Hur bemöta desinformation

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Frederick
Medlem

Hur bemöta desinformation

Inlägg av Frederick » 29 mar 2011 13:22

Med anledning av vissa inlägg det senaste dygnet.
En fråga som kanske förtjänar en egen tråd, kanske finns den, jag har inte hittat den, är hur man ska förhålla sig till de stora konspirationsteorierna. Baksidan av det stora informationsflödet på nätet är att möjligheterna att sprida lögner, missuppfattningar och regelrätt propaganda ökar. Samtidigt är mottagarna till stor del mer oskyddade än tidigare. Några timmar i klassrummet ska kompensera för Flashback eller vaken.se. Vilket ansvar har historiker, övriga samhällsvetare och den upplysta allmänheten. Att tiga är bekvämt men vad sänder det för signaler till de som får dessa teorier presenterade som någon form av sanning.Jag har inget svar men börjar bli rädd, framför allt när jag pratar med ungdomar som har svårt att se att den ena sanningen skulle vara mer rätt än den andra.

Konspirationsteorier har alltid existerat men numer tycks det inte finnas något som sker utan att det går att konstruera en konspiration bakom detta eller föra in det i en existerande konspirationsteori.

Delvis kan det förklaras med förändrat samhällsklimat och tekniska förutsättningar för spridande men frågan är om det finns ett uttalat syfte med detta ( Se upp! här kommer en konspirationsteori :) )
Är den fullkomligt exploderande närvaron av konspirationsteorier i media inklusive www ett resultat av en strategi från grupper som har ett intresse att försvaga demokratin eller är det bara ett svar på gruppers känsla av vanmakt i en värld man inte kan överblicka.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Re: Hur bemöta dessinformation

Inlägg av Hans » 29 mar 2011 13:33

Dessinformation är desinformation :wink: [ :P /Hex ]
Frederick skrev:Är den fullkomligt exploderande närvaron av konspirationsteorier i media inklusive www ett resultat av en strategi från grupper som har ett intresse att försvaga demokratin eller är det bara ett svar på gruppers känsla av vanmakt i en värld man inte kan överblicka.
Jag tror att det är en konspirationsteori att det skulle vara en medveten strategi utan det är helt enkelt så att att de foliehattarna som satt var och en för sig och ansågs vara harmlösa numera med nätet kan skapa stim och bekräfta varandra och bli ännu värre.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Frederick
Medlem

Re: Hur bemöta desinformation

Inlägg av Frederick » 29 mar 2011 13:56

Som jag skrev så finns risken att det är just det, det som ändå ar lite oroande är att en del av dessa foliehattar förfogar över en hel del resurser. Jag har lite svårt att tro att det bara handlar om att man är "sanningssökare". Däremot så håller jag med om att det inte är en del av en "Stor konspiration"

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 29 mar 2011 14:03

Moderatorerna har trådarna under uppsikt (en är redan låst). Konspirationsteorier hör inte till vad vi ska hålla på med här på Skalman, men genom ett olycksfall i arbetet godkändes posterna. Det bästa är att ignorera inlägg som så uppenbart ligger bortom sans och vett.

Jens Yde
Medlem

Re: Hur bemöta desinformation; med fakta

Inlägg av Jens Yde » 29 mar 2011 14:38

Rige og betydningsfulde mennesker har mange venner, der arbejder gratis og frivilligt for dem. De frivillige hjælpere er kun en lille og ubetydelig del af konspirationerne, men man kan vel godt diskutere, hvilken del af disse hjælperes karakter, der er mest fremtrædende: deres dumhed eller deres arrogance.

Mange konspirationsteorier affærdiges som bekendt som vanvittige. Mange af teorierne synes da også at blive erobret af vanvittige mennesker. Det kan let overskygge substansen i eventuelt reelle konspirationer.

"Konspirationsteorier" er tidligere diskuteret grundigt her på forumet.

viewtopic.php?f=29&t=7549
viewtopic.php?f=21&t=37709
viewtopic.php?f=22&t=29867
viewtopic.php?f=22&t=10830
viewtopic.php?f=9&t=6003
viewtopic.php?f=9&t=12819

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem

Inlägg av Blixten » 29 mar 2011 20:52

Förutom rena foliehattsteorier så finns det ideer som är sanning för vissa mainstream-människor och konspirationsteori för andra.

Vänstermänniskor brukar varna för de hemska storföretagen som styr oss med sin lömska reklam och högermänniskor tycker understundom att sossarna minsann hjärntvättat hela svenska folket via TV2 och skolsystemet. (till mod: två motriktade politiska påståenden tar ut varandra, OK?)

Här blir det lite trixigare att avgöra vad som är sanning och vad som är stolleri. (Och då har jag ändå inte nämnt klimat eller kärnkraft.)

