Pirater och transportvägar

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45729
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Pirater och transportvägar

Inlägg av varjag » 20 feb 2011 23:06

''Privatflotta'' planeras för att få bukt med sjörövarna......

http://www.theaustralian.com.au/news/wo ... 6008008493

Användarvisningsbild
NIL
Medlem
Inlägg: 2650
Blev medlem: 08 maj 2008 10:22
Ort: Stockholm

Re: Pirater och transportvägar

Inlägg av NIL » 21 feb 2011 10:09

Skiffhaverierna kommer att öka markant och domstolarna kommer att få lägre arbetsbelastning, slutet gott allting gott :)
Förövrigt så anser jag att Bruce Dickinson skall adlas.

Användarvisningsbild
Curtis
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 10 maj 2004 15:05
Ort: Sverige

Re: Pirater och transportvägar

Inlägg av Curtis » 22 feb 2011 12:32

Det ironiska med piraterna är att de på ett sätt kan vara räddningen för Somalia, dvs att man vill så gärna glömma av konflikten i Somalia men piraterna är en ständig påminnelse på att det pågår en konflikt och också en påminelse för den katastrofala policy man genomfört.

För förstå hur katastrofal policy som genomförts måste man gå tillbaka till 2006. 2006 kom en organisation som heter ICU och var en paraply organisation bestående av affärsmän, nationalister och islamister. Att en gren bestod av islamister gjorde att Usa och Etiopien genomförde en invasion av landet för att ta bort ICU. Nu i efterhand har ett par höga amerikanska statstjänstemän sagt att invasionen var ett misstag. Det var inte ett misstag, vad som var ett misstag och ett katastrofalt sådant var att man inte hade någon som helst plan efter man rev ner organisationen ICU. Man måste ha i åtanke att ICU skapade en fred i stora delar av Somalia till skillnad från tidigare anarki. Piratverksamheten som sådan var på väg att dö ut.
Så man gick in i landet rev ner organisation som höll ihop en någorlunda fred och sedan stack därifrån. Och nu undrar man varför det är kaos i Somalia. Är det här ett skämt? Och konsekvenserna av detta är ju att en tidigare döende piratverksamhet nu blomstrar som aldrig för, en humanitär katastrof där många svälter och en flyktingström som flyr kaoset.
Så man tar bort organisation ICU som håller ihop den delen av landet och ersätter den med? Ingenting. Man lägger knappt resurser på erbjuda något som helst alternativ utan man river ner och sticker därifrån och tar inget som helst ansvar. Om man river ner en organisation i ett land, i detta fall ICU, så har man ett ansvar att ersätta detta med något. Om man inte gör det och det oundvikliga kaoset som kommer därefter, kan man därefter inte gråta krokodiltårar över att pirater finns när man själv ordnat miljön som gör att de kan frodas. Låt oss jämföra med andra länder. Nordkorea, både Sydkorea och Kina är tveksamma på att ta bort Kim-Jong Il regimen, inte pga att man gillar den utan pga det potentiella kaoset som kommmer därefter. Där är man mycket väl medveten om att man måste ersätta den med något och om man inte gör det så blir det en katastrofal situation. Eller ta Irak där man ville sätta in demokrati, till skillnad från Somalia där man inte en hade en antydan till att införa demokrati eller ens för den delen diktatur. Även i Irak där man hade tusentals soldater och spendera miljarder i resurser så blev det ändå ett kaos i början. River man ner har man en plikt att ersätta, speciellt i ett sådant strategiskt läge där Somalia sitter, 8% av all världens handel och 10% av all världens olja passerar den viken.

De lösningar som sitter mitt framför näsan är att man i Puntland, där större delen av piratverksamheten härjar, hjälper till deras kustbevakning. En fransman gjorde en dokumentär om piratverksamheten. Där intervjuade han Puntlands Kustbevakningchef, som hade två små motorbotar till sin hjälp. Den kustbevakningschefen sa att de har flera gånger bett om stöd där man tillsammans med internationella samfundet bygger upp en adekvat kustbevakning så att kan de bekämpa piraterna. Man skulle kunna succesivt minska piratproblem för att senare eliminera det och samtidigt slå undan deras legimitet, att de försvarar Somalias kust. Om man gör en kostnadsberäkning så menar man på att piraterna har kostat rederierna och handeln allt från 6-10 miljarder dollar. Och lägger man till lösensummor, kostnaden av krigsfartyg och personalen m.m och jämför vad det kostar att bygga en liten kustbevakning i puntland, alltså vi snackar om en bråkdel om ens så mycket. När fransmannen frågade varför man inte gjorde det, uppstod en pinsam tystnad. Katastrof kapitalism kanske? Vem vet?

