Hur bemöta desinformation

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: Hur bemöta desinformation

Inlägg av sonderling » 31 mar 2011 14:34

Fast jag ser inte problemet med foliehattar på nätet eller i IRL som ett ungdomsfenomen.
Och nätet har ju nu funnits ett tag, så de som började där är väl 40+ som jag.
Hur ungdomen är nu är vet jag inte. Jag hade nog bättre koll när jag var 30+ och hade ansvar för sommarpraktikanter. Eller hur var det nu Abe Simpsson sa: I use to now what it was.....någonting...någonting... and it will happen to you to..slutar det med iallafall. Eller jo förresten, det är ju generation Ordning, förresten ja just det. Dom skrämmer skiten ur mig. Små moralister i 20 årsåldern :cry:
Äh, nu blev det väldigt OT.

Lyssna på ring P1 och ni kommer märka att de värsta konspirationsteoterikerna är medelålders +. :D

Sonderling
'

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 31 mar 2011 15:03

sonderling skrev:Fast jag ser inte problemet med foliehattar på nätet eller i IRL som ett ungdomsfenomen.
Och nätet har ju nu funnits ett tag, så de som började där är väl 40+ som jag.
Hur ungdomen är nu är vet jag inte. Jag hade nog bättre koll när jag var 30+ och hade ansvar för sommarpraktikanter. Eller hur var det nu Abe Simpsson sa: I use to now what it was.....någonting...någonting... and it will happen to you to..slutar det med iallafall. Eller jo förresten, det är ju generation Ordning, förresten ja just det. Dom skrämmer skiten ur mig. Små moralister i 20 årsåldern :cry:
Äh, nu blev det väldigt OT.

Lyssna på ring P1 och ni kommer märka att de värsta konspirationsteoterikerna är medelålders +. :D

Sonderling
'
Vet inte när ålderskortet plockades fram i den här diskussionen. 8O Har aldrig tänkt på brist på källkritik som ett fenomen kopplat till ålder.

Skulle hellre koppla det till graden av utbildning. Ju mindre kunskap man har, desto större risk för att man "köper" fantasifulla populistiska versioner.

Möjligen kommer sonderling då närmar sanningen, om nu åldersnojan skall talas om, att "folihattarna" bärs främst av medelålders män. Och jag tillägger; som har prenumeration på en populärvetenskaplig tidskrift :P

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 31 mar 2011 16:28

Jag själv som är 22 år gammal kan bekräfta att speciellt en konspirationsteori har fått stort genomslag i min åldergrupp de senaste 2-3 åren. Det har med NWO att göra. Anhängarna hävdar att världen styrs av en hemlig konspiration med djupa rötter inom politik, media och bankerna. Målet ska vara en enda världsregering som ska beslava alla medborgare. Illuminati, frimurare, bildbergergruppen, 9/11 och finanskrisen -08 är allt sammankopplat och har med NWO att göra.

Dessa personer är ohyggligt enerverande att ha att göra med då de tror sig vara oerhört smarta i.o.m att de har genomskådat lögnen. Det är ofta zeitgeistfilmerna samt olika hemsidor som står bakom deras "omvändelse".

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 31 mar 2011 20:05

Jag funderar på min egen relation till konspirationsteorier.
Jag har anlag för paranoia och är politiskt så långt åt höger att jag bara kan nå tangentbordet med vänster hand.
Men ändå är jag nästan aldrig det minsta imponerad av konspirationsteorier.
Konstigt

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 31 mar 2011 21:22

Mot okunskap, sagor, myter fantasier mm hjälper vetenskap. Gediget gråtråkigt arbete där källor noteras beskrivs nogsamt så andra kan ta del av den kunskap som uppstår ur sådant i stället för att gissa, tycka, tro fantisera och konspirera. Jag är övertygad om att ökad spridning av kunskap gynnas av medier som internet, på samma sätt som boktryckarkonsten var ett medel för den framväxande vetenskapen att nå många läsare. Med många menar jag då ralative de handskrivna alster som kopierades i kloster om de var renläriga. Om internet utgör en fara så kan vi lika gärna börja bränna böcker vi inte gillar för stunden.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 01 apr 2011 06:14

Visst kan man ogilla vissa konspirationsteorier. Som Estonia och månlandningen.

