Christiania

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Knurd
Medlem

Re: Christiania

Inlägg av Knurd » 22 nov 2011 14:06

Spontant så ser jag frizoner som något positivt.

Men Christiania har den orättvisa förmånen att ligga på dyrbar mark i centralt läge i Köpenhamn, och därmed kunna dra nytta av stadens tjänsteutbud, utan att direkt bidra till det. Klart folk ser fördelar i att bo mitt i stan, utan att behöva betala marknadspris för bostaden.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 30 jun 2012 17:51

Nu har det (äntligen) fattats någon sorts beslut i frågan.
Nu blir den drygt 40-åriga fristaden Christiania i Köpenhamn, från början ett hem för husockupanter, verkligen fri.
På söndagen övertar invånarna stora delar av området från staten genom en fond för totalt 76,2 miljoner danska kronor. Men det kan bli dyrt för hushållen.
Fonden ska också betala sex miljoner årligen i 30 år för att hyra de kulturminnesförklarade byggnaderna. Något facit på hur mycket dyrare det blir att bo i fristaden finns ännu inte.
[...]
I genomsnitt kostar i dag ett boende 1.900 danska kronor i månaden. Till det kommer el, värme och vatten.
Fonden övertar skötseln och administrationen av det gamla kasernområdet. Även om osäkerheten är stor om kostnaderna så är det en lättnad för många.
– Jag tror inte att människor i Danmark har tänkt på hur mycket press det egentligen är att hela tiden ha en myndighet som flåsar en i nacken och säger: Vi river kanske ditt hus i morgon, säger Tanja Fox, som bott där i 41 år, sedan hon var fyra år gammal.
Staten lämnar inte helt sitt inflytande. Fonden måste årligen redovisa hur bostadsförmedlingen sköts. Den ska ske i en öppen och offentlig process, enligt avtalet med staten.
Polisen släpper inte heller greppet över området. Haschhandeln på Pusher street ska bort är budskapet. En turist misshandlades nyligen och en journalist överfölls och kläddes av när de skulle fotografera den olagliga handeln.
Köpenhamnspolisen trappar upp insatserna och hoppas på samarbete med christianiterna.
– Det betyder mycket för oss att vi inte är i opposition till de goda krafterna, säger chefspolisinspektör Jörn Aabye.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/frista ... a-kops-fri

/Marcus

Gazton
Medlem

Inlägg av Gazton » 24 jul 2012 05:54

Var på christiania förra veckan. Dom må ha tagit bort namnet pusherstreet från kartorna, men försäljningen blomstrar som aldrig förr.
Det jag la märke till denna gången var att det var färre lösspringande hundar än tidigare, samt att det numer är svårare att fotografera därinne.
Grönlänningarna har blivit fler, Maten har blivit bättre (Mer på menyn).

Jag gör gärna ett besök om året, sitter ner tar ett par öl och lyssnar på musik

/Gazton

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 26 jul 2012 11:08

Borta från kartorna? Icke, enligt google maps :)

http://maps.google.se/maps?hl=sv&cp=11& ... KkBEPwSMAA

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 02 sep 2016 08:31

Marcus Wendel skrev:
Jens Yde skrev:Staten - den nuværende borgerlige regering bestående af Venstre og Konservative - sagde i 2004, at Fristaden Christiania skal normaliseres.
Det var just denna tänkta normalisering jag hört talas om, men när och hur är detta tänkt att ske?

/Marcus
Beboerne på Christiania er her til morgen gået i gang med at demontere hashboderne.

Det sker efter, at en hashhandler for halvandet døgn siden skød to betjente og en civil, hvorefter hashhandleren, der var fra Amager, i går selv blev skudt og i nat er død.

Christianitterne er meget alternativt i gang med at fjerne Pusher Street, et område hvor der ikke må fotograferes ifølge skiltning. De opfordrer folk til ikke at købe stoffer i Christiania, hvor der er 600 indbyggere.

Fristadens indbyggere gør det arbejde, som politiet forsøgte for kort tid siden.