Är Irak-kriget slut?

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Re: Är Irak-kriget slut?

Inlägg av Per Andersson » 27 jul 2012 22:01

varjag skrev:Igår, måndag - tycks Al-Qaeda ha skjutit en fem-etta i Irak.....
Onekligen.

Undrar vilken utomstående makt som stödjer Al Q i Irak?
Min gissning är att det är våra vänner saudierna.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 07 aug 2012 09:59

Per Andersson skrev:Undrar vilken utomstående makt som stödjer Al Q i Irak?
Min gissning är att det är våra vänner saudierna.
USA gissar att det är syrierna och iranierna. De har intresse i att Irak inte är en USA allierad. Iran dessutom i att shiamuslimerna gynnas av den sunnimuslimska regimens instabilitet. Saudierna däremot gillar inte Al Qaida, vars främsta måltavla är just den saudiska regimen.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 13 aug 2012 19:18

Dûrion Annûndil skrev:]USA gissar att det är syrierna och iranierna. De har intresse i att Irak inte är en USA allierad. Iran dessutom i att shiamuslimerna gynnas av den sunnimuslimska regimens instabilitet. Saudierna däremot gillar inte Al Qaida, vars främsta måltavla är just den saudiska regimen.
Jag borde ha svarat tidigare, och jag ber om ursäkt för förseningen. Nåväl....

1) Vilken sunnimuslimsk regering i Irak? De båda största grupperingarna i parlamentet ledsa av shiiter, och presidenten är en kurd.

2) Amerikanska källor som utpekar Iran som ansvariga för precis allt dåligt i hela världen går det för närvarande tretton på dussinet av.

3) Saudierna må inte gilla Al-Q, men man verkar gilla shuiiamuslimer ännu mindre.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 aug 2012 20:16

Per Andersson skrev:1) Vilken sunnimuslimsk regering i Irak? De båda största grupperingarna i parlamentet ledsa av shiiter, och presidenten är en kurd.
Ja, fel av mig där. Nouri al-Maliki leder en shiit-dominerad regering. Och är tämligen bundis med just iranierna, varför det knappast står i deras intresse att stödja den lokala irakiska sunnitiska al-qaida-grenen mot en "Iran-vänlig" shiitisk regering.
Per Andersson skrev:2) Amerikanska källor som utpekar Iran som ansvariga för precis allt dåligt i hela världen går det för närvarande tretton på dussinet av.
Det går naturligtvis upp och ner ända sedan 1979. Men Syrien har även varit på tapeten som ett möjligt krigsmål för amerikanska styrkor under de senaste åren, bl.a. för att de skulle störa demokratiutvecklingen i Irak. Irakierna själva har beskyllt syrierna för att slussa sunni-terrorister/al-qaida över gränsen.
Per Andersson skrev:3) Saudierna må inte gilla Al-Q, men man verkar gilla shuiiamuslimer ännu mindre.
Det gör dock inte att de avskyr al-qaida mindre för det, eller al-qaida avskyr den saudiska regimen i mindre grad. Men visst underligare sängkamrater har ju delat säng. Jag tror dock fortfarande att Al-qaida hellre pratar med syrierna än saudierna.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Irak-kriget rebotat?

Inlägg av sonderling » 10 apr 2016 19:37

https://www.strategypage.com/qnd/iraq/a ... 60410.aspx
4000 tusen amerikanska soldater i Irak för att ge support till den Irakiska arméns och Kurdiska styrkors kamp mot daesh. B.l.a USMC artilleri som eldunderstöd.
Drygt tio stycken Amerikanska soldater har stupat. (Vad ska man kalla detta, gulfkriget part3? ) Detta har man ju inte hört ett ljud om på våra nyheter.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6407925
Men B-52:an ska visst skickas iväg till området. Och det måste nämnas:
under Vietnamkriget användes de också men då med konventionella bomber som ändå ledde till omfattande förstörelse och dödande.
Nu blir det väl inga arc-light strikes...........nu är väl de mer som en plattform för många olika vapen. Nästan som en AC-130 fast bara med bomber.
Första gången sedan 1991 står det men var inte de med i OIF, de var ju med under OEF iallafall? :?

Sonderling

LasseMaja
Redaktionen

Re: Irak-kriget rebotat?

Inlägg av LasseMaja » 10 apr 2016 21:50

sonderling skrev:(Vad ska man kalla detta, gulfkriget part3? )
Det är väl ganska uppenbart att kriget inte slutade när amerikanerna drog sig ur. Det fortgick och framfödde ISIS. Nu är USA där igen.