Det betyder inte att alla konspirationsteorier ska motarbetas.

Låt säga, om någon i USA 1910 hävdat att det finns en kriminellt nätverk med folk från ett visst land med hemliga initiationsceremonier, skulle ni ha satt "foliehatt" på denne någon? Nej visst, detta var ju maffian som avslöjades 1960. Då är det inte konpsirationsteori längre, då är det vedertaget. Då kommer saken, som man säger , "I ett annat läge" - eller...?

Hur dog Lin Biao, Kinas arméchef? I en flygkrasch 1969? Detta hävdar den officiella linjen än idag. "Konspirationsteoretikerna" har fräckheten att påstå något annat.

I Sovjet trodde man att utrensningarna på 30-talet var en reaktion på en kupp att frånta Stalin makten, med utländska förgreningar, spioner osv. Skulle man hävda att det var Stalin som var paranoid och bara ville öka sin makt och slå ner all opposition skulle folk skakat på huvudet.

Min poäng är, man kan inte stämpla alla vilda/obekväma/icke-mainstremteorier inom historia och samhällsvetenskap som "konspirationsteorier". Det är nästan lika med brännmärkning, att stämpla "tankeförbud".

Vi vet ju att konspirativt beteende förekommer (CIA:s deltagande i Chile 1973 och före det i Dominikanska republiken, Guatemala). Och att hemliga sällskap må vara sällsynta, men SLUTNA sällskap finns definitivt. Är Bilderbergers mötesprotokoll offentliga? Nej. Kan vem som helst gå med i denna grupp? Nej. Definitivt ett slutet sällskap. Med viss tendens åt konspirativt beteende.

(edit: tillägg)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 01 apr 2011 12:39

lampros skrev:Visst kan man ogilla vissa konspirationsteorier. Som Estonia och månlandningen.

Det betyder inte att alla konspirationsteorier ska motarbetas.

Låt säga, om någon i USA 1910 hävdat att det finns en kriminellt nätverk med folk från ett visst land med hemliga initiationsceremonier, skulle ni ha satt "foliehatt" på denne någon? Nej visst, detta var ju maffian som avslöjades 1960. Då är det inte konpsirationsteori längre, då är det vedertaget. Då kommer saken, som man säger , "I ett annat läge" - eller...?

Hur dog Lin Biao, Kinas arméchef? I en flygkrasch 1969? Detta hävdar den officiella linjen än idag. "Konspirationsteoretikerna" har fräckheten att påstå något annat.

I Sovjet trodde man att utrensningarna på 30-talet var en reaktion på en kupp att frånta Stalin makten, med utländska förgreningar, spioner osv. Skulle man hävda att det var Stalin som var paranoid och bara ville öka sin makt och slå ner all opposition skulle folk skakat på huvudet.
Alla konspirationsteorier som däremot inte håller för faktagranskning bör väl nog "motarbetas".

Det är en väldig skillnad på att hävda teorin om att Stalins anklagelser var grundlösa (eftersom fakta talar för detta) och att hävda teorin att CIA radiostyrde två kryssningsrobotar in i sprängmedelspreparerade World Trade Center (eftersom fakta talar emot detta).
Sen är det väl i och för sig ett Sisyfosarbete, eftersom konspirationsteoretikerna naturligtvis kommer hävda att fakta är tillrättalagda av konspiratörerna.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 01 apr 2011 12:45

Dûrion Annûndil skrev: Sen är det väl i och för sig ett Sisyfosarbete, eftersom konspirationsteoretikerna naturligtvis kommer hävda att fakta är tillrättalagda av konspiratörerna.

