Terrordåden i Oslo med omnejd 2011-07-22

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
varjag
Stödjande medlem

Re: Terrordåden i Oslo med omnejd 2011-07-22

Inlägg av varjag » 29 mar 2012 12:50

Aer terrorexperter vaar tids kremlologer?
Jag har samma känsla! Varhelst man ''skapar en ny möjlig industri'' - kravlar de konstigaste kryp fram under mattan och förklarar sig vara ''experter'' :roll:

Varjag

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 apr 2012 23:48

Idag inledde rättegången mot den skyldige, har inte följt allting och bara lite grann, men kommer jag med en egen åsikt så skall Anders Behring Brevik förvaras bakom galler i 30 år. Enligt brott mot folkrätten så kan någon dömas till 30 år i Norge, jag tror nog att det blir så. Det kanske blir en särskild anordning senare som säger att personer skall förvaras på livstid, men det är bara spektulationer, hur han skall tas om hand i framtiden är upp till norrmännen. Jag har släkt i Norge, så på ett vis känner jag för dem som blev direkt drabbade i terrordåden.

Stefan

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 17 apr 2012 11:43

Roterar inte hela frågan om han kan förklaras vansinnig - eller inte. Som vanligt - i den nebulösa industri som handlar om psykiatri, psykologi och astrologi - kan kontrahenterna inte enas. De ena tycker si - de andra tycker så.....

Breivik själv kämpar desperat för att bli förklarad ''ansvarig för sina gärningar'' och vid sina sinnens fulla bruk.
Vi noterar i nyheterna - att hans egna vittnesmål - inte blir offentliga. I klartext - han får inte använda domstolen som ngt rostrum för sina egna tankar....det vore för ''farligt''.....för multikulturalismen kanske?

Om han förklaras sinnessjuk - kan han ju låsas in för gott. Det är säkert det de flesta hoppas på.

Varjag

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 17 apr 2012 14:18

varjag skrev:Roterar inte hela frågan om han kan förklaras vansinnig - eller inte. Som vanligt - i den nebulösa industri som handlar om psykiatri, psykologi och astrologi - kan kontrahenterna inte enas. De ena tycker si - de andra tycker så.....

Breivik själv kämpar desperat för att bli förklarad ''ansvarig för sina gärningar'' och vid sina sinnens fulla bruk.
Vi noterar i nyheterna - att hans egna vittnesmål - inte blir offentliga. I klartext - han får inte använda domstolen som ngt rostrum för sina egna tankar....det vore för ''farligt''.....för multikulturalismen kanske?

Om han förklaras sinnessjuk - kan han ju låsas in för gott. Det är säkert det de flesta hoppas på. Varjag

Sinnessjukdom är ingen garanti för ständig inlåsning, vederbörande kan ju kanske efter många år förklaras vara frisk!

Men jag har sökt på Google under "Förvaring Norge" och glädjande nog uppger både Wikpedia, http://no.wikipedia.org/wiki/Forvaring och ett flertal stora tidningar att det finns ett straff i Norge för särskilt svåra förbrytare som heter Förvaring. Den kan efter omprövningar förlängas hur långt som helst, ja faktiskt livet ut.

DET, banne mej, har Breivik gjort sig förtjänt av!!!

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 17 apr 2012 22:02

Sinnessjukdom är ingen garanti för ständig inlåsning, vederbörande kan ju kanske efter många år förklaras vara frisk!
Ack så sant. ''Tillfällig sinnesförvirring'' är ju ett av lagmaffians mest tillämpade tricks.
Just när ''det hände'' - var den anklagade tillfälligt sinnesförvirrad/vansinnig = förmildrande omständighet....

Efteråt - återfick han/hon - sina sinnens fulla bruk igen :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 18 apr 2012 06:29

unmo300 skrev: Aer terrorexperter vaar tids kemlologer?
Efter att ha lyssnat på P1´s Studio ett de senaste dagarna är jag nog beredd att hålla med.

Sonderling

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 apr 2012 18:31

Min lilla sammanfattning är följande:

1) Fantasi har alla människor, men har blandat ihop sin fantasi med verkligheten och jag tycker att det känns som en sammanfattning över honom.
2) Tempelriddare är historisk och försvunnen livsstil.
3) Han känner som en viktig person.
4) Han verkar vara felprogrammerad.

Ikväll blir det en dokumentär om honom, för utrikes bosatta personer så kan man se den på www.svt.se eftersom den går på "tvåan". Jag tänker iallafall bojkotta den, för mig känns det bättre att höra hur överlevande eller skadade har det.

Stefan

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 apr 2012 22:39

Är det någon som förstår varför denna låt var så fruktat av Brevik.

http://svt.se/2.22584/1.2786082/tiotuse ... an_breivik

Texten!!!

En himmel full av stjerner.
Blått hav så langt du ser.
En jord der blomster gror.
Kan du ønske mer ?
Sammen skal vi leve
hver søster og hver bror.
Små barn av regnbuen
og en frodig jord.

