Valet i Sverige 2018

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
pandersson2
Medlem

Re: Valet i Sverige 2018

Inlägg av pandersson2 » 11 jul 2018 09:34

Markus,

jag tror vi ibland talar förbi varandra och inte riktigt förstår vad den andre säger. Dock, vi har tillräckligt mycket gemensamt trots att vi är från olika regioner, med olika yrkessval och olika utbildningar för att kunna föra en diskussion utan några bekymmer. Vi har gemensamt språk, våra referenser är oftast gemensamma. När du skriver ICA förstår jag vad du menar. Detta gör det lättare att känna samhörighet.

Jag menar inte att intressegemenskapen på Skalman är för att vi har olika bakgrund, där missförstod du mig. Jag menar att Skalman i sig är ett gemensamt intresse som skapar en gruppkänsla. Sedan så bidrager individernas olika bakgrund till att detta intresse kan belysas från flera olika aspekter. Yrkestillhörighet, idrotter är även de saker som skapar gemensamhetskänsla. Det är inte enbart språk och uppväxt som har betydelse.

Instämmer helt i att detta är pga bekvämlighet samt att det inte betyder att de som ingår behöver vara de lämpligaste. Jag gör ingen värdering mellan olika grupper, men jag anser att det är ett politiskt val att avstå från att se att människor vill ha en grupptillhörighet.

Jag har släktingar som ser det som upprörande att man anges som svensk på ID-handlingar. Det ser det som en förolämpning mot deras etnicitet. Jag anser att det skall respekteras, det gör inte svenska staten som inte ger dem möjligheten att välja.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 13 jul 2018 09:54

pandersson2 skrev:
09 jul 2018 10:54
FredH,

politiken bygger på att man delar in folket i grupper. Det är enda sättet att kunna hantera en större befolkning. Folk kvoteras in efter kön, etnicitet, födelseort etc. Detta för att optimera det politiska stödet. Även om man ser på människor som individer så representerar de mer.

Inom politiken så påverkar ens sociala bakgrund och även etniska bakgrund det politiska ställningstagandet. Tydliga exempel är hur svarta i USA övervägande röstar Demokratiskt och hur den rysknationalistiska/kommunistiska alliansen alltid får samma röstandel som andelen ryssar i Lettland. Detta är självklart partierna medvetna om och därför anpassar de sina utnämningar och politik därefter.

Edit
Sedan förstår jag inte varför det skulle vara ointressant vad andra har för bakgrund. Om man inte har ett totalt ointresse för dem man möter förstås.
Om jag tar din sista del först. Felet är väl att blanda ihop ett intresse för andra människors bakgrund och politik och hur politik förs. Jag kan vara väldigt intresserad av en individs bakgrund på individnivå men för den skull tror jag inte han/hon automatiskt röstar på ett visst parti bara för att han/hon har en viss bakgrund.

Jag tror inte att det ligger i generna att afroamerikaner i USA röstar på ett visst sätt, eller att samer röstar på ett visst sätt. Det är andra faktorer som påverkar röstandet än deras genetiska arv. Sedan kan självklart olika individer inom vissa grupper ha likartade erfarenheter som påverkar.

Därav tror jag att det är fel att gruppera ihop individer på det sättet, vi börjar sluta göra det med kön men gör det fortfarande med alla andra olika grupperingar. Vilket jag tror är kontraproduktivt. Vi bygger en politik på identitet istället för att bygga den på individer som aktivt visar sig ha liknande intressen och åsikter.

Jag som heterosexuell kan ha mer gemensamt med en homosexuell än vilken annan heterosexuell som helst. Det beror på erfarenheter och uppväxt och, vIlka slutsatser jag drar av de samhällsproblem jag ser och upplever. Och de måste inte vara automatiskt kopplade till ens sexuallitet, etniska bakgrund eller vad som.

Tittar vi exempelvis på gruppen muslimska invandrare, så tenderar vissa tro att alla i den gruppen skulle ha samma åsikter. Men det har de inte, en muslimsk man med liberal politisk åskådning lär inte vilja representeras av en muslimsk man som företräder Vänsterpartiet. Ändå verkar många tro att alla musslimer är en grupp och kan företrädas av en/fåtal individer, för de tucker ändå lika.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 13 jul 2018 16:10

Men visst är det svårt att välja parti. Se till mina preferanser. Obeservera att detta är åsikter som är lite "spetsade".

1. Jag är i grunden gammelsosse. Men jag anser att sosseriet sedan 30 år tillbaka har avlägsnat sig helt och hållet från sin ideologi. I dag ser jag hela sosseriet som en enda maktmaffia som önskar behålla sina väl betalda jobb. Utan någon som helst kontakt med den angivna ideologien.