Mvh -Dan
Det man kan göra är väl att övertyga de som ännu ej är insnöade på konspirationer, de riktigt "inkörda" konspirationsnissarna brukar vara bortom allt som går att nå.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem

Inlägg av Hexmaster » 01 apr 2011 12:52

Sisyfosarbete eftersom det är mycket enklare att skapa en konspirationsteori än att avfärda den. (Även om de livskraftigaste teorierna präglas av någon sorts skruvad talang, inget som vem som helst yxar ihop.)
lampros skrev:Det betyder inte att alla konspirationsteorier ska motarbetas.
Vilket ingen här påstått. Möjligen har man tagit för givet att det är de vars anhängare ytterst går på tro, inte fakta.

Sen var väl Stalins utrensningar just en konspirationsteori eftersom man lade fram en bild av en omfattande konspiration mot systemet, som var påhitt.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 01 apr 2011 13:22

Så om man startade en tråd om "konspirativt beteende förr och nu", där man diskuterar eventuell förekomst av konspirationer i, säg, franska revolutionen, amerikanska revolutionen, ryska revolutionen, skulle vi skalmaniter då kunna diskutera det med argument för och emot...? Eller skulle det låta "aha, konspirationer, foliehatt på"?

Det blir så brännbart så fort det sägs "konspirationsteori". Men jag kan ha fel, kanske finns det spelrum för att debattera detta.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 01 apr 2011 14:08

lampros skrev:Så om man startade en tråd om "konspirativt beteende förr och nu", där man diskuterar eventuell förekomst av konspirationer i, säg, franska revolutionen, amerikanska revolutionen, ryska revolutionen, skulle vi skalmaniter då kunna diskutera det med argument för och emot...? Eller skulle det låta "aha, konspirationer, foliehatt på"?

Det blir så brännbart så fort det sägs "konspirationsteori". Men jag kan ha fel, kanske finns det spelrum för att debattera detta.
Det beror väl på vad man backar upp sina påståenden med, vilka källor man har till sina påståenden. Har man bra argument för det så kan det väl gå. Kanske. Diskussioner kring konspirationsteorier brukar inte leda någon vart, egentligen. Det vore nog mer intressant att diskutera fenomenet konspirationsteorier, i så fall.

De som brukar kallas "foliehattar" brukar dock sällan vara speciellt intresserade av att alls diskutera, utan de brukar posta stora textmassor,( ofta med länkar till div Youtubefilmer), och avvisa allt som talar emot deras bild av sanningen i just denna fråga. Det brukar med andra ord vara rätt tydligt när man stöter på sådana.

(Ofta så har de inte ens läst det de anger som källor, för kollar man upp det så står det något annat där än vad de hävdar).

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 01 apr 2011 14:42

tryggve skrev:Det beror väl på vad man backar upp sina påståenden med, vilka källor man har till sina påståenden. Har man bra argument för det så kan det väl gå. Kanske. Diskussioner kring konspirationsteorier brukar inte leda någon vart, egentligen. Det vore nog mer intressant att diskutera fenomenet konspirationsteorier, i så fall.
Gärna det: konspirationsteorier as such. Som: har det i hostorien förekommit mord på kungar, presidenter och andra högdjur där det varit mer än EN gärningsman - eller är alla dylika mord akten av "en ensam galning"?

Blir svaret "ja, fall med flera gärningsmän" (som i fallet Franz Ferdinand; Lincoln (för vilket brott dömdes Mary Surrat, John Wilkes Booth m fl) har förekommit, då är vi inne på intressant mark. Konspirationer har bevislingen förekommit i mordfall.
De som brukar kallas "foliehattar" brukar dock sällan vara speciellt intresserade av att alls diskutera, utan de brukar posta stora textmassor,( ofta med länkar till div Youtubefilmer), och avvisa allt som talar emot deras bild av sanningen i just denna fråga. Det brukar med andra ord vara rätt tydligt när man stöter på sådana.

(Ofta så har de inte ens läst det de anger som källor, för kollar man upp det så står det något annat där än vad de hävdar).
Sant: Treeofliberty som var inne här nyss hade intressanta uppslag men på det hela taget var det svårläst. Även en "konspirationsklassiker" som William Guy Carr tenderar att skriva ensidigt och kompakt: svårläst. Hans "Pawns in the Game" finns att ladda ner gratis. Jag har gjort det men inte orkat läsa boken.

