Wikileaks

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: Wikileaks

Inlägg av sonderling » 08 nov 2015 11:39

LasseMaja skrev:Han är som jag ser det, en försvarare av något av det mest grundläggande USA står för. Det fria ordet och medborgarnas rätt att veta vad deras statsmakt håller på med. Det öppna samhället!
Ja om han bara inte sprungit iväg till Kina och Ryssland och varit lite mer selekterande i sitt urval av information så hade jag hållit med dig.
Sedan så verkar det vila en liten foliehat på hans huvud som inte gör saken bättre. :D

Sonderling

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 08 nov 2015 12:43

sonderling skrev:Sedan så verkar det vila en liten foliehat på hans huvud
Hur då?
sonderling skrev:Ja om han bara inte sprungit iväg till Kina och Ryssland
"..politics makes peculiar friends.." som bekant. Han måste naturligtvis göra sina egna överväganden om vem som i praktiken kan ge honom ett skydd värd namnet. Den amerikanska statsledningen har inte tvekat att mörda sina egna medborgare också när de lämnat landet.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 08 nov 2015 14:57

Gerrgul skrev:
sonderling skrev:Sedan så verkar det vila en liten foliehat på hans huvud
Hur då?
Nej det är meningslöst att förklara för dig har jag kommit fram till för vad jag anser är tokvänsterns konspiratoriska världsbild- Är för dig helt normalt. :D

Men jag reagerar ofta på det här påståendet att Snowden ska mördas av USA. Och jag undrar ofta om det inte är så att journalister mfl präglats av de senaste deceniernas Hollywood produktioner och tar de för sanning.
Ja menar om det varit sant så hade väl Snowden för länge sedan råkat ut för en "olycka"?

Sonderling

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 08 nov 2015 16:31

sonderling skrev: tokvänsterns konspiratoriska världsbild
sonderling skrev:journalister mfl präglats av de senaste deceniernas Hollywood produktioner och tar de för sanning.
Ja, det är bekymmersamt. Så till den grad att tokvänstern t o m kontaminerat sådana annars sansade fora som New Yorker, Washington Post och Wikpedia med svammel om "extraordinary renditions", drönarmord etc.

Tyvärr har vi inte heller i Sverige lyckats hålla stånd mot propagandan. Var det inte några foliehattar till reportrar som påstod att CIA-agenter opererade på svenskt territorium? 8O För detta förärades dom något slags pris för grävande journalister. I stället för att se till att jyckarna vederbörligen avskedats och satts på svart listan, något som en ledning med integritet och omdöme hade kunnat se till.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 08 nov 2015 18:45

Ja just ja det är det där som kallas "straw man" argumentet har jag för mig.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 08 nov 2015 18:53

Gerrgul skrev:Den amerikanska statsledningen har inte tvekat att mörda sina egna medborgare också när de lämnat landet.
Kan du vänligen ge exempel?

Både på när de mördat sina egna medborgare inom och utom landet.

MVH

Hans

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 08 nov 2015 19:19

Hans skrev:Gerrgul skrev:
Den amerikanska statsledningen har inte tvekat att mörda sina egna medborgare också när de lämnat landet.

Kan du vänligen ge exempel?
Det mest uppmärksammade fallet torde vara Kamal Derwish (2002). En utökad lista skulle föra oss OT.

Skulle inte Snowden ha något att frukta från CIA? Det synes mig vara en orimlig ståndpunkt, oberoende av vad man anser om hans gärning.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 08 nov 2015 22:19

Kamal Derwish är ju verkligen arketypen på hur amerikaner mördar sina egna medborgare inom och utom landet.

Underkänt.

Bättre kan du.

MVH

Hans

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 09 nov 2015 00:15

Så om man tar fram ett exempel på när CIA Mördar en amerikan så blir det underkänt?

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 09 nov 2015 01:52

Davian skrev:Så om man tar fram ett exempel på när CIA Mördar en amerikan så blir det underkänt?
Han kanske var ''i dåligt sällskap...'' :(

Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 09 nov 2015 02:55

Hans skrev:Kamal Derwish är ju verkligen arketypen på hur amerikaner mördar sina egna medborgare inom och utom landet.

Underkänt.

Bättre kan du.

MVH

Hans
Amerikanska medborgare har väl dödats i drönarattacker i mellanöstern? Inom landet finns ju dödsstraff, men jag tror det är mycket svårare att hitta exempel på attentat/lönnmord inom landet.

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 09 nov 2015 10:35

Hans skrev:Kamal Derwish är ju verkligen arketypen på hur amerikaner mördar sina egna medborgare inom och utom landet.

Underkänt.
Varför?
Derwish was an American citizen killed by the CIA as part of a covert targeted killing mission in Yemen on November 3, 2002
. Lätt att kontrollera. Första raden i Wikipedia (min fetning) - ett barn klarar av det.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 09 nov 2015 11:28

Så det bästa ni kan få fram är ett tretton år gammalt exempel där assistenten till Qaed Salim Sinan al-Harethi, Kamal Derwish, som är ute och åker tillsammans på konstiga ställen i Jemen.
Gerrgul skrev:Den amerikanska statsledningen har inte tvekat att mörda sina egna medborgare också när de lämnat landet.

Om du tycker det motiverar ditt påstående ovan så har vi olika kriterier.

MVH

Hans