Wikileaks

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
varjag
Stödjande medlem

Re: Wikileaks

Inlägg av varjag » 08 dec 2010 12:02

sonderling skrev:Ja Varjag jag noterade samma sak samt att Saudierna tjatat på USA att attackera Iran vilken man uppenbarligen inte gjort.

Förövrigt så raljerar man i anglosaxisk media att Assange är åtalad för "Sex by Surprise" vad menar man med detta? Såg det först i SLATE.

Sonderling
Enligt ''de sista rapporterna'' bad Saudi också (Israel) via USA :lol: - att hugga huvudet av Hizbollah i Libanon!
Först psykopaterna i Iran, nu Hizbollah - Sharialagens upprätthållare verkar mer och mer sympatiska.... :)

Sex by Surprise - enligt 'vanligen välinformerade källor' - betydde helt enkelt att han smög av gummit i smyg :P

Vem fan vill äta kola med papperet på :lol:

Varjag

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 08 dec 2010 12:12

"Sex by surprise" kan väl översättas till "överraskningssex" och bör nog ses som en omskrivning för våldtäkt av människor som har lite svårt att se ömsesidigt samtycke som en naturlig del av människors sexliv. Det är ett sätt för Assanges odelade beundrare att försöka nedvärdera de två kvinnornas berättelser och svärta ned dem. En del av snacket sammanfattas (och kritiseras) här: http://www.salon.com/news/wikileaks/ind ... er_smeared samt här: http://vancouver.mediacoop.ca/blog/sandracuffe/5363 även om de verkar ha fått anklagelserna något lite om bakfoten (eller om det är jag som har fått det?), men det är förstås svårt med svenskan.

Tilläggas kan om någon skulle få för sig att undra att jag är väldigt förtjust i Wikileaks som idé, men att jag definitivt tycker att de borde hänga av Assange som företrädare, något jag tyckte redan innan den här historien rullades upp. Att de blir så intimt förknippade med en enstaka person, som dessutom verkar lida av ett lätt kristuskomplex, gör dem sårbara på ett väldigt onödigt sätt.

Tillägg efter Varjag: Jag tror snarare att det syftar på att den ena av kvinnorna säger att han skall ha haft/försökt ha sex med henne när hon sov, något hon inte var med på.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 09 dec 2010 08:27

Tack Pew, då fattar jag vad de menar.

Förövrigt så sägs det att nu har världens första cyberkrig börjat. Ja jag har inte så mycket mer att tillägga om det. Jag är en 1900-tals människa men lite facinerande är det. Misstänker att detta kommer bli arvtagar kriget till GWOT som nu sakta tynar bort.

Sonderling

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem

Inlägg av Blixten » 09 dec 2010 17:22

semi-OT men: Är det någon som har koll på "norgehistorien" om om AESA-radarn till JAS som Sverige inte fick köpa.

Jag trodde att JAS hade en svensk-engelsk radar. Är det någon som vet exakt vad det var det gällde egentligen?

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem

Inlägg av Moxica » 09 dec 2010 19:31

Är det någon med än jag som är förvånad över varför så många i USA är arga över dessa avslöjanden?
Istället för att ställa folk till svars för tex att man inte brytt sej om tortyr så är man rädd att man nu avslöjar en massa för fienden

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 09 dec 2010 23:34

så många i USA är arga över dessa avslöjanden
Dom kan åtminstone ta det med en gnutta humor.....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 10 dec 2010 09:36

Moxica skrev:Är det någon med än jag som är förvånad över varför så många i USA är arga över dessa avslöjanden?
Istället för att ställa folk till svars för tex att man inte brytt sej om tortyr så är man rädd att man nu avslöjar en massa för fienden
Och jag är förvånad över att man är förvånad över att Amerikaner ser det som ett angrepp mot sitt land. USA befinner sig trots allt i krig (som vi iallafall anser att vi inte ens startade) och då är det ju inte så lyckat om hemlig information hamnar i fiendens händer. Och trots att detta inte tas på allvar så har det ju redan lett till döden på slagfältet för soldater och Afghaner.

Jag tror det fått större effekt om det kommit ut efter kriget. Fast sedan har jag ju också åsikten att en del av det som tolkas som missgrepp inte är det. Det ser bara ut så eftersom tolkarna tyvärr fortfarande har sina Vietnamkrigs glasögon på sig.

Sedan vet jag inte vad man ska lägga för vikt i de här dödshoten. Alla nyförtiden verkar ha tagit sin verklighets uppfattning från Hollywood filmer, det är klart att en demokratisk vald president i ett demokratiskt land inte tänker skicka några yrkesmördare efter honom. Vad jag förstått så kan man möjligtvis åtala honom enligt nån antispionlag från 1910. Där även innehav av hemligstämplat material är olagligt.
(Jag skulle dock inte utesluta att enskilda knäppskallar eller privata organisationer kommer försöka ta Assange av daga så fort de får en chans.)

Det verkar som om Assange skjutit sig själv i foten, inte en helt ovanlig vana av människor som drabbas av högmod och Jesus komplex. Det behövs inga CIA konspirationer då.

Jag är helt övertygad om att detta kommer få negativa konskvenser för just friheten och freden alltså en helt motsatt effekt än vad många tror nu. Informationen gällande Koreanska halvön och mellanöstern är bara ett exempel.

Sonderling

Ps och får jag höra en floskel till typ " skjut inte budbäraren" så griper jag efter min revolver. :D

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 10 dec 2010 09:48

Blixten skrev:semi-OT men: Är det någon som har koll på "norgehistorien" om om AESA-radarn till JAS som Sverige inte fick köpa.

