Wikileaks

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Re: Wikileaks

Inlägg av diravi » 13 dec 2010 10:17

sonderling skrev:
Jag tror det fått större effekt om det kommit ut efter kriget. Fast sedan har jag ju också åsikten att en del av det som tolkas som missgrepp inte är det. Det ser bara ut så eftersom tolkarna tyvärr fortfarande har sina Vietnamkrigs glasögon på sig.
Jag håller med, men, det förutsätter ju att kriget kommer att ta slut.

Och om målet, iallafalla delvis, är att minska opinionen för kriget och på så sätt stoppa kriget, ala vietnamndemonstrationer, då är det ju försent när kriget är slut.
sonderling skrev: Vad jag förstått så kan man möjligtvis åtala honom enligt nån antispionlag från 1910. Där även innehav av hemligstämplat material är olagligt.
Förutsätter inte USA's lag att brottet begås, antingen i USA eller av medborgare i USA?

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 13 dec 2010 11:18

Fast jag hörde en radio intervju med Magnus Ranstorp och han hävdar att det är så. Informatörer har likviderats och talibanerna har anpassat sin bombtillverkning så att man inte längre kan stoppa dem. Antalet attacker med IEDs har ökat sedan förra släppet. Detta räcker för mig och konstigt vore det ju annars, tycker jag, att fi inte skulle uttnyttja denna information, alltså.
Jo, jag hörde också den intervjun, men eftersom jag sett seriösa medier hävda motsatsen och Ranstorp inte ville förtydliga sig så vet jag inte riktigt vad jag skall tro. Hade det verkligen hänt så hade ju Pentagon väldigt enkelt kunnat gå ut och peka på enskilda individer och säga att "de här människornas liv har Wikipedia på sitt samvete". Det har de dock inte gjort utan de gör bara svepande uttalanden utan motiveringar.

Men vad skulle antalet IED-attacker ha för samband med Wikileaks?

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 13 dec 2010 11:37

Kapten_Gars skrev:Tydligen så har de varit del av ett "alternativt" militärt internet som USA använder sig av, uppenbarligen så har det varit så att så fort man kommit förbi det yttre skalet så har man kunnat röra sig fritt i alldeles för hög grad. Sedan så vet vi ju inte om det är Bradley Manning som läckt allt materialet eller om det finns fler källor som ännu går fria.
Nä jag fattade inte heller hur en sån liten skit som Manning kunde ha tillgång till allt detta? Men det är väl det som är problemet med att ha all info digitalt.
Sedan har jag funderat på hur CIA skulle göra nu när man inte kan stoppa detta och en grej jag tänkt på är att "spamma" internet med falsk info. För hur vet man att dokumentet är äkta om det sparas om och om igen av alla möjliga användare på internet? Och tydligen har det redan förekommit falska Wikiliks dokument, gällande Indien och Pakistan vad jag såg i fredags.

PEW skrev: Men vad skulle antalet IED-attacker ha för samband med Wikileaks?
Jo jag var otydlig, antalet attacker med dödlig utgång ska det va. Tydligen hade man kommit på nått motmedel och detta beskrevs i ett släppt dokument, så då anpassade man sina IEDs och vips så blev de dödliga igen.
Jo Ranstorp var otydlig men han ville eller kunde inte säga allt och då det var sekretess, och ja visst det kan man ju raljera över men tror nog mer på hans ord än på journalisters. Och det gör jag väl när det gäller andra fackämnen också förövrigt.

Nej Diravi jag tror inte på att Ellsbergs Pentagon papper förkortade Vietnam kriget. Det är ännu en av dessa myter om det kriget. Och spioner brukar väl inte ha samma nationalitet som det landet de spionerar på? Och om hemlig stämplat Amerikanskt material tas till tredje land så är eller var det ju ändå fortfarande Amerikanskt och hemligstämplat från början.
Men jag är inte jurist utan ville mest påpeka att raljerandet i media om att USA skulle åtala Assange för ingenting kanske var nånting iallafall.

Sonderling

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 13 dec 2010 19:16

sonderling skrev:Men jag är inte jurist utan ville mest påpeka att raljerandet i media om att USA skulle åtala Assange för ingenting kanske var nånting iallafall.
Jag har följt med dåligt, men är inte oron främst att han inte skulle få en rättvis rättegång. Annars tar väl media upp spåret att en person kan göra något bra (wikileaks) samtidigt som han kan göra något dåligt (våldtäkt).

/Martin

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Inlägg av diravi » 13 dec 2010 19:50

sonderling skrev:alisters. Och det gör jag väl när det gäller andra fackämnen också förövrigt.

