Hur bemöta desinformation

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
jeger
Medlem

Re: Hur bemöta desinformation

Inlägg av jeger » 25 apr 2011 08:32

Med en fri,åpen,fordomfri presse.
Jeger

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 14 apr 2015 13:31

Spørgsmål: Hvem stod bag angrebet på New York og Pentagon 11. september 2001?
Svar: Det gjorde Osama bin Laden og andre fra al-Qaeda.

Dem, der anerkender, at det er sandhed, vil komme med i den Gruppe, hvis opgave bliver at frasortere fantaster.

Gruppens opgave bliver endvidere at finde ud af, HVEM der var nummer 1, 2 og 3 til at udpege andre som bagmænd for 9/11. Hvem var først til at udpege Israel? Hvem var først til at pege på George W. Bush? Målet er at finde ud af, hvem har interesse i at sprede løgn og latin.

Man kan f.eks. møde desinformation ved at lave en liste over anerkendte konspirationer, så som mordet på Cæsar i 44 f. Kr. og attentatet på Hitler i 1944.

Det ser nemlig ud til, at fantaster har vanskeligt ved at forstå den slags virkelighed.

Det er mit forslag.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem

Inlägg av Sören F » 14 apr 2015 19:53

Olof Trätälja skrev:Problemet med att konspirationsbegreppet fått allt för vid betydelse tror jag har att göra med att folk som gjort ett dåligt jobb med vilje försöker ge sken av att kritiker är konspirationsteoretiker. (Notera att denna utsaga isig inte är en konspirationsteori i egentlig mening. :D ) Detta kan förstås vara folk i allmänhet, men påfallande ofta är det myndigheter och byråkrater som använder sig av taktiken. Estoniautredningen är ett helt utmärkt exempel.

En taktik som myndigheten gärna sätter in i dessa sammanhang är att bara avfärda rena tokerier för att stämpla alla kritiker som konspirationsteoretiker. Att debatten därmed blir infekterad får ses som självklart. Tyvärr gynnar detta ofta byråkraten som det i sina politiska överordnades ögon blir synd om, varför denne inte heller denna gång får sparken trots genominkompetent arbete. Och så fortsätter det sedan gärna gång efter gång.
Olof Trätälja skrev:Vid närmare eftertanke så är jag inte helt säker på att Estonia är ett så bra exempel ändå. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att det förekommit en del otillbörlig påverkan i den utredningen och det skulle ju i sig kunna ses som en konspiration.

Ett bättre exempel där svenska myndighter hanterar en fråga så inkompetent att det framstår som om det måste vara en konspiration för främande observatörer är nog wikileaks.
Jag tror det här resonemanget är riktigt träffande, och att också klimatområdet är ett bra eksempel på det, där en motsida utmålas som faktiskt styrd av en fossilbränslelobby. Och/men, till den saken hör dessutom att förutom att myndigheten är bara halvbildad i sakfrågan så gäller det också stora delar av den andra sidan, som också därmed får fungera som halmgubbe, detta att den faktiskt ofta kan beslås med lättviktigheter.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Re: Hur bemöta dessinformation

Inlägg av Hans » 15 nov 2015 17:22

Hans skrev:Dessinformation är desinformation :wink: [ :P /Hex ]
Frederick skrev:Är den fullkomligt exploderande närvaron av konspirationsteorier i media inklusive www ett resultat av en strategi från grupper som har ett intresse att försvaga demokratin eller är det bara ett svar på gruppers känsla av vanmakt i en värld man inte kan överblicka.
Jag tror att det är en konspirationsteori att det skulle vara en medveten strategi utan det är helt enkelt så att att de foliehattarna som satt var och en för sig och ansågs vara harmlösa numera med nätet kan skapa stim och bekräfta varandra och bli ännu värre.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans
Jag reviderar sakta men säkert min uppfattning. Om man medvetet kan lura folk att misstro allt då finns det ingen sanning. Så då kan vilken lögn som helst bli sanningen istället.

Det sorgliga är att vissa aktörer satt detta i system och eftersom motståndet är splittrat (ej organiserat och betalat som aktörerna - dessutom splittrat tack vare nyttiga idioter) så bävar jag för framtiden. Internetgenerationen som tror på ett Facebookinlägg utan att kolla närmare är i fara.

Paris och detta gör mig pessimist.

MVH

Hans