Terrordåden i Oslo med omnejd 2011-07-22

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: Terrordåden i Oslo med omnejd 2011-07-22

Inlägg av sonderling » 30 maj 2012 06:47

Det verkar poppa upp en konspirationsteori om att Breivik inte skulle varit ensam, nån som vet mer om detta?

Sonderling

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 30 maj 2012 19:46

sonderling skrev:Det verkar poppa upp en konspirationsteori om att Breivik inte skulle varit ensam, nån som vet mer om detta?
En logisk fortsättning på Breiviks påstående om att han ingår i ett organiserat jättehemligt och jättemäktigt nätverk, 'the Knights Templar'? Åklagarna verkar föga övertygade av hans påstående.

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 02 jun 2012 06:11

Om han skulle vara med i en grupp eller vara en betydande person i en "tempelriddargrupp" så undrar jag varför dom inte har försökt få ut honom. Jag har en teori, hade han haft ett nätverk så skulle dom också försökt få ut honom. Hade han haft det så hade dom nog försökt tidigare, tycker att det verkar logist om dom hade samma uppfattning som honom när han begick sina gärningar den 22 juli. Tror nog att han agerade ensammen.

Förresten, jag tycker att han har blivit lite rödmosig i ansiktet på sista tiden (Breivik). Han verkar vara nedstämt än tidigare, kanske han får ångerfulla samvetskval inom de närmaste veckorna. Men då är det troligen lite för sent för hans del.

Stefan

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 02 jun 2012 06:28

Tror Breivik börjar inse att folket ser honom som en idiot, och han börjar nog känna sig som en stor och fet finne redo att klämmas bort.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 02 jun 2012 11:09

Stefan Lundgren skrev:Förresten, jag tycker att han har blivit lite rödmosig i ansiktet på sista tiden (Breivik). Han verkar vara nedstämt än tidigare, kanske han får ångerfulla samvetskval inom de närmaste veckorna. Men då är det troligen lite för sent för hans del.
Denna rödmosighet kan bero på att han sitter i fängelse. Då får man inte mycket solsken. Man sitter inspärrad i en cell. Promenader på rastgård är väl högst en kvart per dag eller så.

Psykiskt så, well, han är nog inte opåverkad av sina dåd. Men bryta ihop lär han inte göra. Han är inte den typen. Be mig inte motivera, för det jag bloggat om detta får jag inte länka till för admin (för politiskt). Men den som vill veta mer kan googla "Svenssongalaxen Nervkrig".

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 05 jun 2012 06:33

Jag tror nog att jag bara fick en illusion på att han började att förstå att han inte är så märkvärdig längre, men jag hade lite fel i det. :)
Det var bara en tanke och lite hur jag tyckte det var med honom.

Läste på AUF: sida på Facebook att dom hoppa över lägret på Utöya i år, istället blir det lokala sommarläger istället. Den 22 juli är det istället tänkt att det skall bli ceremoni och uppträdande, Bruce Springsteen har sagt att han kommer, men inte har bekräftat det ännu. Vet nog inte om någon som inte tillhör varken SSU eller AUF kan ta sig till ön under denna dag. Men jag kommer inte att åka dit, om jag inte blir erbjuden att vara vakt där förstås. :D (eftersom jag har erfarenhet att vara matchvärd på bandyfinalen och Sirius Fotboll). Men det var bara en liten utvikning från min sida, kommer nog till 100 procent att vara hemma trots att jag har norsk påbrå.

Stefan

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 08 jun 2012 06:24

Stefan Lundgren skrev:Läste på AUF: sida på Facebook att dom hoppa över lägret på Utöya i år, istället blir det lokala sommarläger istället. Den 22 juli är det istället tänkt att det skall bli ceremoni och uppträdande, Bruce Springsteen har sagt att han kommer, men inte har bekräftat det ännu. Vet nog inte om någon som inte tillhör varken SSU eller AUF kan ta sig till ön under denna dag.
Intressant info. Efter dådet sa ju norska sossar att de skulle "ta tillbaks Utöya". Det kan man förstå. Men hur ska detta gå till? Ön har blivit en "Toteninsel", en "De dödas ö" à la Böcklin.

