Wikileaks

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Re: Wikileaks

Inlägg av Marcus » 22 dec 2010 18:50

Tråden har städats, vänligen håll misogyni borta från diskussionen.

/Marcus

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem

Inlägg av Blixten » 23 dec 2010 07:34

Två feminister som ryker ihop om huruvida våldtäktsanklageelserna är rimliga:

http://www.democracynow.org/2010/12/20/ ... friedman_a
Del två efter 40 min: http://www.democracynow.org/shows/2010/12/21
en fortsättning: http://www.youtube.com/watch?v=vwNK6LfLpU0

Om någon orkar kolla på det så får ni i er en hel del amerikansk vänstertugg och det kan ni behöva :-)

Vad de båda är överens om är att anklagelserna är politiskt grundade. Säger det något om vårt svenska samhälle eller säger det något om libs verklighetsuppfattning?

Ligger det något i att han skulle ligga värre till för en utlämning till USA om han kommer till Sverige?

EDIT: en länk till

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 23 dec 2010 11:21

Det som har kommit fram på senare tid i de här Wikileaks dokumenten, är ju bevis för ett mycket nära samarbete mellan USA och Sverige. Det verkar ha skrämt upp Assange, och han fruktar en utlämning om han överförs till Sverige. Men åklagaren Marianne Ny säger ju att så inte är fallet. Jag tycker det skulle vara mycket märkligt om han blev utlämnad från Sverige...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 23 dec 2010 11:50

Schwalbe skrev:Om man läser det som har läckt ut hittils, så skulle jag bli förvånad om tjejerna kan få det här till våldtäkt.
Fast våldtäkt är väl i det ena fallet, där Assange enligt kvinnas berättelse hade sex med henne när hon sov. Dessutom så är det väl åklagare som avgör brottsrubricering, om jag förstår det rätt. Vilket jag kanske inte har.
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 23 dec 2010 11:52

Schwalbe skrev:Det som har kommit fram på senare tid i de här Wikileaks dokumenten, är ju bevis för ett mycket nära samarbete mellan USA och Sverige. Det verkar ha skrämt upp Assange, och han fruktar en utlämning om han överförs till Sverige. Men åklagaren Marianne Ny säger ju att så inte är fallet. Jag tycker det skulle vara mycket märkligt om han blev utlämnad från Sverige...
Med tanke på hur mycket Storbritannien och USA samarbetar på nästan alla områden, och hur nära allierade som de är så borde det väl finnas risk för att han utlämnas av UK också, i så fall.... Men det är väl bara att avvakta och se vad som händer.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 23 dec 2010 12:05

http://www.slate.com/id/2278906

Bra artikel i SLATE i ämnet Assange och sexanklagelserna. Och som i viss mån ger Sverige upprättelse, jag är lite förvånad över diverse utrikes vänsterdebattörers reaktion och deras anklagelser på Sverige som rättstat. Det och att "vi" inte försvarar oss. Sverige har ju i princip beskrivits som en feminist diktatur!?

När det gäller Assange så har han ju en helt otrolig Ubermänniska attityd när han menar att han inte behöver komma hit och försvara sig. :roll:

Sonderling

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 23 dec 2010 12:43

tryggve skrev:
Schwalbe skrev:Om man läser det som har läckt ut hittils, så skulle jag bli förvånad om tjejerna kan få det här till våldtäkt.
Fast våldtäkt är väl i det ena fallet, där Assange enligt kvinnas berättelse hade sex med henne när hon sov. Dessutom så är det väl åklagare som avgör brottsrubricering, om jag förstår det rätt. Vilket jag kanske inte har.
Jo men de måste ju förstått vad de gjorde då de anmälde honom. Men som du säger, bara att avvakta och se vad som händer.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 23 dec 2010 17:01

Blixten skrev:
Ligger det något i att han skulle ligga värre till för en utlämning till USA om han kommer till Sverige?
Jäkligt bra fråga. Å ena sidan så är UK allierade 'på riktigt' med USA, å andra sidan så är svenska domstolar mindre oberoende än brittiska, och 'samla kompispoäng i USA' verkar vara den enda utrikespolitiska doktrin vi har.

Min högst personliga tro är att om Assange lämnas ut till Sverige, så kommer han på något svårbegripligt sätt att hamna på andra sidan atlanten, utan att det går att lista ut hur det beslutet togs, och av vem. Men då är mitt förtroende för vår sittande regering också löjligt lågt.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 23 dec 2010 17:12

Det saknas inte bara ett åtal från USA sida som skulle kunna ligga till grund för en begäran om en utlämning det är också så att enligt gällande lag så kan inte Assange utelämnas till tredje part pga de förpliktelser som Sverige har mot UK som en följd av att han begärts utlämnad därifrån. Att utelämna honom på beskrivet sätt vore alltså ett lagbrott och synnerligen korkat eftersom man inte har något att vinna på det.
Men varför låta fakta stå ivägen för konspirationstänkande ;-)

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 23 dec 2010 17:34

Den påstådda hotbilden mot den misstänkte sexalbrottslingen Assange är grovt överdriven. Hade USA velat göra något åt honom så hade han fått hembesök av Delta Force eller en hellfire för länge sedan. För någon som lever under sådant hot så verkar han inte ha några problem med att röra sig rätt fritt över världen så länge han inte mellanlandar hos den store Satan i väst.

