Valet i Sverige 2018

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
hilbert
Medlem

Re: Valet i Sverige 2018

Inlägg av hilbert » 14 sep 2018 19:54

Johan Westerholm kommer med som vanligt tänkvärda insikter om nya väljarmönster:
Har ni sett kommentarerna till Westerholms artikel. Han har intressanta följare, de är värre än på flashback.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 14 sep 2018 19:57

erep skrev:
14 sep 2018 19:38
Markus Holst skrev:
14 sep 2018 16:58
Fler inlägg bortplockade. Inget argumenterande i flykting-frågan, tack. Tillbaka till att diskutera valet.
Hm..

Borde vi diskutera terminologi? Kanske inte i denna tråd, men jag drar kort det ändå.

Om vi pratar om personer som söker om asyl, borde vi säga asylsökande. Flyktingar är strikt taget bara de som fått flyktingstatus fastställt. Det betyder att Migrationsverket tror på att de blivit individuellt (eller som folkgrupp) förföljda av sitt eget lands myndigheter. Dessutom kan personer få uppehållstillstånd för sekundärt skydd, vilket betyder att det är så farligt i landet att man inte skäligen kan skicka dem tillbaka. Det betyder inte att de är i lagens mening flyktingar. En mindre kategori är de som får humanitärt skydd. En kategori som inte finns i FN:s flyktingkonvention eller EU:s normsystem, och vilken togs bort i Finland, men finns kvar i Sverige. Sedan finns de som inte har skyddsskäl.

Alla de ovannämnda faller in i kategorin migranter. Utan a demonisera någon, eftersom det inte är fel att försöka skaffa ett bättre liv, är ju att en del är ekonomiska migranter, vilket inte är en grund för uppehållstillstånd.

Att prata om flyktingar i gemen infantiliserar debatten.
Jag ger dig rätt i det och erkänner mitt misstag. En riktigare terminologi - och rätt användande av den - distingerar diskussionen. Framöver skall jag försöka använda det vedertagna uttrycket invandrare.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 14 sep 2018 20:22

Det verkar som om vi får vår första kvinnliga somalisvenska riksdagsledamot.
https://www.expressen.se/gt/rostrysare- ... riksdagen/

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 14 sep 2018 22:45

hilbert skrev:
14 sep 2018 20:22
Det verkar som om vi får vår första kvinnliga somalisvenska riksdagsledamot.
https://www.expressen.se/gt/rostrysare- ... riksdagen/
Riktigt bra med personkryssen, jag hoppas det utvecklas mer genom åren så att kryss får ännu mer genomslagskraft, gärna att en strykning också räknas.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 15 sep 2018 10:55

I Dagens GT hittade jag det här reportaget om hur Dalsland har blivit ett av SD:s starkaste fästen.
Det belyser mycket av det vi diskuterat i tråden.
https://www.expressen.se/gt/qs/sveriges ... ens-land/

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 15 sep 2018 11:23

hilbert skrev:
15 sep 2018 10:55
I Dagens GT hittade jag det här reportaget om hur Dalsland har blivit ett av SD:s starkaste fästen.
Det belyser mycket av det vi diskuterat i tråden.
https://www.expressen.se/gt/qs/sveriges ... ens-land/
Och - det första utspelet -
[/MELLERUD-HÖGSÄTER. Ett svenskt rostbälte, där besvikna vita män proteströstar på Sverigedemokraterna?quote]

är så klart - rasistkortet

:roll: , Varjag

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 15 sep 2018 11:51

Jo så kan man också göra, man tolkar en fråga i ingressen som ett svar istället för att läsa artikeln. :(

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 15 sep 2018 12:04

Vad är negativt med att vara en besviken vit man? Jag räknar mig till den gruppen som anser att de traditionella partierna har övergett sina grunder samt bör ersättas med nya partier. Som etnisk svensk räknar jag mig som kaukasier och konstaterar att de samhällen som byggts av kaukasiska män har varit så framgångsrika att de drager till sig många som vill leva där.

Sedan verkar definitionen av vita män vara oklar, jag minns att ryssarna utvisades för att de var svarta i Sverige.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 15 sep 2018 12:48

pandersson2 skrev:
15 sep 2018 12:04
Vad är negativt med att vara en besviken vit man? Jag räknar mig till den gruppen som anser att de traditionella partierna har övergett sina grunder samt bör ersättas med nya partier. Som etnisk svensk räknar jag mig som kaukasier och konstaterar att de samhällen som byggts av kaukasiska män har varit så framgångsrika att de drager till sig många som vill leva där.

Sedan verkar definitionen av vita män vara oklar, jag minns att ryssarna utvisades för att de var svarta i Sverige.
Problemet blir väl när man tror att en konservativ rörelse på något sätt innebär en lösning och där den liberala världsordningen är en av tre huvudsakliga motståndare, tillsammans med den friapressen m.m.

Oavsett vad man tycker om den liberala världsordningen så är det den som sedan 1945 har stått för världfärdsbyggandet. Både inom Sverige som i hela västvärlden.
Det är även den fria pressen som på flera sätt står som en av garanterna för den frihet vi har.
Det blir ett dubbelfel i agerandet och argumenterandet.

Jag kan förstå frustrationen över att man inte är nöjd med sin utveckling och livets utveckling men inte vilka lösningar man tror är de riktiga.

Fast, nu kanske jag passerade gränsen för politik.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 15 sep 2018 12:49

Valet är över och ni börjar agitera istället för att diskutera. Tråden har gjort sitt.