Afganistan

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Re: Afghanistan spiller över

Inläggav tryggve » 16 dec 2014 16:06

sonderling skrev:http://www.dn.se/nyheter/varlden/talibanerna-i-pakistan-allt-mer-valdsamma/

Jag tror att Pakistans dubbelspel kommer straffa dem hårt i framtiden.

Sonderling

Så länge armén i huvudsak är emot Talibanerna så blir det nog svårt för dem att ta över landet. Däremot så var väl t ex ISI mer sympatisk till Talibanerna förut, men om så är fallet nu vete sjutton.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Re: Afganistan

Inläggav Lasse Odrup » 16 dec 2014 16:48

varjag skrev:
Det troliga nu är att när väl den sista amerikanska soldaten lämnat Afghanistan och, den via valfusk tillsatta regimen verkligen står ensam kommer det omfattande maktmissbruket och den grasserande korruptionen att efterlämna ett samhälle i kaos och sanningen är att stora delar av den fattiga befolkningen kommer välkommna talibanerna tillbaka. Och de kommer tillbaka!

Hear hear!

Varjag

Det finns minst 130 skolbarn som inte får en chans att välkomna talibanernas återkomst och sådant här glöms inte i det allmänna folkmedvetandet.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... istan.html

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 16 dec 2014 18:24

Jag var lite för snabb där. Talibanerna mördade barn i Pakistan och inte inte i Afghanistan. Därför kan det mycket väl bli så att rörelsen välkomnas i Afghanistan, precis som Ragnar Svedje tror.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 16 dec 2014 18:56

Lasse Odrup skrev:Jag var lite för snabb där. Talibanerna mördade barn i Pakistan och inte inte i Afghanistan. Därför kan det mycket väl bli så att rörelsen välkomnas i Afghanistan, precis som Ragnar Svedje tror.

Men i Pakistan så kommer man nog inte glömma det här i första taget, där har du och Tryggve nog rätt.

Sonderling

Varulv
Medlem

Re: Afghanistan spiller över

Inläggav Varulv » 16 dec 2014 19:41

sonderling skrev:http://www.dn.se/nyheter/varlden/talibanerna-i-pakistan-allt-mer-valdsamma/

Jag tror att Pakistans dubbelspel kommer straffa dem hårt i framtiden.

Sonderling

Selvsagt. Selve skolen som hadde blitt angrepet er nemlig den pakistanske hærens skole for barn av militæroffiserer og soldater med høy grad. Det var trolig 500 barn i skolekomplekset i byen Peshawar, som kom rett fra familiene innenfor det pakistanske militæret og etterretning inkludert ISI (det er en kjent hemmelighet at ISI North er dels i konflikt med resten av ISI over saken omkring Taliban, nå kan dette bryte ut i en meget blodig borgerkrig innenfor ISI). Så langt er det oppgitt 145 drepte og 114 skadede i wikipedia ved kl. 19.18 norsk tid. Alt dette skal ha vært gjort av bare seks mann kledt i Pakistan Frontier Corps uniformer, de ble alle funnet drept. TTP (Tehrik-i-Taliban Pakistan) påtok seg ansvaret for dette meget barbariske angrepet som overgikk Beslan (Beslan var utløst av tilfeldigheter fremfor et bevisst angrep) og mente dette skyldes at Pakistan hadde startet en offensiv mot TTP i sommeren 2014. Under denne offensiven under navnet "Operasjon Zarb-e-Azb" ble over 1200 til 1300 drept, de fleste TTP militante (nå terrorister), senest i november 2014. Da hadde TTP gjort seg meget beryktet i de siste tre år med barbarisk grusomhet som bare ISIS i Irak-Syria og Boko Haram i Nigeria kan etterlikne.