Så att skippa sommarlägret i år är nog sunt. Och Springsteens konsert, man frågar sig om det inte är bättre att ha den på annan plats. Alla torde få dåliga vibbar av att ens närma sig ön. Att ha den i land ger även enklare logistik. Det blir mycket farande fram och tillbaks med scenutrustning, småbåtar i insjö som det ju är. Trots att det heter Tyrifjorden.

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 09 jun 2012 06:14

lampros skrev:
Stefan Lundgren skrev:Läste på AUF: sida på Facebook att dom hoppa över lägret på Utöya i år, istället blir det lokala sommarläger istället. Den 22 juli är det istället tänkt att det skall bli ceremoni och uppträdande, Bruce Springsteen har sagt att han kommer, men inte har bekräftat det ännu. Vet nog inte om någon som inte tillhör varken SSU eller AUF kan ta sig till ön under denna dag.
Intressant info. Efter dådet sa ju norska sossar att de skulle "ta tillbaks Utöya". Det kan man förstå. Men hur ska detta gå till? Ön har blivit en "Toteninsel", en "De dödas ö" à la Böcklin.

Så att skippa sommarlägret i år är nog sunt. Och Springsteens konsert, man frågar sig om det inte är bättre att ha den på annan plats. Alla torde få dåliga vibbar av att ens närma sig ön. Att ha den i land ger även enklare logistik. Det blir mycket farande fram och tillbaks med scenutrustning, småbåtar i insjö som det ju är. Trots att det heter Tyrifjorden.
Jag googlade på det där med Utöya och Bruce Springsteen, det är värt att tillägga det, visst har Bruce gett medgivande, men det har kommit fram att det inte är så lämpligt heller. Men Utöya är också en byggarbetsplats och det är ett av skälen att sommarlägret inte blir av i år. Men jag håller med om att om Bruce skulle komma till Utöya så börde en större konsert att hållas i Oslo (exempelvis på ett torg eller Ullevå). Det går nog inte att en Bruce Springsteenframträdaden där om någon större konsert hålls någon annanstans i närheten.

Stefan

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 22 jun 2012 09:13

Stilleben skrev:
varjag skrev:Roterar inte hela frågan om han kan förklaras vansinnig - eller inte. Som vanligt - i den nebulösa industri som handlar om psykiatri, psykologi och astrologi - kan kontrahenterna inte enas. De ena tycker si - de andra tycker så.....

Breivik själv kämpar desperat för att bli förklarad ''ansvarig för sina gärningar'' och vid sina sinnens fulla bruk.
Vi noterar i nyheterna - att hans egna vittnesmål - inte blir offentliga. I klartext - han får inte använda domstolen som ngt rostrum för sina egna tankar....det vore för ''farligt''.....för multikulturalismen kanske?

Om han förklaras sinnessjuk - kan han ju låsas in för gott. Det är säkert det de flesta hoppas på. Varjag

Sinnessjukdom är ingen garanti för ständig inlåsning, vederbörande kan ju kanske efter många år förklaras vara frisk!

Men jag har sökt på Google under "Förvaring Norge" och glädjande nog uppger både Wikpedia, http://no.wikipedia.org/wiki/Forvaring och ett flertal stora tidningar att det finns ett straff i Norge för särskilt svåra förbrytare som heter Förvaring. Den kan efter omprövningar förlängas hur långt som helst, ja faktiskt livet ut.

DET, banne mej, har Breivik gjort sig förtjänt av!!!
Jag blev till en början bestört när jag hörde att åklagarna yrkar att Breivik skall dömas till rättspsykiatrisk vård med utskrivningsprövning, istället för fängelse med förvaring!

Men vid närmare eftertanke så är ju Breivik mycket angelägen om att visa att dåden har utförts av en fullt frisk person och med detta t.o.m. försvarbara!! Rättspsykiatrisk vård med det dagliga umgänget med andra galningar, är alltså ett fruktansvärt straff för honom! År ut och år in! Så visst är det en lämplig straffpåföljd! Och att han någon gång skulle bli utsläppt från vården med de risker det skulle innebära, är faktiskt mycket osannolikt!

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 22 jun 2012 12:41

Det värsta för honom - blir i så fall troligast kontakten med de ''rättspsykiatriska vårdarna''. Då han säkert är både intelligentare och bättre beläst - än dom.....Varjag

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 22 jun 2012 13:28

Stilleben skrev:
Stilleben skrev:
varjag skrev:Roterar inte hela frågan om han kan förklaras vansinnig - eller inte. Som vanligt - i den nebulösa industri som handlar om psykiatri, psykologi och astrologi - kan kontrahenterna inte enas. De ena tycker si - de andra tycker så.....

