Rysk försvarsutbyggnad

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Magnus L
Medlem

Re: Rysk försvarsutbyggnad

Inläggav Magnus L » 31 jan 2014 23:09

Bjernevik skrev: Varför är det orimligt att en råvaruekonomi skulle kunna utgöra ett hot? De summor som man nu lägger ner på sina väpnade styrkor är avsevärda, och man har mycket klart visat att om ekonomin blir sämre så är det inte rustningarna som man kommer att spara på först utan snarare "vård, skola, omsorg".

Men det där stämmer ju inte utan är en kraftig alarmistisk förenkling. Summorna man lägger ner är som andel av BNP låst. De har inte och kommer inte att övergå ca 4-4.5% av BNP (som USA som är en relevant jämförelse) och vissa år på slutet har man tom tillfälligt minskat tillförda resurser, delvis pga sämre ekonomi och delvis pga att andra behov behövt tillgodoses.

Socialt och ekonomiskt sett har det hänt mycket gott i Ryssland på 2000-talet och det fortsätter gå framåt om än ryckigt och osäkert. (Och nu räknar jag inte i mänskliga rättigheter i det) Självklart är levnadsstandard och välstånd prioriterade frågor, liksom infrastruktur och en breddning av näringslivet.

En lite mer nyanserad av Rysslands utveckling på många områden skadar inte . Utan en bredare bild blir det navelskåderi och man fattar helt enkelt mindre av vad man läser. Att Ryssland är otroligt korrupt gör dock saker och ting ytterst svåra på alla sätt, man verkar låsta i ett system som inte går (eller är väldigt svårt) att ta sig ur.

Om det där är härskarteknik så ber jag om ursäkt, men det är lätt att bara snöa in på de militära satsningarna då det skrivs otroligt mycket om det och spekuleras friskt, ofta rena fabler.

Sen är det väl så att en ev storkonflikt skulle leda till en snabbt totalhaveri i den Ryska ekonomin om man inte får ut sina produkter, så varför skulle de vilja detta? Varför i hela friden skulle man vilja gå all-in i ett krig man inte kan vinna ens på lång sikt? Det beror ju helt på graden av tryck man utsätts för.

Om vi ger fan i att pressa Ryssland kan vi sitta lugna. Fortsätter vi på den inslagna vägen (vi=väst, NATO) så kan det bli tufft. Jag menar att den dagen John MacCane står på Röda torget och uppviglar pöbeln är det dags att huka även för oss och då kommer jag att förstå Ryssarna. Just nu verkar man (=Väst, NATO) gå över lik och stödja "anything but Russia" i diverse oroshärdar. Så kan vi inte ha det, det är vansinne. Vett, sans, samarbete är det som gäller. Varför inte knyta Ryssland till sig inför det RIKTIGA avgörandet i världen, det med Kina. Men nej, det bedrivs kvartalspolitik från västs sida istället för att tänka långsiktigt, på 10, 20 och 50 år från nu.

Thule2
Tidigare medlem

Inläggav Thule2 » 01 feb 2014 06:28

Enligt dig Davian, så är all kritik mot en person liktydigt med personangrepp. Även att påstå att någon har fel !
Men jag anser att när det gäller vårt svenska försvar så har våra politiker fört en idiotisk politik, och varit blåögda.
I den bästa av världar skulle vi kunna leva i det drömlika förhållande du målade upp tidigare, och alla länder skrotade sina militära försvar. Men nu lever vi inte i det bästa av världar, och verkligheten ser helt annorlunda ut.

Min åsikt är inte att Ryssland är direkt aggresivt mot Sverige, eller har närstående planer på en invasion. Men skulle en konflikt uppstå i Barents regionen, eller i Östersjöområdet så finns stora risker att vi hamnar mitt emellan en sådan konflikt. Och på grund av att vi rustat ner vår försvarsförmåga inte kommer att kunna freda våra gränser och vårt land. Då är det fritt fram för
någon av det andra parterna att sätta agendan ÅT oss" istället för att vi själva fattar besluten. För om man på allvar tror att vi
med politiska krumbukter, och skicklig balansgång ännu en gång kan hålla vårt land utanför en storkonflikt då anser jag att man är naiv. Ursäkta personangreppet)

Ur det perspektivet måste vi agera utifrån det som är lämpligast för oss och vårt land. Vi är och har varit en västdemokrati
och då är det narturligt vilken sida vi kommer att stödja om det värsta skulle inträffa. För genom att nedrusta vårt eget försvar
så har vi gett legitimitet för att vi måste ta hjälp utifrån. Det signalerna har även tolkats från öst sidan, och en del av resultatet är den mycket närgångna flygövningen under påsken förra året. Övningen i sig är ingen aggressionshandling, men hur den gjordes
visar att man tycker sig kunna göra som man vill i vårt närområde. Och det i sin tur är en följd av den förda politiken vad gäller vårt försvar.

