Terrordåden i Oslo med omnejd 2011-07-22

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Ane den Gamle
Medlem

Terrordåden i Oslo med omnejd 2011-07-22

Inlägg av Ane den Gamle » 22 jul 2011 18:19

Mina tankar går till alla drabbade.
Senast redigerad av 1 Ane den Gamle, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Re: Terrordåden i Oslo med omnejd 2011-07-22

Inlägg av Marcus » 22 jul 2011 18:55

Jag hoppas att våra norska medlemmar och deras familjer inte drabbats.

I förebyggande syfte lägger jag in nedanstående även i denna tråden:

Jag vill återigen understryka att vi här inte accepterar några generaliserande uttalanden eller antydningar om att muslimer eller någon annan grupp på något sätt skulle vara mer benägna till terrorism än t.ex. vita heterosexuella kristna män.
Det finns en mängd forum som uppmuntrar till svartmålning av islam och muslimer, detta är inte ett av dem.

/Marcus

unmo300
Medlem

Re: Tar bort mitt inlägg av respekt för anständigheten

Inlägg av unmo300 » 22 jul 2011 20:30

Det är korrekt, man skall inte svartmåla men å andra sidan skall man inte vara rädd att se verkligheten. Tittar just nu på CNN, och om denna kanal spekulera att jihadister ligger bakom dådet, är det då verkligen inte möjligt att diskutera detta hos Skalman.

Jokke
Medlem

Re: Tar bort mitt inlägg av respekt för anständigheten

Inlägg av Jokke » 22 jul 2011 20:37

En tragedi. Tankar går till drabbade och anhöriga.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 22 jul 2011 20:56

unmo300 skrev:Det är korrekt, man skall inte svartmåla men å andra sidan skall man inte vara rädd att se verkligheten. Tittar just nu på CNN, och om denna kanal spekulera att jihadister ligger bakom dådet, är det då verkligen inte möjligt att diskutera detta hos Skalman.
Diskutera om det är extremister som ligger bakom är en sak, att uttrycka sig nedsättande om islam eller muslimer är en helt annan sak.

/Marcus

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 22 jul 2011 21:02

Om det är islamister så passar det in i deras taktik att skrämma alla andra till underkastelse.

Jens Yde
Medlem

Re: Terrordåden i Oslo 2011-07-22

Inlägg av Jens Yde » 22 jul 2011 21:06

Gerningsmanden er en høj, blond nordmand, fra Oslo-området. Han arbejdede alene. Han sprængte en gødningsbombe ved regeringshovedkvarteret i Oslo, hvor Arbeiderpartiet holder til. Derefter kørte han cirka 40 km mod nordvest, hvor han iført politiuniform sejlede til Utøya, hvor Arbeiderpartiets ungdom holdt sommerlejr. Her dræbte han et antal unge mennesker.

Den 22. juli 2011 fik Norge sin egen Timothy McVeigh.

Diskussionen om folk fra østen genkendes fra Oklahoma, 1995.

(Meget af dette er ikke bekræftet af norsk politi i skrivende øjeblik)

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 22 jul 2011 21:10

Islamism är inte samma sak som extremism.

Ett av målen för terrorattentat är ofta att skapa alienisering mellan folkgrupper. Om det är muslimska extremister som ligger bakom är det för att få Medelnorsken att bli arg på muslimer. Men vi vet inget om detta än. Men iom att den som gripits är etisk norrman kanske man ska yänka sig en och två ggr innan man spekulerar om muslimer.

Tankarna går till de drabbade.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem

Re: Terrordåden i Oslo 2011-07-22

Inlägg av Hexmaster » 22 jul 2011 21:11

Jens Yde skrev:(Meget af dette er ikke bekræftet af norsk politi i skrivende øjeblik)
Men du vet ändå hur det ligger till?

Gärningsmannen på Utøya uppges ha norskt utseende. Det övriga du skriver vet varken du eller jag om det är sant.