Breivik själv kämpar desperat för att bli förklarad ''ansvarig för sina gärningar'' och vid sina sinnens fulla bruk.
Vi noterar i nyheterna - att hans egna vittnesmål - inte blir offentliga. I klartext - han får inte använda domstolen som ngt rostrum för sina egna tankar....det vore för ''farligt''.....för multikulturalismen kanske?

Om han förklaras sinnessjuk - kan han ju låsas in för gott. Det är säkert det de flesta hoppas på. Varjag

Sinnessjukdom är ingen garanti för ständig inlåsning, vederbörande kan ju kanske efter många år förklaras vara frisk!

Men jag har sökt på Google under "Förvaring Norge" och glädjande nog uppger både Wikpedia, http://no.wikipedia.org/wiki/Forvaring och ett flertal stora tidningar att det finns ett straff i Norge för särskilt svåra förbrytare som heter Förvaring. Den kan efter omprövningar förlängas hur långt som helst, ja faktiskt livet ut.

DET, banne mej, har Breivik gjort sig förtjänt av!!!
Jag blev till en början bestört när jag hörde att åklagarna yrkar att Breivik skall dömas till rättspsykiatrisk vård med utskrivningsprövning, istället för fängelse med förvaring!

Men vid närmare eftertanke så är ju Breivik mycket angelägen om att visa att dåden har utförts av en fullt frisk person och med detta t.o.m. försvarbara!! Rättspsykiatrisk vård med det dagliga umgänget med andra galningar, är alltså ett fruktansvärt straff för honom! År ut och år in! Så visst är det en lämplig straffpåföljd! Och att han någon gång skulle bli utsläppt från vården med de risker det skulle innebära, är faktiskt mycket osannolikt!
Det värsta är att även om han blir dömd till sluten psykiatrisk vård, så finns det galningar som skulle läsa hans manifest.
Karln är en massmördare! Redan där har han ju gjort av med sin egen trovärdighet!

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 23 jun 2012 19:10

Schwalbe skrev:Det värsta är att även om han blir dömd till sluten psykiatrisk vård, så finns det galningar som skulle läsa hans manifest.
Det finns en hel del människor i Norge och även i vårt eget land, som till stora delar instämmer i vad han skriver i sitt manifest. Nu är det givetvis en ganska liten chans att någon av dessa vill offra sig själv eller kan tänka sig att döda en massa folk. Men det finns som sagt var ganska många som känner att det måste föras en kamp emot mångkultur och kulturmarxister.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 24 jun 2012 00:41

Men det finns som sagt var ganska många som känner att det måste föras en kamp emot mångkultur och kulturmarxister.
Kulturmarxister var ett nytt ord för mig.....tack för det LasseMaja

[Direkt länk till rasistisk sida borttagen. - Dûrion]

- och lärorikt:
Metapedia skrev:Sjukdomsförklara oliktänkande
Ett kännetecknande drag inom kulturmarxismen är att sjukdomsförklara åsikter som är i strid med egna. Inte sällan uppfattas en avvikande politisk uppfattning som en fobi, det vill säga en irrationell rädsla för något okänt
Varjag

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 24 jun 2012 09:40

Nu har jag inte läst hans manifest, utan bara det som stått i tidningarna.
Men, kristna riddare, allierade med Israel, i kamp mot islam som håller på att ta över världen- det låter då verklighetsfrämmande för mej. (Om jag ska hålla mej ifrån att kalla det tokigt.)

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 24 jun 2012 14:30

Att sätta Breivik på sinnesjukhus skulle vara för honom ett straff värre än döden så varför inte göra det då.

Vad gäller hans manifest så har jag förstått att det är en hel del klipp och klistra från nätet, så man kan undra hur mycket han egentligen skrev.
Det påstås vara rena kökkenmöddingen av åsikter och på så vis inte svårt att dela nån åsikt i vad som står där.

Sedan är det faktiskt jätte irriterande hur vänstern försöker bunta ihop alla meningsmotståndare till hans läger. Alla med minsta kritiserande åsikt om islam eller islamismen, kallas potentiella Breivikare. (Samma misstag som han själv andra gör egentligen fast tvärtom.)

Sonderling