Pirater och transportvägar

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Amund
Stödjande medlem

Re: Pirater och transportvägar

Inlägg av Amund » 02 feb 2011 22:13

Det handlar ofta om Somalia, men såvitt jag förstått är problemen stora även runt Singapore strait, även om det kanske är en mera lågintensiv piratverksamhet. Enligt en bok och någon artikel jag läst för några år sedan var den indonesiska korruptionen ett stort problem enligt många bedömningar, högre lokala militärer planerar, beväpnar och organiserar angreppen. Jag undrar vilka metoder den singaporianska och malaysiska sjöpolisen använder sig av? Åtminstone enligt den officiella versionen kommer man inte åt de indonesiska piraterna pga deras avancerade tekniska utrustning, bl.a snabbare båtar än polisen. Hur som helst så finns det säkert en outtömlig källa av fotfolk, oavsett hur många som skjuts ihjäl.

Idag verkar det enda skydd besättningen på ett handelsfartyg har att tillgå vara hänglås på inredningen och tänd däcksbelysning under natten, och det hjälper ju inte mycket mot en beslutsam bordningsstyrka, alltså behövs en beväpnad styrka för att skydda redarens last vilket torde vara moroten, och indirekt kanske också då besättningen. Men problemet är så mycket större än att bara skjuta ihjäl så många som möjligt enligt min uppfattning, även om det rent själsligt skulle kännas bra och tryggt, risken är förstås också att våldet trappas upp och att piraternas attackmetoder då ökar i våldsamhet och att offren därigenom blir flera.
Donkeyman skrev: Det vore en helt annan sak om de här piraterna började kidnappa vanliga turister i stor skala. Då skulle Västvärlden reagera omedelbart.
:D Det var väl något liknande för några år sedan när några filippinska terrorister kidnappade turister i Sarawak (tror jag), stor uppståndelse och förbittring i kvällspressen! :roll:

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 02 feb 2011 22:32

Nu är ju inte piratverksamhet någon vanlig kriminalitet, utan något som berör hela världssamfundet.
Enligt UNITED NATIONS CONVENTION ON THE LAW OF THE SEA, Article 100, All States shall cooperate to the fullest possible extent in the repression of piracy on the high seas or in any other place outside the jurisdiction of any State.

Men låt oss ställa en enkel fråga. Är det någon skillnad på pirater och terrorister när det kommer till metoder att handskas med dessa mänsklighetens gissel.

EDIT: Solen skiner och skidbackarna är öppna så här kommer en kort respons till Amunds inlägg. Angående piratverksamhet i Singapore Strait, se följande länk http://www.time.com/time/world/article/ ... 32,00.html
När det gäller det passiva skyddet så har det utvecklats en del, se följande länk, http://www.koms.se/ul_pdf/369_Bergqvist ... mitdk75hd3

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 03 feb 2011 19:54

En rapport säger att pirater har börjat kölhala sjömän. Hur långt tillbaks i historien får man gå för att finna kölhalningar?
http://www.ifw-net.com/freightpubs/ifw/ ... dium=email

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 05 feb 2011 21:27

Tack Unmo300 för länkarna! Det verkar som om piratverksamheten kan frodas om det saknas en stark centralmakt, och det är glädjande om Indonesien nu har bättre kontroll över vad som händer inom dess farvatten. Den gamla hederliga taggtråden verkar vara ett bra skydd mot bordning. :)

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 07 feb 2011 11:59

Indierna verkar vara duktiga på att ta hand om pirater, i dagens The Hindu står att läsa om framgångsrik piratbekämpning runt Lackadiverna. De attackerade en grekisk tanker på resa Singapore-Yemen, men med hjälp av ett Dornierspaningsplan kunde indiska flottan efter lite eldväxling borda moderskeppet, gripa piraterna och frige en thailändsk fiskebesättning. Se bifogad länk hur piraterna ligger prydligt ihopknopade på däck. 8-)
http://www.thehindu.com/news/national/a ... 161680.ece

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 07 feb 2011 12:12

Tack Amund för den länken. Det är ju betryggande läsa att ''öster om Suez'' lider man inte västerländska floskler - utan behandlar avfallsprodukter korrekt - :D

Användarvisningsbild
Curtis
Medlem

Inlägg av Curtis » 11 feb 2011 12:43

Det är ju de internationella samfundets policy eller snarare en del av det internationella samfundet som skapat denna situationen och när det finns lösningar på situationen som sitter mitt framför näsan och man undviker dem, ja då får man skylla sig själva. Detta urskuldar inte piraterna men när till och med en treåring förstår konsekvenserna av ett visst agerande, då blir resten bara krokodiltårar.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Inlägg av Ragnar Svedje » 20 feb 2011 09:26

Har följt piratfrågan en tid nu inte minst på Discovery och reflekterat en del.

