9/11

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Hans
Medlem

9/11

Inlägg av Hans » 11 sep 2006 21:18

Förvånad blir jag, ingen uppmärksammar den största historiska händelsen under det nya seklet. För mig så kommer jag att komma ihåg 1989 och 2001 som de åren då jag själv fick uppleva något som förändrade världen. Har det att göra med ett generellt förakt i Sverige för den sittande presidenten eller med alla konspirationsteorier som florerar?

Jag själv kommer väl ihåg dagen då jag på eftermiddagen fick ett e-mail som första indikation på att något hänt. Efter att jag snabbt konstaterat att något verkligen hänt så lade internet av. Jag tog beslutet att åka hem och titta på TV mitt på blanka eftermiddagen. Efter en stund så kom hustru och barn hem - jag är fortfarande glad att jag inte mörkade för den blivande sexåringen utan sade att "några dummingar har stulit flygplan och flugit in dem i några hus och många människor dog" - de flesta föräldrarna i omgivningen pratade om "olyckor" och deras trovärdighet måste snabbt ha nedgått.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 11 sep 2006 22:24

Jag hade jobbat 12 timmar natt, just vid denna tid jobbade jag som mek på SAS, så jag låg och sov när jag vart väckt med orden "Det är några jävla dårar som har flygit jumbojets in i World Trade Center." Jag blinkade ett par gånger, lite sömndrucken, och kom fram till att karln måste ha druckit varpå jag yttrade frasen "Skitkul, nu somnar jag om."

När jag kvicknade till vid halv tre på eftermiddagen så upptäckte jag att det kanske var lite värre än så.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 11 sep 2006 22:47

Hade precis kommit hem från skolan (högstadiet) Satt vid datorn och spelade "Age of Empire" via internet med en kompis hjälplärare,
då han plötsligt i internchatten skriver: "två flyglpan har bombat world trade center". Jag sprang ned till TV:n och blev jävligt chockad. Spenderade resten av dagen framför tv:n typ Det var helt sjukt. Orealistiskt.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 11 sep 2006 23:08

Befann mig på väg till jourcentralen för att få min hosta kollad när jag fick höra om en olycka i NYC. När jag sedan såg fortsättningen på tv:n i väntrummet kändes mina hälsoproblem väldigt triviala... Jag var moderator på ett amerikanskt forum, och under ett par dagar var ingen som inte krävde att Mellersta östern förvandlades till en p-plats av svart glas betraktad som vän. Samtidigt försökte man få tag på kompisar i NYC och dess omgivningar för att höra om allt var OK, och även kolla med syrran (som då bodde i Wisconsin) att allt var väl.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 sep 2006 02:11

Kom hem från universitetet och slänger mig i soffan framför TV:n. Bläddrar förbi BBC och ser att det tydligen brinner i en av WTC byggnaderna. Orsaken var lite oklar... Först tänkte jag att det ungefär var som katastrof-filmen "Skyskrapan brinner!", men i verkligheten. Ingen "big deal", något sådant var ju tvunget att hända någon gång... Sedan brakar ett flygplan in det andra tornet - då insåg man att det var betydligt större.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 12 sep 2006 06:46

Jag jobbade på Bo 01 med att stå i en mässmonter. Mobilen började ringa som tokig och folk dillade om att jag måste slå på tv:n och allt va det var. Jag hade ingen TV men en radio. På radion pratade den upphetsade rösten om eldklot över NY. Bizzart nog trodde jag för en hundradels sekund att det var ett Ufo alá Independence day som visat sig i NY. Men man nyktrade till snabbt när man insåg att USA var under attack. Det ver en helt surrealistisk känsla. Det var flygplan påväg överallt.
Plötsligt mindes jag en notis i Metro ett par dar innan om att lejonet från Panshir blivit likviderad av al-qaida i Afghanistan, jag funderade på innebörden då och man behövde inte vara CIA analytiker för att lägga ihop två och två nu.
Jag kommer ihåg att jag sa till ännu en kompis som ringde på mobilen att nu börjar tredje världskriget.

Jag tog också omedelbart kontakt med mina föräldrar för att informera dem och att de skulle försöka ta kontakt med syrran på Manhattan. Otroligt nog fick de också kontakt med henne, så telefonlinjerna hade inte brakat samman. Hon var okej och såg röken från sitt hustak (jag har bilderna.)
Jag tror att det var senare på kvällen tog jag mig till Telias tält och såg de första bilderna. En kille sa att folkmängden i tornen motsvarade en stad som växjö.

Ännu senare satt vi några stycken och käkade pizza och kollade på tv och den ena otroliga filmsekensen efter den andra visades. Samtidigt började bilden klarna mer och mer. Jag minns kommenterna från Gudrun och andra inom vänstern inklusive en del i rummet som nu tyckte att USA skulle besinna sig och liksom tänka över sina synder.
Det var nog där jag fick den stora chocken. För som jag ser det och jag har sagt det förrut om det var nångång i historien som USA har haft rätt att kalla upp B-52:orna så var det väl nu?!
Det var väl där nångång som jag blev renegat från vänstern.
Dagen efter så började folk lägga blomsterbuketter nedan för tv-monitorerna i Telias utställnings tält.

Det är naturligtvis beklagligt att det är en idiot i vitahuset men att gå till militär motattack mot al-qaida och talibanerna anser jag är helt i sin ordning och blir lika upprörd varje gång jag hör nån "eftergifts" politik gentemot dessa grupper. Jag tror inte en demokratisk president hanterat den saken annorlunda. Jag har alltid varit intresserad av nutidshistoria och följt dessa grupper enda sedan de bekämpade röda armén i Afghanistan. För mig var varken al-qaida eller Talibaner ett nytt begrepp före 9/11.

