Wikileaks

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Osprey
Medlem

Re: Wikileaks

Inlägg av Osprey » 25 dec 2010 11:30

Ragnar Svedje skrev:Vad säger ni om principen att amerikansk lag gäller i USA och ingen annan stans!?

Julian Assange har bedrivit sin verksamhet ifrån Australien och det enda intressanta rörande Wikileaksverksamheten borde väl då vara vad Australisk lag säger. Har han förbrutit sig mot den?

Också under rättegången mot The Pirate Bay så krävde amerikanska intressen att amerikansk lag skulle betraktas trots att de aldrig satt sin for på amerikansk jord.
Nu har jag inte i nämvärd utsträckning satt mig in i argumentationen och bevisföringen i något av fallen, men situationen när brottet begås på eller med hjälp av Internet blir väl lite specifik?

Mest uppenbart borde det till exempel vara om man sitter i Australien, Sverige, eller kanske Afghanistan och hackar sig in i datorerna i Pentagon. Brottet måste ju då ändå räknas som att det skett i USA, även om gärningsmannen/kvinnan aldrig rent fysiskt befunnit sig där.??

Denna problematik borde kanske för den delen kunna uppstå även när det gäller mer "traditionella" brott som till exempel anstiftan till mord och annat där man inte rent fysiskt behöver befinna sig på den plats eller i det land där själva brottet begås. Hur har detta hanterats historiskt sett.??

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 25 dec 2010 11:41

Jo men Assange har ju inte hacktat in sej på Pentagon, han har bara publicerat dokument som någon annan smugglat ut.
Är det ett brott att publicera stulna/hemliga dokument? Det är väl det som är frågan.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem

Inlägg av Osprey » 25 dec 2010 11:52

Det jag menar är det att det inte är entydigt solklart att amerikansk lag inte skulle kunna/bör tillämpas bara för att han befunnit sig i Australien. Givetvis kan faktorer som just "anstiftan" och vad lagen föreskriver om just det spela stor roll i sammanhanget.

Om man hårddrar det hela så kan kanske till och med just bara det att erbjuda möjlighet att publicera hemliga dokument som blir tillgängliga för hela världen räknas som anstiftan. Det erbjuder ju en strålande möjlighet för olika länders motståndare att misskreditera ett land och utgör väl i så måtto en form av anstiftan...

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 25 dec 2010 12:12

Men om det kommer in en person på DN med en hög hemliga dokument och frågar om DN vill publicera dem, så har väl inte DN gjort sej skyldig till anstiftan om de gör det? Julian Assange är väl först och främst journalist?

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem

Inlägg av Osprey » 25 dec 2010 12:22

Jag kan inte bedöma om Julian Assange ska betraktas som journalist, anstiftare eller något annat i det här fallet och det är väl för den delen just det som är en del av den stora frågan. Att jämföra DN och Wikileaks i det här fallet tycker jag också haltar lite grann, eftersom DN:s verksamhet inte bygger på att ohämmat publicera just hemliga uppgifter.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 26 dec 2010 08:20

Jo, men egentligen ska det väl inte spela någon roll vad publikationen har för inriktning. Fladdermusspillning eller hemliga avslöjanden? :)

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem

Inlägg av Osprey » 26 dec 2010 09:30

Det är just den biten jag inte är riktigt säker på, det kan nog ses som att publikationen anstiftar eller uppmuntrar genomförandet av brott som stöld av hemligt material, genom den blir ett redskap för att nå egna personliga mål, som till exempel smutskastning av ett land eller ett folk... :)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 29 dec 2010 18:16

Wikileaks har inte bara problem med en företrädare: http://www.dn.se/kultur-noje/wikileaks- ... lukasjenko