Snarare så är hotbilden och de allt mer hysteriska påståendna om svensk rättsröta en skenmanöver för att slippa förhöras och eventuellt lagföras för sexualbrott. Ungefär som pedofilen Roman Polanski flydde till Europa efter att ha drogat och våldtagit ett 13-årigt barn. Hade sverige varit ute efter att skicka den missänkte våldtäktsmannen Assange till USA så är det förvånande att man inte gjorde så medan han var kvar i landet och det fanns gott om tid att göra så.
På samma sätt så är det påstådda "honungsfällan" valhänt utförd,Assange kom ju undan och de beskrivna brotten är inte så allvarliga att de garanterade anhållan, häktning och dom. Verkar synnerligen korkat om det nu var en utstuderad plan gjord i Langeley för att få fast Assange.

Eller så är det så enkelt att det varken finns någon CIA &feminist komplott bakom vare sig polisanmälan eller efterlysningen. Utan Assange som uppenbarligen har problem med sin sexualitet agerade ut på ett felaktigt och troligen olagligt sätt i fel land. Lägga till valhänt hantering hos åklagaren och mediacirkusen så har du nuvarande resultat.

Användarvisningsbild
Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 24 dec 2010 03:12

tryggve skrev:
Schwalbe skrev:Det som har kommit fram på senare tid i de här Wikileaks dokumenten, är ju bevis för ett mycket nära samarbete mellan USA och Sverige. Det verkar ha skrämt upp Assange, och han fruktar en utlämning om han överförs till Sverige. Men åklagaren Marianne Ny säger ju att så inte är fallet. Jag tycker det skulle vara mycket märkligt om han blev utlämnad från Sverige...
Med tanke på hur mycket Storbritannien och USA samarbetar på nästan alla områden, och hur nära allierade som de är så borde det väl finnas risk för att han utlämnas av UK också, i så fall.... Men det är väl bara att avvakta och se vad som händer.
Reglerna gällande europeiska arresteringsorder säger att det land som personen utlämnas till inte får utlämna honom/henne till tredje land utan godkännande från landet (myndigheten) som utlämnade honom. Om Assange utlämnas till Sverige så måste alltså både Sverige och UK godkänna att han utlämnas till USA (han är med andra ord officiellt säkrare om han utlämnas till Sverige). De juridiska möjligheterna för UK att utlämna honom direkt till USA är knepigare och hans advokater lär ju bestrida varje försök oavsett var det skulle ske ifrån. Om USA skulle komma med en begäran om att han ska utlämnas till dem lär det bli en utdragen process med överklagningar efter överklagningar. Sen måste ju USA ha en brottsrubricering mot Assange, och det kan nog faktiskt bli svårt att hitta en sådan (dessutom får det inte vara ett brott där dödsstraff står på straffskalan).

Tyvärr skulle det inte förvåna mig om han efter en utlämning till Sverige helt plötsligt befinner sig i häkte i USA :| ..och att USA ett halvår senare köper ett svenskt vapensystem :wink:

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 24 dec 2010 10:09

Blixten skrev:Ligger det något i att han skulle ligga värre till för en utlämning till USA om han kommer till Sverige?
Ifall han utlämnas till Sverige måste en eventuell vidareutlämning till USA godkännas av både Sverige och Storbritannien så han borde faktiskt vara svårare att få utlämnad härifrån.

/Marcus

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 24 dec 2010 10:44

Ja det är väl bara att avvakta och se vad de amerikanska juristerna kan koka ihop för något. Som jag fattat det är det bara om de kan bevisa att Assange har beordrat stölder av hemlig information som han kan åka fast? I så fall är det väl som Assange fruktar, att han kan begäras utlämnad till USA?

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 24 dec 2010 12:45

att Assange har beordrat stölder
Jag tror det räcker med att ha ''mottagit stöldgods (hemligt material)'' f.v.b. - det räcker för att koka ihop den ''konspiration'' som amerikansk lag älskar, Varjag

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Inlägg av Ragnar Svedje » 25 dec 2010 09:12

Vad säger ni om principen att amerikansk lag gäller i USA och ingen annan stans!?

Julian Assange har bedrivit sin verksamhet ifrån Australien och det enda intressanta rörande Wikileaksverksamheten borde väl då vara vad Australisk lag säger. Har han förbrutit sig mot den?

Också under rättegången mot The Pirate Bay så krävde amerikanska intressen att amerikansk lag skulle betraktas trots att de aldrig satt sin for på amerikansk jord.