Georgien, Abchazien och Ossetien

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem

Georgien, Abchazien och Ossetien

Inlägg av Fältmarskalken » 20 aug 2006 13:48

Satt för någon dag sedan och kollade på tv. Fastnade för ett program som jag tror var producerat av BBC som handlade om Georgien. Tyvärr såg jag typ bara 10-15 minuter men under denna korta tid uppstod en del frågor. Tidigare har jag vetat att det varit oroligheter i Georgien och då främst i Ossetien och Abchazien men att läget var så spännt visste jag inte. Tyvärr är det inget man hör så ofta om i svensk media. Är det någon som är mer insatt i konflikterna? Finns det fler konflikter i Georgien? Dokumentären jag såg var producerad 2005 och reportern lyckades få en intervju med presidenten Michail Saakasjvili. I intervjun framstår presidenten som en fredsivrare och sedan får man se hur försvarsmakten mobiliserar. Är läget fortfarande spänt? Antar att Ryssland har en del inflytande och stödjer dom i så fall centralmakten i Tiblisi?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Re: Georgien, Abchzien och Ossetien

Inlägg av Martin Lundvall » 20 aug 2006 14:23

Fältmarskalken skrev:Är läget fortfarande spänt?
Ja konflikten riskeras att permenteras precis som i Moldavien. Kan Georgiens ekonomi utvecklas positivt så finns det väl större chans att Abschasien skulle gå med på en fredlig lösning där de får stort självstyre. Vissa tendenser finns i den riktningen
Antar att Ryssland har en del inflytande och stödjer dom i så fall centralmakten i Tiblisi?
Snarare tvärtom, Ryssland har sedan några månader ett importförbud på georgiskt salt mineralvatten och vin, varför man nu överhuvud vill dricka saltvatten. Jag tycker det är vedervärdigt. Vinet är däremot allvarligare och slår hårt mot den näringen i Georgien, som alltid i Ryssland är det dock inte benhårt. I juni var jag på en fin georgisk restaurang och vi blev erbjudna georgiskt vin som av en händelse fanns kvar i källaren :roll: , villkoret var att vi fick det serverat i karaffer och att det på kvitoot stod att vi ätit svart kaviar för ett antal tusen rubel.
Många i Ryssland vill se att Abchasien blir en del av Ryssland, jag vet dock inte vad Putin, Fradkov eller andra högt upsatta i den ryska ledningen vill. Gissar på att de personligen inte skulle ha något emot det men det förstår att det inte är värt att trycka på för mycket i frågan. Officiellt är Ryssland neutralt men tidigare hjälpte man rebellerna med mycket.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 aug 2006 14:27

Ryssland stödjer snarare utbrytarrepublikerna. I Abchazien utgör ryska trupper de fredsbevarande styrkorna, men de verkar snarast vara där för att underlätta abchazernas självständighet från Georgien. Samma läge är det i stort sett i Syd-Ossetien, eftersom de vill ansluta sig till Ryssland och Ryssland har fredsbevarande trupp även där. OSCEär inblandat som observatör i det hela också. Det lilla området Adzjarien vid sydkusten är också en stötessten mellan Georgien och Ryssland, för de bevarar likväl autonomi med stöd av ryssarna. Läger är alltså mer eller mindre spänt i hela området. Det hela har blivit en fråga om inflytande mellan Ryssland och USA, eftersom amerikanerna är där och utbildar och utrustar den georgiska militären och försöker få inflytande (vilket de dock försöker nedtona för att inte stöta sig med varandra antar jag) - det finns ju olja- och gasledningar i området (OBS: faktiskt).
Artiklar om läget kan man läsa här:
http://hrw.org/english/docs/2006/01/18/georgi12229.htm
http://web.amnesty.org/report2004/geo-summary-eng

Vill man läsa den georgiska försvarsmaktens hemsida: http://www.mod.gov.ge/?l=E&m=6&sm=5

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem

Inlägg av Covendor » 20 aug 2006 15:38

Gerogien var väl ett av de mer välmående områdena i Sovjet. Tråkigt att inre stridigheter har hämmat landet sen självständigheten. Personligen hoppas jag på att ekonomisk tillväxt kan få utbrytarrepublikerna på andra tankar.

"Förbjöd" inte Putin Georgien att gå med i NATO i ett uttalande nyligen? Säger ju lite om vilken inställning Ryssland har till de f.d. Sovjetrepublikerna...

