Zimulerad ekonomi

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Westrobothnian
Tidigare medlem

Re: Zimulerad ekonomi

Inläggav Westrobothnian » 06 jun 2009 01:27

varjag skrev:Zimregeringen har begärt åttatusentrehundra miljoner Dollars för att fixa Zimekonomin.

Zim-regeringen kommer nu bl.a. till Sverige http://www.vk.se/Article.jsp?article=283292 - Jag började med att ironisera och vara elak - och jag tycker fortfarande att de inte ska få en spänn så långe som Mugabe och ZANU-PF sitter kvar - Men det framstod som mindre lyckat med tanke på alla människor som får lida i Zimbabwe...

johjoh68
Medlem

Inläggav johjoh68 » 06 jun 2009 06:20

Det här är det enda sätt afrikanska ledare skaffat pengar till sina länder ..... se till att det blir en sådan missär att västerlandet inte kan ha mage och titta på ...... så vips kommer hjälp pengarna ...... det är mycket mycket tragiskt

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inläggav Donkeyman » 06 jun 2009 06:38

Ränderna går aldrig ur är ett gammalt talesätt. Något som visar sig till 100% när det gäller herr Mugabe och hans "Movement". Men man måste då och då "se i backspegeln" för att förstå diktatorns sanna natur. Och då begriper man att i den här frågan finns bara en lösning.

Inte en spänn

De som faktiskt KAN göra något åt eländet är de andra Afrikanska staterna. Speciellt de i närområdet. Men så länge de inte ingriper med hårdhandskarna blir det inte någon förändring. Och så länge som det inte blir någon förändring kommer inte heller några bidragsspänn att leta sig fram till dem som verkligen behöver hjälp.

Motiveringar till denna hållning har Donkeyman skrivit många gånger. Prova dessa:

Detta skrev Donkeyman för drygt ett år sedan http://nordens-paris.blogspot.com/2008/03/val-i-rhodesia.html

Och denna bok recencesade han http://nordens-paris.blogspot.com/2008/07/dinner-with-mugabe.html

Varför staterna i närområdet inte ingriper har Donkeyman också sina funderingar om. Men det spåret är så obehagligt att det sparar vi till en annan gång.

Westrobothnian
Tidigare medlem

Inläggav Westrobothnian » 06 jun 2009 10:58

Donkeyman skrev:De som faktiskt KAN göra något åt eländet är de andra Afrikanska staterna. Speciellt de i närområdet. Men så länge de inte ingriper med hårdhandskarna blir det inte någon förändring.

Så sant det Du skriver, men det förutsätter att de är beredda att gå i konflikt - med de kostnader och egna förluster som lär komma. En billigare variant vore att finansiera en gerillarörelse i Zimbabwe. Men det har även det sina risker och kostnader.
Man kan anta att så länge 'spillet' av problem in i grannländerna inte blir outhärdligt kommer Mugabe sitta kvar. Möjligen kan det bli bättre om han kreperar, risken är dock uppenbar att någon annan i den styrande klicken tar vid stafettpinnen. Det enda vi andra kan göra är att gnissla tänder. Och låta bli att ge ZANU-PF pengar att fortsätta hålla sig kvar vid makten.

johjoh68
Medlem

Inläggav johjoh68 » 07 jun 2009 23:12

Det vore rätt kul om Reinfeldt hade stake och säga till Zanu-PF ledarna att visst ni får pengar MEN varenda "vit" farmare skall ha tillbaka sina farmer (och därmed kan 3 av 4 zimbawier få tillbaka sina jobb) ...... så att Zimbabwe kan åter sälja sin tobak och vara självförsörjande igen .......

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inläggav Donkeyman » 08 jun 2009 06:16

johjoh68 skrev:Det vore rätt kul om Reinfeldt hade stake och säga till Zanu-PF ledarna att visst ni får pengar MEN varenda "vit" farmare skall ha tillbaka sina farmer (och därmed kan 3 av 4 zimbawier få tillbaka sina jobb) ...... så att Zimbabwe kan åter sälja sin tobak och vara självförsörjande igen .......

Det är två problem med detta. För det första ser inte Mugabe skillnad mellan Reinfeldt och andra vita Europeiska ledare. I hans ögon är de allihopa Imperialister och utsugare. Alltså bryr han sig fint lite om vad Europeiska stater anser. För det andra är det inte bara att trycka på en knapp och starta upp lantbruk som ligger för fäfot sedan flera år. I synnerhet inte i den delen av världen. Dessutom har man spridit utrustningen för alla vinder. Det finns inte utsäde. Det tar nog många år innan det lantbruket kan ge något överskott som kan komma stadsbefolkningen till godo. Vi får inte glömma att det Rhodesiska - Zimbabwiska lantbruket hade byggts upp under flera generationer av dugliga och hängivna bönder för att nå de höjder det hade pre-Mugabe.