Problemet är att västerländsk rättspraksis tillämpas mot personer som inte har något att förlora, med resultatet att avskräckningseffekten uteblir. Det finns "moderskepp" som officiellt är fiskebåtar men som isjälva verket är överlastade med bränsle och där piratskepp (ofta också "fiskebåtar" officiellt) kan docka mot och fylla bränsle efter mörkrets inbrott.

Varje gång en bordning sker åker vapnen överbord, inga bevis med resultatet att besättningen frias, och kan åka hem till sina familjer och byar där de berättar historier om hur lättlurade och naiva den internationella flottstyrkan är.

Det skall dock sägas att antalet piratattacker förmodligen skulle varit ännu högre utan styrkan och detta kombinerat med diverse privata säkerhetslösningar är självklart bättre än ingenting.

http://di.se/Artiklar/2011/2/18/227975/ ... 4696&rlt=1

Men en lösning som rejält skulle minska antalet attacker vore istället att västvärlden köpte in 20 gamla skepp och bestyckade dem med modern och väl dolda vapensystem, vilka bemannades med soldater. Dessa fällor skulle åka fram och tillbaka i låg fart på 12 -16 knop och locka till sig attacker.

Det geniala är att inga oskyldiga skulle drabbas, varesig av reguljär sjöfart eller somaliska fiskare. När väl en grupp snabba småbåtar närmar sig i mörkret är det inget tvivel om att de är pirater och när skeppet klargörs för strid sker det i mörker och stillhet för att inte väcka misstankar. När piraterna kommit inom 200 m är de för nära för att kunna fly, överleva och berätta för någon annan och skeppet kan i självförsvar förinta hela piratstyrkan.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 20 feb 2011 12:34

Ett vedervärdigt resonemang, jag tror knappt mina ögon. Vi har att göra med människor, både som pirater, dess anhöriga, sjömän som passerar, dess anhöriga och de föreslagna soldaterna och dess anhöriga. Ge dig i land i de här delarna i afrika och var beredd att skjuta tioåringar, hur hanterar vi de soldaterna? Hur skall föräldrar och syskon till soldater ställa sig till att sonen/dottern/brodern/systern skjuter barn för att vi skall kunna köpa billigast möjliga varor på ICA?

Visst man kan hota den lilla centralmakt med oerhörda mängder våld om de blandar sig i men det är fortfarande ett allvarligt ingrepp hos en annan stat.

Vi har en lösning i att man sätter samman konvojer som kan skydda fartyg mot angrepp men se där finns inte ekonomin hos redarna att vänta på andra fartyg vid konvojbildningspunkten. Som svensk skattebetalare motsätter jag mig kraftfullt att mina surt förvärvade pengar går åt till att kriga för att skydda komersiell handelstrafik, att delta i konvojer är mer att likna vid polisskydd och det kan jag hellre acceptera och att betala någon spänn mer för de skitbilliga sakerna jag köpt i från Kina.

Men att av ekonomiska skäl förkasta en lösning och hellre gråter när man utsätter sig för risker är inte ett casus belli.

J.K Nilsson

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 20 feb 2011 13:02

av J.K Nilsson sön feb 20, 2011 12:34 pm

Ett vedervärdigt resonemang, jag tror knappt mina ögon. Vi har att göra med människor, pirater
Hellegossingen vilket resonemang, jag - tror knappt m i n a ögon!

Men man läser i bladet att ''privata assuransintressen'' - har tröttnat på ''hellegossinggossarnas'' infantila medlidande med lidande pirater. Och försöker skapa en egen ''flotta''. Som skall göra just det - som veknypade västpolitiker bävar inför...

att döda pirater!