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22486
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Pirater och transportvägar

Inlägg av Hans » 22 feb 2011 18:15

Fyra till mördade.

http://www.aolnews.com/2011/02/22/four- ... id=webmail

Detta fick mig att höja på ögonbrynen:
...
A member of a U.S. special operations force killed one of the pirates with a knife as he went inside of the yacht,
...

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45729
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Pirater och transportvägar

Inlägg av varjag » 22 feb 2011 20:33

Vad som höjde mina ögonbryn......
Pirates - who currently hold 30 ships and more than 660 hostages - typically win a multimillion ransom for releasing their captives, a huge sum that is shared among investors and pirates. The money is often spent on alcohol, drugs and prostitutes
Investerare och pirater 8O - så vi har att skaffa med ''Pirates Inc.''

Men betryggande lära att nutidens sjörövare,litet skiljer sig från historiens...alkohol, droger och horor!

Fifteen men on Dead Man's Coffin
- for sing Ho - and a bottle of rum
:lol:

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem
Inlägg: 3259
Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
Ort: Tromsø

Re: Pirater och transportvägar

Inlägg av Donkeyman » 23 feb 2011 11:51

Dagens pirater skiljer sig inte nämvärt från gamla tiders. Eller från gangsters i alla tider. När tidigare fattiga snabbt blir nyrika som följd av kriminalitet lever man "det goda livet". Där är det inte någon skillnad på en pirat eller en mafioso.

Däremot finns det en avgörande skillnad mellan 1700-talets pirater och dagens. Den gången visste piraten att han blev förd i land för rättegång och hängning om han påträffades. Och om praktiska omständigheter inte medgav att föra honom i land kunde han hängas på platsen. Dagens pirat vet att det är ett visst obehag att "åka fast" men sannolikheten är stor för att han ganska snart kan återvända hem och fortsätta med sitt näringsfång. Han blir inte hängd och han blir inte inlåst "tills vidare".

Men bekämpningen av organiserad kriminalitet måste ske på samma sätt oavsett det gäller pirater eller vanlig maffia. Man måste slå mot deras kärna, dvs i piraternas fall deras baser. Går man på symptomen, dvs enbart agerar ute på fältet så får man bara fatt i enkla underhuggare som det finns en lång kö med villiga ersättare till. Det hjälper inte att beväpna handelsfartygen eller att konvojera. Man måste gå in i baserna utmed den Somaliska kusten och "rensa upp". Något som en internationell militärstyrka mycket väl skulle kunna genomföra. Det är ju inte frågan om att ockupera hela landet, det är frågan om att "slå ut" ett antal gangsternästen. Ungefär som man gjorde mot piraterna i Malackasundet och Sydkinesiska sjön för si så där 20 år sedan.

Reformer, fungerande regering, demokrati, sociala reformer och sådant är en helt annan fråga. Ett helt annat problem. Nu talar vi om en omfattande internationell kriminalitet som måste stoppas och det kan bara ske på ett sätt.

Och som jag sagt tidigare. Så länge det enbart är sjömän, som folk flest ändå ser ned på, så väcker det inte några starka känslor. Skulle man däremot ha gått på turistindustrin eller kapat flygplan så skulle det så kallade internationella samhället ha slagit till med all kraft.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5044
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Re: Pirater och transportvägar

Inlägg av Battler » 27 feb 2011 11:53

Läser "Hitlers pirater, Tyska kapare under andra världskriget" av Richard Areschoug. Vad man slås av, är att kaparkriget är över 1942 (om man bortser från Michel's andra resa).
Jämfört med dagens piratproblem som är begränsade till kustnära områden vid Indiska oceanen, härjade tyska kapare på alla värdshav, med en kraftfullare organisation bakom ryggen och hade en betydligt längre kuststräcka att utgå från.

Vad är problemen - har vi blivit så mycket sämre sedan 40 - talet ?
__________________________________
MVH

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45729
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Pirater och transportvägar

Inlägg av varjag » 27 feb 2011 12:06

Vad är problemen - har vi blivit så mycket sämre sedan 40 - talet ?
Mitt eviga argument - vi ha blitt veka i nyporna.....vilket alltid leder till nederlag :roll:

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2500
Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
Ort: Frösön

Re: Pirater och transportvägar

Inlägg av J.K Nilsson » 27 feb 2011 13:33

Battler skrev:Vad är problemen - har vi blivit så mycket sämre sedan 40 - talet ?
Pengarna styr, en risk för kapning vägs lätt upp av den ekonomiska vinsten att ha så kort tid till sjöss som möjligt.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 18 sep 2003 22:12
Ort: Kopparbergs län

Re: Pirater och transportvägar

Inlägg av Gyps » 28 feb 2011 22:25

Nu har visst en dansk segelbåt med sju personer ombord blivit kidnappade och nyss blev fyra amerikanska seglare dödade.