En läsbar konspirationsöversikt är dock Neal Wilgus' "The Illuminoids" (1974). Han är en klassisk "man att lita på", en rimlig tvivlare med öppningar både åt vilda teorier och skepsis.

Och re youtubefilmer: jag säger inte att dessa filmer är sanna, jag är skeptisk. Men vill man ha lite infotainment, googla "September Clues" och "9/11 Loose Change".

Som någon sa re en viss ledtråd i JFK-mordet: "We haven't found the smoking gun but there's something that smells."

Eftersom jag redan är långt ute i kontroversiella marker, härmed min lista på konspirationer:

. Palmemordet: Christer P gjorde't men det var antagligen en konspiration med Sigge Cedergren och bombmannen inblandade
. JFK: Roscoe White gjorde det. Det går inte att bevisa men indicierna finns. Googla namnet.
. 9/11: inga vrakrester fanns på platsen där Flight 93 störtade ute i bushen; planet som träffade Pentagon lämnade knappt några vrakrester heller; och re The Twin Towers så är de de första skyskrapor som rasat samman sedan de träffats av plan (ja visst ja, The Twin Towers var så bräckligt byggda, därför föll de...) Se f ö "9/11 Loose Change" och "September Clues"; det är allt annat lika ordentligt gjorda filmer, tajt redigerade. Inte "en man som sitter i ett rum och gormar".

Inte för att jag väntar mig något av detta. Dessa gåtor - JFK, Palme, 911 - kommer aldrig att lösas. "The smoking gun" saknas, allt blir en fråga om tro eller vantro. Vår tids tro, en tro i ateismens tidsålder...?

- - -

Bevis för Surrats medverkan i Lincolnmordet:
GPS Entry: 9118 Brandywine Road, Clinton MD 20735
Built in 1852 as a middle-class plantation home, historic Surratt House also served as a tavern and hostelry, a post office, and polling place during the crucial decade before the Civil War. During the war, it was a safehouse for the Confederate underground which flourished in Southern Maryland. It was the country home of Mary Surratt, first woman to be executed by the United States government after being found guilty of conspiring with John Wilkes Booth to assassinate Abraham Lincoln. [min fetning]
http://www.surratt.org/ Det må ha varit en lågnivåkonspiration men dock.

(edit tillägg)

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 01 apr 2011 15:10

lampros skrev: 9/11: inga vrakrester fanns på platsen där Flight 93 störtade ute i bushen
Vi tar en sak i sänder, nu undrar jag allt om du kör någon form av aprilskämt med mig - eller är du allvarlig?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 01 apr 2011 15:32

Jag är villig att lära. Om jag kunde få se foton/filmbilder på resterna av planet/flight 93 ska jag gärna titta.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 01 apr 2011 15:44

lampros skrev: Gärna det: konspirationsteorier as such. Som: har det i hostorien förekommit mord på kungar, presidenter och andra högdjur där det varit mer än EN gärningsman - eller är alla dylika mord akten av "en ensam galning"?

Blir svaret "ja, fall med flera gärningsmän" (som i fallet Franz Ferdinand; Lincoln (för vilket brott dömdes Mary Surrat, John Wilkes Booth m fl) har förekommit, då är vi inne på intressant mark. Konspirationer har bevislingen förekommit i mordfall.
Det har förekommit konspirationer, men varje fall måste ju bedömas för sig egentligen. Det kan vara en konspiration, men att det har förekommit konspirationer gör väl inte i sig det mer troligt att det alltid är en konspiration?
lampros skrev: Sant: Treeofliberty som var inne här nyss hade intressanta uppslag men på det hela taget var det svårläst.
Jag för min del såg inget intressant i det, utan den typiska konspirationsnojan. Nu har jag stött på denna användare annorstädes, iofs, och vet hur det ligger till med nivån på källorna, så jag är partisk.