Hele det sosiale nettverket i det pakistanske militæret har blitt berørt av dette angrepet, som kan lede til et fryktelig blodbad og muligens indre konflikter fordi det er kjent at deler, spesielt ISIS North avdelingen, har vært tungt innblandet i de islamistisk-terroristiske aktivitetene der man var dypt involvert med TTP som i seg selv har et nært forhold med den afghanske Taliban. Kabul-regimet har en finger i dette, ettersom man ikke grepet inn mot TTP i forargelse mot ISI Norths støtte til afghansk Taliban. Nå kan dette lede til meget alvorlige forviklinger, ja selv krig, mellom Afghanistan og Pakistan. For de pakistanske islamistene kan dette angrepet bli alvorlig, ettersom det kan utløse et moralsk jordskjelv som vil ramme religionens grep om befolkningen som hadde lidd meget sterkt takket være det islamistiske vanviddet som hersket siden Zia ul-Haqs statskuppet i 1970-årene.

https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Pesh ... ool_attack

http://www.dagbladet.no/2014/12/16/nyhe ... /36767002/

http://www.nrk.no/verden/pakistan-i-sor ... 1.12105559

Taliban-representantene har mistet all krav på menneskeverd. Og de pakistanske militære vil ha hevn, så det vil renner store elver av blod - det kan skje at de vil ta i bruk diskriminerende utryddelsesmetoder mot mistenkte inkludert familiemedlemmer i fremtiden. TTPs oppførsel i forbindelsen med gisselsituasjonen utover dagtimene fram til det var klart at terroristene var opptatt med å massakrere barn, beviste et total tap på all troverdighet da disse kom med løgn og uhyrlige påstander om at "små barn ikke skulle drepes". For militære er dette et klart bevis på at deres fiender ikke har lenge krav på menneskelighet. Taliban har blitt villmenn i statsminister Sharifs ord.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 17 dec 2014 10:14

sonderling skrev:
Lasse Odrup skrev:Jag var lite för snabb där. Talibanerna mördade barn i Pakistan och inte inte i Afghanistan. Därför kan det mycket väl bli så att rörelsen välkomnas i Afghanistan, precis som Ragnar Svedje tror.

Men i Pakistan så kommer man nog inte glömma det här i första taget, där har du och Tryggve nog rätt.

Sonderling

Pakistan har en svag regering, oduglig armé och millioner som sympatiserar med militant muhammedanism - jag tror inte på ngn
stark reaktion. Kanske en gest här eller var - sedan business as usual..... :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 17 dec 2014 11:00

varjag skrev:Pakistan har en svag regering, oduglig armé och millioner som sympatiserar med militant muhammedanism - jag tror inte på ngn
stark reaktion. Kanske en gest här eller var - sedan business as usual..... :roll:

Varjag

Fast nu var det ju barn till militärer som man gav sig på den här gången. Det får nog viss effekt på militärens inställning och attityd, och det är väl svårt att se att det skulle innebära att man blir mer positivt inställd till Talibanerna. Och det är ju egentligen militären som bestämmer i Pakistan.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 17 dec 2014 11:21

tryggve skrev:
varjag skrev:Pakistan har en svag regering, oduglig armé och millioner som sympatiserar med militant muhammedanism - jag tror inte på ngn

Varjag

Fast nu var det ju barn till militärer som man gav sig på den här gången. Det får nog viss effekt på militärens inställning och attityd, och det är väl svårt att se att det skulle innebära att man blir mer positivt inställd till Talibanerna. Och det är ju egentligen militären som bestämmer i Pakistan.

Mera positivt inställda - naturligtvis inte. Men vad kan dom göra?
Deras s.k. soldater - vill inte dö för sina officerares ''hämnd''......

Ta en ''realty check'''här. Det föddes många flera barn i Pakistan - dagen massakern pågick - än som mördades...... :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 17 dec 2014 11:38

varjag skrev:Mera positivt inställda - naturligtvis inte. Men vad kan dom göra?
Deras s.k. soldater - vill inte dö för sina officerares ''hämnd''......