/Marcus

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 30 dec 2010 10:20

Marcus Wendel skrev:
Blixten skrev:Ligger det något i att han skulle ligga värre till för en utlämning till USA om han kommer till Sverige?
Ifall han utlämnas till Sverige måste en eventuell vidareutlämning till USA godkännas av både Sverige och Storbritannien så han borde faktiskt vara svårare att få utlämnad härifrån. /Marcus
"Juridisk har Storbritannien ret til ikke at udvise for politiske forbrydelser. Spionage er en klassisk politisk forbrydelse. Det er op til den britiske regering, om den vil anvende den undtagelse," siger Assange.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... måden.html

"At blive anmeldt for voldtægt er en risiko, der er markant større i Sverige end i andre lande. I Sverige anmeldes cirka 5.000 voldtægter om året, mens tallet for Danmark er ti gange mindre, selv om der givetvis ikke finder flere voldtægter sted i Sverige. Julian Assange finder, at han er et offer for radikalisme. »Sverige er Saudi-Arabien i feminisme. Jeg faldt ind i en hvepserede af revolutionær feminisme«, siger han.

http://www.berlingske.dk/verden/hun-tog ... g-i-sengen

Er disse udtalelser forbudt i noget land i verden?

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem

Inlägg av Blixten » 13 feb 2011 11:18

sonderling skrev:PS Helt OT och kanske värd en egen tråd men min framtids analys tippar att USA kommer isolera sig inom sina gränser som en "scorned woman" ungefär. Tyvärr är jag också orolig att man kommer tippa över i nån form av kristen gudstat(alltså ännu värre än vad tokvänstern tror att USA är nu.) Kort och gott ett slags 20-tals USA med Sarah Palin som president :D .
Precis så har jag också tänkt ibland.

Nu läste jag precis att Ron Paul ligger bäst till och att Palin är ifrånåken:

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 8559130.ab

Hursomhelst, om Paul bleve president så skulle resten av världen få klara sig mer på egen hand. Men vi skulle slippa ifrån en gudsstat och forumets Olof T. skulle få rejäl tyngd bakom sina argument för gulgmyntfoten.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 13 feb 2011 11:30

Åter till ämnet, tack.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 09 apr 2011 13:49

Ett inlägg med nedsättande kommentarer om de utsatta kvinnorna plockades bort.

/Marcus

LasseMaja
Redaktionen

Edvard Snowden i DN intervju

Inlägg av LasseMaja » 06 nov 2015 19:30

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 07 nov 2015 13:51

Usch, ja denna kultur koftornas poster boy :) , det är nått otroligt självgott i inställningen att han står för nånslags enda och absolut sanning.
Trodde jag skulle få en bättre bild men den blev snarare sämre när han drog upp det där med s.k. bombningen av sjukhuset i Kunduz. (Han twittrade geneve-konventionen minnsann :thumbsup: ) Det avsjöjade direkt hyckleriet i detta att han påstår sig vara nånslags patriot. :roll:
Det låter snarare som han tagit steget över till tokvänster lägret. (Vilket får mig att tänka på en tes jag har att det pågår ett världsomspännande inbördeskrig i väst samtidigt som den ska bekämpa Islamisterna, vilket mer än nått annat bidrar till att terroristerna ökar skulle jag säga. De har ju inte bara sin egen propaganda avdelning, de har våran också på sin sida. :lol: )

Ellsberg kommer som vanligt upp men tillskillnad från Snowden och Bradley Manning så valde Ellsberg ut information att avslöja och valde bort information som kunde skada USA. Vilket påvisar ett visst omdöme som dagens s.k. "Visselblåsare" saknar. Ett faktum som jag fick kännedom först om i somras (undrar varför man inte hört det förrut?)

Därmed inte sagt att det inte finns vissa problem i kampen mot Islamismen men Snowdens handlingar har ju inte varit direkt till hjälp egentligen, utan snarare bidragit till en polarisering.

Sonderling

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 07 nov 2015 17:09

Han är som jag ser det, en försvarare av något av det mest grundläggande USA står för. Det fria ordet och medborgarnas rätt att veta vad deras statsmakt håller på med. Det öppna samhället!