Wikileaks

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Wikileaks

Inlägg av Marcus » 21 aug 2010 16:27

Wikileaks har varit mycket på tapeten under senare tid, först och främst i samband med det massiva släppet av hemlig information och nu idag när grundaren Julian Assange anhållits i sin frånvaro. Spekulationernas vågor går vad jag förstått höga där anklagelserna antingen tas som bevis för att mäktiga krafter är ute efter Wikileaks eller som bevis på att Wikileaks är en omoralisk organisation.

/Marcus

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Re: Wikileaks

Inlägg av Johan Ekstrand » 21 aug 2010 19:43

Det låter nog lite bra för att vara sant, om jag ska vara ärlig. Vilket tydligen även chefsåklagare Finné tyckte, läste jag nu. http://www.dn.se/nyheter/sverige/assang ... -1.1157250

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 22 aug 2010 18:48

Åklageriet har nu kritiserats av tidigare överåklagaren. http://www.dn.se/nyheter/sverige/sven-e ... -1.1157403

Åklagarmyndigheten säger bland annat att
beslutsunderlaget för chefsåklagaren Eva Finné var större än det var när beslutet om anhållande togs
. Vad var det som framkom mellan dess att beslutet att anhålla togs, och beslutet att upphäva det samma? Tydligen har en åklagare även blivit JO-anmäld för det hela, se http://www.dn.se/nyheter/sverige/aklaga ... -1.1157428.

Det hela låter onekligen lite "mysko". Det hör till, vad jag förstår, ovanligheterna att ett beslut om anhållan dras tillbaka så här. Ska bli intressant att följa händelseutvecklingen.

/Johan

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 aug 2010 20:57

Hoppsan, en annan tråd om Wikileaks, jag startade en för drygt en vecka också om wikileaks.

viewtopic.php?f=40&t=37952

Jag skrev i mitt ursprungliga inlägg att Wikileaks har två syften; skapa debatt och ge talibanerna nödvändig information. Om det sistnämnda stämmer så ligger upperbarligen de afghaner illa till som har hjälpt USA i jakten på terrorister.

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 23 aug 2010 15:22

Stefan Lundgren skrev:Hoppsan, en annan tråd om Wikileaks, jag startade en för drygt en vecka också om wikileaks.

Jag skrev i mitt ursprungliga inlägg att Wikileaks har två syften; skapa debatt och ge talibanerna nödvändig information. Om det sistnämnda stämmer så ligger upperbarligen de afghaner illa till som har hjälpt USA i jakten på terrorister.

Stefan
Nja det är väl närmast oavsiktliga syften, att skapa debatt och hjälpa Talibaner även om det är just det de gör.
Det är något "Creepy" med den där Assange annars, var det bara jag som såg Aktuellt intervjun där han skyllde på att det inte var ekonomisk försvarbart att gå igenom allt material för att sortera ut Afghaner och när han pressades ytterligare om detta skulle leda till att oskyldiga dog, så lät det, fast inlindat i andra ord att lite svinn får man ta. Collateral Damage som man skulle säga i militära sammanhang.
Enligt honom själv är det jakten på sanningen som driver honom. Men vad visar tex en lösryckt filmsekvens för sanning egentligen?

Mannen har jämnförts med James Bond, själv kom jag tidigt att tänka på en Bond skurk. Det fattas bara att han ska klappa en vit katt.

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 23 aug 2010 15:51

Stefan Lundgren skrev:Hoppsan, en annan tråd om Wikileaks, jag startade en för drygt en vecka också om wikileaks.

Stefan
Wikileaks har väl knappast som uttalat syfte att hjälpa talibanerna, även om det blir en möjlig effekt av deras agerande.