Nej Diravi jag tror inte på att Ellsbergs Pentagon papper förkortade Vietnam kriget. Det är ännu en av dessa myter om det kriget. Och spioner brukar väl inte ha samma nationalitet som det landet de spionerar på? Och om hemlig stämplat Amerikanskt material tas till tredje land så är eller var det ju ändå fortfarande Amerikanskt och hemligstämplat från början.
Men jag är inte jurist utan ville mest påpeka att raljerandet i media om att USA skulle åtala Assange för ingenting kanske var nånting iallafall.

Sonderling

Hurvida du eller jag tror något om vietnamnkriget är egentligen inte relevant. Om någon vill göra något för att stoppa kriget så är det försent att vänta tills kriget är slut.

Jag är mycket skeptisk till att något land kan, eller bör kunna, åtala utländska medborgare för handlingar utförda utanför nationens gränser. ambasader och liknande räknas som innanför nationens gränser.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 20 dec 2010 11:05

Men jag är inte jurist utan ville mest påpeka att raljerandet i media om att USA skulle åtala Assange för ingenting kanske var nånting iallafall
Idag stod Vice-President Joe Biden framför mikrofonerna. I frågan om åtal mot Assange - hörde jag f.f.g. ordet ''conspiracy'' (konspiration). Konspiration till brott, är ett Big Deal i amerikansk lagstiftning, en krok på vilken man fångat många kända gangsters, mafiosos och skattesmitare. OM Assage konspirerat - med Bradley Manning; betyder att han bett om materialet Manning haft - sitter Assange också på den amerikanska kroken om dom kan lägga vantarna på honom., Varjag

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 20 dec 2010 11:34

Dags att titta på den journalist som fördelar Wikileak-materialet till svenska massmedia.
Johannes Wahlström har haft en aktiv del i den läcka av underrättelseinformation som blivit känd som Cablegate och exponerats via medier av webbplatsen och nätverket Wikileaks. Som enda svenska journalist att ha tillgång till det fullständiga materialet har han genomdrivit research till artiklar och TV-inslag för bland annat SVD, Aftonbladet och SVT:s Dokument inifrån. I SR:s Studio Ett intervjuades han som svensk representant för Wikileaks, och kritiserade svensk etermedia för sin maktberoende syn på omvärlden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Johannes_Wahlstr%C3%B6m

Sr P1 Studio ett om Johannes Wahlström
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4237414

En bloggare om Johannes Wahlström
http://stenkyrka.blogspot.com/2010/12/d ... leaks.html

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 20 dec 2010 21:25

varjag skrev:
Idag stod Vice-President Joe Biden framför mikrofonerna. I frågan om åtal mot Assange - hörde jag f.f.g. ordet ''conspiracy'' (konspiration). Konspiration till brott, är ett Big Deal i amerikansk lagstiftning, en krok på vilken man fångat många kända gangsters, mafiosos och skattesmitare.
Även om 'konspirerandet', och alla eventuellt kriminella handlingar skett på andra staters territorium?

Och om bevisen för konspirationen framkommit genom tortyrliknande omständigheter? Manning har tydligen suttit i isoleringscell utan tillgång till böcker och annan media, och utan att rätt till motion i sju månader, utan att vara dömd för något alls. Hur mycket är ett vittnesmål om en konspiration värt i så fall?

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 20 dec 2010 21:36

Även om 'konspirerandet', och alla eventuellt kriminella handlingar skett på andra staters territorium?
Tja, ta en titt på Nürnbergprocessen 1945-46 - där ''konspiration'' var ett av de amerikanska triumfkorten....Varjag

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 20 dec 2010 22:03

Jag var inte så smart och tog upp det här med Wikileaks och Julian Assange på ett amerikanskt forum. Amerikanerna blev helt skogstokiga! De såg Assange som Bin Laden, han skulle helst dödas, den förrädaren! Jag fick ta så otroligt mycket skit för att jag skrev att jag "gillade" Wikileaks, att jag till slut låtsades att jag blivit överbevisad- för lugnets skull! Vilken är den amerikanska hållningen egentligen?

Kanske Sonderling har en kommentar? :)

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 20 dec 2010 23:23

Personligen undrar jag när det kommer ett Wikileaks om Wikileaks?