Westrobothnian
Tidigare medlem

Inläggav Westrobothnian » 08 jun 2009 09:22

Donkeyman skrev:
johjoh68 skrev:...varenda "vit" farmare skall ha tillbaka sina farmer (och därmed kan 3 av 4 zimbawier få tillbaka sina jobb) ...... så att Zimbabwe kan åter sälja sin tobak och vara självförsörjande igen .......

Det är två problem med detta...

Ett tredje måste vara att hitta överlevande bönder som törs åka tillbaka och börja om - i synnerhet om ZANU-PF sitter kvar.

johjoh68
Medlem

Inläggav johjoh68 » 09 jun 2009 23:39

jo jag vet mycket väl varför det inte går .... jag bara drömmer lite ...... en gång i tiden när jag var ute och körde min mazda323 på väg hem ifrån en helg ute i en djurpark så möte jag faktiskt Mr Mugabe och hans entorage ..... långt borta i horizonten såg jag en massa blåljus kommande mot mig .... och tänkte först att det var en vanlig utryckning förstås .... men efter ett tag när de närmade sig såg jag att bussen framför mig körde ner i diket .... jag tittade i bakspegeln och fick se att alla andra bakom mig också körde ner i diket ..... nu talade min fru om för mig något stressat att vi också måste köra ner i diket .... lite motvilligt lydde jag henne för jag kunde inte fatta att det inte skulle finnas plats för alla dessa utryckningsfordon som kom emot oss (de var fortfarande ganska långt borta) vägen var en av de stora riksvägarna så den var stor och lång ... men ner i diket körde jag och inväntade utryckningsfordonen ....... när de kom fram emot oss såg jag att det var först 3 stycken polisbilar som körde i en pilformation över HELA vägen ... först en polisbil i mitten och sedan bakom denne 2 polisbilar i varsin fil ..... därefter en armépickup med soldater bakpå ..... därefter 3 stycken svarta mercedesar med tonade rutor.... efter dessa mercedesar kom ännu en armépickup med soldater sitandes på och sist ... en ambulans!

Detta fick jag berättat för mig var Mugabe som var på väg hem till sitt lantställe .... han hade det någonstans i närheten av Norton.....

Helt otroligt vilket missbruk av resurser och vilka divigheter att uppta hela körbanan ..... det har jag aldrig förstått.... bara ren divighet.... varför ha 3 polisbilar som rensar körbanan på detta sätt?

Va

Gutekrigaren
Medlem

Inläggav Gutekrigaren » 28 jun 2009 20:40

johjoh68 skrev:Helt otroligt vilket missbruk av resurser och vilka divigheter att uppta hela körbanan ..... det har jag aldrig förstått.... bara ren divighet.... varför ha 3 polisbilar som rensar körbanan på detta sätt?

Va

Det där är inte något bara Mugabe håller på med. Här i Rom sker detsamma så fort nån mellanchef ska förflytta sig, om jag ska raljera. Ok, inte pilformation, men utryckning med mc-poliser som stoppar allt är det som gäller. Tror det är ett nästan universellt fenomen.

Mvh Petter

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 29 jun 2009 02:37

S.k. 'motorcades' - är ju vanliga för högdjur i alla länder, inte minst USA (om inte upptagande alla filer)......
Varjag har minsann åkt i 'motorcade' genom New York - när han skulle träffa den amerikanske utrikesministern, John Foster Dulles :P
Komplett med outriders på Harley-Davidsons med ylande sirener, dä va tider det :D

unmo300
Medlem

Inläggav unmo300 » 29 jun 2009 06:05

Det inlägget kräver nog en närmare förklaring, Varjag.
Mvh,
unmo

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 30 jun 2009 03:46

unmo300 skrev:Det inlägget kräver nog en närmare förklaring, Varjag.
Mvh,
unmo

Eftersom svaret är helt OT i Zim-tråden - svarar jag i Loungen under 'Flygpojkes Drömresa', mvh, Varjag

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inläggav spett » 03 jul 2009 10:41

Den allra första gårdövertagandet gjordes i februari 2000. Av de sju som gjorde det är fem vid liv och det har nu klagat i pressen på korruptionen vid utdelningen av jordbruksmaskiner och att Mugabe har övergivit dem.
De lever i totalt armod, till skillnad från den vite bonde som hade gården tidigare.
Senast redigerad av 1 spett, redigerad totalt 4 gånger.

johjoh68
Medlem

Inläggav johjoh68 » 03 jul 2009 11:53

haha ... även i Italien? Det kan jag tänka mig .....

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inläggav spett » 06 jul 2009 11:39

De anställda på Zimbabwes centralbank har fått sina mobiler avstängda eftersom inte betalat sina räkningar.
Enligt uppgift.

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"