Är Irak-kriget slut?

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
unmo300
Medlem

Re: Är Irak-kriget slut?

Inlägg av unmo300 » 17 dec 2011 17:52

Hur menar du då?
Såg nyligen en DVD-serie om Vietnamkriget. Presentatören, som var officer och Vietnamveteran, sa att kriget löste ingeting och de 58000 soldater som dog gjorde det i onödan.
Hade en déjà vu, när Obama tackade trupperna och förklarade kriget slut (men inte "Mission accomplished). Man har inte uppnått något, och 4000 amerikanska soldater har dött i onödan.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 19 dec 2011 07:46

unmo300 skrev:
Hur menar du då?
Såg nyligen en DVD-serie om Vietnamkriget. Presentatören, som var officer och Vietnamveteran, sa att kriget löste ingeting och de 58000 soldater som dog gjorde det i onödan.
Hade en déjà vu, när Obama tackade trupperna och förklarade kriget slut (men inte "Mission accomplished). Man har inte uppnått något, och 4000 amerikanska soldater har dött i onödan.
Va då inte uppnått nått?
Okej vem som vann eller inte beror nog på ens politiska preferenser och i NY times igår skrev man "No clear cut winner" men man störtade en vidrig diktatur och stoppade ett terror fäste och bekämpade al-Qaida, så jag skulle inte säga att de dog i onödan.

Åter igen så tycker liknelsen med Vietnam haltar.

Sonderling

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 19 dec 2011 07:55

Jag lägger inga politiska aspekter på det, och beslutet att invandera Irak var kanske riktigt när det togs.
Men "No clear cut winner" är enligt min mening en omskrivning av en förlust vilket påminner i högsta grad om Vietnam-kriget.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 19 dec 2011 08:58

unmo300 skrev:Jag lägger inga politiska aspekter på det, och beslutet att invandera Irak var kanske riktigt när det togs.
Men "No clear cut winner" är enligt min mening en omskrivning av en förlust vilket påminner i högsta grad om Vietnam-kriget.
:D Lustigt, men jag ser det som USA vann om en en pyrrhusseger.

Sonderling

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 19 dec 2011 09:21

En pyrrhusseger är en dyrköpt seger, en seger med stora egna förluster. Innebörden i uttrycket kan även vara att resultatet av "segern" visar sig leda till en förlust längre fram. Uttrycket härrör från Pyrrhus, som efter ett framgångsrikt slag mot romarna år 280 f.Kr. skall ha yttrat: "En sådan seger till, och jag är förlorad." http://sv.wikipedia.org/wiki/Pyrrhusseger

1. Väldig dyrköpt seger, om man räknar med de irakiska civila förlusterna.
2. "En sådan seger till, och jag är förlorad." USA kommer nog att känna av samma syndrom som efter Vietnam-kriget. Det kommer att ta 20-30 år innan man vågar ge sig in i ett riktigt krig igen.
3. Frågan kvarstår; Är Irak-kriget slut? (För irakierna)

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 19 dec 2011 09:33

"En sådan seger till, och jag är förlorad."
Ja men då är vi ju nästan överrens då.
Det kommer att ta 20-30 år innan man vågar ge sig in i ett riktigt krig igen.
Nja, det beror ju på om de blir anfallna igen.

Sonderling

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 19 dec 2011 09:43

Kanske det, men Irak anföll ju aldrig USA. Det var ju iofs en god sak att ta bort Saddam, han var ju "this is the guy who tried to kill my dad" men det var ju oljan man var ute efter.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 19 dec 2011 12:04

unmo300 skrev:
Kanske det, men Irak anföll ju aldrig USA. Det var ju iofs en god sak att ta bort Saddam, han var ju "this is the guy who tried to kill my dad" men det var ju oljan man var ute efter.
Nej, men jag är av den uppfattningen att hade inte 11 sept. hänt så hade inte Irak-kriget hänt. Det var en sideshow som blev huvudnumret. Nu är ju inte GWOT slut, så jag utesluter inte att det kan ta 20-30 minuter innan USA ger sig in i Krig igen...
Men om de inte blir anfallna igen i nått stort terror angrepp eller likande, så kommer nog allt fortsätta precis om idag de närmasta 20 -30 åren.

Sonderling

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 19 dec 2011 12:36

sonderling skrev:
unmo300 skrev:
Nej, men jag är av den uppfattningen att hade inte 11 sept. hänt så hade inte Irak-kriget hänt. Det var en sideshow som blev huvudnumret. Nu är ju inte GWOT slut, så jag utesluter inte att det kan ta 20-30 minuter innan USA ger sig in i Krig igen...
Men om de inte blir anfallna igen i nått stort terror angrepp eller likande, så kommer nog allt fortsätta precis om idag de närmasta 20 -30 åren.