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 30 mar 2011 07:00

Jag har blivit rätt facinerad av alla dessa konspirationsteorier som blommat upp de senaste åren. Och ibland lite rädd faktiskt när jag upptäcker att en del teorier blivit mainstream. Som att förhållandevis kända människor verkligen tror att 9/11 var inside jobb eller månlandningen aldrig ägt rum osv.
Hur man ska bemöta desinformatioen vet jag dock inte för dessa människor som man pratar med är ju helt övertygade av att de har rätt. Det är som att prata med folk som är med i religiösa sekter.

Att det har ökat de senaste åren skyller jag delvis på internet. Internet som skulle spridda kunskap och göra oss alla klokare håller mer och mer på att bli som en pöbelhopp som virtuellt rycker ut med facklor och högafflar.

Så jag antar att frågan kvarstår. Hur bemöter man desinformation?

Sonderling

Tillägg, Det slog mig att desinformation är en sak och Konspirationsteorier, nått helt annat. Fast det är klart ibland sammanstrålar de två.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 30 mar 2011 22:05

sonderling skrev: Det slog mig att desinformation är en sak och Konspirationsteorier, nått helt annat.
Det är ju faktiskt en väldigt väsentlig skillnad, där desinformation bör vara information som avsändaren VET är felaktig, men som avsiktligt skall uppnå visst syfte. En anhängare av en "konspirationsteori" bör oftast tro att det personen vill berätta faktiskt är sant och är så häpnadsväckande viktigt att man måste ägna mycket tid och kraft åt föra fram det.

Frederick
Medlem

Inlägg av Frederick » 30 mar 2011 22:26

Man kan ju fråga sig om upphovet till många av våra mest kända konspirationsteorier. Är det bara okunskap och paranoiditet som är grunden till NWO-nojan, eller har den sitt ursprung i grupper med en medveten vilja att skapa osäkerhet om vårt nuvarande politiska system? Jag tror att det är ganska klart att flera av de konspirationsteorier som florerar har sitt ursprung i mycket medveten dessinformation där den ursprunglige avsändaren både är klar över syfte och metod.

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 30 mar 2011 22:57

Rickard skrev:
sonderling skrev: Det slog mig att desinformation är en sak och Konspirationsteorier, nått helt annat.
Det är ju faktiskt en väldigt väsentlig skillnad, där desinformation bör vara information som avsändaren VET är felaktig, men som avsiktligt skall uppnå visst syfte. En anhängare av en "konspirationsteori" bör oftast tro att det personen vill berätta faktiskt är sant och är så häpnadsväckande viktigt att man måste ägna mycket tid och kraft åt föra fram det.
Jag lärde mig en gång definitionen:
Desinformation är en medveten lögn, som byggs av moment av nogrannt utvalda detaljer av sanning, som sedan fogas samman med hjälp av medvetna lögner. Eftersom sanningsdelen inte går att förneka blir lögnen svårare att genomskåda.

Ju fler "sanna detaljer" man staplar upp, desto svårare blir det att konkret bemöta lögndelen. Allra helst när den som sprider desinformationen till mig inte kunnat/velat genomskåda lögnen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem

Inlägg av Hexmaster » 30 mar 2011 23:10

Frederick skrev:Jag tror att det är ganska klart att flera av de konspirationsteorier som florerar har sitt ursprung i mycket medveten dessinformation där den ursprunglige avsändaren både är klar över syfte och metod.
Du menar att konspirationsteorierna är en konspiration?

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 31 mar 2011 05:13

Hexmaster skrev:
Frederick skrev:Jag tror att det är ganska klart att flera av de konspirationsteorier som florerar har sitt ursprung i mycket medveten dessinformation där den ursprunglige avsändaren både är klar över syfte och metod.
Du menar att konspirationsteorierna är en konspiration?
:D :D :D

Skämt åt sidan. Att utföra en enkel källkritisk granskning är något som alla borde lära sig. (klippt ur wikipedia)

- identifikationen av källan, där man försöker bedöma dess upphovsman, dess tillkomstsituation, avsikten med tillkomsten och om källan är äkta eller inte.
- Samtidighetskriteriet där man bedömer upphovsmannens (samtidsvittnets) närhet i tid och rum till den information källan förmedlar.
. Tendenskriteriet där man bedömer upphovsmannens intresse av att påverka opinioner i en bestämd riktning.
- Beroendekriteriet där man bedömer samstämmiga källors interna beroende av varandra.
- Urvalskriteriet där man bedömer upphovsmannens val av källor och deras tendens, vilket även omfattar en bedömning av vilka källor som saknas och eventuellt skulle kunna förändra utsagan.

slut citat

Sedan är det svårare att se sig själv i spegeln och fråga; "Varför tror jag på det här? Är det för att jag vill tro det, eller för att jag vet att källan är säker". Svårigheten ligger i att hindra sig själv
från att tro på något man vill tro på.
Det räcker inte med källkritiskt tänkande. Man måste också vara självkritisk. Vilket kanske är mycket svårare.

