Slutet för de tamilska tigrarna?

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen

Slutet för de tamilska tigrarna?

Inläggav Marcus Wendel » 26 jan 2009 20:37

Det ser ut som armén i Sri Lanka är på väg att lyckas i sin kraftiga offensiv mot de tamilska tigrarna LTTE och på DN skriver Anders Bolling om vad som behövs härnäst för att kunna bygga vidare på detta. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3561&a=877461

/Marcus

Stefan
Medlem

Re: Slutet för de tamilska tigrarna?

Inläggav Stefan » 27 jan 2009 07:32

Ja att döma av de olika fortkommande rapporterna är Tigrarna illa ute. Strategiskt-militärt är deras läge säkerligen ohållbart. Inträngda och avskurna som de är.
Men om detta är slutet är nästa fråga. Om de kan reorganisera och bli till en underjordisk gerilla, precis som så många andra motståndsgrupper. Då kan det ju i själva verket bli ännu blodigare...

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 27 jan 2009 07:37

Nja, man kan faktiskt vinna mot en Gerilla armé, det är inte givet att "motståndet" fortsätter. Jag följer den här händelse utveckligen med stort intresse, även om den hamnar i media skugga med jämna mellanrum.

Sonderling

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inläggav Wooster » 27 jan 2009 10:02

Lutade inte vågskålen åt andra hållet för bara några år sedan? Tamilska tigrarna växte sig starkare och starkare och ägnade sig bland annat åt flygbombningar (visserligen med enkla sportflygplan, men ändå..)

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 27 jan 2009 10:16

Wooster skrev:Lutade inte vågskålen åt andra hållet för bara några år sedan? Tamilska tigrarna växte sig starkare och starkare och ägnade sig bland annat åt flygbombningar (visserligen med enkla sportflygplan, men ändå..)

Nja, tigrarna hade väl stora framgångar, men det var väl främst under 1990-talet. De har ju genomfört en del uppseendeväckande aktioner, som t ex anfallet mot Colombos flygplats 2001.

Anledningen att de är tränga nu ska väl dels vara att den lankesiska flottan (och även flygvapnet väl) har haft stora framgångar att förhindra införsel av vapen, samt att omvärlden har gjort det svårare för LTTE att samlan in pengar mm utomlands.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sri_Lankan_Civil_War

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 27 jan 2009 11:45

sonderling skrev:Nja, man kan faktiskt vinna mot en Gerilla armé, det är inte givet att "motståndet" fortsätter. Jag följer den här händelse utveckligen med stort intresse, även om den hamnar i media skugga med jämna mellanrum.

Sonderling

Jo man kan 'vinna', men det kraver vanligen att man dodar eller fangslar i stort sett hela guerillaarmen och dess sympatisorer. Vilket Sri Lankas regering knappast kan gora med hansyn till 'varldsopinionen'. Att erbjuda forhandlingar om en vettig fred nar man staar paa randen av en forkrossande seger - ar kanske det basta alternativet. Fienden ar 'skakad' och soker utvagar som kanske inte varit antagliga tidigare. Och - skapar mojligheter till en varaktig fred.
Dock faar vi inte glomma att 'tigrarna', om man faar tro deras tidigare 'reklam' - bestaar av en hog procent folk som bar en cyankalieampull i snodd om halsen och ar beredda bita den - hellre an ge sig. Reklam - for vi faar kanske snart veta hur maanga som forblev trogna 'intill doden'?

Men, som Stefan skrev, den typen av 'haard karna' - kommer antagligen att aater, skapa en guerillarorelse och borja spelet om igen.
Ehuru mindre uppmarksamhet agnats aat Sri Lanka och Tigrarna, forefaller motsattningarna dar att vara lika svaara som i Israel/Palestinakonflikten, Varjag

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 27 jan 2009 12:31

Utvecklingen kommer nog att styras av hur stark viljan hos det tamilska folket är för en egen nation. Finns det en sådan så kommer ju någon form av kamp, politisk/militär att fortsätta, även om Tigrarna krossas militärt. Den stora tamilska befolkningen i södra Indien har ju gjort sitt till för den tamilska gerillans framgång. Kanske kan en ny väpnadfrihetsorganistation få ett ökat stöd norrifrån när man inte längre behöver kopplas samman med arvet ifrån mordet på Rajiv Ghandi.