Noen tror det ikke nytter.
Andre kaster tiden bort med prat.
Noen tror at vi kan leve av
plast og syntetisk mat.
Og noen stjeler fra de unge
som blir sendt ut for å sloss
Noen stjeler fra de mange
som kommer etter oss

Refräng:
si det til alle barna!
Og si det til hver far og mor:
Ennå har vi en sjanse
til å del e et håp på jord.

si det til alle barna!
Og si det til hver far og mor:
Ennå har vi en sjanse
til å del e et håp på jord

Vad det att den handlade just om barn, kanske!!!

Stefan

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 26 apr 2012 23:10

Gissar denna strof......

Sammen skal vi leve
hver søster og hver bror
Breivik ville nog inte ha ''HVER'' - med då det innefattade de norska muslimerna?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 29 apr 2012 08:01

Som jag har fattat det så är varjag helt på rätt spår. Breivik gillar inte när man talar om människor som bröder och systrar oavsett religion, hudfärg osv. Det är tydligen så han tolkar texten och därmed avskyr han den.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 30 apr 2012 09:09

Jag tycker det är konstigt att experterna på psykologi säger att han är sjuk men tillräknelig.
Det låter som om de vill döma honom till fängelse för att han ska få ett så hårt straff som möjligt. (Vilket är förståeligt.)
Är han sjuk så är han, och då ska han dömas till vård, tycker jag.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 30 apr 2012 09:53

Schwalbe skrev:Jag tycker det är konstigt att experterna på psykologi säger att han är sjuk men tillräknelig.
Det låter som om de vill döma honom till fängelse för att han ska få ett så hårt straff som möjligt. (Vilket är förståeligt.)
Är han sjuk så är han, och då ska han dömas till vård, tycker jag.
Det är kanske en naturlig reaktion att tycka så! Men sjukdomen kan ju vara övergående, så den besvärliga frågan om hur man bäst skyddar samhället mot galningar kommer ju ofelbart upp. Den nyligen släppta offentliga utredningen om psyk.vården , "Psykiatrin och lagen - tvångsvård, straffansvar och samhällsskydd SOU 2012:17", har som tidigare utredningar inget tillfredsställande svar på detta.

http://www.regeringen.se/sb/d/15773/a/189660 redovisar utredningen.

Förtydligande: Givetvis rör utredningen enbart svensk lagstiftning. Men ovan skrivna är alltså ett problem i många länder.
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 30 apr 2012 10:20

"Skyddar samhället mot galningar", är inte terminologi som jag skulle använda. Det är faktiskt inget lagbrott att vara galen, så länge man inte utgör en fara för sej själv eller andra. Breivik har ju bevisligen visat sej själv vara en fara för andra.

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 30 apr 2012 10:54

Stefan Lundgren skrev:Är det någon som förstår varför denna låt var så fruktat av Brevik.

http://svt.se/2.22584/1.2786082/tiotuse ... an_breivik

Små barn av regnbuen
og en frodig jord.

Stefan
Kunne forsvareren ikke spørge Breivik?

Ind til videre må vi støtte os til nettet.

Teksten er skrevet af Lillebjørn Nilsen. I 1967 begynte Lillebjørn Nilsen på musikklinjen ved Hartvig Nissens Skole i Oslo. (Senere gik en anden nu kendt elev på den skole. Han hed Anders Behring Breivik). I 2000 lå Lillebjørn Nilsen an til å motta Oslo bys kulturpris, men en hendelse på den lukkede presse- og politikerbaren Tostrupkjelleren satte en stopper for dette. Under en opphetet politisk diskusjon tømte Lillebjørn Nilsen resten av ølglasset sitt over sin debattmotstander Vidar Kleppe, på den tiden ennå medlem av FrP. Frp sørget deretter for at kommunens kulturpris ikke gikk til Lillebjørn Nilsen det året.

I 2005 mottok Lillebjørn Nilsen endelig Oslo bys kulturpris for 2004, bl.a. med begrunnelsen: Lillebjørn Nilsen er den visekunstneren som mer enn noen andre har bidratt til Oslos kultur og dens selvforståelse, identitet og stolthet som storby.

Engelsk wikipedia: Lillebjørn Nilsen has collaborated with his friend and idol Pete Seeger on numerous occasions. He adapted Pete Seeger's song Rainbow Race into Norwegian as Barn av regnbuen ("Children of the Rainbow"), from 1971.

Dansk wikipedia: "Seeger var fra 1955 stemplet som samfundsfjendtlig kommunist og sortlistet af hjemlandets McCarthyisme. Først da countrymusikeren Johnny Cash tog Seeger med i sit tv-show i begyndelsen af 1970'erne, kom han ind i varmen igen. Den endelige genrejsning og anerkendelse fra det officielle USA fulgte da præsident Bill Clinton overrakte ham en medalje i Det Hvide Hus i Washington".

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 maj 2012 05:33

Hade hoppas på att Anders Breivik skulle börja visa ånger, men efter vad han sa igår om att vittnerna inte erkände att dom var politiska aktivister så har han nog snackat bort sig själv. Skulle inte bli förvånad om han döms till evig förvaring.

Stefan