Hur många gånger har man inte sett i en diskussion om historia att någon envisas med att tro på något, oavsett bevisen, bara för att de önskar tro att saken är på det sättet de tror att det är? Vem har inte själv gått i den fällan?

MIn uppfattning är, att det är väldigt svårt att hindra folk från att tro en sak om de har en önskan att tro det på ett visst sätt. Om det finns tillräckligt många som fascineras av en tanke, då finns det stor risk att den blir "fakta" oberoende om den är det eller inte. En konspirationsteori är född.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 31 mar 2011 09:06

sonderling skrev:Internet som skulle spridda kunskap och göra oss alla klokare håller mer och mer på att bli som en pöbelhopp som virtuellt rycker ut med facklor och högafflar.
Även om pöbelhopen är beklaglig, så ser jag det dock som två olika aspekter. Dels har vi förmågan till spridandet av felaktig fakta, sen har vi den mer hemska aspekten att kanske använda denna förmåga till "nätmobbning". Jag ser inte en konspirationssida kring 9/11 och en Facebookgrupp som bedriver en hat-kampanj som samma sak.

Jag kan tänka mig att detta inte nödvändigtvis bara kommer få en nedåtvirvlande spiral av hemska konsekvenser, med tanke på:
cats skrev:Att utföra en enkel källkritisk granskning är något som alla borde lära sig.
Vad jag föreställer mig är, att "dagens ungdom" nu kommer växa upp med Internets enorma mängder falsk information, och om man utgår ifrån att de faktiskt har förmågan att lära sig något, så kommer de kanske bli mer luttrade än till och med tidigare generationer. Kanske blir de en ny generation X?

Mvh -Dan

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 31 mar 2011 12:55

om jag ser det, tillhörande den fasanfulla generationen ungdomar som tar massa saker för givet hela tiden :p, så har internet inte bidragit till mer "fel" än tidigare generationers metoder. Exempelvis så är det här;
Jag har inget svar men börjar bli rädd, framför allt när jag pratar med ungdomar som har svårt att se att den ena sanningen skulle vara mer rätt än den andra
ett tecken på att dagens ungdomar på ett bättre vis än förr är mer kritiska i sitt förhållningssätt till information och "sanningar". Det betyder i sin tur att de som vill sprida sina "sanningar" måste fundera över sin metod. Överallt i vår värld som ungdomar finns det äldre människor och myndigheter och allt möjligt som mer eller mindre kräver att vi som yngre ska tycka på ett visst vis, eller borde tycka det ena eller det andra, av det enkla skälet att de är äldre,myndigheter eller vad som. helst.

För 40 år sen fanns det färre auktoriteter än idag, samtidigt som var mer kollektiviserat. Det kombinerat ledde till att nämnda auktoriteter fick störra makt än de har idag. eftersom idag har vi dels fler olika auktoriteter, dels är samhället mer individ-baserat. Så det finns idag fler "sanningar" att ta hänsyn till än för 40år sen.

För att gå vidare i diskussionen. Den absolut största majoriteten av konspirationsteoretiker etc startar internetsidor för sin egen skull, där de redan "frälsta" samlas. Det finns inte många fall där människor har hamnat i kontakt med "desinformationen" på internet och sen blivit konspirationsteoretiker . Ofta så är det en mänsklig kontakt emellan som initierar intresset. Internet används sen bara som en orientering.

nu kan man tycka att det är just denna "orientering" som är problematisk med "desinformation" och liknande. Men jag tror det är tvärtom, genom orietneringen och tillgången till all möjlig information så är dagens yngre människor mer skickliga i sållandet av information och bättre än tex 50-talister på att se saker från olika perspektiv. En annan mental rörlighet. Dessutom kommer även auktoritetsberoendet minska (på gott eller ont får vi se) och min generation kommer i framtiden vara den mest pålästa och kunskapstörstande generationen någonsin. Den kommer vara mindre dogmatisk och mer inne för att hela tiden testa teoreir och modeller. =)

Rent generellt ser jag denna tråden mer som ett uttryck för ungdomens moraliska förfall och hur mycket bättre allt var förr osv. Alltså, en rädsla för den nya tid som kommer där man själv inte längre kan känna igen sig. Om 40-50 år kommer jag tycka likadant och starta egna trådar på Skalman om ungdomar! =)

mvh:
David, yngst på skalman eller nåt!

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem

Inlägg av Blixten » 31 mar 2011 13:46

Klockrent, Davian

/Hr. Blixt, 40+