2. Jag har gjort ett antal "Valbarometrar" från flera tidningar. De varierar lite grand men jag anses vara närmast L, SD eller M variernade på vilken jag har gått in på. Längre tillbaka var jag aktiv inom vpk och hade radikala åsikter. Det har jag inte längre.

3. MEN - ser vi till några ting som jag ser som stora och viktiga så är jag stor anhängare av EU. Jag vill absolut inte stödja några förslag i riktning av att vi skall gå ut ur EU.

4. MEN - ser vi till NATO så vill jag absolut inte att vi skall gå in i NATO. Inte till något som helst pris

5. MEN - ser vi till konflikten Zionisterna - Palestina så ser jag den Istraeliska politiken som den har utvecklat sig är helt förkastlig. Till och med värre än det som fanns i den gamla Apartheidrepubliken. Jag var själv i Sydafrika på jobb under Apartheid och har inte något till övers för den politiken men de betedde sig aldrig så illa mot sin befolkning som Israel gör.

6. Sedan är jag inte på något vis så hatiskt inställd mot Ryssland som många av dagens politiker är. Jag har inte något problem med att de tog över Krim bland annat därför att en stor majoritet önskade tillhöra Ryssland. Och att Krim hamnade i Ukraina efter ett fylleslag. Sedan har jag problem med att den nuvarande regimen i Ukraina är en följd av en ren statskupp där man avsatte en i alla avseenden demokratiskt vald regering. Men därmed inte sagt att jag är fiende till USA. Men jag anser att de just nu har en dålig regering. Men jag är på intet sätt någon "Rysslandskramare", ser många problem med deras politik.

7. Ser vi sedan till vår Svenska invandringspolitik så anser jag att det hela har spårat ur. Helt och hållet. Jag har inte några problem med att vi tar emot flyktingar men samtidigt kan vi inte ta emot många personer som inte önskar integreras i vårt samhälle. Eller i det Europeiska samhället. Därmed menar jag att vi skall använda de tillgängliga medlen till att hjälpa de här människorna där de faktiskt är. Där pengarna kommer till större nytta.

8. Som pensionär anser jag att den välfärdsstat som jag har varit med att betala skatt till i 50 år håller på att avvecklas. Det som erbjöds för 10 år sedan eller 20 år sedan var mer och bättre än vad jag erbjuds i dag. Jag inser mycket väl att den demografiska utvecklingen gör det nödvändigt att försämra det man erbjuder - men det finns gränser.

9. Så har vi miljöproblemet på toppen av allt.

Så där kan jag hålla på - MEN vem f*****n skall jag rösta på. Och börja inte diskutera de olika ståndpunkterna. Kom hellre med förslag till vem som motsvarar mina åsikter.
Senast redigerad av 1 Donkeyman, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 13 jul 2018 16:26

Jag rekommenderar Vänsterpartiet då du röstar. Eller möjligen Arbetarpartiet Kommunisterna. Fast hur "Zionisterna" kom in i det svenska valet är en gåta
Mvh

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 13 jul 2018 17:01

I grunden är inte zionisterna en del av den Svenska politiken. Men jag har inte lust att stödja ett parti som inte ser problem med dagens Israeliska politik. Utan att för den skull acceptera den Palestinska politiken rätt av heller. Det finns ju något som heter utrikespolitik också. Sedan är det ju så at V eller APK bägge är motståndare till EU. De har också en invandringspolitik som jag inte kan sympatisera med.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 13 jul 2018 17:20

Donkeyman,

om du har för avsikt att rösta så kan du inte ha en lista på 10 punkter där du diskvalificerar dem som inte överensstämmer med din synpunkt. Banta ner den till dina viktigaste tre punkter. Därefter väljer du det parti som du tycker är närmast. Alternativt avstå från att rösta om du känner att du inte vill ge legitimitet till något parti.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 13 jul 2018 17:25

Jag vet inte heller vad jag ska rösta på och det är nog ganska symptomatiskt i en tid där vi är individuella självständiga människor som lämnat den kollektivistiska anslutningen till en politisk rörelse antingen till vänster eller höger. Det är betydligt lättare att vara emot något än för något, repeterar därför mitt tidigare inlägg:
Jag skrev tidigare i denna tråd:
Jag tycker att man istället för att lägga sin röst PÅ ett parti borde ha rätten att rösta MOT ett parti. Det är väldigt många som inte hittar ett alternativ bland partierna att rösta på, däremot kan man ha ett eller flera partier som man absolut inte vill ska få fram sin politik. Vore det inte mer demokratiskt att jag kan rösta mot ett parti jag starkt ogillar? Alternativet är ju att jag istället avstår från att rösta (=svagare demokrati) eller att jag taktikröstar, vilket då blir på ett parti jag INTE sympatiserar med.