Vad gäller forna Sovjets anfallsplaner mot Sverige under kalla kriget. Vänligen läs förre ÖB :s bok "Sovjetiska anfalls planer mot Sverige under det kalla kriget" Pensionerade ryska militärer har vittnat om den mycket omfattande krigsplan läggning som fanns mot vårt land. Man har i arkiv hittat kartor och planläggningsunderlag, samt att många har berättat. Och det är där jag personligen tror vi har lösningen på alla ubåtskränkningar som vi utsattes för under årtionden.( Men det finns det en annan tråd för)

Skillnaden idag mot för ca 30 år sedan är att teknik och taktik ar förändrats. Vapensystem har utvecklats och förbättrats.
Om vi inte hänger med i den utvecklingen kommer vi inte att ha tillstymmelse av en chans att hålla vårt territorium .
MVH Thule

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 01 feb 2014 10:43

Amund skrev:Absolut, så riktigt så riktigt! Men jag vidhåller ändå att en nation med en sund och fungerande samhällsekonomisk apparat utgör ett helt annat hot i ett längre perspektiv till skillnad från en av dessa ”Emerging market” som verkar vara nöjd med att den politiska eliten skor sig på oljetillgångarna.
(

Dessutom så placerar väl eliten/oligarkerna i Ryssland i mycket stor andel sina pengar i väst, både i form av fastigheter och i banker. Dessutom skickar väl man ofta sina familjer att bo eller studera i väst.

Sådan minskar nog krigsrisken en del.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 01 feb 2014 11:39

Thule2 skrev:Vad gäller forna Sovjets anfallsplaner mot Sverige under kalla kriget. Vänligen läs förre ÖB :s bok "Sovjetiska anfalls planer mot Sverige under det kalla kriget" Pensionerade ryska militärer har vittnat om den mycket omfattande krigsplan läggning som fanns mot vårt land. Man har i arkiv hittat kartor och planläggningsunderlag, samt att många har berättat. Och det är där jag personligen tror vi har lösningen på alla ubåtskränkningar som vi utsattes för under årtionden.( Men det finns det en annan tråd för)
MVH Thule

Naturligtvis hade Sovjet ett antal olika alternativ för att kunna ockupera hela eller delar av Sverige i händelse av en konflikt med NATO. Något annat hade varit grovt tjänstefel och katastrofal underlåtenhet av den sovjetryska högsta politiska och militära ledningen.
Utan att ha läst alla inlägg i tråden så finns det väl ingen som på allvar påstår motsatsen? :D

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 01 feb 2014 11:43

tryggve skrev:
Amund skrev:Absolut, så riktigt så riktigt! Men jag vidhåller ändå att en nation med en sund och fungerande samhällsekonomisk apparat utgör ett helt annat hot i ett längre perspektiv till skillnad från en av dessa ”Emerging market” som verkar vara nöjd med att den politiska eliten skor sig på oljetillgångarna.
(

Dessutom så placerar väl eliten/oligarkerna i Ryssland i mycket stor andel sina pengar i väst, både i form av fastigheter och i banker. Dessutom skickar väl man ofta sina familjer att bo eller studera i väst.

Sådan minskar nog krigsrisken en del.

Förvisso ser läget ut så i dag och säkert även i morgon men säkerhetspolitik handlar om att vara beredd på hur läget kan vara i närområdet om t ex tio år.

Thule2
Tidigare medlem

Inläggav Thule2 » 01 feb 2014 12:17

Jo , Davian i tråden innan / Thule

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 01 feb 2014 14:26

Lasse Odrup skrev:Förvisso ser läget ut så i dag och säkert även i morgon men säkerhetspolitik handlar om att vara beredd på hur läget kan vara i närområdet om t ex tio år.

Visst, men ju mer integrerade ryssarna blir med väst desto mindre risk är det väl att det ska bli krig. Just detta med pengar och familjer i väst är väl något som eliten började med redan tidigt på 1990-talet, och det fortgår ju än.

Det enda som jag är lite orolig över är eventuell paranoia i Ryssland. Det förefaller ju med facit i hand från kalla kriget att ledningen i Sovjet var betydligt mer paranoid än vad man förstod i väst. Och en del ryssar jag har pratat med har ju (som jag har skrivit ett antal gånger) framfört övertygelsen att USA gärna skulle bomba dem för att få sin vilja fram...

Finns denna inställning även i ledningen idag kanske det inte är så bra. Kan detta månne spåras till viss del i storsatsningen på militären? Man vågar inte vara svag... Dock så har ju ryssarna en hel del problem på hemmaplan, och det har väl framförts en hel del kritik mot prioriteringarna i reformerna. En del menar att det finns större behov av antigerillakapacitet än nya atomdrivna attackubåtar.

