Är Irak-kriget slut?

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
unmo300
Medlem

Re: Är Irak-kriget slut?

Inlägg av unmo300 » 20 dec 2011 08:09

sonderling skrev:
Men det har ju inte med saken att göra. Det handlar om landet skyddar terrorsiterna eller inte. Dra till med Pakistan nästa gång.
Hm, och Pakistan skyddar heller inte terrorister.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 20 dec 2011 09:39

Varjag skrev:
USA befinner sig precis där Brittiska Imperiet stod 1919 - bankrutt och med alltför stora åtaganden världen runt.

Ja Varjag fast ibland oroar jag mig att Irak-kriget var den tidens Boer-kriget eller spansk-amerikanska kriget och att det alltså bara är förskalvet inför nått annat.

Sonderling

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 dec 2011 11:11

sonderling skrev:Mellan 911 och invasionen så flydde medlemar till Irak (från Afghanistan) och ömsesidiga kontakter med Saddamsregim togs (om än på ett embryotiskt plan) Det var ju därför al_Zarqawi fanns på plats.
Nej, efter invasionen i Afghanistan flydde medlemmarna till Pakistan (samma som Bin Laden). Zarqawi gick inte heller al-Qaidas ärenden i Irak förrän efter invasionen - då kom man övererens och Zarqawi blev den irakiska grenens ledare 2004.
The 2006 Senate Report on Prewar Intelligence concluded that Zarqawi was not a link between Saddam and al-Qaeda: "Postwar information indicates that Saddam Hussein attempted, unsuccessfully, to locate and capture al-Zarqawi and that the regime did not have a relationship with, harbor, or turn a blind eye toward Zarqawi."
sonderling skrev:Nu anser jag att det var olämpligt med OIF innan OEF var klar men för eller senare hade man nog varit tvungen att plocka Saddam.
Knappast tvunget utifrån jakten på al-Qaida i alla fall. I så fall hade man invaderat Pakistan.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 20 dec 2011 12:07

Nej, efter invasionen i Afghanistan flydde medlemmarna till Pakistan (samma som Bin Laden). Zarqawi gick inte heller al-Qaidas ärenden i Irak förrän efter invasionen - då kom man övererens och Zarqawi blev den irakiska grenens ledare 2004.
Nej det vore ju kontraproduktivt om man började men terrorn innan invasionen.
Knappast tvunget utifrån jakten på al-Qaida i alla fall. I så fall hade man invaderat Pakistan.

Ja till slut fick man ju, om inte en invasion, göra en nattlig räd också. Personligen tror jag att tålamodet med Pakistan är slut och vem vet om man inte kommer närma sig Indien i framtiden.
Att man kommer anfalla varenda land som skyddar och gömmer terrorister tror inte jag heller, som sagt.
Hela GWOT har gått in i en ny fas som liknar kalla kriget, där man använder specialstyrkor, krig via ombud och drönare.

Sonderling

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 dec 2011 12:27

sonderling skrev:Nej det vore ju kontraproduktivt om man började men terrorn innan invasionen.
Precis. Innan invasionen, ingen al-Qaida.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 20 dec 2011 12:46

Dûrion Annûndil skrev:
sonderling skrev:Nej det vore ju kontraproduktivt om man började men terrorn innan invasionen.
Precis. Innan invasionen, ingen al-Qaida.
Och inget 11 september inget invasion.

Sonderling

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 dec 2011 14:21

sonderling skrev:Och inget 11 september inget invasion.
Det håller jag med om, idén var svårsåld innan dess.

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 20 dec 2011 16:28

Konfilkten fortgår även på det politiska planet. Den shiadominerade regeringen har slagit till hårt mot sunni-opposiotionen. Flera ledande personer anklagas för terrorism och arresteras. Några har tagit tillflykt till den autonoma kurdiska regionen. Detta kommer efter att sunnigruppen tidigare beslöt sig för att bojkotta parlamentet.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 22 dec 2011 12:25

LasseMaja skrev:Konfilkten fortgår även på det politiska planet. Den shiadominerade regeringen har slagit till hårt mot sunni-opposiotionen. Flera ledande personer anklagas för terrorism och arresteras. Några har tagit tillflykt till den autonoma kurdiska regionen. Detta kommer efter att sunnigruppen tidigare beslöt sig för att bojkotta parlamentet.
Ja nu ser det ju lovande ut. Vice-presidenten, anklagad för nåt sorts ''Murder Inc.'' - i exil bland kurdiska upprorsmän. Som vägrar utlämna honom till regeringens domstol i Bagdad. Dagliga bombattentat, naturligtvis mest drabbande ''kvinnor och barn''.....
Sunnigrupperingen bojkottar (det s.k.) parlamentet......

Och allt detta bara en vecka efter amerikanerna lämnat landet.
Förefaller mig - som om alla bara väntat - på amerikansk exil. Nu - kan dom ta itu med inrikespolitiken på traditionellt vis.... :roll:

Lycka till Iraq, Varjag

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 22 dec 2011 12:33

varjag skrev:Förefaller mig - som om alla bara väntat - på amerikansk exil. Nu - kan dom ta itu med inrikespolitiken på traditionellt vis.... :roll:

Efter 10 års krig och våld har man nog svårt att tänka på andra lösningsmetoder. Antagligen kommer Iran att vinna större inflytande tack vare shiamajoriteten medan gulfstaterna säkert stödjer sunnisidan. Kurderna sitter säkert så länge USA garanterar deras existens.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Början på det andra Irakiska inbördes-kriget?

Inlägg av sonderling » 23 dec 2011 08:20

Jag känner mig pessimistisk idag. Är detta början på andra Irakiska inbördes-kriget?
Får jag titta i min svarta kristall kula.

Kurderna släpper aldrig sin autonomi.
Shiiterna går loss på Sunniterna och vice versa. Kanske skicktar sig landet i tre delar som det talades om runt 06.
Sunniterna tar makten med hjälp av det nya Syrien (som imploderat) , Iran går in och hjälper Shiiterna. Saudi går in och hjälper Sunniterna. Kurderna kanske vinner på detta och återtar sina områden i Syrien och Iran, Turkiet rår de inte på.

Resultat, Tja cirka 10 - 20 års fortsatt konflikt?

Sonderling

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 23 dec 2011 10:30

av varjag tis okt 19, 2010 5:00 am

Den amerikanska delen av kriget är nog avslutad. Återstår det irakiska inbördeskriget - om vilka som skall bli herrar på täppan......har alla förutsättningar att bli minst lika blodigt
:roll:

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 23 dec 2011 10:31

deleted dubbelpost
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 23 gånger.

jeger
Medlem

Inlägg av jeger » 23 dec 2011 10:50

Ja, Irak krigen slik vi kjenner den er nå definitivt slutt. De siste US tropper har forlatt landet, fremtiden er usikker
Det er i realiteten to alternativ, enten borgerkrig eller at de enkelte fraksjoner samler seg om en ny krig med Iran.
Siste ordet er ikke sagt
Jeger

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 23 dec 2011 12:45

Jag tror det var i det svenska radio programmet "konflikt" (för ett par år sedan) som nån tyckare menade att om Shiiterna med (öppet eller inte) stöd av Iran tar makten i Irak så skulle Saudierna gå över gränsen.
Undrar om det scenariot gäller fortfarande..

Sonderling