Sonderling
Om Gustav som Blev Tämligen Fet's devis om krig, håller vatten; dvs att för Krig behövs Tre saker - Pengar PENGAR och MERA PENGAR - har USA inte längre råd med flera stora krig.
Vietnam - ett dyrbart nederlag. Desert Stom - Den Ofullbordade Segern, Iraqi Freedom - i bästa fall remi...
Afghanistan - ännu ett ofullbordat - men till slut nederlag.....

Nej - när (inte OM!) - USA nästa gång angrips - kommer man att tvingas använda sin högteknologi till att ''ta ut'' speciella mål. Men - att skicka massvis av amerikanska pojkar till köttkvarnen igen i främmande länder...Nej det tror jag inte på.

USA befinner sig precis där Brittiska Imperiet stod 1919 - bankrutt och med alltför stora åtaganden världen runt.

Men min tro är att amerikanerna kommer att visa mera vett, än sina imperialistiska kollegor i London - och acceptera
det faktum att Lex Americana inte längre har pengarna och makten att influera resten av världen.....

Varjag

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 dec 2011 15:26

sonderling skrev:Okej vem som vann eller inte beror nog på ens politiska preferenser och i NY times igår skrev man "No clear cut winner" men man störtade en vidrig diktatur och stoppade ett terror fäste och bekämpade al-Qaida, så jag skulle inte säga att de dog i onödan.
Eftersom al-Qaida inte existerade i Irak innan invasionen, och mängden terrorister ökade tack vare invasionen (rekrytering till al-Qaida exempelvis), så ser jag inte hur soldaters eventuella död i och med invasionen kan ses som främjande bekämpningen av terror och al-Qaida.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 19 dec 2011 18:45

Dûrion Annûndil skrev:
sonderling skrev:Okej vem som vann eller inte beror nog på ens politiska preferenser och i NY times igår skrev man "No clear cut winner" men man störtade en vidrig diktatur och stoppade ett terror fäste och bekämpade al-Qaida, så jag skulle inte säga att de dog i onödan.
Eftersom al-Qaida inte existerade i Irak innan invasionen, och mängden terrorister ökade tack vare invasionen (rekrytering till al-Qaida exempelvis), så ser jag inte hur soldaters eventuella död i och med invasionen kan ses som främjande bekämpningen av terror och al-Qaida.
al-Qaida existerade i Irak innan invasionen.

Sonderling

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 dec 2011 01:35

sonderling skrev:al-Qaida existerade i Irak innan invasionen.
Inte i någon annan betydelse än att någon enstaka medlem var på genomresa och eftersökt av Säkerhetstjänsten. På samma sätt som al-Qaida existerade i Tyskland. Eller ännu oskyldigare, för det är svårare att smyga runt i en kontrollstat än i en demokrati, i Hamburg fanns ju tydligen en hel cell.

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 20 dec 2011 04:55

sonderling skrev:
OBL var från Saudiarabien, så var också var flertalet 9/11 kaparna. Så varför invaderade man inte Saudiarabien?

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 20 dec 2011 07:48

unmo300 skrev:
sonderling skrev:
OBL var från Saudiarabien, så var också var flertalet 9/11 kaparna. Så varför invaderade man inte Saudiarabien?
Jo så den där brukar vänster debattörer dra till med. Men det har ju inte med saken att göra. Det handlar om landet skyddar terrorsiterna eller inte. Dra till med Pakistan nästa gång.

Dûrion Annûndil :
Inte i någon annan betydelse än att någon enstaka medlem var på genomresa och eftersökt av Säkerhetstjänsten. På samma sätt som al-Qaida existerade i Tyskland. Eller ännu oskyldigare, för det är svårare att smyga runt i en kontrollstat än i en demokrati, i Hamburg fanns ju tydligen en hel cell.
Vad glad jag blir att du inte körde med mantrat att Irak och al-qaida inte låg bakom 911. :) (Innan 911 så undrar jag om ens Saddam visste vilka al-Qaida var?)
Mellan 911 och invasionen så flydde medlemar till Irak (från Afghanistan) och ömsesidiga kontakter med Saddamsregim togs (om än på ett embryotiskt plan) Det var ju därför al_Zarqawi fanns på plats. Det var väl i samma veva som Saddam släppte ut alla kriminaldårar från Fängelserna. Han kände väl att han inte hade nått att förlora.

Nu anser jag att det var olämpligt med OIF innan OEF var klar men för eller senare hade man nog varit tvungen att plocka Saddam.

Sonderling

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem

Inlägg av Ornellaia » 20 dec 2011 07:56

sonderling skrev: Jo så den där brukar vänster debattörer dra till med.
Vad har det med saken att göra?

sonderling skrev: Men det har ju inte med saken att göra. Det handlar om landet skyddar terrorsiterna eller inte. Dra till med Pakistan nästa gång.
Öhh, påstår du att Saudiarabien inte skyddar terrorister? 8O