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inläggav spett » 28 jan 2009 00:55

År 1997 snattade de Tamilska Tigrarna en hel skeppslast 81mm granatkastar- granater avsedda för de singalesiska trupperna. Tydligen ägde tigrarna fraktskeppet ända från början !

Varifrån kom granaterna ?
Zimbabwe !!

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 29 jan 2009 08:56

[quote]Utvecklingen kommer nog att styras av hur stark viljan hos det tamilska folket är för en egen nation.[/quoteOm nu den viljan finns, jag tvivlar ibland. Det finns tillfällen då detta kan skapas av manipulativa personer eller krafter. Som här tex :D http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=407

Annars så läste jag på BBC hemsida i morse att arme´n använd sig av gerilla för att bekämpa tamilska gerillan med stor framgång. Det klassiska "fight fire with fire" alltså.

Sonderling

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 29 jan 2009 13:32

sonderling skrev:Det finns tillfällen då detta kan skapas av manipulativa personer eller krafter.

Så har ju, mer eller mindre, alla nationer skapats.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 29 jan 2009 14:06

LasseMaja skrev:
sonderling skrev:Det finns tillfällen då detta kan skapas av manipulativa personer eller krafter.

Så har ju, mer eller mindre, alla nationer skapats.

Nä, det tror jag väl ändå inte. Men jag förstår varför man kan tycka det nu. Helt OT men ibland får jag för mig att hela världen just nu genomgår en fragmentering (eller balkanisering) När jag var grabb så trodde jag att vi var på väg mot jättenationer USA, USSR, EU och AU tex och att i framtiden skulle vi bara bestå av nationen Tellus. (Eller Buy n´Large som i filmen Wall-E) :wink:

Sonderling

Användarvisningsbild
Lanrezac
Medlem

Inläggav Lanrezac » 29 jan 2009 16:37

Interaktiv karta över offensiven

http://defence.lk/orbat/Default.asp

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 04 feb 2009 12:54

Nyhetstelegrammen pekar mot att 'de vanliga blodande hjartana',fraan alla haall - ingripit i striden. Och - som vanligt - kraver vapenvila. Som alltid gynnar den forlorande sidan.....

Vore intressant - att se utvecklingen, om Sri Lankas arme struntar i utropen - och helt eliminerar 'tigrarna'? Kanske en nyttig laxa annorstades?

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 05 feb 2009 08:05

Det verkar som om Sri lankas arme just är ute för att eliminera "tigrarna" och dessa som en sann dödskult verkar hörsamma detta. Hörde igår att de tar alla civila med sig och är nu ihop klämda på en yta av "orust" storlek. (BBC, P1)
Tydligen har en av deras huvudfästen fallit, ett intressant bildspel på BBC kunde ses igår. http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_pictures/7867798.stm

Detta med att de tar med sig alla civila i reträtten tycker jag visar att man inte har några planer på att fortsätta "kampen". Man tar ju med sig "vattnet" man ska simma i så att säga. Det hela verkar oroväckande, är det en sista strid där alla ska dö man eftersträvar? Ja det här är en av de "gerillor" som inte har min sympati och deras förfaringsätt liknar allt som oftast det av en religös domedagssekt. Noterar igen att "läkare utan gränser" åter straffar ut sig i mina ögon genom att agera apologeter för rörelser med tvivelaktiga motiv. Precis som Varjag påpekar så gynnar det bara den förlorande sidan och den gången är det kanske lika bra att de gör det.

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem

Inläggav tryggve » 10 feb 2009 22:00

Det är intressant att regeringssidan nu tycks kunna använda stridsflyg och attackhelikoptrar så pass mycket som de gör, med tanke på att framför allt Mi-24 helikoptrarna tidigare har varit mycket utsatta för bärbara luftvärnsrobotar från LTTE. Har för mig att minst 6 st har förlorats i operationer genom åren.

En kombination av bättre taktik (NVG samt motmedel) samt att LTTE har fått svårare att smuggla vapen över havet??

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"