Rysk försvarsutbyggnad

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Re: Rysk försvarsutbyggnad

Inläggav tryggve » 29 jan 2014 13:00

Magnus L skrev:tryggve/

Jo det som flyger och medel mot det verkar dom mer på banan med än det övriga..

Helt sant. Samtidigt så verkar MiG:s framtid rätt osäker, men det beror vem man pratar med. Det har väl sagts ett otal gånger att Ryssland ska köpa Mig-35, men det verkar ju som om det ryska flygvapnets entusiasm för dessa är rätt liten. Det skulle i så fall mer röra sig om ett beordrat stödköp för att MiG skulle överleva. Vi får väl se hur det blir.

Sedan verkar ju ryssarna ha ett slags "universalprojekt" för nästa generations stridsvagn/fordon. Motsvarande projekt i väst har väl inte gått något vidare alltid, så det återstår att se hur detta utvecklas också...
http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_ ... tform_T-99

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 29 jan 2014 15:49

Jo jag hittade just den där sidan idag jag också :D

En annan sak. Nuvarande Rysk styrka sades/antogs/gissades i FOI-rapporten (i västa militärdistriktet) kunna uppgå till 5 brigader en vecka efter klartecken (varav en i Kaliningrad). 11 brigader om en månad. 17 brigader på 6 månader. Samt delar av Luftlandsättningsstyrkorna då. Liknande bedömningar gjordes för övriga militärdistrikt (södra, centrala och östra)

Vad är målet med försvarsreformen vad gäller markstridskrafterna styrkemässigt? 14 hkp-bataljoner är det enda jag kommer ihåg att jag sett siffror på (2 per arme och ytterligare 1 per militärdistrikt, dvs 5 hkp-bat i väst, 5 st i syd, 5 st centralt och 9 i öst) samt en massa siffror på antal fordon mm. Men förbandsmässigt med vilka brigader med vilken förmåga/utrustning/beredskap och var ska de baseras och med vilken möjlighet till omgruppering?

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 29 jan 2014 15:49

Jo jag hittade just den där sidan idag jag också :D

En annan sak. Nuvarande Rysk styrka sades/antogs/gissades i FOI-rapporten (i hela västa militärdistriktet) kunna uppgå till 5 brigader en vecka efter klartecken (varav en i Kaliningrad). 11 brigader om en månad. 17 brigader på 6 månader. Samt delar av Luftlandsättningsstyrkorna då. Liknande bedömningar gjordes för övriga militärdistrikt (södra, centrala och östra)

Vad är målet med försvarsreformen vad gäller markstridskrafterna styrkemässigt? 14 hkp-bataljoner är det enda jag kommer ihåg att jag sett siffror på (2 per arme och ytterligare 1 per militärdistrikt, dvs 5 hkp-bat i väst, 5 st i syd, 5 st centralt och 9 i öst) samt en massa siffror på antal fordon mm. Men förbandsmässigt med vilka brigader med vilken förmåga/utrustning/beredskap och var ska de baseras och med vilken möjlighet till omgruppering?

Thule2
Tidigare medlem

Inläggav Thule2 » 29 jan 2014 16:58

Det finns oftast bra info på "Rysslands röst " Magnus ! Man skriver mycket om försvaret bl.a /Thule
http://swedish.ruvr.ru/news/2014_01_29/ ... ktis-6143/