Ett recept som fungerat i femhundra år. Ingenting har ändrats.....Varjag

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 20 feb 2011 13:48

varjag skrev:Hellegossingen vilket resonemang, jag - tror knappt m i n a ögon!

Men man läser i bladet att ''privata assuransintressen'' - har tröttnat på ''hellegossinggossarnas'' infantila medlidande med lidande pirater. Och försöker skapa en egen ''flotta''. Som skall göra just det - som veknypade västpolitiker bävar inför...

att döda pirater!

Ett recept som fungerat i femhundra år. Ingenting har ändrats.....Varjag
(Personangrepp borttaget. - B Hellqvist)
J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Inlägg av Ragnar Svedje » 20 feb 2011 15:30

J.K Nilsson skrev:Ett vedervärdigt resonemang, jag tror knappt mina ögon. Vi har att göra med människor, både som pirater, dess anhöriga, sjömän som passerar, dess anhöriga och de föreslagna soldaterna och dess anhöriga.
Om man skickar ut krigsfartyg på "oinskränkt piratjakt" så inser jag att det finns en viss risk att oskyldiga fiskare råkar illa ut. Men om man gör som jag föreslog ovan elimineras den risken helt.
Visst man kan hota den lilla centralmakt med oerhörda mängder våld om de blandar sig i men det är fortfarande ett allvarligt ingrepp hos en annan stat.
Problemet är väl att Somalia inte uppfyller kriterierna för en stat, dvs att han en regering som kontrollerar det egna territoriet. Det är laglöst land där kriminella klanhövdingar styr.
Som svensk skattebetalare motsätter jag mig kraftfullt att mina surt förvärvade pengar går åt till att kriga för att skydda komersiell handelstrafik...

Att genom blockad eller på annat sätt förhindra ett eller flera länder ifrån att utnyttja internationellt vatten för civil sjöfart är enligt folkrätten att betrakta som en krigshandling! Alla länder som har fått skepp kapade utanför Somalias kust har alltså legitim casus beli att förklara krig mot Somalia.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 20 feb 2011 15:41

Ragnar Svedje skrev:Att genom blockad eller på annat sätt förhindra ett eller flera länder ifrån att utnyttja internationellt vatten för civil sjöfart är enligt folkrätten att betrakta som en krigshandling! Alla länder som har fått skepp kapade utanför Somalias kust har alltså legitim casus beli att förklara krig mot Somalia.
En krigshandlng kan bara genomföras av en stat. En Blockad kan bara genomföras av en stat. Folkrättsargumentet håller inte.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 20 feb 2011 18:38

Jag och och många andra (däribland uppenbarligen G.W Bush) anser att även icke-statliga aktörer kan stå för krigshandlingar som t.ex. 9/11 attentatet. Efter detta gav USA talibanerna ett val, sluta stödja Al-Qaida på ert territorium eller så blir vi tvungna att invadera.

Hur det gick efter det vet vi alla.

Problemet med Somalia är att det finns ingen att framföra dessa ultimatum (eller för den delen föra någon typ av förhandlingar med). Därför tycker jag att lösningen som presenterades har stora fördelar. Man kan alternativt dömma alla som ger upp till 50 års fängelse i Guantanomo i.o.m att det har frigjorts så pass många bäddplatser där de sista åren.

En annan lösning vore en FN sanktionerad invasion av Somalia där man bara ockuperar runt 30 km inland från kustremsan längs med densamma. Därefter bygger man en stor mur med ett no mans land framför den och så slipper vi dessa eviga mord och kidnappningar. Var annars i världen hade man accepterat en situation om runt 1000 kidnappade personer som hålls i fångenskap och torteras år efter år samtidigt som man kontinuerligt fyller på med nya offer?

När Somalia lyckas komma på fötter och blir ett fungerande land igen så kan man återge detta territorium till somalierna och assistera vid skapandet av en somalisk kustbevakning.

Det hade onekligen varit skönt med en sandstrand full av bikiniklädda volleybollspelande dekadenta damer i Europas närhet som man kunde fly till under vintermånaderna...

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 20 feb 2011 20:02

Ifall vi inte får se problemet belyst i historiens ljus istället för hållas dolt i tyckandet och politikens dimmor så kommer tråden låsas.

/Marcus