Det skulle göra allting mycket mer intressant och framför allt, överensstämma helt med Wikileaks anda: total transparens.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 21 dec 2010 12:46

Schwalbe skrev:Jag var inte så smart och tog upp det här med Wikileaks och Julian Assange på ett amerikanskt forum. Amerikanerna blev helt skogstokiga! De såg Assange som Bin Laden, han skulle helst dödas, den förrädaren! Jag fick ta så otroligt mycket skit för att jag skrev att jag "gillade" Wikileaks, att jag till slut låtsades att jag blivit överbevisad- för lugnets skull! Vilken är den amerikanska hållningen egentligen?

Kanske Sonderling har en kommentar? :)
Som jag sa: "Och jag är förvånad över att man är förvånad över att man i USA ser det som ett angrepp mot sitt land. USA befinner sig trots allt i krig"

Och då menar jag krig inte som en del tror nån slags tillfällig polisaktion som vi har varit vana vid efter Vietnam eller ens nån nykoloniastisk era som tokvänstern tror. Utan krig rätt och slätt. Ett demokratisk system emot ett odemokratisk dessutom. (Ibland tror jag att det bara är nått naivt svenskt som inte varit i krig på 200 år yada yada som gör att man inte fattar det här men den uppfattningen verkar finnas i flera Europeiska länder.)

Sedan så har ju inte jag varit i USA sedan 2002 så jag vet ju bara vad jag hör och läser. Men jag tror Wikileaks läckan gjort Amerikaner medvetna om att det inte bara är "några araber" som vill dem illa utan folk i västvärlden också. Det har blivit något av en ögonöppnare. Jag tyckte mig se redan för några år sedan en viss bitterhet över att man blivit sviken av sina Europeiska allierade som dessutom hjälpt tre ggr tidigare och nu när man själv vill ha hjälp så.....

Jag hade nog också tyckt att Wikileaks vart fränt om de riktat sig mot flera länder men Assange verkar ju ha en mission mot just USA. (Och om som Artur skrev att de själva varit lite öppna.) Samt att Assange är ju en sådan hycklare när han vill blotta USA´s "Collateral murder" men själv gärna offrar folk (stackars Manning det kom visst inga pengar till dig, det blev väl inga över när Assange själv behöver rättshjälp).

Tyvärr verkar ju som sagt alla få sin verklighets uppfattning från Hollywood så jag tvivlar på att Obama skickar ut nån enhet för våta jobb möjligtvis prövar man nått lagligt. Sedan kan det nog hända att några tokkristna rörelser kommer ta han av daga så fort de får en chans. Så egentligen så borde Assange vilja hamna i fängelse för jag tror han är som säkrast där.

Sonderling

PS Helt OT och kanske värd en egen tråd men min framtids analys tippar att USA kommer isolera sig inom sina gränser som en "scorned woman" ungefär. Tyvärr är jag också orolig att man kommer tippa över i nån form av kristen gudstat(alltså ännu värre än vad tokvänstern tror att USA är nu.) Kort och gott ett slags 20-tals USA med Sarah Palin som president :D .
Det betyder tyvärr att vi dvs EU kommer möta mer Islamistisk terror eftersom de kommer anse att de vunnit GWOT och nu kommer vända sig mot nästa fiende som de gjorde efter att ha slagit Sovjet, då de vände sig efter USA.
Många kommer då tror att om vi bara gör dem till viljes så......men tyvärr det är som med alla andra ismer det kommer bara några nya krav då. Så det blir ytterligare tio år med en Europeisk variant av GWOT innan det här tar slut. Detta kommer eskalera i och med att Irak och Afghanistan stabiliseras och alla jihadister skall hem till sina hemländer i EU och andra muslimska länder (Pakistan, Saudi, Egypten?). Det blir som när en gräsbrand vandrar vidare mot nytt bränsle.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem

Inlägg av Blixten » 21 dec 2010 20:45

Nu är Assange purken för att hans utredning har blivit läckt:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8314025.ab

Roligt, roligt.

...fast jag förstår fortfarande inte allt ståhej om själva Wikileaks. Det enda man har skymtat innanför Onkel Sams neddragna byxor är ju två spänstiga skinkor och möjligen ett praktfullt organ. Nyduschat och fint. Ingenting att skämmas för! Våldtäktshistorien däremot finner jag fascinerande.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 22 dec 2010 07:02

Ja det är faktiskt väldigt roligt att han får smaka på sin egen medecin. Våldtäkt eller inte våldtäkt så verkar han inte vara mycket till älskare iallafall. :D

Sonderling

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 22 dec 2010 10:05

Om man läser det som har läckt ut hittils, så skulle jag bli förvånad om tjejerna kan få det här till våldtäkt.
Samtidigt måste jag säga att det är ruskigt klantigt av Assange att försätta sej i en sådan här situation.
Jag följer utvecklingen med spänning.