Sonderling

Marco
Medlem

Inlägg av Marco » 12 sep 2006 10:39

Jag kom hem från skolan och lyssnade på radion och ritade (jag var typ 12år då). Visste inte var WTC var för nåt och trodde först att det var tal om något liten flygplan och eftersom vi hade på en finskspråkig kanal så uppfattade jag inte hurdant plan det handlade om. Sedan så om jag minns rätt så kom min syrra hem och vi började kolla på MTV 3 och plötsligt visade alla 4 kanaler samma sak. Vi kollade på det och plötsligt ett annat plan. Minns att dom finska nyhetsuppläsarna var lugna och frågade endast om man kunde bekräfta att ett annat plan flygit in - - sedan så kom det snabba kommentarer från statsministern och presidenten och igen WTC bilderna. Jag satt över 9 h framför tv:n och kollade. Gjord einga läxor. Hela denna attack var något som skakade mig, och minns ännu bilderna på människorna som hoppade ner och människor som sprang runt blodiga. Har än idag kvar traumatiska minnen av hela detta.

Användarvisningsbild
Flensburg
Ny medlem

Inlägg av Flensburg » 12 sep 2006 11:15

Min första tanke var: What goes around comes around.

Lite hemskt när man ser tillbaka på det men det var min allra första åsikt. :?

Kollade ett tag till, BOOM en nytt flygplan flög in i andra byggnaden. Det är nu det börjar kännas lite overkligt och makabert.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 12 sep 2006 11:22

Jag satt och förberedde redovisningen av mitt examensarbete, när en kollega kom i och sa något i stil med "något har kört in ett flygplan i WTC". (eller vad var det du sa, Mats?). Vi båda tänkte väl då något i stil med "litet sportflygplan", inte att det rörde sig om trafikflygplan.
Då förstod man direkt att det rörde sig om terrordåd. Det riktigt skumma i sammanhanget var väl att när jag hade varit uppe i WTC i slutet på maj 2001 så sade jag och en kompis någotr i stil med: "undrar vad som händer om någon får för sig att köra in ett flygplan här"....

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem

Inlägg av Matsan » 12 sep 2006 13:09

Jag satt och förberedde redovisningen av mitt examensarbete, när en kollega kom i och sa något i stil med "något har kört in ett flygplan i WTC". (eller vad var det du sa, Mats?). Vi båda tänkte väl då något i stil med "litet sportflygplan", inte att det rörde sig om trafikflygplan.
Minns inte exakt vad jag sa. Jag minns dock att jag var på labbet och gjorde något när P1 bröt för extrasändning från ekot och att jag gick och berättade för Tryggve. Jag minns starkt att känslan var rätt surrealistisk.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 12 sep 2006 14:34

jag satt och slötittade på cnn som vi tillfälligtvis hade fått som en del av kabeltvutbudet. en gång per månad visades det kanaler som vi inte hade, antagligen för att man skulle lockas till att köpa ngn form av extrautbud. som student fanns inte de pengarna, men cnn var ju kul att kolla på ändå.
Plötsligt rapporterar de att ett flygplan åkt in i WTC. Sedan ser jag i direktsändning hur flygplan nummer två kraschar in. det kändes väldigt konstigt och otäckt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 14 sep 2006 13:39

Jag låg i sängen och hörde hur min hustru lite fnittrande bertättade om att nåt flugit in i WTC, och att huset brann. Bilden jag fick upp i skallen var när sessnan landade på röda torget. Det kändes inte som någon större sak förrän jag fick höra att ett plan till gjort samma sak. Då slog jag på TV-n. Shocken kom rätt omedelbart, jag såg och såg och såg, ville uppleva igen och igen och igen för att det verklgien skulle gå in!

Vi gjorde likadant med barnen, berättade att några dumma människor hade gjort det här.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 14 sep 2006 13:43

Satt och skrev uppsats och fick en länk via ICQ till en Aftonbladet onlineartikel (med en skämtsam titel om nån "idiot som flugit fel" typ) om att ett plan kraschat in i WTC (den kan inte ha legat många minuter).

En kvart senare skulle jag laga mat, och såg då plan nummer två krascha in i WTC live på korridor-TV:n. CNN:s hemsidan var redan överbelastad och låg nere. När sedan tornen rasade, Pentagon träffats och Flight 93 kraschat i Pennsylvania minns jag en otäck känsla av en förundran vilken omfattning det faktiskt rörde sig och exakt hur omfattande och välorganiserad denna attack var. Minns den än idag faktiskt.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 14 sep 2006 13:49

Vaknade runt lunch och började preppa lite för kvällen, man fyllde ju trots allt 25... det hela gick rätt i stöpet runt 15-snåret, ingen var på festhumör på kvällen, inklusive mig själv. Spenderade dagen framför TV och Internet med kompisarna.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 14 sep 2006 16:50

Jag hade precis kommit hem från skolan, högstadiet då, då jag satte på tv:n och såg vad som hade hänt... satt resten av dagen framför tvn då. Jag ringde också en vän till mig vars bror bodde då jättenära WTC och sa vad som hade hänt, och min vän trodde inte på mig förrens han satte på tvn han med. Som tur var så var hans bror på ett flyg till sverige samma dag.