Afganistan

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
LasseMaja
Redaktionen

Striden om presidentposten fortsätter

Inläggav LasseMaja » 08 sep 2014 16:21

Abdullah vill se sig som president

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/3896118.svd

LasseMaja
Redaktionen

Re: Afganistan

Inläggav LasseMaja » 21 sep 2014 11:59

Situationen har förbättrats avsevärt tack vare denna nya kompromiss.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/en-va ... 938860.svd

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 30 sep 2014 19:20

USA och några andra NATO-länder behåller 12500 soldater på plats i Afganistan.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 01 okt 2014 10:45

LasseMaja skrev:Situationen har förbättrats avsevärt tack vare denna nya kompromiss.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/en-va ... 938860.svd

Efter den andra valomgången har företrädare för Abdullah Abdullahs starka fästen i norr hotat med att bryta sig ur Afghanistan om valresultatet inte räknades om

Så splittringen är total - även om borgfred f.n. syns råda.
Endemiskt valfusk, hot om utbrytning - stackars Afghanistan :(

- Om Ashraf Ghani hade stått som ensam segrare efter andra omgången hade det möjligen slutat med strider och nytt inbördeskrig

USA och några andra NATO-länder behåller 12500 soldater på plats i Afganistan.......

- och när dom till slut måste lämna????

Hur länge innan Talibanerna är tillbaka???

Varjag

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem

Inläggav Battler » 01 okt 2014 10:59

varjag skrev:Hur länge innan Talibanerna är tillbaka???

Varjag

Går det inte att avtalibanisera Afghanistan, såsom avnazifieringen av Tyskland ?

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 01 okt 2014 11:18

Försök att avkristna ''bibelbältet'' i USA....ett hopplöst företag ...... :D

Varjag

LasseMaja
Redaktionen

USA och Storbritannien lämnar baser

Inläggav LasseMaja » 26 okt 2014 12:51

Efter 13 års krigföring är nu operationen officiellt avslutad.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-oc ... nar-baser/

Dock finns ett nytt avtal om att stationera ca 10.000 USA och NATO soldater i landet, som en sorts brandkårsstyrka mot talibanerna som sannolikt kommer att flytta fram sina positioner igen.

Varulv
Medlem

Re: USA och Storbritannien lämnar baser

Inläggav Varulv » 26 okt 2014 15:33

LasseMaja skrev:Efter 13 års krigföring är nu operationen officiellt avslutad.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-oc ... nar-baser/

Dock finns ett nytt avtal om att stationera ca 10.000 USA och NATO soldater i landet, som en sorts brandkårsstyrka mot talibanerna som sannolikt kommer att flytta fram sina positioner igen.

Men ikke krigen. Nå har det afghanske folket gjennomgått uavbrutt krig siden 1970-årene i snart et halvt århundre, en krig som startet fordi degenerte menn trodde man kunne gjøre det bedre med våpenbruk og moralske strenghet idet man ble utsatt for hardhendte progressive politiske reformer som skulle transformere landet inn i en moderne stat. Det vil aldri slutte så lenge denne kortslutningen er fremdeles til steds i den mannlige befolkningen, spesielt pashtunene, om at man skulle forgripe seg på hverandre uten respekt eller medfølelse. Taliban vil sannsynlig ikke kunne overta hele landet på nytt, men de vil bare fortsette og fortsette fram til man avløses av noe liknende før eller senere.

Som en (innfødt) kvinnelig forfatter som skildret sine opplevelser i Afghanistan for snart tjue år siden sa; det er noe meget galt med den mannlige befolkningen som måtte kures. En retur til den fredelige tiden for femti år siden virker helt umulig så lenge de mentale hindringene forblir stående. Noe gikk meget galt den gang, og ingen vet presist hvordan. Den rurale Afghanistan vant i 1992 mot den urbane Afghanistan, og dessverre er ringvirkninger katastrofalt; det er som hvis Frankrike i året 1900 skulle reverseres helt tilbake til middelalderens Frankrike.