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem

Inlägg av Fältmarskalken » 20 aug 2006 17:57

I dokumentären belyste man också de problem som Georgien har med att ta hand om alla vapen och ammunition. Detta problem orsakades tydligen av de ekonomiska svårigheterna som finns. Bland annat kunde man knalla rakt in på ett militärt område och obehindrat röra sig i det militära området, där det fannns behållare med vardera 200 kg TNT under bar himmel. Så för en terrorist skulle det inte vara några som helst problem att få tag på sprängmedel om man bara ville. Domkumentärteamet försökte ta sig in med hjälp av en FN patrull i Abchazien men nekades tillträde. Hur är det med säkerhetspolisen? Om jag förstått det hela rätt så heter den fortfarande KGB.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 20 aug 2006 18:02

Har inte dessutom Ryssland gett ryskt medborgsarskap till ett stort antal av invånarna i området? Läste någonstans att Ryssland varnade Georgien att hota ryska medborgares intressen

/CvD

Marco
Medlem

Inlägg av Marco » 21 aug 2006 00:14

Hur går det med demokratin i Georgien efter rosornasrevolution?

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 21 aug 2006 01:03

Jag tycker det är intressant huruvida lag och ordning efterföljs i Abchasien, de få rapporteringar i som fanns i svenska medier för x antal år sen målade upp bilden att landet är ett halvkriminellt skurknäste med en laglös regim, som tummade på sina egna lagar mycket. Vet någon mer?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 aug 2006 13:07

Marco skrev:Hur går det med demokratin i Georgien efter rosornasrevolution?
HRW skrev:On a range of issues, including religious and political freedom and independence of the judiciary, government reforms are producing mixed results. Although the media is now relatively free, it has become less critical and there are signs of increasing government influence on media content. The government has taken some positive steps to prevent torture but torture and due process violations continue to be reported. Refugees remain vulnerable to abuse.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 29 aug 2006 00:39

Martin Lundvall skrev:
Fältmarskalken skrev:Är läget fortfarande spänt?
Ja konflikten riskeras att permenteras precis som i Moldavien. Kan Georgiens ekonomi utvecklas positivt så finns det väl större chans att Abschasien skulle gå med på en fredlig lösning där de får stort självstyre. Vissa tendenser finns i den riktningen
Antar att Ryssland har en del inflytande och stödjer dom i så fall centralmakten i Tiblisi?
Snarare tvärtom, Ryssland har sedan några månader ett importförbud på georgiskt salt mineralvatten och vin, varför man nu överhuvud vill dricka saltvatten. Jag tycker det är vedervärdigt. Vinet är däremot allvarligare och slår hårt mot den näringen i Georgien, som alltid i Ryssland är det dock inte benhårt. I juni var jag på en fin georgisk restaurang och vi blev erbjudna georgiskt vin som av en händelse fanns kvar i källaren :roll: , villkoret var att vi fick det serverat i karaffer och att det på kvitoot stod att vi ätit svart kaviar för ett antal tusen rubel.
Många i Ryssland vill se att Abchasien blir en del av Ryssland, jag vet dock inte vad Putin, Fradkov eller andra högt upsatta i den ryska ledningen vill. Gissar på att de personligen inte skulle ha något emot det men det förstår att det inte är värt att trycka på för mycket i frågan. Officiellt är Ryssland neutralt men tidigare hjälpte man rebellerna med mycket.
Bochuma mineralvatten ifran Georgien saljs har i Litauen, tycker det inte smakar saltvatten.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 29 aug 2006 11:41

Frogman skrev:Bochuma mineralvatten ifran Georgien saljs har i Litauen, tycker det inte smakar saltvatten.
Det vattnet jag tänker på är Borjomi som smakar salt och är mitt tycke vedervärdigt.

/Martin

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 29 aug 2006 14:46

Jag skrev fel, Borjumi menade jag. Tror du att nan oppnat kapsylen pa glasflaskorna och
fyllt pa annat vatten?
Jag tycker den smakar OK, kopte 2 flaskor idag i snabbkopet, bara druckit den ett par
ggr.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 29 aug 2006 15:42

Märkligt, det kanske finns en exportvariant till Litauen som inte är salt. Det jag har druckit i Moskva smakar åtminstone salt. Det kan ju mycket väl hända att någon fyllt på annat vatten, men det låter lite långsökt.

/Martin

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 30 aug 2006 13:01

Eller sa har jag ingen smak kvar.
Tror inte dom har en export variant till Baltikum som ar annorlunda.

Shompola
Medlem

Inlägg av Shompola » 30 aug 2006 19:11

Att mineral vatten har lite smak av salt är väl normalt? Den amerikanska varianten utan någon somhelst smak av salt är väl undantaget?