För att återgår lite mer till ämnet så läste jag på Warhip1 att arbetet på att modernisera fd Kirov började precis. Det låter som om det kommer att bli mycket stora moderniseringar, med utbyte av robotbeväpningen bland annat. Det måste rimligen kosta massor. Dessa kryssare måste ju dessutom vara enormt dyra att operera. Är det prestigeskäl, eller är det för att man inte kan har kapacitet att bygga större fartyg länge som man gör detta?

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 01 feb 2014 15:33

tryggve skrev:Visst, men ju mer integrerade ryssarna blir med väst desto mindre risk är det väl att det ska bli krig. Just detta med pengar och familjer i väst är väl något som eliten började med redan tidigt på 1990-talet, och det fortgår ju än.

Jo, det är kanske lite off topic men när Ryssland fullt ut respekterar de mänskliga rättigheterna, har en fri och oberoende press (utan mördade journalister), den värsta korruptionen är undanröjd och en klar rågång finns mellan lagstiftande, dömande och verkställande organ så finns det säkert inte längre något stort behov av att internationellt misstro Ryssland.
Men vägen dit är säkert lång och snårig och t v får vi väl leva med en viss osäkerhet.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 01 feb 2014 15:57

Lasse Odrup skrev:Jo, det är kanske lite off topic men när Ryssland fullt ut respekterar de mänskliga rättigheterna, har en fri och oberoende press (utan mördade journalister), den värsta korruptionen är undanröjd och en klar rågång finns mellan lagstiftande, dömande och verkställande organ så finns det säkert inte längre något stort behov av att internationellt misstro Ryssland.
Men vägen dit är säkert lång och snårig och t v får vi väl leva med en viss osäkerhet.

Det vore ju i alla fall oerhört mycket bättre för ryssarna om de fick ett bättre land att leva i. Vilket jag tror att även ryssarna själva vill se.

Dock tror jag inte att man skulle sluta se Ryssland som ett hot, i alla fall i Sverige/Finland, det ärnog för djupt rotat för det. Sedan är det ju det där med stora länders intressen vs små länders, vilket ju inte heller är direkt kopplat till demokrati och mänskliga rättigheter.

Men det är OT, sant.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inläggav CvD » 01 feb 2014 17:05

tryggve skrev:

Dock tror jag inte att man skulle sluta se Ryssland som ett hot, i alla fall i Sverige/Finland, det ärnog för djupt rotat för det. Sedan är det ju det där med stora länders intressen vs små länders, vilket ju inte heller är direkt kopplat till demokrati och mänskliga rättigheter.
.

Det där med att stora länder inte bryr sig så mycket om små länders intressen, har vi Churchills politik som ett exempel.
Stor man, men det var inte helt lätt att vara ett litet land om han fick för sig att det gynnade Storbritannien att du drogs in I kriget.

/CvD

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 01 feb 2014 17:13

CvD skrev:Det där med att stora länder inte bryr sig så mycket om små länders intressen, har vi Churchills politik som ett exempel.
Stor man, men det var inte helt lätt att vara ett litet land om han fick för sig att det gynnade Storbritannien att du drogs in I kriget.

/CvD

Sant, bra exempel.

Thule2
Tidigare medlem

Inläggav Thule2 » 02 feb 2014 10:47

Håller med dig Lars, men jag tycker man kan se en liten parallell med Usa också, flera miljoner fattiga invånare som man inte lyfter ett finger för. Jag tycker att FN har ett stort ansvar, men tyvärr inga huggtänder. Varje land skulle vara tvunget att anta en lag som helt förbjuder förtryck och kränkning av mänskliga rättigheter. Det skall vara inskrivet i varje grundlag. Under tiden det tar att införa det i alla olika diktaturer
världen över, skull FN sätta in interims regeringar som lär upp stollarna hur ett demokratiskt land skall fungera.
Och skall mänskligheten överleva, så är en total och global nedrustning nödvändig. Där har FN också en stor uppgift att ta tag i.
För egentligen så är vi fortfarande på grottstadiet" , och det gör att vi rustar militärt i stället för att rusta för mänsklig överlevnad, därför att var och en måste se om sitt hus. Men vi borde lärt något av historien . Thule

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 02 feb 2014 16:01

Russian Military Reform skrev detta om ryska förberedelser för instabilitet i Centralasien.

http://russiamil.wordpress.com/2014/01/ ... stability/

Thule2
Tidigare medlem

Inläggav Thule2 » 19 feb 2014 16:02

Här står det som en gång var ? Thule
http://topwar.ru/39964-harkovskiy-brone ... zavod.html

Amund
Stödjande medlem

Rysslands militära resurser på 90 sekunder

Inläggav Amund » 31 okt 2014 09:11

Här en film som sammanfattar Rysslands militära resurser på 90 sekunder. :)

http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... conds.html

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"