Thule2
Tidigare medlem

Inläggav Thule2 » 30 jan 2014 10:30

Glömde den här sidan, också informativ och bra. För övrigt så lär nog Mig överleva. Man har just skrivit på ett stort kontrakt för att modernisera Mig 29 K till KUB för Ryska flottan. Kan rekommendera en prenumeration på Air Forces Monthly. Tänkvärt också att Ryssland förfogar över ca 1000 T-90 vagnar, mer än vad England/ Tyskland bl.a har sammantaget. Men i Sverige så talar vi inte gärna om det här, landet lagom sover sött , och tryggt. / MVH Thule

http://rusnavy.com/?r1=navalstory.com

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 31 jan 2014 12:35

Thule2 skrev:Glömde den här sidan, också informativ och bra. För övrigt så lär nog Mig överleva. Man har just skrivit på ett stort kontrakt för att modernisera Mig 29 K till KUB för Ryska flottan. Kan rekommendera en prenumeration på Air Forces Monthly. Tänkvärt också att Ryssland förfogar över ca 1000 T-90 vagnar, mer än vad England/ Tyskland bl.a har sammantaget. Men i Sverige så talar vi inte gärna om det här, landet lagom sover sött , och tryggt. / MVH Thule

Vart har du hittat de siffrorna? Vad jag sett (wikipedia, ja, ja....) så hade man år 2007 334 stycken och de fanns i fjärran östern.

2013 hade man ca 550 stycken oklart var, men förmodligen alla eller i stort sett alla i fjärran östern fortfarande.

Däremot har en hel massa i oilka varianter gått på export.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 31 jan 2014 14:16

Jo, när det gäller antal T-90 så har det väl exporterats fler än vad som har införskaffats av ryska försvaret. Det har väl pratats om att T-90 var billigare än T-80, och att det därför som den valdes, och att delar av den ryska militären inte var så glada i det, men om det stämmer vete sjutton. De nyare varianterna verkar ju rätt dyra.

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 31 jan 2014 14:57

http://www.army-technology.com/projects/t90/

Ingen aning om hur detta stämmer....

Men nu hittade jag siffror på ca 300 st ryska T-90 varav 99% i fjärran östern.

Som en sidonot kan vi konstatera att Indien har X antal 100 T-90 och att de planerar att skaffa en "flotta" på ca 1640 stycken T-90 med en salig blandning av varianter och byggda i Ryssland, i Ryssland+Indien samt i Indien.

Algeriet skulle väl tex köpa några hundra T-90.

Samma källa angav 1400 aktiva T-80 och 3100 st T-80 i förråd. Det mesta av "färdiga" förband som står förrådsställda står i det centrala distriktet och i öst, men visst finns det ansenliga mängder T-80 i väst ståendes någonstans oklart i vilket skick (förutom de som finns på förband i väst då).

Men som sagt, att man bygger många nya...njae, man verkar ju vänta på den nya plattformen....däremot kommer nog de lättare förbanden som verkar att prioriteras att vara "klara" först.

Davian
Medlem

Inläggav Davian » 31 jan 2014 14:57

var finns ta bort-knapparna?
Senast redigerad av 1 Davian, redigerad totalt 31 gånger.

Davian
Medlem

Inläggav Davian » 31 jan 2014 14:57

Thule2 skrev:Glömde den här sidan, också informativ och bra. För övrigt så lär nog Mig överleva. Man har just skrivit på ett stort kontrakt för att modernisera Mig 29 K till KUB för Ryska flottan. Kan rekommendera en prenumeration på Air Forces Monthly. Tänkvärt också att Ryssland förfogar över ca 1000 T-90 vagnar, mer än vad England/ Tyskland bl.a har sammantaget. Men i Sverige så talar vi inte gärna om det här, landet lagom sover sött , och tryggt. / MVH Thule

Eftersom du envisas med att fortsätta din passiva aggression mot Ryssland passade jag på att sammanställa en lista på de krig där Ryssland och USA har gått in i andra länder. :) Jag börjar från 1917 ungefär. Jag har totalt ignorerat andra världskriget, första världskriget och komplicerade historier som Balkankrigen och diverse mindre konflikter samt inbördeskrig sånt.

