Afganistan

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Re: Afganistan

Inläggav Per Andersson » 24 jun 2013 18:40

Bjernevik skrev:Ja, i Kabul var det bättre. Men frågan är hur pass mycket staten egentligen hade att säga till om i bergsområdena?

Knappast så mycket.

Inte ens Pakistan, som verkar vara ett märkbart stabiliare bygge, ser ut att ha så mycket att säga till om i vissa bergsområden.

Krook
Medlem

Inläggav Krook » 25 jun 2013 21:41

Afghanistan är inte och har aldrig varit en nationstat såsom vi ser dem. Afghanistans gränser är dragna utan hänsyn till egentlig befolkning/demografi och landet är splittrat mellan etniciteterna. Den lokala knytningen är mycket stark och den centrala ledningen tämligen svag. Även om talibanerna försökte styra landet med våldsmetoder så lyckades de inte ena landet.

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 11 mar 2014 17:55

En av våra främsta utlandsreportrar, Nils Horner, mördades idag i Afghanistans huvudstad Kabul.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nils-h ... d-i-kabul/

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 11 mar 2014 19:55

Mycket sorgligt och chockerande men endå har man ju fruktat att nått sånt skulle hända nån inom journalist kåren. Jag fruktar att det ökande våldet leder till att man lämnar Afghanistan i sticket en gång till.

Förresten på BBC säger de att han också hade Brittiskt medborgarskap och i nån svensk tidning (som jag glömt) så sa de att han hade Amerikanskt samt att han ämnade att bosätta sig i NY? Jag blir förvirrad?

Sonderling

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inläggav CvD » 12 mar 2014 21:24

sonderling skrev:Mycket sorgligt och chockerande men endå har man ju fruktat att nått sånt skulle hända nån inom journalist kåren. Jag fruktar att det ökande våldet leder till att man lämnar Afghanistan i sticket en gång till.

Förresten på BBC säger de att han också hade Brittiskt medborgarskap och i nån svensk tidning (som jag glömt) så sa de att han hade Amerikanskt samt att han ämnade att bosätta sig i NY? Jag blir förvirrad?

Sonderling

Så gott som all media (utländsk och svensk) jag har sett så hade Horner svenskt och brittisk medborgarskap, har inte sett ett ord om amerikansk. Måste ha varit ett misstag om amerikansk.

/CvD

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 13 mar 2014 10:59

Svensk eller engelsman - tycks inte spelat ngn roll. Av de få tillgängliga detaljerna förefaller det varit ett ''riktat mord'' -
han och ingen annan - var ''the target''.
Vem han stött sig med - blir nog svårt fastställa i den villervalla som är dagens Kabul.....Varjag

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 13 mar 2014 11:28

Krook skrev:Afghanistan är inte och har aldrig varit en nationstat såsom vi ser dem. Afghanistans gränser är dragna utan hänsyn till egentlig befolkning/demografi och landet är splittrat mellan etniciteterna. Den lokala knytningen är mycket stark och den centrala ledningen tämligen svag. Även om talibanerna försökte styra landet med våldsmetoder så lyckades de inte ena landet.

Precis. Därför känns det lite märkligt när de som ursäktar talibanerna hävdar att "afghanerna bara försvarar sitt land".
Finns det verkligen någon i Afghanistan som främst anser sig vara afghan?

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 05 aug 2014 18:27

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 05 aug 2014 18:51

Jag undrar vad som ligger bakom, infiltration av Talibaner eller vansinnesdåd av "hedersmord" karaktär?

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 07 aug 2014 06:37

http://www.bbc.com/news/magazine-28669943

BBC artikel om ovanligheten med stupade generaler i modern krigföring jämfört med ACW.

Sonderling

Jarmo
Utsparkad

Inläggav Jarmo » 07 aug 2014 22:44

Afghanistans försvarsenhet är stark sen 80-talet men de har stupat mer än USA och NATO. Runt 15000-20000 och för talibanerna är det 25000-35000 men dom gör jämn kamp mot Afghanistans armé som jag rankar i topp-20 i min ranking system. Attackerna fortsätter mot Kabul och tyska och amerikanska trupper led av försluter senaste 2-3 dygnen av taliban angrepp i träningsläger. Av Tyskland och USA var förlusten runt 20 soldater. Största förlusten för Tyskland på 3 år.

Krook
Medlem

Inläggav Krook » 09 aug 2014 19:46

ANA starka? Det skulle inte jag säga.

Jarmo
Utsparkad

Inläggav Jarmo » 14 aug 2014 18:41

Starka nog för att göra motstånd mot många länder. Många länder som gärna inte anfaller för dom vet dom förlorar pga av mindre trupp enhet och mycket onödig tid att utsätta sina soldater som vet dom får tufft motstånd. Mer dödade talibaner än Afghanistan National Army.

Krook
Medlem

Inläggav Krook » 19 aug 2014 23:04

ANA har enorma problem, inte minst med moralen. Vissa delar är tappra och visst är de stridsvana men de är fortfarande under utveckling mot en fungerande organisation.
De länder som väljer att inte anfalla Afghanistan gör det bedömt för att de inte har politisk vilja att göra det, inte för att de anser att ANA är ett oöverstigligt hinder.

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 27 aug 2014 17:02

En stor osämja om vem som vann valet råder.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/afghan ... strakning/

Händelsen kommer väldigt olyckligt just som talibanerna så sakteliga börjat flytta fram sina positioner efter USA-alliansens utdragande. En icke enig afghansk statsmakt gynnar talibanerna en hel del skulle jag tro.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"