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 22 jul 2011 21:12

Ensamma dårar går inte att stoppa

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 22 jul 2011 21:20

Enligt Aftenposten:
De har mistanke om at dette ikke er internasjonal terrorisme, men en lokal variant rettet mot det bestående politiske systemet, ifølge NTB. Politiet skal være kjent med miljøet mannen er knyttet til.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 180925.ece

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 22 jul 2011 21:41

Mens flere islamistiske grupper eller nettverk snakker positivt om terroren i Norge, mener den svenske eksperten Magnus Ranstorp at mønsteret ikke passer for al-Qaida.
– Hadde det bare vært bombeattentatet, ville det vært naturlig å koble det til islamsk ekstremisme. Nå har vi også skytingen mot Arbeiderpartiets ungdom også, og det endrer hele bildet, sier Ranstorp til det svenske nyhetsbyrået TT.
– På bakgrunn av hvordan dette har utviklet seg, fins det mulighet for at det er en enkelt gal persons verk, sier han.
Ranstorp er forskningssjef på den svenske forsvarshøyskolen.
– Det er en veldig merkelig innretning hvis du er inspirert av al-Qaida og går løs på en ungdomsleir på denne måten, tilføyer han.
Han mener det er viktig å være åpen for flere alternativer, og at det fortsatt finnes lite informasjon om hva som skjedde.
Tidligere fredag sa Ranstorp til det danske nyhetsbyrået Ritzau at det sannsynligvis var al-Qaida som sto bak terrorangrepet i Oslo.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 180937.ece

/Marcus

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 22 jul 2011 21:56

Förra året förekom enligt Europol 249 terrorattacker i Europa. Tre av dem hade islamistisk anknytning, däribland självmordsbomben i Sverige.

Jag trodde direkt på al-Qaeda eller liknade, efter bara hört om regeringsbyggnaden. Men skjutningen på Utöya och att det troligtvis är samma person får mig att tro att det är något annat. Den islamistiska terrorgruppen Ansar al-jihad al-alami som tog på sig skulden för bombdådet i Oslo, drog sedan tillbaka uttalandet.

Men just nu känns som informationen är allt annat pålitlig. Hemskt hur som helst hur Sveriges Radio korrespondent pratade om att han såg minsta 20 döda ungdomar på stranden och i vattnet.

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 22 jul 2011 23:38

Politiet ransager en 32-årig nordmands lejlighed i Oslo her over midnat.

Der er samtidig dukket en historie op på nettet fra 2001.

"
En 23 år gammel nynazist fra Ringerike er varetektsfengslet etter at politiet fant to pistoler, ett kilo sprengstoff og to politiuniformer hos ham.

Dette er tredje gang 23-åringen er varetektsfengslet siden midten av juli. Da ble han siktet for legemsbeskadigelse med døden tilfølge, etter at en bilfører ble presset av veien og omkom. I slutten av august ble han fengslet fordi han skjøt vilt rundt seg mens kjæresten hans var til stede. Dengang ble han siktet for uforsiktig omgang med skytevåpen. Denne tredje gangen ble han pågrepet av politiet i Oslo fredag 2. november, med to politiuniformer i bilen han kjørte. Politiet fulgte opp med å ransake leiligheten hans. Der fant etterforskerne to pistoler, en gasspistol og ti dynamittgubber med fenghetter, i alt ett kilo sprengstoff.

- Min klient har erkjent straffskyld for oppbevaring av våpnene og dynamitten. Han erkjenner ikke straffskyld for heleri av politiuniformene, sier 23-åringens forsvarer, advokatfullmektig Kathrine Evers hos advokat Øystein Storrvik.

23-åringen ble i 1998 dømt for å ha kjøpt et stort antall skytevåpen og solgt dem videre til personer i det høyreekstreme miljøet på Ringerike. Blant de våpnene han ble dømt for å ha solgt,var det både Uzi maskinpistoler, AK47 (Kalasjnikov)automatgevær, en pumpehagle og en avsaget hagle. Han ble også dømt for ulovlig å ha vært i besittelse av tilsammen 16 ulike våpen. Blant disse var en 22 kaliber salongrifle med lyddemper og kikkertsikte. Noen av kundene hans ble senere siktet for å planlegge attentat mot norske samfunnstopper i 1997. I den samme straffesaken i 1998 ble han også dømt for vold mot to antirasister. 23-åringen vedgikk den gang tilknytning til det høyreekstreme miljøet på Ringerike
."
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 231455.ece

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 22 jul 2011 23:45

Jag har en norsk kollega och han hävdade att alla bomber i Norge de senaste (många) åren har det varit norrmän bakom. Vi snackade en stund av slutet av dagen och han fick mig genom argumenten att det var semestertider, en lugn gata, fredag eftermiddag att undra om det var ett typiskt terrordåd som i mellanöstern.

Just nu säger NRK att det kan vara samma person som mördade på Utøya bakom det hela.

Mina tankar är hos de oskyldiga som mördats och deras anhöriga.

MVH

Hans