Ryssland - Lettland 1918
Ryssland - Estland 1918
Ryssland - Litauen 1918
Ryssland - Polen 1919
Sovjet - Ungern 1956
Sovjet - Tjeckoslovakien 1968
Sovjet - Afghanistan 1979
Ryssland - Georgien 2008

USA - Haiti 1915
USA - Dominikanska Republiken 1916
USA - Ryssland 1918
USA - Nordkorea 1950
USA - Vietnam 1960
USA - Laos 1960
USA - Kuba 1961
USA - Dominikanska Republiken 1965
USA - Nordkorea 1966
USA - Kambodja 1970
USA - Grenada 1983
USA - Panama 1989
USA - Irak 1990
USA - Afghanistan 2001
USA - Irak 2003

Här kan man dra slutsatser. Och en är att Ryssland/Sovjetunionen historiskt sett har varit ovilliga att kriga mot andra länder medan USA har mer eller mindre varit i krig konstant sen 1916. Skulle vi utöka analysen till att vara WP/Ryssland kontra NATO skulle listan bli ännu mer ensidig.

Historiska fakta visar att Sverige inte har något att frukta från Ryssland sen de avskaffade tsardömet där. Det ororande, om någonting är oroande med att INTE utbilda svenska ungdomar till soldater och slösa bort pengar på kanoner, är om möjligt NATO. Det är NATO som sen 50-talet har varit den mest krigiska organisationen av alla, som har invaderat flest länder, med mera.

Så jag kan inte för mitt liv förstå varför vi ska vara oroliga för Ryssland och deras militära ambitioner när det är klart och tydligt att de inte vill ha något med Sverige att göra.
Senast redigerad av 1 Davian, redigerad totalt 31 gånger.

Magnus L
Medlem

Inläggav Magnus L » 31 jan 2014 14:57

http://www.army-technology.com/projects/t90/

Ingen aning om hur detta stämmer....

Men nu hittade jag siffror på ca 300 st ryska T-90 varav 99% i fjärran östern.

Som en sidonot kan vi konstatera att Indien har X antal 100 T-90 och att de planerar att skaffa en "flotta" på ca 1640 stycken T-90 med en salig blandning av varianter och byggda i Ryssland, i Ryssland+Indien samt i Indien.

Algeriet skulle väl tex köpa några hundra T-90.

Samma källa angav 1400 aktiva T-80 och 3100 st T-80 i förråd. Det mesta av "färdiga" förband som står förrådsställda står i det centrala distriktet och i öst, men visst finns det ansenliga mängder T-80 i väst ståendes någonstans oklart i vilket skick (förutom de som finns på förband i väst då).

Men som sagt, att man bygger många nya...njae, man verkar ju vänta på den nya plattformen....däremot kommer nog de lättare förbanden som verkar att prioriteras att vara "klara" först.

Thule2
Tidigare medlem

Inläggav Thule2 » 31 jan 2014 15:26

Jag har sett en rysk källa på det någonstans Magnus, men det är väl antalet upphottade T-80 som man räknat in. Hittar tyvärr inte iden den. Thule

Thule2
Tidigare medlem

Inläggav Thule2 » 31 jan 2014 15:30

Jag lägger inte energi på att svara på ditt inlägg Davian. Att kalla svenska soldater för mördare bl.a säger det mesta.
Thule

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 31 jan 2014 15:35

Davian skrev:Historiska fakta visar att Sverige inte har något att frukta från Ryssland sen de avskaffade tsardömet där. Det ororande, om någonting är oroande med att INTE utbilda svenska ungdomar till mördare och slösa bort pengar på kanoner, är om möjligt NATO. Det är NATO som sen 50-talet har varit den mest krigiska organisationen av alla, som har invaderat flest länder, med mera.

Att kalla alla de svenskar som gjort värnplikt för mördare var ett bottennapp. Tidigare inlägg av Davian har varit mer resonerande men nu blev det extrem vänsterpolitik :roll:

Davian
Medlem

Inläggav Davian » 31 jan 2014 15:57

tja... jag är ju en såndär vänstextremist också! :)
men hursomhelst: jag ändrade nu till det mindre kontroversiella "soldater". Jag är inte sämre än att jag kan ändra på mig.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"