Tror ni att viljan att skapa en militär insats mot piratbaser vid Somalias kust ökar om fler "turister" och inte bara rederier och kofferdifartyg drabbas av piratattacker?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1219
Blev medlem: 24 mar 2002 21:51
Ort: Stockholm

Re: Pirater och transportvägar

Inlägg av Per Andersson » 28 feb 2011 22:51

Gyps skrev:Tror ni att viljan att skapa en militär insats mot piratbaser vid Somalias kust ökar om fler "turister" och inte bara rederier och kofferdifartyg drabbas av piratattacker?
Knappast.

Om inte förluster av många miljontals dollar är tillräckligt för att motivera en sådan insats, så är det svårt att tänka sig att några turister som åkar illa ut för att de drällt omkring där de inte borde ha varit räcker som motivation.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45729
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Pirater och transportvägar

Inlägg av varjag » 28 feb 2011 23:10

att några turister som åkar illa ut för att de drällt omkring där de inte borde ha varit räcker som motivation.
Håller nog med, föregående talare.....

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem
Inlägg: 3259
Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
Ort: Tromsø

Re: Pirater och transportvägar

Inlägg av Donkeyman » 01 mar 2011 09:12

Om det plötsligt dök upp små Somaliska "Hit Squads" som kapade flygplan för att sedan idka ekonomisk utpressning mot passagerarna så tror jag att det inte behövdes många vällyckade kapningar förrän något hände. Först skulle "folk flest" i många länder kräva att regeringarna skulle "ordna upp". Krav på att "asfaltera Somalia" skulle antagligen komma både här och där. Sedan skulle nog en internationell styrka gå in och "ordna upp". De kapare eller misstänkta kapare som påträffades skulle nog bli inspärrade i ett nytt läger av samma typ som Guantanamo Bay.

Men som jag skrev tidigare. Nu är det inte internationella affärsmän och turister som drabbas. Det är vanliga sjömän som i de allra flesta fall kommer från relativt sett fattiga länder. Samt den internationella rederinäringen, men de kan ju vältra över kostnaderna på frakterna vilket i slutändan drabbar konsumenterna av alla varor.Vilket gör att någon betydande opinion mot piraterna knappast kommer att uppstå. Tvärtom är det i dag Politiskt Korrekt att "tycka synd om" de stackars piraterna.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45729
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Pirater och transportvägar

Inlägg av varjag » 01 mar 2011 11:08

Donkeyman och andra - har rekommenderat ett slag mot ''piratnästena'' på Somalias kuster.
Och tanken - är helt riktig! MEN - det enda land med viljan att ''rensa i Augiasstallet'' - är USA. Och USA är idag en halvt ruinerad nation, en skugga av vad det var. Och har enligt Försvarsministern Gates..... USA -
“…in my opinion, any future defense secretary who advises the president to again send a big American land army into Asia or into the Middle East or Africa should ‘have his head examined,’ as General MacArthur so delicately put it -


- inga möjligheter att längre engagera sig på nya fronter i Mellanöstern eller Afrika!

http://washingtonexaminer.com/blogs/opi ... ly-warning

- så eftersom den enda Världspolis vi haft i 65 år, erkänner sin vanmakt, får vi bara acceptera situationen :roll:
Av blekfesiga europeer med fiskala alper att bestiga - är intet att vänta....

Det enda hoppet i vår ''brave new world'' vore att asiaterna, Kina, Indien, Korea, Malaysia m.fl. - tar i med de hårdhandskar - mot piraterna, som USA och EU inte längre har eller vågar använda.
Det - kallas för maktförskjutning......

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem
Inlägg: 3259
Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
Ort: Tromsø

Re: Pirater och transportvägar

Inlägg av Donkeyman » 01 mar 2011 18:18

Nu visade ju ett antal Asiatiska nationer både initiativkraft och framåtanda när man "rensade upp" bland piraterna på deras egen hemmabana för en del år sedan. Troligen med metoder som Västeuropeiska demokratier inte kan eller vill använda. Men det är en helt annan sak att gå in och "rensa upp" i Somalia, en helt annan världsdel. Samtidigt skulle det inte förvåna mig om det är just något sådant som blir slutresultatet. Dessa nationer måste visa muskler och handlingskraft inför sina egna medborgare nu när antalet som tillfångatas, trakasseras och torteras blir uppseendeväckande stort.