Jag tror det skulle öka intresset för politik och höja valdeltagandet. Som exempel kanske jag avskyr ett religiöst, kommunistiskt eller främlingsfientligt parti, eller kanske min viktigaste fråga är att jag starkt fruktar att ett visst parti ska få oproportionerligt inflytande över exempelvis miljöpolitiken - Då skulle jag uppskatta möjligheten att med min röst, neutralisera bort en av det partiets röster. Eftersom man som väljare ofta är emot fler politiska beslut än de man sympatiserar med känner jag att det skulle öka min känsla av att ha påverkat politiken.
I övrigt måste det ha varit enklare förr när man som väljare följde en grundideologi, en grundideologi som oftast byggde på klass eller yrkestillhörighet. Idag är vi mer individualistiska och det är så många olika faktorer och frågor som påverkar oss i riksdagsvalet. Personligen föraktar jag till viss del den som enbart ser till sin egen ekonomi och struntar i helheten, förr erkände man åtminstone inte ett sådant handlande men idag är det ett fullgott argument att man röstar på parti X eftersom det exempelvis gynnar barnfamiljer(om man nu råkar vara en sådan). Jag gillar inte heller att den personliga framtoningen hos politiker och politisk reklam/lobbyism blivit så viktigt. Det känns inte helt demokratiskt men det var kanske inte nödvändigtvis bättre förr heller.

Personligen har jag några frågor som jag anser mycket viktiga, men det finns inget parti som företräder min linje där, däremot finns det partier som jag mycket gärna skulle vilja stoppa från inflytande i dessa mina kärnfrågor - därför menar jag att dagens demokrati borde innefatta möjligheten att rösta emot ett parti.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 13 jul 2018 17:25

FredH,
jag kan gärna instämma i det du skriver. Dock så har jag en kapacitet på ca 200 som jag kan behandla individuellt, övriga 10 miljoner i landet har jag en schablonbild av baserat på efarenheter och fördomar. Partierna baserar inte sin politik på individer, de baserar den på att dela upp väljarna i olika grupper och därefter forma en strategi för hur man skall förhålla sig till dessa grupper.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 13 jul 2018 17:26

pandersson2 skrev:
13 jul 2018 17:20
avstå från att rösta om du känner att du inte vill ge legitimitet till något parti.
Just detta är så synd för demokratin att tänkande människor med en politisk vilja reduceras till en soffliggare.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 13 jul 2018 17:28

Tack och lov är jag inte längre svensk medborgare och slipper alltså rösta på politiker som de senaste åren blivit alltmer i otakt med sina väljare och numera enbart är yrkespolitiker med feta arvoden.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 13 jul 2018 17:32

Amund,

du får väl propagera för införandet av det anglosaxiska/franska systemet där vinnaren tager allt. Väljer man den franska varianten där de två största kandidaterna ställs mot varandra om 50% inte erhålls så får man alltid fram den kandidaten för kretsen som en majoritet kan acceptera.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 13 jul 2018 17:36

Amund,
varför är det synd om personer avstår från att rösta för att de anser att det saknas lämpliga kandidater? Är bekymret hos de röstande eller hos kandidaterna? Om man principiellt anser att politiker inte är kompetenta nog till att hantera sina uppdrag tillfredsställande så är ju ett lågt valdeltagande den tydligaste markeringen att man inte ser det system som existerar som legitimt.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 13 jul 2018 17:48

Pandersson2,
Jag menar att en demokrati där många medborgare inte känner sig representerade eller har känslan att kunna påverka valet är en svag demokrati med legitimitetsproblem. Ett lågt valdeltagande är ALDRIG bra. Självklart kan en individuell röst inte påverka en valutgång i sig men en bestämd röst ger ändå en känsla av att ha påverkat valet och att man har medverkat i processen, det är det som är det viktigaste. Därför söker jag idéer på hur man kan öka intresset för valet och därmed röstdeltagandet - Det franska systemet kanske är bättre?

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 13 jul 2018 17:51

pandersson2 skrev:
13 jul 2018 17:36
Amund,
varför är det synd om personer avstår från att rösta för att de anser att det saknas lämpliga kandidater? Är bekymret hos de röstande eller hos kandidaterna?
Att bedöma de partier och politiker som går till val som inkompetenta är ju också en politisk åsikt och som därmed också ska komma till tals.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 13 jul 2018 18:48

Blankröster redovisas väl i Sverige? Röstar man blankt kan det argumenteras att man stödjer systemet med allmänna val men samtidigt förkastar de partier som finns tillgänglig.