Jag trodde att JAS hade en svensk-engelsk radar. Är det någon som vet exakt vad det var det gällde egentligen?
Det er vel en europeisk Selex Galileo AESA-radar som er under utvikling i dag (den ser meget lovende ut med 100 graders sideveis kapasitet), men ut fra det jeg har lest var det på det omtalte tidspunktet samtaler mellom svenske og amerikanske myndigheter om å bruke en amerikansk AESA-radar (AN/APG-80 fra F-16 kanskje?). Den amerikanske ambassadøren i Sverige foreslå på det tidspunktet for amerikanske myndigheter at man skulle vente med å ta avgjørelsen om å frigjøre en slik radar for eksport til Sverige til etter at norske myndigheter hadde tatt sin avgjørelse.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 10 dec 2010 18:17

Och trots att detta inte tas på allvar så har det ju redan lett till döden på slagfältet för soldater och Afghaner.
Det där är om jag förstått det rätt inte belagt alls. Pentagon och högerhökarna i USA framhåller det ju gärna, men jag har aldrig sett några belägg för att det är sant. Hittar inte artikeln nu, men Salon.com hade en artikel på det temat i oktober.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 11 dec 2010 11:35

Medan alla koncentrerar sig på Assange - dags ta sig en titt på Menige Bradley Manning, som är den troligaste källan till allt materialet W/L serverat.
Och på security i den armé - som gjorde det möjligt för en så relativt ''störd'' individ att få clearence till materialet.... 8O

Son till amerikansk soldat i England och brittisk moder - till 13 års ålder i Oklahoma, sen återvänder modern med pojken till UK. (Skilsmässa?) Passar ''inte in'' i skolan i England, dropout vid 16 och återvänder till USA.
Vänder pizzadegar i två år till 18 - tar värvning i armén. Känner sig ''isolerad'i armén.....varför? Jo han är homofil!
Desperat bli ''accepterad'', har drömmar om ''storhet'' socialt och avskyr att bli skickad fixa kaffe :roll: .
(Killen är ju dock menig - vad tror han meniga är till för :D )
Reprimand en gång och degradering en annan......knappast en idealisk soldat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bradley_Manning

Men ett ganska idealiskt skolexempel på den typ av individer som dyker upp i sådana här sammanhang. Hans funktion -
''Intelligence Analyst'' - tycks bekräfta att Military Intelligence - är en oförenlig motsats.

Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem

Inlägg av Hexmaster » 11 dec 2010 16:11

Jag förstår inte hur alla dessa dokument, från en lång period och med allehanda clearances (det är ju långtifrån alla som varit hemligstämplade), kunnat ligga på ett ställe.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 11 dec 2010 16:26

Tydligen så har de varit del av ett "alternativt" militärt internet som USA använder sig av, uppenbarligen så har det varit så att så fort man kommit förbi det yttre skalet så har man kunnat röra sig fritt i alldeles för hög grad. Sedan så vet vi ju inte om det är Bradley Manning som läckt allt materialet eller om det finns fler källor som ännu går fria.

Avhoppare från Wikileaks antyder ju att organisationen sitter på mycket material som man inte publicerar. Uppenbarligen så anses bara vissa delar av det man får in värda att släppa, gissningsvis så krävs det att materialet skall kunna användas mot USA för att det öht skall anses vara intressant. Annars så får ju inte Kina och Iran valuta för donationerna till Assange... :P

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 dec 2010 06:25

Jag förmodar att det var skalmaniter som såg programmet om Assange och Wikileaks igår och enligt programmet så har Wikileaks haft tillgång till en rad "underleverantörer" som har gett dem en rad dokument. Min hållning till Wikileaks är att det är ingen fel som informationssökning, däremot så är det fel om någon skadas eftersom USA:s motståndare får oumbärlig information. Att USA vädjar till Wikileaks att inte läcka ut mera bevisar bara hur svackande USA är egentligen.

Stefan

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Inlägg av diravi » 13 dec 2010 08:25

Ragnar Svedje skrev:Wikileaks har en i grunden sund mission.

En demokrati behöver ett fritt utbyte av information för att folket skall veta vad de röstar på i kommande val. Vissa personer har uppfattningen att alla andra länder i hela världen utom USA ljuger, snedvrider fakta och använder propaganda. Men inte USA, information som kommer från officiellt håll i USA är lika pålitlig som om den kom direkt från Gud Fader.
För svenskar får du byta ut USA mot Sverige, som ju är det enda landet i världen som är helt ärligt, och inte har några spioner. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 13 dec 2010 08:50

Pewi skrev:
Och trots att detta inte tas på allvar så har det ju redan lett till döden på slagfältet för soldater och Afghaner.
Det där är om jag förstått det rätt inte belagt alls. Pentagon och högerhökarna i USA framhåller det ju gärna, men jag har aldrig sett några belägg för att det är sant. Hittar inte artikeln nu, men Salon.com hade en artikel på det temat i oktober.
Fast jag hörde en radio intervju med Magnus Ranstorp och han hävdar att det är så. Informatörer har likviderats och talibanerna har anpassat sin bombtillverkning så att man inte längre kan stoppa dem. Antalet attacker med IEDs har ökat sedan förra släppet. Detta räcker för mig och konstigt vore det ju annars, tycker jag, att fi inte skulle uttnyttja denna information, alltså.

Men Assange har ju redan sagt att detta kan han leva med.
:roll:

Sonderling