Det vil ta mange generasjoner før det afghanske folket vil kommer til sans og samling igjen.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Inläggav Ragnar Svedje » 18 nov 2014 11:56

Jag såg nyligen denna dokumentär om Afghanistan som heter "What winning looks like" som jag vill tipsa om.

http://www.youtube.com/watch?v=Ja5Q75hf6QI

Skrämmande hur korrumperad den afghanska poliskåren är, de tycks ha ett enda intresse här i livet: att hitta nya sätt att fylla sina fickor. Drogmissbruk är utbrett (heroin alltså) og likaså pedofili, småpojkar i 10-12 års åldern hålls mot sin vilja på polisbaserna och utnyttjas sexuellt.

Det kostar ungefär $ 5000 att bli polis, dvs så mycket måste betalas i mutpengar till de afghanska myndigheterna för att "bli rekommenderad", vilket gör att helt fel sorts folk fyller upp polisstyrkan just nu.

I västerländksa medier heter det att utvecklingen går åt rätt håll i Afghanistan även om allt inte är perfekt ännu. Efter att ha sett denna dokumentär kanske du inte håller med om detta.

Det troliga nu är att när väl den sista amerikanska soldaten lämnat Afghanistan och, den via valfusk tillsatta regimen verkligen står ensam kommer det omfattande maktmissbruket och den grasserande korruptionen att efterlämna ett samhälle i kaos och sanningen är att stora delar av den fattiga befolkningen kommer välkommna talibanerna tillbaka. Och de kommer tillbaka!

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 18 nov 2014 12:01

Det troliga nu är att när väl den sista amerikanska soldaten lämnat Afghanistan och, den via valfusk tillsatta regimen verkligen står ensam kommer det omfattande maktmissbruket och den grasserande korruptionen att efterlämna ett samhälle i kaos och sanningen är att stora delar av den fattiga befolkningen kommer välkommna talibanerna tillbaka. Och de kommer tillbaka!

Hear hear!

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 18 nov 2014 13:27

"What winning looks like" jo jo jag kan ju se vinkeln bara på titeln och de beskrivna innehållet. Jag undrar alltid vad som är andemeningen att demokrati är dåligt och fascism bra? :roll:
Jo jag fruktar också en comeback för Talibanerna men och andra sidan är jag rätt säker på att ingen vill leva i ett skräckvälde så det går nog hela varvet runt för Afghanistan en gång till är jag rädd. (Och vad jag förstått så backar inte heller talibanerna för lite pedofili så det är kanske ett kulturellt fenomen, kanske ett arv från Alexander den store och hans "greker"? :D )

Sonderling

LasseMaja
Redaktionen

Kabuls polischef avgår

Inläggav LasseMaja » 30 nov 2014 16:21

Trycket från talibanerna har ökat.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/4150393.svd

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen

Inläggav Marcus Wendel » 30 nov 2014 18:36

Ett försök från DanneMB att fortsätta geopolitiktråden även här plockades bort.

/Marcus

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 01 dec 2014 11:43

Jo jag fruktar också en comeback för Talibanerna men och andra sidan är jag rätt säker på att ingen vill leva i ett skräckvälde så det går nog hela varvet runt för Afghanistan en gång till är jag rädd. (Och vad jag förstått så backar inte heller talibanerna för lite pedofili så det är kanske ett kulturellt fenomen, kanske ett arv från Alexander den store och hans "greker"? :D )

''folket'' - har inget val.
I valet mellan mera krig - och skräckvälde under dyrkande av en nebulös mångtusenårig Ökengud - kommer dom att välja det senare - :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Afghanistan spiller över

Inläggav sonderling » 16 dec 2014 11:19

http://www.dn.se/nyheter/varlden/taliba ... valdsamma/

Jag tror att Pakistans dubbelspel kommer straffa dem hårt i framtiden.

Sonderling

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"