Jag kan tänka mig en hel del saker som de kan göra, varav det första väl är att intensifiera flyganfallen mot stamområdena. Plus andra operationer där. Det är väl dessa aktiviteter som sägs vara anledningen till att attacken genomfördes. "Om ni dödar våra familjer så dödar vi era" var väl en av förklaringarna från organisationen till varför attacken genomfördes.
Men det är väl egentligen ämnet för en annan tråd.

varjag skrev:Ta en ''realty check'''här. Det föddes många flera barn i Pakistan - dagen massakern pågick - än som mördades...... :roll:

Säkert. Det dog förmodligen också fler barn i Pakistan den dagen av andra orsaker än terrorattacker, t ex sjukdomar. Men jag skulle nog tro att de som dog i attacken får större betydelse för militärens agerande än de som dör av sjukdomar.
Om man ska prata om reality check alltså....

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 17 dec 2014 16:15

Reality check-

http://www.dn.se/nyheter/varlden/islami ... varje-dag/

Det är mest muslimer som drabbas och det är nog bara de som kan stoppa detta. Men kan vi hjälpa dem på nått sätt blir det bra.
Jag tror inte för ett ögonblick att din vanliga "svennson" muslimer vill ha de här till makten.

http://www.bbc.com/news/world-asia-30517904
Som sagt jag tror att detta kan bli en ögonöppnare för de styrande i Pakistan.
De har gjort samma misstag som många före dom att man kan styra eller på nått sätt använda sig av sådana här fascistoida rörelser. Som när högern i Tyskland trodde de kunde styra den Bömhiske kopralen innan 1933. Sedan var det det med det.

Vad jag hört så har de nu också infört dödstraff i Pakistan för terrorbrott nu.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 19 dec 2014 12:46

http://www.bbc.com/news/world-asia-30545200

Pakistanska militären går till attack. På radion menar bedömare att talibanerna begått ett taktiskt misstag och nu enat militären.

http://www.bbc.com/news/world-asia-30532846

For the Taliban, the attack was an act of pure revenge. There doesn't seem to be any strategic or political thinking behind it other than their known philosophy of ruling through terror. It seems to matter little to them that it may have pushed Pakistan's civil and military leadership into rethinking its good-Taliban-bad-Taliban approach.

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 19 dec 2014 14:02

Vad jag förstår så har det pakistanska flygvapnet varit rätt aktivt i dessa operationer. Det är väl bland annat därför som man har velat få fler JF-17 i tjänst snabbare. För attacker med styrda bomber och sådant. JF-17 ska väl ha flugit flera tusen skarpa uppdrag sedan de togs i tjänst.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 19 dec 2014 14:05

sonderling skrev:Vad jag hört så har de nu också infört dödstraff i Pakistan för terrorbrott nu.

Sonderling

Jo, fast det har väl varit vilade, inte avskaffat för terrorbrott. Vet inte om man hade dömda som väntade på avrättning heller. Man aktiverade det väl igen efter detta.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 20 dec 2014 10:59

tryggve skrev:
sonderling skrev:Vad jag hört så har de nu också infört dödstraff i Pakistan för terrorbrott nu.

Sonderling

Jo, fast det har väl varit vilade, inte avskaffat för terrorbrott. Vet inte om man hade dömda som väntade på avrättning heller. Man aktiverade det väl igen efter detta.

Jag har också uppfattat att det varit under ''moratorium'', alltså inga dödsdomar har verkställts.

Men den muslimska rättvisan vilar inte, den 16:e oktober bekräftade The High Court i Lahore - dödsdomen mot en kristen kvinna,
Asia Bibi som redan suttit i fängelse i fem år!
Hennes brott? Hon missfirmade Profeten!!!!

http://en.wikipedia.org/wiki/Asia_Bibi_blasphemy_case

Blasfemi - är farligare än terrorism i Pakistan - :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 20 dec 2014 13:39

varjag skrev:Jag har också uppfattat att det varit under ''moratorium'', alltså inga dödsdomar har verkställts.

Men den muslimska rättvisan vilar inte, den 16:e oktober bekräftade The High Court i Lahore - dödsdomen mot en kristen kvinna,
Asia Bibi som redan suttit i fängelse i fem år!
Hennes brott? Hon missfirmade Profeten!!!!

http://en.wikipedia.org/wiki/Asia_Bibi_blasphemy_case

Blasfemi - är farligare än terrorism i Pakistan - :roll:

Varjag

Det verkar redan ha avrättats två terrordömda efter att detta moratorium avskaffades.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"