Säljes tyska sjökrigsböcker - ubåtar bla

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Säljes tyska sjökrigsböcker - ubåtar bla

Inlägg av Stefan » 26 augusti 2014, 22:57

Går just nu som auktion på Tradera. Blir det inte såld där, går det givetvis bra att köpa direkt från mig... :)

Det är alltså sjökrigsböcker på tyska, med viss betoning på ubåtar. Några tyska originaltitlar, andra är översättningar från amerikansk engelska (därmed återger de den amerikanska synen i WW2), men utgivna på tyska förlag.
Även lite allmän sjöfartshistoria, med betoning på krigsfartyg.
Någon bok med Hitlers order som synliga i OKW depeschsamling.

http://www.tradera.com/item/341320/2136 ... gshistoria

Nyskick på nästan alla. Liten transportskada eller smådammig på några. De har legat förpackade i en låda under några år så länge de varit i min ägo. Kanske tidigare också.
Diskret ägarstämpel finns på de flesta av dem, På några är den tipp-exad.

Die Grosse enzyklopädie der Schiffe : technische daten und Geschicthe von ûber 1200 Schiffen. Red.Chris Marshall. Mest krigsfartyg från 1800-talet och framåt. Stort format ca 31x23 cm. 1995.

Weltenzyklopädie der Schiffe : Kriegsschiffe von den Anfängen bis heute. Red. Gino Aaluppini. 1985. Stort format ca 32x25 cm.

Tauch-fahrzeuge Av Norbert Gierschner. 1987 Forsknings-ubåtar, mycket text. Mjukt omslag, boken böjd.

Der Untergang der "Gustloff" av Guido Knopp. 2002. Pocketbok med mjukt omslag.

Ali Cremer: U333, av Fritz Brustat-Naval. 1994. Pocketbok med mjukt omslag.

Die Eisernen Särge, av Herbert a. Werner. 1989. Tysk ubåtskapten berättar. Pocket.

Atlantik schlacht : der Krieg zur See 1939 -1945, av John Costello, Terry Hughes. 1995, Pocket.

Geschichte des U-boot Krieges 1939-1945, av Leonce Peillard. 1994. Fransk originaltitel.

Die deutschen und Österreichischen U-boot verluste in beiden Weltkriegen av Paul Kemp
Origs titel: "U-boats destroyed - German submarine losses in the World Wars"

U-Boot Krieg 1942-1945 : die gejagten, av Clay Blair, ca 2000. 1230 sidor!

Hitlers Weisungen für die Kriegfürung 1939-1945. Dokumente des Oberkommndos der Wehrmacht. av Walther Hubatsch, ca 1983.

Tom Clancy. Atom U-Boot : Reise ins innere eines nuclear warship. Origs titel: ".Submarine : a guided tour inside a nuclear warship" ca 1995. En fackbok av den kände thrillerförfattaren.

U-Boot-Krieg in der Karibik (1943-45), av Gaylord T.M. Kelshall. 1999. Amerikansk original.

Die deutschen Unterseeboote im 1. und 2. Weltkrieg. av Douglas Botting. 2001. Stort format.
Bilagt: Handskrivet brev med U-båts fakta till bokens förste ägare. + en tidskriftsartikel.

Jahrbuch der Marine 18. 1993. Stort format.

Die Schlachtschiffe - serien Geschichte der Seefahrt. Av David Howarth och Time Life Magazine. 1992. Stort format.

Die grossen Seeschlachten des 20. Jahrhundert, i serien Kriege zur See. av Achille Rastelli. 1997. Stort format.
.....................................
Observera, att jag vet ej fraktpriset i skrivande stund. Jag skriver i 250 kr så ingen blir obehagligt överraskad. Köparen har givetvis friheten att kanske skippa någon av böckerna, om det ger märkbart lägre fraktavgift... Kan ju bli så i gränsfall. Avhämtning funkar också.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Säljes tyska sjökrigsböcker - ubåtar bla

Inlägg av Stefan » 16 oktober 2016, 22:16

Hej! Ja jag har de flesta av böckerna kvar. Börjar sätta upp dem så smått via Bokbörsen, men det går bra att höra sig för via PM. Om de säljs styckevis använder jag helst postens fraktpåsar. Det blir 45 kr för de flesta av dem här. Samfrakt tillämpas där det går.

Vill påpeka att de titlar om tyska förhållanden, som ursprungligen skrevs på engelska - där torde den tyske översättaren genomfört en fackgranskning.
Jag såg detta uttryckligen påpekat i den boken jag satte upp på Bokbörsen och i samband med det bläddrade i lite noggrannare.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Säljes tyska sjökrigsböcker - ubåtar bla

Inlägg av StefanZ » 7 april 2019, 20:44

Ja de flesta böckerna är faktiskt kvar. Jag har inte gjort några intensiva försäljningskampanjer. (Jo, det är jag som är Stefan på det gamla forumet)

Skriv svar