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 aug 2010 22:17

Tack för utvikningen av det som ni skrev eftersom jag själv har tänk på det och det är mer eller mindre som jag själv har haft i tankarna.. :)
Min lilla utvikning om wikileaks och talibaner.
De talibaner som kan engelska eller begriper engelska så är wikileaks oumbärlig, men jag har samtidigt svårt att tänka mig talibanerna framför datorerna och det är p g a ett TV-program som jag såg en gång. När talibanerna hade makten om man säger så, så gjorde dom utrensingar av allehanda moderniteter som radio, TV och dylikt. Men dom kan ju samarbeta med de icke-talibaner som har en dator och på det viset få kännedom om Wikileaks.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 25 aug 2010 07:35

Stefan Lundgren skrev:När talibanerna hade makten om man säger så, så gjorde dom utrensingar av allehanda moderniteter som radio, TV och dylikt. Men dom kan ju samarbeta med de icke-talibaner som har en dator och på det viset få kännedom om Wikileaks.
Om "moderniteter" kan hjälpa Talibanerna så använder och kommer de att använda sig av moderniteter.

Finns det någon opartisk källa som säger hur pass skadligt Wikileaks är? Mycket av den seanste tidens rapportering har handlat om våldtäkter och beskyllningar men väldigt lite konkret. Ni som följer det mer, har ni någon uppfattning om det hela?

/Martin

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 25 aug 2010 09:06

Martin Lundvall skrev:Finns det någon opartisk källa som säger hur pass skadligt Wikileaks är? Mycket av den seanste tidens rapportering har handlat om våldtäkter och beskyllningar men väldigt lite konkret. Ni som följer det mer, har ni någon uppfattning om det hela?

/Martin
Det var "sexuellt ofredande".

Vad gäller Wikileaks och effekten av det senaste "upplägget" så är det många amerikaner som vill sätta en kula i Assanges huvud. Om de har fog för det påståendet är en annan sak.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 25 aug 2010 09:20

Ja, att anklaga grundaren för våldtäkt just i Enköping. Det är för osanolikt för att någon organisation skulle hitta på det. Antingen är det sant eller så har ett lokalt psycho hittat på det. Fast det är klart, CIA letar efter svenska orter och vet inte var Assange håller hus, men Sveriges närmaste stad borde ju funka....hm. Sen vad som får publiceras och inte, frågan kanske också borde ställas vad som får eller borde hemligstämplas? Hur ska demokratisk kontroll utövas om myndigheter hemligstämplar allt som kan vara negativt för den egna verksamheten? Såna hemligstämplar urholkar den sekretess som måste finnas för att skydda pågående operationer eller deltagande individer och leder till dessa stora läckor där skyddsvärd information slinker med.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 25 aug 2010 11:55

lampros skrev: Det var "sexuellt ofredande".
En av polisanmälningar rörde våldtäkt - vilket också föranledde anhållningsbeslutet av jouråklagaren. När fallet sedan togs över av en annan åklagare konstaterades att det av anmälningen att döma inte kunde röra sig om våldtäkt i strikt juridisk mening och man omrubricerade brottet samt hävde anhållningsbeslutet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 25 aug 2010 13:39

Stefan Lundgren skrev: De talibaner som kan engelska eller begriper engelska så är wikileaks oumbärlig, men jag har samtidigt svårt att tänka mig talibanerna framför datorerna och det är p g a ett TV-program som jag såg en gång. När talibanerna hade makten om man säger så, så gjorde dom utrensingar av allehanda moderniteter som radio, TV och dylikt. Men dom kan ju samarbeta med de icke-talibaner som har en dator och på det viset få kännedom om Wikileaks.

Stefan
Nja, Talibanerna har väl inga större problem med att själva utnyttja moderniteter så länge de har nytta av det i sin kamp. De använder väl satellittelefoner, mobiltelefoner, kommunikationsutrustning och moderna vapen när de behöver det.

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 aug 2010 17:01

Wikileaks är nog skadlig för amerikanerna eller för Pentagon, jag vet inte exakt hur många amerikaner som antagligen vill komma åt Julian Assange. Eller för de afghaner som har hjälp USA mot talibanerna.

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 31 aug 2010 14:35

Enligt AB så söker Assange uppehållstillstånd i Sverige. :o

Sonderling

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 31 aug 2010 21:22

Hm, en framtida ny ledare för Wikipiratpartiet kanske? Försvenskat till Vikingpiraterna.