju inte räknat med! Och någon större beundrarskara som galning lär han väl knappast få!
Delar helt med din analys........Jag hade den lilla tanken om Breivik skulle visa ångest så borde det också hända någonting med honom i rättsalen (skriver inte ordet i forumet, det får vem som helst gissa sig till). Tyvärr så fick jag den uppfattningen att detta inte hände förutom att dels hans film visades upp och dels att han blev motbevisat av experterna på slutet.

Till sist så anser jag att vissa detaljer kring rättegången om honom var mer eller mindre frapperande, men jag vill inte om jag blir begärd gå in på detaljer eftersom dessa är personliga.

Stefan

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 30 jun 2012 06:54

Jag tycker hela den här diskussionen om Breivik är en galning eller inte är meningslös.
Han har mördat en massa oskyldiga människor. Han är en kallblodig massmördare som inte visar någon ånger.
Räcker inte det för att folk ska ta avstånd från honom?

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 jul 2012 05:27

Jag håller med dig faktiskt, han har blivit intressant debattobjekt både hos Skalman och alla möjliga ställen i både internetvärlden och den egentliga världen. :D Det skall bli skönt att det blir ett slut med det snart måste jag säga.

Stefan

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 23 jul 2012 08:38

Stilleben skrev: Breivik har ju gjort sig förtjänt av ett livstidsstraff så det är ju frågan om hur detta bäst åstadskommes!
Stefan Lundgren skrev: Vet inte om du känner till det.........I Norge finns det inte livstidsstraff, man kan högst dömas till 21 år medan förvaringen kan dömas för evigt. Stefan
Uppgifterna som jag lämnat här på sid. 27 om förvaring stämmer. Den kan alltså förlängas livet ut. Se wiki-länken där, nyligen redigerad. Dagens Nyheter belyser det i http://www.dn.se/nyheter/varlden/21-ars ... ller-evigt

Jens Yde
Medlem

Re: Terroristen fra Oslo 2011-07-22

Inlägg av Jens Yde » 06 aug 2012 11:14

Brevik er undersøgt af flere psykiatere. Af resultaterne kan nævnes, at han lider af en "dyssocial personlighedsforstyrrelse", der har ligheder med psykopati. Han er ikke sindssyg, men rigtigt normal vil man vel ikke kalde ham.

Retssagen er foregået på en civiliseret måde, og derfor undrer det, at offentligheden ikke må høre Breiviks afsluttende forsvarstale. Hvad mon han sagde? Hvad skyldes hemmelighedskræmmeriet? Sagde zionisten Breivik noget om Israel? Sagde han noget om, at Arbeiderpartiets ledere Thorvald Stoltenberg og Jens Stoltenberg havde deres egne dæknavne i KGB's arkiver? Sagde han noget om kulturmarxistiske journalister?

Er det tilladt her at linke til hans forsvarstale?

Jens Yde
Medlem

Re: Terroristen fra Oslo, 22/7 -11

Inlägg av Jens Yde » 06 aug 2012 11:55

Et link til ABBs afsluttende tale

http://www.liveleak.com/view?i=7e4_1343781134

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 06 aug 2012 12:09

Tack för den Jens Yde....
Brevik er undersøgt af flere psykiatere. Af resultaterne kan nævnes, at han lider af en "dyssocial personlighedsforstyrrelse",
Underbara ord......som uppfinns, efter behov - av en s.k. vetenskap, om vars verklighetsförankring - jag inte är övertygad. :D Varjag

Jens Yde
Medlem

Re: Terroren fra Oslo

Inlägg av Jens Yde » 07 aug 2012 03:15

Myndighederne tillader ikke offentliggørelse af Breiviks forsvarstale. Myndighederne tillader derimod, at han skriver breve med politisk indhold til mange mennesker.

Det hænger jo ikke sammen. Ligger der politi-taktik bag?

ABB har skrevet til en dansker, at han vil læse statsvidenskab, og at han vil etablere the Conservative Revolutionary Movement. Det omhandler blandt andet norsk urfolks aktivisme.

http://www.bt.dk/danmark/her-er-breivik ... dansk-pige

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 08 aug 2012 17:32

Stilleben skrev:
Stilleben skrev: Breivik har ju gjort sig förtjänt av ett livstidsstraff så det är ju frågan om hur detta bäst åstadskommes!
Stefan Lundgren skrev: Vet inte om du känner till det.........I Norge finns det inte livstidsstraff, man kan högst dömas till 21 år medan förvaringen kan dömas för evigt. Stefan
Uppgifterna som jag lämnat här på sid. 27 om förvaring stämmer. Den kan alltså förlängas livet ut. Se wiki-länken där, nyligen redigerad. Dagens Nyheter belyser det i http://www.dn.se/nyheter/varlden/21-ars ... ller-evigt
Det hade jag redan uppmärksammat!!! :D
Myndighederne tillader ikke offentliggørelse af Breiviks forsvarstale. Myndighederne tillader derimod, at han skriver breve med politisk indhold til mange mennesker.

Det hænger jo ikke sammen. Ligger der politi-taktik bag?

ABB har skrevet til en dansker, at han vil læse statsvidenskab, og at han vil etablere the Conservative Revolutionary Movement. Det omhandler blandt andet norsk urfolks aktivisme.
Personlig reflektion; han läste en del innan han gjorde dåden förra året och på det viset är det nog ingen konstighet med det. Däremot om han vill läsa för att få nya "invinklar" för framtida dåd så bör man nog vara medveten om detta. Om jag skriver om det är fel eller rätt att han få skriva brev till andra från fängelset så är det privatsak eftersom det är norska domstolen som får avgöra det. Jag förmodar också att det kommer snart bli ett slut på det och i synnerhet efter den dom som kommer att meddelas. Men då kommer även möjligheten att skriva brev att strypas för honom skulle jag tro.

Stefan

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 24 aug 2012 10:48

Dom idag: 21 års fängelse. Jag tycker han skulle ha fått vård. Nu kan han sitta där i fängelset som en martyr, som en slags modern Rudolf Hess. Precis som han säkert ville. Illa.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 24 aug 2012 11:30

Schwalbe skrev:Dom idag: 21 års fängelse. Jag tycker han skulle ha fått vård. Nu kan han sitta där i fängelset som en martyr, som en slags modern Rudolf Hess. Precis som han säkert ville. Illa.
Vård för vadå?
Domstolen har ju, troligen helt korrekt, konstaterat att det handlar om en fullt frisk individ som handlat vid sinnenas fulla bruk. Varjag

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 24 aug 2012 12:09

Varjag:

Paranoia: Muslimerna håller inte på att ta över världen.

Vanföreställningar: Han är inte en tempelriddare som ska strida tillsammans med Israel mot islam.

Schitzofreni: Han har inte startat ett 60 årigt krig mot islam. Skev självbild. Han har suttit och chattat på nätet på högerextrema sidor och spelat dataspel.

En vacker dag kommer han att inse vad han har gjort. Och det blir inte vackert.